in

T-SHIRT

PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

Pre nekoliko meseci, imali smo priliku da vas upoznamo sa kratkom istorijom t-shirt majice, jednog od najprisutnijih odevnih predmeta u većini ormara. Autor tog interesan­tnog teksta, Dalibor Novak aka Krobilad, grafički i t-shirt dizajner, naš je gost u rubrici Refresh Your Orman.

MOŽDA BI NAJBOLJE BILO DA NAM PREDSTAVIŠ SAM. ČIME SE BAVIŠ U ŽIVOTU?

Moje formalno obrazovanje je dizajner grafike, a time sam se i bavio većim delom svoje karijere. Prošao sam skoro sve što jedan grafički dizajner može da radi, a poslednjih pet godina sam zaposlen kao dizajner u firmi koja proizvo­di dečju garderobu. Nekim čudom, pre toga se nisam nikad ozbiljnije bavio dizajnom majica.

KAKO TO MISLIŠ?

Tokom dvadeset godina karijere, sporadično sam pravio dizajn majica za razne ljude – što prijatelje, što klijente, ali to je uvek bilo nekako usput, nedovoljno da me zaista na­tera da se ozbiljnije udubim u problematiku t-shirt dizajna. Kad malo vratim film, i meni samom sada čudno zvuči da neko ko se bavio i stripom i ilustracijom i tipografijom nije ranije uvideo privlačnost dizajniranja majica.

OSIM TVOG DNEVNOG POSLA, SAZNALI SMO I DA IMAŠ SVOJ BREND MAJICA?

Pa sad, brend je možda prejaka reč, ali da, bavim se i tim u slobodno vreme.

MOŽEŠ LI DA NAS PROSVETLIŠ O ČEMU SE TU RADI?

Pre par godina, osetio sam potrebu da se kreativno izra­zim na način koji mi dnevni posao nije dozvoljavao. Naime, koliko god voleo dizajn za decu, postoje izve­sne teme koje jednostavno nemaju mesta u dečjoj garderobi (makar ne na našim prostorima). I tako sam počeo da dizajniram majice, kako se to kaže, za svoju dušu. Ubrzo nakon toga, neki meni bliski ljudi su počeli da se raspituju gde to može da se kupi, pa sam ja lagano i ničim izazvano uplovio u svet online pro­daje majica. Ispostavilo se da po­stoje desetine sajtova koji prodaju online majice sa dizajnom korisnika širom sveta. Takozvani PoD sajto­vi (Printing on Demand) su doživeli procvat unazad nekoliko godina sa razvojem digitalne štampe za tek­stil, koja je omogućila relativno jef­tine printove i, još važnije, moguć­nost štampanja na zahtev jednog po jednog primerka majice, elimini­šući potrebu za pravljenja zaliha. Sa praktične strane, to izgleda tako da nakon završenog dizajna, ja taj di­zajn uploadujem na neki od tih saj­tova, preko jednostavnog interfejsa odredim poziciju i boju na jednom ili više artikala koji se prodaju na tim sajtovima, i voila! Preostaje samo da se izreklamiraš i ubireš plodove svog rada!

ZVUČI LAKO I JEDNOSTAVNO.

Da, nakon par godina provedenih u svetu online t-shirt shopova, izvu­kao sam neke pouke iz svega toga. Prva i najvažnija – ne odustaj. Koli­ko god da je dobro što je tehnolo­gija toliko napredovala da ti iz svog stana možeš da praviš i prodaješ majice bez da si ikad video krojač­nicu, šivaru i štampariju, to isto važi i za milione drugih dizajnera širom sveta, tako da je konkurencija nikad jača. Mojih prvih par meseci je bilo užasno i bio sam na ivici odustaja­nja, kada me je jednog jutra sačekao „You’ve Made A Sale“ mejl. Osećaj je bio kao da sam Eskimu prodao frižider. Naravno, zarada je bila više nego simbolična, ali sama pomisao da je neko od milion majica izabrao baš moju i dan-danas mi izaziva to­plinu oko srca.

LETIMIČAN POGLED PREKO TVOG SHOPA UKAZUJE NA PRILIČNO EKLEKTIČAN IZBOR MOTIVA I DIZAJNA. KOJE SU TVOJE INSPIRACIJE?

Kada sam počeo da se bavim on­line prodajom, znao sam da ne že­lim da crtam i dizajniram ništa što ne bi ni sam nosio. Trendovi na on­line sajtovima se prilično razlikuju od trendova u mainstream modi i uglavnom su orijentisani ka dizaj­nu iz pop kulture i raznim mash-up kombinacijama raznih franšiza iz sveta gejminga, filma ili stripa. Iako i sam imam fan art dizajn te tema­tike, uglavnom više volim da pravim originalne stvari. Možda i najve­ća inspiracija mi je Japan, anime i manga, ali i japanski grafički diza­jn. Odmah potom, tu je i okultno u svim oblicima – alhemija, crna magija, demoni… i lobanje. Životinj­ske, ljudske… samo nek je lobanja. Volim i kaligrafiju i tipografiju, pa imam i dosta minimalističkog diza­jna samo sa sloganima.

KOJI SU TI PLANOVI ZA BUDUĆNOST?

Jedna od boljih stvari kod ovih saj­tova je i ta što nisu ograničeni samo na štampu i prodaju t-shirt majica. Pored dukseva, dukseva na kopča­nje, majica bez rukava, tu mogu da se kupe i šolje, art printovi, maske za telefon, platnene torbe i nalepni­ce, kao i razne stvarčice za kuću od običnih zavesa, zavesa za tuširanje, pa do peškira… čak i rančeva. Svaki od tih sajtova se trudi da bude je­dinstven po nekom proizvodu, pa je ponuda stvarno ogromna. Moje po­slednje otkriće je sajt koji pravi ku­paće kostime i bomber jakne, tako da poslednjih mesec dana spre­mam kolekciju za leto.

IMAŠ LI NEKI SAVET ZA NAŠE ČITAOCE KOJI BI MOŽDA HTELI DA SE OKUŠAJU U ONLINE PRODAJI? KAKO POČETI? GDE MOŽEMO I TEBE PRONAĆI?

Naravno. Imam mnogo saveta! Za početak, otvorite PayPal, ukoliko ga nemate. Potom, par reči o sa­mim sajtovima na kojima možete da otvorite svoj shop. Threadle­ss je prvi i najstariji sajt ovog tipa i sa publikom koja se meri milionima. Mogućnost otvaranja sopstvenog Ar­tist shopa na Threadlessu je relativno novijeg datuma i izdvajaju se velikim brojem proizvoda kućne dekoracije. Design By Humans je sledeći veliki igrač (i moj omiljeni) na PoD tržištu i karakterišu ga majice užih krojeva i veliki printovi, kao i favorizovanje ori­ginalnog dizajna. TeePublic ima ubed­ljivo najjednostavniji interfejs za uplo­ad i kreaciju proizvoda i naginje ka fan art sadžajima. Redbubble nudi možda i najinteresantnije proizvode – između ostalog, leginse, zidne satove i poste­ljinu. Jedna od primamljivih stvari je i ta da možete da koristite ove sajtove i za privatne unikatne printove!

Mene možete naći kao Krobilad na svim većim sajtovima, kao i na Facebook i In­stagram.

ŠTA MISLITE?

100 Poena
Upvote Downvote

POGLED SA 125 SPRATA BURDŽ KALIFE

NJEGOVO VELIČANSTVO: PEČENO PILE