PIŠE/FOTOGRAFIJE: ANIMA MUNDI
KALIN BABUŠKU JE ROĐEN 1973. GODINE, U BAZELU, U ŠVAJCARSKOJ. DIPLOMIRAO JE NA STOMATOLOŠKOM FAKUTETU U SKOPLJU, U MAKEDONIJI, ALI U PRAKSI I DUŠI JE VELIKI TRGOVAC. JEDAN OD SUOSNIVAČA KOMPANIJE MAKEDONIJA EXPORT IZ SKOPLJA. ŽIVI NA RELACIJI SKOPLJE -SVET. USAVRŠAVAO SE U HOLANDIJI, SEVERNOJ IRSKOJ, ENGLESKOJ, MAKEDONIJI… NEPRESTANO PUTUJE, TRGUJE. BRENDOVI IZA KOJIH STOJI SU MAMA´S AJVAR, PRIRUČNIK – KNJIGA „TIP OF THE WEEK“ ITD. ŽIVI SVOJ ŽIVOT U STVARANJU I VEČITOM PUTOVANJU.
KOME JE NAMENJENA VAŠA PRVA KNJIGA I PROJEKAT „TIP OF THE WEEK“ GOING GLOBAL?
Koncept «Tip of the Week» je jedan od brendova kompanije, Makedonija Export, koji je započeo davne 2009. godine. Namenjen je uzrastu od 9 do 99 godina. Tip of the week je priručnik u kome se obrađuju teme koje su povezane sa svakodnevnim životom, pa je zato ceo koncept fokusiran na lični i profesionalni razvoj svakog pojedinca. Prvo smo počeli sa davanjem saveta, koje su naši čitaoci dobijali na svoje mejlove. Počeli smo sa nekoliko mejl adresa, a danas imamo preko 50.000 naloga. Već 2013. godine, izdali smo Tip of the Week #1 knjigu u Makedoniju, a Tip of the Week #2 je izašla 2015. godine.
Iste 2015. godine «Tip of the Week» koncept je dobio svoj regionalni pristup, pa smo zajedno sa našim partnerom iz Srbije, FINESA DOO, izdali i prvo srpsko izdanje namenjeno srpskom, crnogorskom i bosanskom tržištu. Sledeće godine smo izdali i prvo hrvatsko izdanje namenjeno hrvatskom i delu bosanskog tržišta. Zajedno sa makedonskim izdanjem, uspeli smo da prodamo preko 30.000 kopija, što je bio dovoljan motiv i znak da «Tip of the Week» treba da ide globalno!
Na osnovu ovog iskustva, prošle godine smo postavili «Tip of the Week» koncept na KickStarter platformu, koja pored finansijske, omogućava i marketinšku podršku projekta. Projekt je bio uspešno prihvaćen od strane proizvođača, ali i izdavača, pa smo u pregovorima sa nekoliko izdavača za izdavanje Tip of the Week #1 za englesko govorno tržište. Kao dopuna samom konceptu, plan je da se napravi platforma i mogućnost za online prodaju svih knjiga koje smo do sada izdali. Kako što si rekla, Tip of the Week going global… 7.5 milijardi ljudi čeka da kupe svoj primerak.
MACEDONIAN EXPORT COMPANIJA PREPOZNATA JE U MAKEDONIJI I REGIONU. KOJI JE NABOLJI PROIZVOD KOJI IZVOZITE U REGION?
Makedonija Export je jedina kompanija ovakvog tipa koja postoji u regionu. Naša kompanija je prepoznatljiva u regionu preko naših brendova, koji su jako poznati na regionalnom, ali i na svetskom tržištu. Makedonija Export je kompanija koja je specijalizovana u dva sektora:
Brand management – gde menadžiramo brendove koji su 100 % naši ili imamo neki udeo. Brendiramo, odnosno zaduženi smo za marketing i prodaju za sledeće brendove:
– MAMA’S – www.mamasfood.mk – linija prehrambenih proizvoda napravljenih po domaćim receptima, koji se izvoze u preko 35 zemalja širom sveta
– Tip of the Week – www.tipoftheweek.co – priručnik za profesionalni i lični razvoj koji se izvozi u zemlje regiona, ali od 2018. godine i u zemlje engleskog govornog područja
– MONDIVI – www.mondivi.mk – visoko kvalitetni mebl koji se izvozi u zemlje EU i regiona.
