LJUBAV JE LJUBAV, A MOJA LJUBAV JE JEAN PAUL GAULTIER

PIŠE: ŽIKA NEDELJKOVIĆ

Od najranijeg detinjstva do danas, moja najveća ljubav je bila i ostala moda, mod­ni dizajn, modna umetnost. Svakako jedan od mojih najznačajnijih modnih uzora je Žan Pol Gotje, čija će karijera tokom studija modnog dizajna biti tema mog diplomskog rada – ozbiljna analiza Gotje mode sa više od 130 stranica teksta i preko 500 fotografi­ja, 20 modnih crteža i tri realizovana odevna predmeta. Ne postoji tekst ili fotografija na netu, u knjizi ili časopisu, a da nije prošao kroz moju vizuru, ne postoji autor, novinar ili saradnik, a da ga nisam kontaktirao i tražio copyright za svoj diplomski rad. Naravno, rad je ocenjen najvećom ocenom, bez ika­kve potrebe da branim sve ono o čemu sam pisao. Kada dugi niz godina pratite Gotjea, veoma je teško fokusirati se samo na ak­tuelnu izložbu „Ljubav je ljubav – radost venčanja za sve“ u Muzeju savremene umet­nosti u Beogradu. Pre par godina, u hotelu Metropol u Beogradu, imao sam priliku da prisustvujem predavanju Jelke Musić, di­rektorke za komunikacije modne kuće Jean Paul Gaultier, njegove desne ruke i jedne od zaslužnih za postavku današnje izložbe. Pored njene tadašnje prezentacije o tome kako nastaje kolekcija visoke mode/haute couture/Gaultier Paris, kako se dalje pla­sira i koji su benefiti, imao sam priliku da saznam da je Gotje umoran od kreiranja klasičnih kolekcija, odnosno pret-a-portera i da mu je fokus samo na visokoj modi. Isto tako, gospođa Musić je pomenula da je izlo­žba Love is Love prvi put prikazana u Mon­trealu i da je doživela svetski uspeh, iako je samo tri dana ranije bila i izložba dizajnera Alexandera Mc Queena sa više od dvesta hiljada posetilaca u Londonu, a potom i modna izložba Dior sa rekordnih šest stoti­na hiljada posetilaca. Čast mi je bila up­oznati se sa gospođom Jelkom i predati joj diplomski rad za koji sam se nadao da će stići u prave ruke. Nažalost, mislim da nije i danas verujem da sam trebao da poslušam savete svojih profesora, zaposlenih u Fran­cuskom kulturnom centru i ambasadora Francuske u Beogradu da prevedem rad na engleski ili francuski jezik, a neko od njih će se pobrinuti da dospe u ruke Gotjea. Žalim što do sada nisam preveo i dopisao svoju malu Gaultier bibliju, ali unutrašnji glas mi govori da moram da završim nedovršeno kako bi duša bila spokojna.

