DRUŠTVENE MREŽE – NOVA DIMENZIJA STVARNOSTI

PIŠE: MILAN KNEŽEVIĆ, MARKETING & FASHION SPECIALIST

Pojava računara i interneta prouzrokovala je mnoge promene u svakodnevnom životu ljudi širom sveta. Društvene mreže kao jedno od glavnih otkrića savremenog sve­ta otvorile su potpuno novu lepezu mogućnosti i prilika za običnog malog čoveka da se njegov glas daleko čuje i tako značajnije utiče na stvari oko sebe. Na temelju toga, stvoreni su različiti pokreti koji su u većoj ili manjoj meri uticali da se pitanja dela društva stave na dnevni red.

Pod uticajem Facebooka, Instagrama, organizuju se humanitarne akcije, skreće se pažnja na prob­leme ljudi kroz različite izazove/čelendže, kao što je Ice Bucket Challenge – planetarno polivan­je kofom ledene vode pomoglo je da se prikupi 220 miliona dolara u medicinske svrhe.

Instagram kao platforma bazirana na foto i vid­eo sadržaju, postala je sweet spot za modne zaljubljenike i brendove. Bez puno teksta, sa ak­centom na vizuelno, u par klikova se može videti šta je treutno aktuelno ili podeliti svoje modne kombinacije i kreacije. Novi trend je imao najbolji odziv kod mladih, pa se po američkim srednjim školama i koledžima uočava značajna razlika u oblačenju, uparivanju boja, odabiru stilova itd.

Više nije bilo potrebno da se novi Vogue ili Bravo pojavi na policama ili da se izostaje sa časova zbog praćenja prenosa modnih revija i dodele Os­kara, kako bi se videlo da li su paž fruzure i zvon­carice opet u modi. Ubrzo su skromne “obične” devojke postale nezvanični brend ambasadori Chanela i Balenciage. Kolekcije su preko noći sa modnih pista širom sveta prebacivane u školske klupe.

Pojedinci su prepoznali ružičastu mrežu kao be­splatan prostor za promociju i bolje predstavljan­je sebe, ličnih interesovanja i svojih proizvoda.

Nijedna druga industrija nije doživela veću promenu pod društvenim mrežama do modne. Odgovarajući format pružio je mogućnost ženama širom sveta da budu u trendu i obučene po poslednjoj modi. Pojam globalnog sela se preneo i na ovu oblast, a imuni nisu ostali ni muškarci što kao epilog ima ekspanziju poznate modne revije u Firenci pod nazivom Pitti Uomo. Na ovom skupu umesto glumaca i pevača i mod­ela, primat su dobili influenseri. Modne kombi­nacije momaka sa interneta ugledale su svet­la velike pozornice. Više nije bilo bitno da li je neko džet-set društva, već koliko ima pratilaca i koliko je njegova zajednica jaka na društvenim mrežama. Influenseri su postali kreatori, modeli i reditelji svojih kratih filmova. Besplatni bilbord u vidu IGTV-a, Reelsa i drugih platformi stvorio je poveren­je publike koja je radije slušala predloge novih autoriteta umesto tradicionalnih fashion kuća i gurua.

Takav rasplet događaja doveo je do nastanka mnogih brendova iz garaže, koji su samo uz novi vid promocije u kratkom periodu prerasli u svetske korporacije. Savre­meni trendovi su prouzrokovali da manekene i maneken­ke zamene influenseri.

Svoj prostor i razumevanje su dobile žene nestandardnih širina kukova i dužina nogu. Definicija lepote je dožive­la novo tumačenje, gde je akcenat na untrašnju lepotu i šarm žene, bez obzira da li ona ima par kilogarama viška ili lice prošarano sitnim pegicama.

Instagram je doneo i negativne momente i opskurne trendove, neki od njih su svoju premijeru dočekali na poslednjem izdanju Met Gale.

Nastanak NFT-a i virtuelne realnosti u VR uređajima i Zukenbergovom Metaversu je stvorio skroz novu dimen­ziju i poimanje mode, pa su brendovi Nike, Louis Vitton, Burberry, svoje kolekcije sa fizičkog prebacili u digitalni svet, a kupovina se obavlja kroz kripto valute poput Po­lygona, Etheruima i Bitcoina. Ponosni vlasnici umes­to restorana, porodičnih veselja i poslovnih sastanaka, svoje odevne predmete izlažu kroz digitalne likove na Zoomu, Discordu i drugim video forumima.

Naposletku, lični ukus i shvatanje mode je individualna stvar. Garderoba na prvom mestu treba da bude udobna i prilagođena godišnjem dobu, dok je izgradnja sopst­venog stila nešto što ne podleže trenutnim promenama i skupim stvarima. Stil je nešto što se gradi na karakteru i istančanom ukusu i ne iziskuje dubok džep.