PIŠE: BILJANA LAZAREVIĆ
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: UNSPLASH.COM
Ključ za savladavanje sve kompleksnijeg sveta u nama i oko nas je jednostavnost. Ključ obično leži u najmanjem zajedničkom sadržaocu, jednostavnom preseku Veneovih kriva u prihvatanju da ništa nije bitno sem onog jednog što je bitno, a to si -TI (JA).
CVETAJ: budi najbolja verzija sebe, dopusti da se promeniš, da te promene, da prihvatiš, da te neko učini boljim, samo ako je to tebi bitno.
LISTAJ: diši punim plućima, živi život.
Rasti, ali se i razvijaj. Kada neizbežno krene faza starenja, stagnacije, pada, gašenja, ti ćeš moći i tada da blistaš, zato: BLISTAJ
Daj sebi vremena da procvetaš, daj sebi vremena da olistaš, u svom tempu, u svom ritmu, da rasteš i da se razvijaš, simultano ili fazno, kvantitativno i kvalitativno i da zablistaš.
Zasadila sam dva ljiljana početkom proleća – u istoj kesici su dopremljeni iz daleke zemlje, zasađeni su u dve identične saksije na istom kvadratnom metru sobe i jedan ljiljan je nizak, širokog stabla, drugi visok i tanak.
Oba ljiljana cvetaju ljubičasto, u svom ritmu i meni su oba podjednako lepa, i oba će ostati bez cveta u nekom periodu, i oba će krenuti da venu, ali su oba blistala u svom životnom ciklusu.
Složeni životni ciklus čoveka, životni ciklus preduzeća, životni ciklus proizvoda se mogu svesti na tri jednostavna koraka: cvetanje, listanje i blistanje.
U životnom ciklusu čoveka, rast i razvoj dostižu svoj maksimum, a onda počinje starenje: rođenje, pubertet, partnerski odnos, ostavljanje potomaka, početak starenja, starost i smrt.
Svaka faza sem rodjenja i smrti može se desiti u svom ritmu i posebnosti.
Profesor Isak Adižes razvio je model životnog ciklusa preduzeća koji se sastoji od pet faza rasta (faza udvaranja, faza povoja, go-go faza, adoloscencija, top forma) i pet faza opadanja (stabilna organizacija, aristokratija, rana birokratija, birokratija i smrt). Nazivi faza su izuzetno deskriptivni i daju se lako povezati sa praksom u provredi.
Smrt nastupa kada više niko nije zainteresovan da preduzeće preživi, kada niko nije bio spreman niti pripremljen da blista.
Životni ciklus proizvoda ili Product Life Cycle (PLC) je koncept koji se koristi kako bi se prikazao “proces starenja” proizvoda. Isto kao što ljudi imaju proces starenja, kako preduzeća imaju proces starenja, tako funkcioniše i životni vek proizvoda. Životni ciklus proizvoda predstavlja prodajnu istoriju od vremena kada je proizvod uveden na tržište do momenta kada je povučen – uvođenje, rast, zrelost, opadanje.
Posle perioda u kome se vrši razvoj, proizvod se predstavlja i lansira na tržište, on polako sakuplja veliki broj kupaca i klijenata, kako raste postoji mogućnost da se tržište stabilizuje i proizvod postane zreo da posle nekog vremena bude prevaziđen od strane konkurencije, da njegova prodaja počinje da pada i da se na kraju se povlači sa tržišta ili može da oživi i bude prisutan u istom ili modifikovanom obliku godinama, decenijama.
Kod proizvoda, razvoj prethodi rastu i to je potpuno komptibilno njegovom životnom ciklusom i takođe se da svesti na osnovni concept: Cvetaj, Listaj, Blistaj.
Kada god se neka faza životnog ciklusa desila, koliko god trajala ona trajala, kod čoveka, preduzeća, proizvoda, cveća, ona traži svoju strategiju, svoj plan rasta i razvoja.
Plan je ništa, ali planiranje je sve. Plan je trenutak, planiranje je život.
Proaktivnim, planskim, strategijskim jačanjem ličnog blagostanja umesto reaktivnih, grčevitih, ishitrenih postupaka, omogućavamo lični „wellbeing“ i „slowliving“.
Bez buke u nama, buka oko nas se ne čuje.