PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: PAVEL SUROVI
FOTOFRAGIJE: PAVEL SUROVI
PAVEL SUROVI JE DIREKTOR KULTURNOG CENTRA KISAČ I POSLANIK U SKUPŠTINI AP VOJVODINE, AUTOR JE I FOTOGRAF UMETNIČKOG ETNO ART PROJEKTA I IZLOŽBE “SLAVE”, KOJA SE ODRŽAVALA U VREME PROSLAVE TITULE EVROPSKE PRESTONICE KULTURE U NOVOM SADU. AUTOR JE IZLOŽBE „SLOVAČKA SVADBA“, KOJA JE PRVI PUT PRIKAZANA NA KALEMEGDANU U BEOGRADU, U SKLOPU ETNOLOGYFESTA, A DOBITNIK JE I BROJNIH NAGRADA, MEĐU KOJIMA SU SLOVAK MULTIMEDIA PRIX 2003 ZA NAJBOLJU MULTIMEDIJU U SLOVAČKOJ REPUBLICI, ZATIM NAGRADE HIIIBRAND 2010 U KINI ZA NAJBOLJI SVETSKI BREND I EVROPSKOG OSKARA DESIGN ANGEL NA ADPRINTFESTIVALU 2012 ZA NAJBOLJI LOGO DIZAJN U EVROPI. NAJNOVIJE PRIZNANJE JE PRVA NAGRADA ŽIRIJA NA IBEFF FESTIVALU ETNOMODE U RUSIJI, U KATEGORIJI MODNA FOTOGRAFIJA. VELIKO INTERESOVANJE KOD NAS I U INOSTRANSTVU IZAZVALA JE I NJEGOVA ETNO ART IZLOŽBA „CORONA“, KOJA ĆE NAKON PREMIJERE U BEOGRADU IMATI SVETSKU PREMIJERU U PARIZU. PAVEL JE OSVOJIO PRVO MESTO U KATEGORIJI FOTO-PORTRETI RAĐENI SA AI (VEŠTAČKOM INTELIGENCIJOM) NA TAKMIČENJU U PARIZU. AI PORTRET NOSI NAZIV „NEMAČKA DAMA“. U OKTOBARSKOM IZDANJU RYL MAGAZINA SA PAVELOM RAZGOVARAMO O IZLOŽBI „TRON“ I NOVOM PROJEKTU „P. S. MIRA BRTKA“.
„TRON” PREDSTAVLJA ORIGINALNE I AUTENTIČNE NARODNE NOŠNJE BALKANA I PROJEKAT JE IZAZVAO VELIKU PAŽNJU NA KULTURNOJ SCENI SRBIJE. ZA TRI MESECA, USPEO JE DA OSVOJI 100 MEDALJA NA FOTOGRAFSKIM TAKMIČENJIMA ŠIROM SVETA.
KROZ „TRON“, SUROVI PRIKAZUJE SRPSKE RATNICE, ANĐELE, KRALJICE I GROFICE, KOJE ĆE BITI POSTAVLJENE U ČEŠKOJ REPUBLICI, U GALERIJI „JOŽA UPRKA”.
ZAŠTO JE BAŠ OVA GALERIJA ZNAČAJNA I U ČEMU VIDIMO KONTINUITET?
Galerija „Joža Uprka” se nalazi u kraljevskom gradu Uherskom Hradišću u Češkoj Republici. Joža Uprka je poznati češki slikar i grafičar, čiji radovi su kombinacija impresionizma i secesije, a na slikama je dokumentovao narodni život Morave. Pored folklora i narodnih običaja, u njegovim delima je dominantna i religiozna tematika. Uhersko Hradišće je centar kulturnog i duhovnog života regiona Južne Morave. U ovom gradu je prošle godine sagrađen muzej posvećen Ćirilu i Metodiju, koji su došli upravo na područje Uherskog Hradišća, naseljenog još od doba praistorije.
Meni je bila velika čast da moji radovi, fotografije narodnih nošnji, ispričani kroz alegorije, budu postavljeni u Galeriji „Joža Uprka” tik do njegovih fascinantnih umetničkih dela.
Joža i ja imamo mnogo toga zajedničkog. Obojica smo rođeni u malim selima, u poljoprivrednim porodicama, obojica smo završili fakultete i uspeli da prekoračimo sopstvene senke svojim nadvremenskim umetničkim radovima koji su nas proslavili. Obojica prikazujemo bogatstvo narodnih nošnji svog vremena. Naši umetnički radovi daleko prevazilaze lokalne, regionalne i državne granice.
Obojica koristimo grafiku kao osnovni metod svog rada. Uprka se proslavio u Parizu dobivši prvu nagradu na umetničkom salonu i time postao umetnik svetskog ranga. Čak su ga posetili Roden i Alfons Muha. Ja sam takođe izlagao u Parizu, gde sam dva puta nagrađivan. Uspeo sam dva puta zaredom da osvojim prvu nagradu za modnu fotografiju u Rusiji, što mi je pomoglo da lansiram svoju umetničku karijeru. Mene je u Kisaču posetio najpoznatiji ruski modni dizajner Slava Zaitsev.
