ŠEĆERI – NAŠI ANĐELI ILI DEMONI?

PIŠE: DAJANA ŠVRAKA MILUTINOVIĆ

Večita debata za ili protiv, on ili off. Da li je šećer zaista toliko loš ili postoje razlozi zbog kojih nije preporučeno da ga se u potpunosti odreknemo?

Šećeri su vrsta ugljenih hidrata koji predstavljaju makronutrijente i imaju važnu ulogu u zdravoj, izbalansiranoj ishrani, kao i proteini i masti. Raz­gradnjom ugljenih hidrata varenjem, dolazi do stvaranja glukoze, koja predstavlja osnovni izvor energije većine tkiva u ljudskom organizmu.

Kako bismo jutro počeli sa energijom, uvek preporučujem voće kao izvor šećera i energije koja nam je potrebna za dobar start. Šećeri su rasprostanjeni u dosta namirnica, voću, povrću, ali i u majčinom mleku, koje nam od prvih dana daje signal ugodnog i početak uživanja u šećerima.

Sve bi to bilo sjajno kada bismo znali da pronađemo balans, ali i uočimo one skrive­ne šećere koji se konstantno dodaju hrani iz raličitih razloga, pa su neizostavan dodatak za poboljšanje ukusa, boja, kontrola tačke smrza­vanja (kod sladoleda), koriste se za sprečavanje rasta mikroorganizama, vezivanjem vode i sman­jenjem njene dostupnosti za rast mikroba, čime se čuvaju namirnice. Nalaze se u sokovima, mlečnim proizvodima, različitim grickalicama i slatkišima, konzervisanoj hrani, namazima… Pri­mera radi, ako prosečna 14-godišnja devojčica popije danas 600 ml bezalkoholnih industrijskih sokova, uneće oko 12 posto dnevne energetske potrebe. Često su sastav „zdrave hrane“ i zato je uvek dobro pažljivo proveriti deklaraciju proizvo­da – ukoliko vidite da ugljene hidrate čine upravo šećeri, verovatno to i nije baš tako zdrav proiz­vod.

Postoji stalna debata, kao i pretpostavka, da su šećeri glavni uzrok gojaznosti. Ono što treba da razjasnimo je da oni daju energetsku vrednost kao i svi ostali ugljeni hidrati 4 kcal po gramu (isto koliko imamo iz pirinča, testa, voća), dok masti daju 9 kcal po gramu. Stoga masti u hrani doprinose dvostrukoj količini energije od ekviva­lentnih količina koje osigurava šećer. Bez obzira na ovu činjenicu, često preteramo sa šećerom zbog veće količine pića koja ih sadrže, a da toga nismo ni svesni. Sve zajedno može biti uzrok povećanja telesne težine ako imamo nedovoljnu potrošnju i nedovoljno fizičkih aktivnosti.

Takođe, sve više studija pokazalo je da su namir­nice sa visokim glikemijskim indeksom glavni uzročnici različitih oboljenja kao što su: abdo­minalna gojaznost, dijabetes tipa 2, visok holes­terol, hipertenzija (visok krvni pritisak) i srčana bolest.

Previše toga je protiv, ali ne smemo zaboraviti da nam je upravo šećer glavni izvor energije. Moja preporuka je voće svakog dana, crna čokolada ponekad, sladoled, pa naravno i on mora da se nađe na našem jelovniku, posebno u ove tople dane, a jednom mesečno i neki kolač. Što da ne.

I šta je na kraju odgovor? Za ili Protiv? OFF od šećera ili opušteno ON?

Jedna poruka koju pokušavam svima da pošal­jem kroz svoj rad jeste STRESS OFF, GOD ENER­GY ON, umerenost i onda je sve dozvoljeno, jer ko bi se odrekao raja u koji odlutamo pri zalogaju omiljene čokolade ili sladoleda? ISKLJUČIVOST u ishrani nije me nigde odvela, UMERENOST je uvek donela rezultate pre svega meni, a onda i svim mojim zadovoljnim klijentima.