AUTOR TEKSTA: JASNA LOVRIĆ, KONSTR. KOUČING PSIHOLOG
Nekada se odlazak kod psihoterapeuta i psihologa sakrivao i bio rezervisan za one koji su bili spremni i pomireni da rizikuju da se kaže da sa njima nešto „nije u redu“, da imaju onu vrstu problema koju treba kriti, jer im nešto „u glavi fali“. Problemi su povezivani sa mozgom i kvalitetom razmišljanja. Ako misliš pametno, ti si dobro, a ako ne misliš pametno, nisi. Ako su postojali problemi u porodici, među bračnim partnerima, sa decom, to se krilo „između 4 zida“, makar se zvuci plača, vike ili batina čuli kroz zidove, svi su se pravili da je sve u redu. Termini i problemi tumačeni vaspitanjem, stresnim situacijama, greškama u nekom prihvaćenom modelu ponašanja, nisu postojali. Odlazilo se po pomoć krišom, jer su se takvim odlaskom priznavale slabosti, to je bio znak da nismo 100 % racionalni, „stena“ i, po tadašnjim kriterijumima, pouzdani i od poverenja. Naravno da su to bile predrasude i da su i tada na taj način (obrnite sliku) razmišljali upravo oni koji i od sebe kriju svoje probleme, dileme i slabosti, a to najbolje rade ukazujući na tuđe. Potreba da budemo savršeni i sa savršenim rešenjima u svakom trenutku, superiorni, oni koji kontrolišu situaciju, upravo proizilazi iz tradicionalnog patrijarhalnog vaspitanja i ponašanja. Takav model ima svoje dobre strane, ali i one na kojima treba raditi, jer su iscrpljujuće i frustrirajuće i za nas i za okolinu.
U međuvremenu, emotivni razvoj ličnosti je dobio svoje zasluženo mesto, shvatilo se mesto tog razvoja u formiranju strukture ličnosti. Pojavio se kao važan element u vaspitanju dece i sazrevanju. Muškarci su priznali da su emotivni. Više se ne stidimo da pokažemo osećanja, niti da kažemo da imamo problem. Ljudi „stene“ više nisu u trendu, sada se zna da oni ne postoje. Vidno, uzlaznom linijom, idemo ka povećanoj potrebi za psihološkom vrstom pomoći. Promenom kulture, pomoć terapeuta je postala „normalna“. Navike, modeli, uslovljenosti, strahovi su dobili legitimno mesto, shvatamo da ne možemo sve aspekte svog ponašanja sagledati sami. Potreban je nezavistan ugao stručne osobe.
Došlo je do makropromena u ljudskim odnosima unutar društvenih institucija, porodice i braka. Internet i društvene mreže nose svoj danak, koji se proteže od prinude preterane potrošnje, do zadovoljavanja socijalnih potreba, kroz virtuelne odnose u virtuelnom svetu.
„Psihoterapija je metod preobraćaja čoveka od stanja psihološke nemoći do stanja razmene pomoći i izbora kojim pronalazi svoj put.“ Proces napredovanja možemo povezati sa prirodnim procesom sazrevanja, ali je u uslovima terapije to vođeno i ubrzano.
Klijent je osoba koja traži pomoć, jer se nalazi u stanju privremene psihološke nemoći. Tretman ili terapija su vezani za psihološku individualnost, osobenost klijenta, onu koja ga označava kao ličnost. Terapeut se fokusira na to da se stvori dogovor i ostvari uslove za promenu ličnosti u smislu razvoja kapaciteta tamo gde postoji određen zastoj u razvoju ličnosti klijenta. Odnos prema klijentu pretpostavlja prihvatanje, otvorenost, poštovanje i podršku, pa na taj način dovodi do „otvaranja“ i oslobađanja životnih snaga, prevazilaženja zastoja i na kraju napredovanja u razvoju. Ličnost je sistem strukturiran kroz motive, mišljenje, strukturu savesti, zatim kroz navike i stavove. Potrebno je da se ličnost u radu sa terapeutom „uspostavi i poveže“ sa vremenskom „linijom“, koja predstavlja povezivanje prošlosti i budućnosti, ali kroz jasnu, živu sponu sa sadašnjim trenutkom, „ovde i sada“ – sa realnošću. Sa aktuelnim problemima.
U tom radu, trudimo se da saznamo kako je došlo do formiranja određenih struktura i obrazaca ponašanja koji stvaraju zastoj, poremećaj, devijaciju koji klijentu prave problem.
Transfer – povezivanje prošlosti, budućnosti i sadašnjosti
Transfer je doživljavanje osećanja, reakcija, odbrana u odnosu na neku osobu iz prošlosti, ali u sadašnjem trenutku. Ta osećanja nisu adekvatna realnom odnosu sa tom osobom, već sadrže “nezaslužene” i predimenzionirane delove, sadržaje, u pozitivnom i negativnom smislu. Transfer predstavlja ponavljanje reakcija prema važnim osobama u ranom detinjstvu, preneto u sadašnjost. Preneto na osobu koja nas nečim provocira, podseća na te nekadašnje odnose ili neku situaciju iz prošlosti. Transfer stoga podrazumeva odnos između tri osobe: nas (klijenta), njemu važne osobe iz prošlosti i osobe iz sadašnjosti na koju se prenose karakteristike osobe iz prošlosti. Transfer je jedna vrsta projekcije.