JOŽA UPRKA – KAROL MILOSLAV LEHOTSKI – PAVEL SUROVI! U ČEMU JE POVEZNICA OVIH JUNAKA?
Poveznice su Isus Hrist, mističnost, slična tematika na slikama, narodna nošnja, vanvremenski stil i estetika i harizma ličnosti. Geografske poveznice su Pariz, Balkan i Bratislava. Poveznice su brojne nagrade i uspon karijere. Karol Miloslav Lehotski, naš prvi slovački akademski slikar sa početka veka, koji je tačno pre 100 godina, tj. 1923. godine imao izložbu kod Jože Uprke. Strastveni sam kolekcionar umetničkih dela Karola Miloslava Lehotskog i izgleda da nas je ta energija i spojila posle 100 godina.
DA LI SI PONOSAN NA SVOJE STVARALAŠTVO I VIĐENJE STVARNOSTI KROZ OBJEKTIV KOJI NAS VUČE U PROŠLOST, A MOŽE DA POSLUŽI I KAO PREDLOŽAK BUDUĆNOSTI?
Dobio sam dva prideva – mističar i alhemičar. Prvi u Srbiji, a drugi u Mariboru. Tako su me videli kao fotografa mističara i alhemičara u Češkoj Republici. Moje fotografije predstavljaju ili daleku prošlost ili daleku budućnost! Tako ih ja vidim. Ponosan sam što mi je Bog dao snage i duhovnosti da u svom najtežem životnom periodu napravim fotografije koje su postale umetnička dela. Dela koja su odskočila i iznenadila profesionalnu javnost u Srbiji i svetu. Nisam ni sanjao da će takav odjek napraviti i doneti mi veliki uspeh.
Tako počinje priča o „Coroni” i „Tronu”. Priča koja je glorifikovana u Rusiji, pa putuje do Pariza, Slovenije, Češke, Republike Srpske, Mađarske, a nađe publiku bilo gde u svetu. Zaslužan za moj profesionalni rast i uspeh je i Nemanja Milenković, direktor Fondacije „Evropska prestonica kulture Novi Sad 2022”, koji je na mojim fotografijama iz ciklusa „Corona” prepoznao prestonicu kulture i pre proglašenje prestonice i koji je verovao da mogu napraviti nešto fascinantno za otvaranje ove značajne evropske titule. Grad Novi Sad zaslužuje da i moja dela koja ga prezentuju imaju duhovnu, filozofsku i hrišćansku jačinu i dušu. Hteo sam da moje fotografije budu više od lepih devojaka u narodnim nošnjama. Dao sam im novu estetiku i formu, interpretaciju, kontekst, filozofiju. Udahnuo sam novi život narodnim nošnjama Balkana. Moje fotografije fasciniraju, edukuju i provociraju.
Kako je rekao Vojislav Lukovich, slikar, ikonopisac i predsednik foto-kluba Beograd, na otvaranju izložbe „Tron”: „Pavel Surovi se iznenada pojavio na fotografskoj sceni Srbije, u suštini kao oluja. Ono što se u prvom trenutku vidi na njegovim fotografijama je tehničko savršenstvo, to savršenstvo i veliki fotografski formati fasciniraju! Drugo, lepota devojaka u narodnim nošnjama fascinira, ali tu se njegova priča ne završava. Ako bolje pogledamo, taj treći sloj – pomešana mitologija, arhetipovi, religija i filozofija – neverovatan je i fascinira najviše! On upravo nudi estetsko i duhovno iskustvo do kojeg treba sami da proniknemo!”
TVOJE FOTOGRAFIJE DIŠU POSEBNOM ESTETIKOM I LAKO NAS UVEDU U PRIČU.
Specifična lica izabranih modela, centralna kompozicija, globalno osvetljenje scenografije, prekombinovani kolorit, stari ćilimi, tepisi i prekrivači – sve to daje čarobnost na vizuelnom polju. Tu estetiku sam ovde kao grafički dizajner razvijao, sve je eksponencijalno eksponovano. Predmeti u rukama, uloga modela – čine posebnu vizuelnu bajku koja je primamljiva, ali ne bi bila tako upečatljiva da tehnički i svetlosni uslovi nisu perfektni. Fotografije odskaču jer su modeli dobro osvetljeni, koristim kombinaciju različitih svetlosnih stilova, kao i kombinaciju tehničkih parametara foto-aparata i objektiva u prostoru i na adekvatnim razdaljinama, koja celokupnom stilizacijom dobija konačnu glorifikaciju – postaje „Surova alhemija”.
TVOJ NOVI PROJEKAT „P. S. MIRA BRTKA“ JE PRIČA O HALJINAMA I KREACIJAMA MIRE BRTKE KOJE STAVLJAŠ U KONTEKST SVOJIH JUNAKINJA. U PRVOM PLANU NIJE VIŠE NARODNA NOŠNJA, ALI JESTE FASHION STYLE ČUVENE SRPSKO-SLOVAČKE UMETNICE. ZAŠTO MIRA BRTKA?