Business development – gde praktično i teoretsko iskustvo, koje ceo tim ima, daje ostalim kompanijama i organizacijama koje su zainteresovane za rast i razvoj. Ovaj koncept je rasprostranjen ne samo u Makedoniji, nego i u Srbiji, Kosovu i Metohiji, Hrvatskoj, i tu ne stajemo. Ipak, praktično iskustvo celog tima nije za potcenjivanje i kompanije i organizacije iz regiona su sve više zainteresovane da se edukuju i dobiju neke nove perspektive za rast njihovih kompanija.
Ako sve ovo uzmemo u obzir, mislim da bi najbolji odgovor na tvoje pitanje bio da nema nekog specifičnog proizvoda koji je najpoznatiji u regionu, nego svaki proizvod koji izađe iz Makedonija Export kuhinje nalazi svoje mesto u regionu i svetu!
KOJI JE PUT OD STOMATOLOGA DO TRGOVCA?
Svakako da nije lak, ali ja sam pravi dokaz da se može, ako se hoće. Da, oduvek sam hteo da budem stomatolog. I završio sam fakultet, ali krajem fakultetskih dana su me ekonomija i marketing više privukli nego stomatologija. Hteo sam da pomognem ljudima oko sebe (kao što i sama Hipokratova zakletva zahteva), ali ne kao doktor, nego da pomognem da se što više njih zaposli i ima mogućnost da oni dalje pomognu drugima. Kada sam završio fakultet, radio sam u jednoj nevladinoj organizaciji. Tada je bio rat u exYU, a posle toga došao je i kod nas u Makedoniju. Nekako se sve poremetilo, ali jedino što sam znao je da samo sa punim stomacima ljudi neće da se mrze međusobno. Posle toga sam počeo da radim u jednoj ambasadi u Skoplju, baš zadužen za poboljšanje ekonomske situacije u određenim regionima širom Makedonije. Tamo sam i dobio dosta iskustva za makroekonomiju. Sam posao mi nije bio neki izazov, pa sam ga napustio i otvorio sa mojim prijateljima bistro, prvi takav koncept u Skoplju. Bilo je dosta interesantno, i posle 2 godine rada, došlo je vreme za promenu. 2006. godine, zajedno sa mojim sadašnjim partnerom, Petrom Lazarovim, otvorili smo kompaniju Makedonija Export, čiji je cilj promocija brendova iz regiona na svetsko tržište.
MAMA´S JE TRENUTNO VAŠ NAJJAČI BREND?
Da, u svojoj kategoriji MAMA’S je najjači brend, koji polako, ali sigurno, osvaja ne samo regionalno tržište, nego i svetsko. MAMA’S kao brend je prisutan u preko 40 zemalja širom sveta, od Australije, preko Japana, Rusije, EU, skandinavskih zemalja, do USA, Kanade, Kostarike… i svugde je dobro prihvaćen. Naravno, nije bilo baš lako da MAMA’S proizvodi budu prihvaćeni na nekim tržištima. Bilo je dosta teško, ali i zanimljivo. Možete zamisliti šta ajvar znači nekome iz Japana ili Kostarike. Nema pojma šta je to i kako treba da ga jede. Zato smo MAMA’S proizvode prilagodili domaćim uslovima i uslovima samog tržišta, što je bio i osnovni koncept. Pa tako, u Kostariki, ljudi konzumiraju MAMA’S proizvode u kombinaciji sa svojim domaćim jelima (MAMA’S burito), u Japanu je u kombinaciji sa sushijem (MAMA’S Sushi) itd.