Transfer vodi poreklo od najvažnijih i najranijih odnosa u našem životu. Najvažniji odnos je prvenstveno majka – dete i kasnije roditelji – dete. Baza za budući transfer se, dakle, stvara u najranijim mesecima i godinama života. Oralna faza razvoja deteta, prvih 18 meseci, postavlja osnove takvih odnosa.
Bez rada na transferu nema sazrevanja i razvoja
Transfer je jedno od centralnih mesta u terapijama koje se bave osvešćivanjem i razumevanjem nesvesnih projekcija. Bez rada na transferu, nema sazrevanja i razvoja. Transfer je važan za razumevanje i povezivanje prošlosti klijentovih problema, jer oni oživljavaju „ovde i sada“ i dobar terapeut to može da prepozna i da u radu isprati, ukaže klijentu na obrazac. Zato je neizmerno važno poverenje klijenta u terapeuta. Uz odnos poverenja je moguć terapijski rad u kom se osvešćuju transferi, što dovodi do dubokog razumevanja i proživljavanja problema, a rezultat zajedničkog rada je oslobađenje od njih.
Transfer se naravno ne sreće samo u psihoterapijskoj situaciji. Njega, zapravo, možemo videti svuda. Naše iskustvo je uvek mešavina onoga što doživljavamo u sadašnjosti i naše životne istorije, iskustva, načina na koje tumačimo svet. Imamo tendenciju da u skladu s prethodnim iskustvima razumevamo stvarnost.
Neadekvatna interpretacija ponašanja ljudi je posledica transfera, odnosno projekcije. Neadekvatna interpretacija dovodi do deficita u socijalnim veštinama. Eto problema!
Kada smo previše i nesvesno vođeni obrascem prethodnih iskustava, neizbežno dolazimo u situaciju da krivotvorimo realnost. Da se razumemo: osećanja su realna, ali naša interpretacija je netačna, nerealna.
Na primer, ako osoba u oralnoj fazi razvoja nije kroz odgovor i ponašanje roditelja naučila da se osloni na roditelje i da ima poverenja u njih i svoju vrednost za njih, sumnjaće u većinu ljudi u svom “sada i ovde”. Takva osoba, sklona sumnjičavosti i cinizmu, neće biti u mogućnosti da poveruje da li su ljudi oko nje iskreni i dobronamerni, čak i onda kada želi da veruje. Njen transfer je takav da će unapred biti preplašena mogućom izdajom, jer “nema vrednost za njih, ne može da ima poverenja u njih”.
Transfer možemo razumeti kao težnju da se iskustvo sadašnjosti tumači u svetlu prošlosti. To je u suštini mehanizam kojim ljudi da premeštaju obrasce emocionalnih odnosa s jedne osobe na drugu, s jedne situacije na drugu.
U psihoanalizu su termin transfer uveli Frojd i Ferenci. Josip Berger je terapeuta nazvao “treći roditelj”. U tom prenosu, nekada i terapeuti “stradaju”, jer transfer u pozitivnom i negativnom može da predstavlja prenošenje nežnosti i ljubavi na terapeuta, ili prenos agresivnih osećanja na terapeuta.
Kada terapeut uvodi klijenta u veštačku terapijsku neurozu, koju zovemo transfernom neurozom, on to čini da bi mogao klijentu da pomogne da objasni i ponovo odigra potisnuto. Kad terpeut prepozna transfer, on pomaže da se ovo ponovljeno iskustvo predstavi, proradi i razume. Zato terapije koje podrazumevaju rad sa transferom, zahtevaju da terapeuti prođu kroz svoje lične terapije i dugotrajnu obuku kako bi svoje procese držali pod kontrolom i bili u mogućnosti da nezavisno i izolovano klijentu pomognu da prepozna i proradi sopstveni transfer.
Ako je prvi element uspešne terapije transfer, drugi odnos poverenja sa terapeutom, možemo da kažemo da je treći element motivacija klijenta, želja da učini nešto za sebe i prekine sa ciklusima patnje, blokada, ponavljanja ponašanja i situacija, a samim tim i promašaja.
Potrebno je da je klijent spreman da podnese rizik promene. Kada kažemo rizik promena, paradoksalno, to je rizik promene na bolje, jer u tom procesu treba da se oslobodimo svojih ljutnji, skrivenih motivacija i “sigurnih zona”.
Promena je moguća, razvoj je moguć, treba da želite sve za sebe i budete hrabri da zavirite u sve kutke svoje duše. U najdubljim prostorima sebe ćete pronaći nešto neočekivano moćno i lepo – svetlost, ljubav, dobrotu, snagu, lepotu svog bića.