GOTJE I JA, SUSRET U DOBA KORONE

Subota je, neradni dan, ispijam jutarnju kafu i sa nestrpljenjem gledam u sat očeku­jući podne kada imam zakazan susret sa Gotjeom. U mojoj mašti je to bio susret u podne, a u realnosti je bio zakazan termin kada mogu posetiti izložbu zbog ograničen­ja broja posetilaca u doba pandemije virusa korona. Oblačim Gaultier crnu rolku sa dva zipa na vratu, lažne D&G pantalone, inače Zarine, Gucci cipele, YSL naočare, Prada torbu i crni kaput iz H&M-a od pre par go­dina i stavljam parfem YSL M7 koji čuvam iz Pariza. Spreman sam, dolazi taksi, a kako se bližim muzeju, srce iz grudi samo što ne iskoči. Užurbano ulazim sa maskom na licu koja pored prejakog parfema dodatno do­prinosi gušenju i borbi za vazduh. Penjem se na peti sprat i na samom ulazu stojim skamenjeno par sekundi apsolutno bez daha. Prizor je veličanstven, svih trideset osam venčanica visoke mode na jednom mestu i ja, naš prvi susret. Neverovatan je osećaj da sve ono o čemu ste pisali i gledali preko fotografije sada vidite u stvarnosti. U Muzeju savremene umetnosti proveo sam više od dva sata – mislim da sam prvi sat bio bez svesti, a tek onaj drugi mogao sam da se iole opustim. Fotografisao sam i snimao dok mi baterija telefona nije bila na jedan posto i svako ko bi mi se od posetilaca našao u blizini i ometao moje upoznavan­je sa svakom kreacijom u meni je izazivao bes. Da, smešno je koliko lično i bezuslov­no volim Gotjeovu umetnost čim sam imao potrebu da prilazim i upozoravam pojedi­ne posetioce da ne dodiruju remek-dela, da se udalje koji centimetar i uživaju. Na­jviše su me iritirale današnje influenserke i blogerke koje su besumučno slikale tele­fonima i vodile Instagram lajvove o nečemu što ni same ne znaju šta je, kao i žene sa malom decom koje su iz parka ušle u muzej da vide šta se zbiva i ubiju vreme dok da­dilje odmaraju za vikend. Verovatno sam delovao kao neki čudak i ludak sa maskom na licu koja me guši i magli naočare, ali nije me bilo briga, ja sam tu kao neki Gaultier stražar i on bi me sigurno razumeo. Pored 30 poznatih venčanica, bilo je i novih premi­jernih osam, a izložba sveukupno odraža­va stalnu Gotjeovu posvećenost borbi za ljudska prava i promoviše poštovanje raz­lika. Neverovatno je koliko je Gotje svojim kreacijama bio ispred svog vremena, veliki inovator i ozbiljan poznavalac materijala da spaja nespojivo. Iako je izložba venčanica, ona ozbiljno nosi sveukupan Gaultier DNK. Korseti sa kupastim korpama, mornarske pruge, muška suknja, kreacije sa miksom elemenata različitih kutura i etničkih zajed­nica, pačvork, perje, zipovi i šljokice – a lutke sa animiranim licima poznatih ličnosti, Got­jeovih saradnika, glumaca i modela. Pot­puno je neverovatno da vas animirani lutak Gotje pozdravi sa ‘Bonjour’ i poželi da uži­vate u daljem razgledanju i retrospektivi na­jlepših i najneobičnijih venčanica na svetu. Velika je šteta što se Gotje ove godine u jan­uaru oprostio od svih nas završnom kolek­cijom i povukao iz mode. Ne, nije mogao da se bori sa modnim tržištem današnjice i kreira šest kolekcija godišnje, umorio se i želeo je da stane. Mnogi će ga pamtiti po korsetu za Madonu, po kostimima iz filma Peti element ili Kika, po parfemu Le Male u boci oblika muškog torzoa sa mornarskom majicom i limenka kutijom, isto tako i Clas­sique u vidu ženskog torzoa ili pak Fragile kao snežne kugle sa zlatnim šljokicama i malom figuricom žene u crnoj dugoj haljini. Toliko je toga što bih mogao da nabrojim, a opet bih ostao nedorečen. Ono što me zadivljuje kod ovog vrsnog umetnika je čin­jenica da samo velika ljubav i strast za ono u čemu uživamo da radimo je osuđeno na uspeh. S obzirom na to da Gotje nije mod­no školovan, odnosno samouki je umetnik i najpoznatiji dizajner današnjice, vrlo je važ­no posetiti ovu izložbu koja će sve na ovaj ili onaj način na­dahnuti. Šta god da osećate dok posmatrate kreacije vi­soke mode, sigurno nećete ostati ravnodušni. Gotje je u svoj dizajn i umetnički izraz uložio na hiljade sati ručnog rada, na stotine metara na­jlepših tkanina i mnogo mašte i modnih inovacija. Za mene je ova izložba jako značajna i toplo preporučujem studen­tima dizajna, modnim slado­kuscima i svim umetnicima i poštovaocima umetnosti da izdvoje vreme za svoj susret sa Gotjeom, jer ja ću se sig­urno vratiti dok mi je još uvek tako blizu.