VEŽBANJEM DO AUTENTIČNOSTI

PIŠE: IVAN TOVILOVIĆ

Život u gradu nas u velikoj meri odvlači od naše prirode, a samim tim jako je teško dostići potencijale svoje mentalne i fizičke autentičnosti. Možemo na trenutak pomisliti na naše gene, a u njima je zapisano da je u prirodi čoveka da se kreće. Pored fizičkog, za očuvanje mentalnog zdravlja je esencijalno da radimo stvari koje volimo, a mozak da izlažemo učenju novih veština.

Ako radimo na svojoj disciplini i svesnosti, mnogo toga možemo uraditi za svoju DOBRU dnevnu rutinu.

Za početak bi trebalo da se okrenemo sebi i dobro da istražimo šta našem telu odgovar, tj. Kojim aktivnostima bismo voleli dugoročno da se bavimo. Da li je to planinarenje, trčanje, biciklizam, boks, basket, tenis…? Ovo su interesantne i izazovne aktivnosti koje iziskuju vreme da bi se stekao određen nivo veštine. Bitno nam je da se uključi naše celo biće, tada ćemo imati pun efekat fizičke aktivnosti.

Pre nego što krenemo sa nekom aktivnošću, bitno je pripremiti telo za napor jer ne možemo iz neaktivnosti krenuti sa složenim kretanjem. Opasnost nepripremljenog tela jeste, pored neizbežnih povreda, upravo pojava otpora prema sportu uopšte.

Telo se prvo mora napuniti energijom i dovoljno ojačati mišiće da bi izabrana aktivnost mogla biti uživanje. Svaka fizička aktivnost je uvek stres za telo i to telu jeste potrebno, ali sa konstantnim kontrolisanim malim stresom. Tada se dešava adaptacija tela i na taj način napredujemo. U praksi, mnogo puta se dešava da opterećenje ne bude adekvatno, a tada nastaju problemi sa povredama.

Ono što bih u toj pripremi istakao kao trener su vežbe disanja, ishrana i funkcionalni trening snage. Možemo dodati, koga to interesuje, i meditaciju.

Vežbe disanja su od velike važnosti, njima podstičemo pravilan rad dijafragme i razvijamo kapacitet srca i pluća, a usput opuštamo ceo sistem.

Kada pričam o disanju, mislim na disanje na nos, dok usta služe za žvakanje hrane. To su prirodni fiziološki procesi (možda će u narednim tekstovima biti prilike da ih opišemo), ali nažalost po naše zdravlje mi smo ih izgubili kroz proces odrastanja i svakodnevni život, a tome nas niko i ne uči.

Obično počnemo da razmišljamo o pravilnom funkcionisanju tela kada se desi neki problem. Ono što možemo da uradimo jeste da imamo dnevnu jutarnju rutinu kada radimo jednu od vežbi disanja. To je navika koja može primetno da nam promeni kvalitet života.

Duboko verujem da je ishrana individualna stvar i da treba da istažimo šta prija našem telu. Mnogo je načina kako to možemo da otkrijemo, preko stučnjaka za ishranu do genetskih istraživanja koja nam govore šta je najbolje za nas.

Na taj način ćete ovladati osnovama pravilne ishrane za vas, naučićete koji izvori energije doprinose vašem zadravlju i sportskim rezultatima, preispitaiti svoju potrebu za suplementima proteina, vitamina i minerala i shvatiti odnos između ishrane i zdravlja.

Funkcionalni trening snage je ono čime se ja najviše i bavim. Kada razmišljamo na nivou mišića, lako je zaključiti da bez njihove aktivnosti ne možemo ustati iz kreveta niti podići kašiku.

Dakle, naši mišići su sastavni deo našeg tela i briga o njima je, iz mog iskustva, zanemarena. Na primer, kada imamo povišen pritisak ili nas boli glava, potpuno zanemarujemo mišiće kao uzrok bilo kog problema. Ili ih imamo premalo ,ili previše, kao da ih potcenjujemo kao sopstveni deo tela.

Adekvatna snaga i mišićna masa su od suštinske važnosti za naše zdravlje lokomotornog sistema (sistem za kretanje) i sigurnu dugovečnost. Mnogo je naučnih činjenica koje protvrđuju da je trening snage bitan za kontrolu telesne težine, prevenciju osteoporoze, hormonalni balans, kontrolu stesa, smanjenje rizika od koronarne bolesti… Na pravom ste putu ako se zapitate kakvo je stanje vaših mišića.

Dakle, cilj je da razumemo koji su to koraci koje možemo da uradimo da bismo mogli da uživamo u nekoj željenoj aktivnosti. Aktivan životni stil je jako bitan za naše celokupno zdravlje, skup ponašanja, učenja i rutina, koje ako se posmatraju kao pojedinačne ne izgledaju previše značajno. Ali ako takav obrazac dnevnih i nedeljnih rutina posmatramo kao celinu, možemo svoj kvalitet života podići na viši nivo.

Zdravlje, dnevni nivo energije, zadovoljstvo… sve su to vrednosti koje će napredovati u procesu fizičke aktivnosti.

Moja želja je da sa ovim tekstom bar malo zagolicam maštu koliko je naše telo složeno, da je potrebno maksimalno mu se posvetiti i naći vremena za njega, jer ono će nam vratiti mnogo više nego što možemo da zamislimo. Kroz fizičku aktivnost imamo priliku da razvijamo svoju autentičnost, što je u današnje vreme izuzetno važno za svakoga od nas, a posledično i za naše okruženje.

“Dva puta račvaju se u šumi,
krenuo sam onim kojim se ređe ide,
to je odluka koja mi je donela pobedu.”