in

VELIKO PLAVETNILO

PIŠE: VESNA ĆOROVIĆ BUTRIĆ

Sloboda!?

Je li Plavetnilo i priča o Slobodi?

I je li ta Sloboda moja?

Delim li je s nekim?

Ako je delim, je li i dalje Sloboda!?

Ako sam sam(a) u Slobodi, je li to onda samoća!?

Ako ne umem da Jesam u slobodi, je li to onda usamljenost?

Da li ja Slobodu mogu da biram ili mi je (za)data?

Ko me oslobađa DO Slobode?

Ko me lišava Slobode?

Je li priča o slobodi i priča o identitetu:

– jesam li…

– ko sam…

– dokle sam Ja… gde počinješ Ti…?

Ne mogu (sad) da se setim, ali neko, nekad će moći, nauka ide ka tome, da se seti boje, zvuka, dubine “putovanja” u plodovoj vodi. Tog Početka. Je li to tada apsolutna Sloboda? Ili je već međa? Život je na svom samom početku omeđen, uron­jen u granice.

Nejasno sećanje na tu uronjenost, u tu među, određuje naše viđenje Slobode: treba li mi međa da se poštapamo njom? I kad udahnemo prvi put?

Ili smo Slobodni oslobođeni te međe?

(Eto otkud glagol osloboditi. Pročitan sa znanjem o značenju, zvuči poetično.)

Ma, ne, ne hodim ka omeđivanju!

Nisam sklona Velikom Inkvizitoru i njegovom viđenju Tajne života koja:

“… nije samo u življenju, nego u tom: zašto da živi. Bez određene predstave o tome zašto da živi, čovek neće pristati da živi i pre će uništiti sam sebe nego što će ostati na zemlji, pa makar sami hlebovi bili oko njega. To je tako, ali kako je ispalo: mesto da ovladaš slobodom ljudskom, ti si im je još povećao!

(…) Nema ničeg primamljivijeg za čoveka od slo­bode njegove savesti, ali nema ničeg ni mučni­jeg“ – kaže Veliki Inkvizitor Isusu, tamo u Sevilji, u Španiji, pri njegovom silasku na mesto gde su “u taj mah buktale lomače”.

Stotinak godina kasnije, jedan drugi mislilac, Erik From, kao da je “razgovarao” s Velikim Inkvizitor­om:

“Borbe za slobodu vodili su potlačeni… mnogi su u tim borbama umirali uvereni da je umreti u borbi protiv tlačenja bolje no živeti bez slobode. Činilo se da je ukidanje spoljašnje vlasti ne samo nužno nego i dovoljno za postizanje željenog cil­ja: slobode pojedinca.” Onda su se pojavili novi sistemi koji su porekli sve ono što je stečeno ve­kovima, nastavlja From i pita se: “Da li je Slobo­da svojstvena ljudskoj prirodi? Da li je Sloboda samo odsustvo spoljašnjeg pritiska ili je isto tako i prisustvo nečeg – i ako je tako, čega?”

Dostojevski nam je zanavek zadao ontološki za­datak: biće i novih tehnologija, ali Biće ostaje isto! From je zašao u politička pitanja uronjena u društveni narativ.

Priča u koju je uletelo Veliko Plavetnilo je priča malog pojedinca koji drhturi pred možda jed­nom od najvećih pošasti ove civilizacije – usam­ljenošću.

Nauka ne staje. Saznajemo da se moždani talasi sinhronizuju kada ljudi komuniciraju.

Umovi društvenih vrsta su zapanjujuće rezo­nantni, objašnjeno je u najnovijem istraživanju američkih neurologa u julskom izdanju SCIEN­TIFIC AMERICAN.

Pitanje je kako se ta sinhronizacija dešava?

“Mnogo toga o ovom fenomenu ostaje misterioz­no – čak i naučnici povremeno koriste reč „magi­ja“ kada govore o tome. Jedno jednostavno ob­jašnjenje bi moglo biti da je koherentnost između mozgova rezultat zajedničkog iskustva ili jednos­tavno znak da čujemo ili vidimo istu stvar kao neko drugi. Ali najnovije istraživanje sugeriše da je sinhronizacija više od toga.”

Možda je to razlog zašto s nekim “kliknemo”, a sa drugim ne.

Možda tu i leži odgovor zbog čega pred beskra­jnim plavetnilom ostajemo umanjeni do drhtaja.

“BESKRAJNI, PLAVI KRUG. U NJEMU, ZVEZ­DA.”

Čitaocu ostavljam tumačenje.

ŠTA MISLITE?

100 Poena
Upvote Downvote

ČOVEK VIZIJE, AKCIJE I LJUBAVI

ŽIVA REČ STVARA SVET