Kao što možete videti, sa MAMA’S smo postigli da naša tradicionalna jela, ne samo iz Makedonije, nego iz celog regiona, prilagodimo lokalnim tržištima i približimo ljudima i konzumentima, koji ne znaju kako da konzumiraju neke proizvode.
A i sam brend je tako pozicioniran da je napravljen na osnovu domaćih recepata koje smo skupili od domaćica i domaćina u regionu i prilagodili ih masovnijoj proizvodnji. Repromaterijali koje koristimo su 100 % prirodni i u samom pocesu proizvodnje i pakovanja proizvoda ne koristimo nikakve aditive, konzervanse ili bilo šta veštačko, pa tako MAMA’S ulazi u kategoriju 100 % prirodnih produkata.
I tu ne stajemo. Plan je da se sam brend razvija i u drugim pravcima, sa čim će naši konzumenti biti blagovremeno upoznati.
CILJ KOJEM TEŽI KOMPANIJA MACEDONIA EXPORT?
Ono što smo zaključili od Tip of the Week, MAMA’S i drugih brendova koje imamo u našem portofoliju je da samo kvalitet prolazi kod kupca. Kada pričam o kvalitetu, pričam o kvalitetu samog produkta, ali i kvalitet u komunikaciji sa partnerima i kupcima, kvalitet u celokupnom poslovanju. Prošlo je vreme kada ste mogli da lažete nekoga. Danas su naši konzumenti sofisticiraniji i više znaju, a ako ne znaju, lako mogu doći do informacije koja im treba. Zato je naš glavni motiv kvalitet na svakom nivou.
Kao dopuna ovome, naša ideja je da razvijamo kvalitetne brendove iz regiona i da ih ponudimo svetu. Za sad imamo 3 brenda, ali ideja je da stignemo do 10 i više. Makedonija i region ima potencijal za kvalitet, a ne samo da znaju za nas kao region gde postoje nesuglasice, problemi i konflikti.
KOJA JE TVOJA ŠIFRA USPEHA? KAKO BITI USPEŠAN TRGOVAC?
Ako postoji šifra ili neki magični štapić, onda bih ga imao. ☺ Prvo treba da se definiše šta je uspeh. To treba da definiše svako za sebe, pa onda da znamo da li je uspešan ili nije. Na osnovu toga, svako će moći da sebe definiše da li je uspešan ili ne. Ciljevi koje postavljamo treba da su realni i da probamo da se ne upoređujemo ni sa kim. Nažalost, kod nas ima puno primera “uspešnih” ljudi, koji su do tog uspeha došli na neki čudan način.
Ja sam definisao neke ciljeve za kraći i duži period, ali i imam zamisao za ono što me pravi uspešnim ili ne. Te ciljeve svake godine revidiram i vidim dokle sam stigao sa njima i šta je to što je moglo da se bolje uradi, svake godine pokušavam da budem bolji i bolji. To želim svima!
TEMA MESECA JANUARA NOSI NAZIV „BUDI AUTENTIČAN“. KADA SI SHVATIO DA SI POSEBAN NA SVOJ NAČIN I DA ŽIVIŠ SVOJ AUTENTIČAN ŽIVOT?
U današnje vreme, najteže, a u isto vreme i najlakše, je biti autentičan. Biti ono što si. Teško je zato što živimo u vreme globalizacije, pa se svuda traži od nas da budemo deo nekog sistema, ali sa druge strane, izgubiti svoju individuu i ne biti svoj je žalosno.
Što se mene tiče i moje autentičnosti, verovatno mi sam posao koji radim omogućava da budem autentičan i to je ono što želim svima. Zvuči kao kliše i svi kažu da treba biti svoj, ali ja mislim da je bolest u vreme globalizacije biti svoj. E, to je pravi uspeh.