PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: PAUL RUIZ
FOTOGRAFIJE: MARKO BRUN
PAUL RUIZ (PAUL RAFAEL RUIZ NEIRA) ROĐEN JE 1983. U TRUHILJU (TRUJILLO), PERU. DIPLOMIRAO NA UNIVERZITETU LIKOVNIH UMETNOSTI 2006. GODINE. PREMA REČIMA ISTORIČARA UMETNOSTI I KUSTOSA ULYSES LOYOLA BALAREZA, PAULA ODLIKUJE SMIREN TEMPERAMENT I TRANSPARNTNOST KOMUNIKACIJE, A NJEGOVA UMETNOST IMA VIZIJU PROJEKTOVANU IZVAN FORMALNE STVARNOSTI EPIDERMISA. ON SE POKORAVA SVOJIM INTUITIVNIM IMPULSIMA, GENERIŠUĆI UMETNIČKI RAD KAO ENTITET KOJI SE BORI DA POSTANE RAZUMLJIV NAŠOJ PERCEPCIJI.
IZLOŽBA “GUMENA DUŠA” ĆE BITI POSTAVLJENA U GALERIJI “NIKOLA RADOŠEVIĆ”, UGAO USKOČKE 5 OD 10 DO 17. DECEMBRA 2022. OTVARANJE JE ZAKAZANO ZA 10. DECEMBAR U 19 ČASOVA.
NAZIV IZLOŽBE JE “GUMENA DUŠA”. MOŽETE LI NAM REĆI ODAKLE DOLAZI INSPIRACIJA ZA NAZIV I ŠTA ZA VAS PREDSTAVLJAJU MASKE?
Ovo ime kao i ideja nisu novi. Bio je podesan momenat za razvoj imena ove izložbe. Ideja je konkretna na osnovu onoga kako trenutno živim u Beogradu. Moje maske reinkarniraju putovanje kroz vreme u metafori života sa svojim iskustvima i svojim rastom, zbog kojeg oživljavaju i ostvaruju se u ovom 3D svetu. Vodim vas u svet gde se percepcija menja, gde možete da promenite realno; gde je verovati apsolutna istina.
ŠTA VAS MOTIVISE U VAŠEM RADU? MISLIM NA TRENUTNI RAD I MASKE OD PRESOVANOG KOKOSOVOG DRVETA I GRANA KOKOSA.
Motiviše me kreiranje kroz nove materijale, u ovom slučaju organske. Više nije bio dovoljan dvodimenzionalni prostor, tako da je istraživanje drugih materijala za mene bilo neizbežno. Takođe je bilo važno gde sam se trenutno nalazio (živeo sam na jednoj plaži na severu Perua). Tu sam mogao da razvijem ideje o maskama od delova kokosovog stabla.
Budući da mi je priroda bila na usluzi, bilo je lako početi sa kreiranjem, sastavljanjem, rezbarenjem materijala, uz primenu mog slikarskog iskustva.
KAKO IZGLEDA VAŠ STVARALAČKI DAN I KAKO SE RAZVIJAJU VAŠE MASKE?
Svaki dan je komplikovan i jedino što mogu da uradim je da se pripremim za svaki novi početak dana – dnevna konstrukcija i rekonstrukcija.
Kokosovo stablo i grane sam oslikavao, dizajnirao, modelovao. U tom smislu, sve se razvijalo u toku četiri godine, gde su sa razvojem maski evoluirali i likovi iz mojih slika postajući tridimenzionalni. Likovi koji vas posmatraju, koji imaju vrlo oštar i jasan pogled, koji kao da znaju šta se događa.
I tako sam doneo ovu odluku, jer je i za mene novi korak to što sam ovde u Beogradu i što mogu da pokažem maske i šta ja upravo sada proživljavam.
PAUL RUIZ NEIRA – STUDENTSKI DANI I DANAS?
Nema puno razlike. Postoje promene koje su vezane za promenu percepcije koju neko od nas razvija vremenom. Ali unutar sebe je uvek ista konzerva.
UMETNIK I TRAG KOJI OSTAVLJA?
Vreme će pokazati.
KAKO VIDITE MODERNU UMETNOST I RAZLIČITOST U MODERNOJ UMETNOSTI VAŠEG KONTINENTA I EVROPE?
U ovom vremenu ima svega – od komunikacije do informacije. To proizvodi kreativnu multiplikaciju u celom svetu.
Postoje različiti doprinosi svakog kontinenta, ali postoji i unija, jer smo deca istog stabla. Kolorit latinoameričkog umetnika je vrlo izražen sa svojim zemljanim korenima koji ga vrlo dobro identifikuju. Sa druge strane, bar ja tako vidim, evropski umetnik zadržava formalnost vrlo tipičnih struktura kroz vreme i njegov red, geometriju i izraz kroz materijale.
DA LI STE RAZVILI SVOJ STIL I ŠTA ČINI VAŠE SLIKE DRUGAČIJIM OD OSTALIH? ISTO VAŽI I ZA MASKE KOJE TRENUTNO STVARATE.
Bavim se posebnošću u pogledu njihovih karaktera i čineći da na subjektivan način likove i njihove scene učinim živima. Čini se da njihovi pokreti već postoje, oni su živi i to su okolnosti mog sopstvenog života gde se sjedinjuju priroda i biće.
Moja linija je figurativni neoekspresionizam koji sugeriše apstrakciju u elementima koji okružuju samo delo.
PLANOVI ZA BUDUĆNOST? DA LI STE SPREMNI DA VAS BEOGRAD UPOZNA?
Spreman sam da me Beograd upozna i da ja upoznam njega, jer je to grad koji volim i u kome se osećam lepo i prihvaćeno.
Za 2024. imam planirane dve izložbe u Galeriji Haos, jednu kolektivnu i jednu individualnu. Za dalje ćemo videti.