I tu postoji priča koja je prvo sudbonosna, ali i duhovna. Putevi su nam se spojili tek posle njene smrti. Mira Brtka je bila strastveni kolekcionar narodne nošnje kao i ja, koristila ih je u svojim modnim kreacijama, ali to nije bilo presudno. Miru Brtku nisam poznavao niti pratio njen umetnički rad. Jedan sudbonosni događaj je ostavio na mene tako veliki utisak da sam posle rekao da ovoj kreativnoj ženi, najvećoj slovačkoj umetnici, moram posvetiti godinu-dve svog života da bi je ljudi upoznali i kao talentovanu modnu kreatorku, koja je značajna multidiciplinarna umetnica. Oboje smo megalomani, kolekcionari, kreativci, svoji i to nas je valjda spojilo. Ne poznaješ je, ali znaš šta je sve htela reći svakom haljinom. To je duhovna ljubav, ali prevashodno sudbina!
KOLIKO ODEVNIH PREDMETA MIRE BRTKE IMAŠ I KOM PRAVCU IDE PREDSTAVLJANJE NJENE MODE KROZ TVOJE FOTOGRAFIJE? TVOJ RAD JE ODA MIRI BRTKI U VIZUELNOM I METAFORIČNOM SMISLU. ODA RADOSTI. ODA LJUBAVI KREIRANJU.
Hteo bih da ih imam još više i јоš tragam za njenim komadima! Sredstvo mi je modna umetnička fotografija preko koje pričam o DNK Mirine mašte i dodajem svakoj haljini priču, kontekst i dušu. Celokupna scenografija na setu je moja imaginacija. Pored toga što fotografišem, u projektu nastupam i kao kreativni direktor, modni stilista, svetlar i scenograf. Koristim haljine Mire Brtke, a sve ostalo je moja kreativnost – spajam nespojivo i dodajem elemente koji pomažu da objasnim Mirinu filozofiju haljina. Puno sredstava sam uložio u stvari da bih uopšte mogao da ispričam pravu ODU Miri Brtki.
Zato stvaranje ODE najvećoj slovačkoj priznatoj umetnici u Jugoslaviji, Srbiji i svetu, Miri Brtki, zahteva mnogo ljubavi i kreativnosti i to nije ni lak, a ni brz umetnički proces.
Kada bi neko fotografisao haljinu Mire Brtke na običinoj pozadini, to bi predstavljalo samo bezdušnu katalošku fotografiju i tu nema ničeg posebnog, niti kreativnosti, a kamoli umetnosti. Mira Brtka zaslužuje ozbiljan pristup i još kreativniju, luđu nadogradnju u umetničkom i filozofskom smislu. Zato pristupam sa respektom, sveobuhvatno i svestrano, ovom projektu, koji je dosta složen, slojevit, a imam i pritisak od svetskog uspeha „Corone” i „Trona” i moram da se trudim da sebe prevaziđem.
Projekt nosi naziv „P. S. MIRA BRTKA” što predstavlja spoj dva umetnika i dva sveta – Pavela Surovog i Mire Brtke. Svi ćemo se složiti da je Mira Brtka jedna od najpoznatijnih multidisciplinarnih umetnica u Srbiji, ali i u svetu. Poznata je kao uspešna likovna umetnica, modna kreatorka, pozorišna i filmska rediteljka, koja je iza sebe ostavila veliki opus umetničkih dela u različitim disciplinama.
Zato se u ovom projektu fokusiram na modne kreacije Mire Brtke, odnosno njene nadaleko poznate haljine, koje interpretiram iz svog estetskog i filozofskog ugla, ali i pokušavam da objasnim publici Mirinu maštu i perspektivu u procesu stvaranja i krojenja haljina. Fotografije treba da objasne zašto je Mira Brtka baš tu haljinu ušila filozofski i estetski na svoj način, zašto je izabrala baš tu formu predstavljanja ženske linije, zašto je stavila i ušila baš one cvetove ili ružice, zašto je upotrebljavala materijale starih narodnih nošnji, ali prevashodno pretvaram modele u to što treba da budu i na taj način haljine dobijaju duhovni kontekst. Bez tog znanja, za publiku to mogu da budu samo haljine neke Mire.
ŠTA JE SVE MIRA KREIRALA? DA LI JE ONA BILA ZA KLASIKU ILI AVANGARDU?
Mira je bila iznad vremena, avangardna proročica, ona spaja prošlost sa senzualnošću i erotičnošću ženskog tela i ženskim oblinama na prvom mestu, tako ja doživljavam njene haljine. Prozirnost i lakoća materijala, sloboda, raj, višeslojnost, kratki krojevi, naglašeno žensko telo, senzualnost, privlačnost, imaginacija i pre svega erotičnost žene. Ona se namerno poigrava sa čipkama, providnim materijalima u provokativnim delovima, formirajući rajsku ženu 21. veka. Na drugim kreacijama koristi papagaje i ptice na minićima, koji su ujedno i spavaćice. Pa neprikosnoveni bade-mantili koji se prebacuju preko ženskog tela. U njenim kreacijama do izražaja dolazi žensko telo, ono dominira i oslobođeno je od svih predrasuda društva. Ona sanja slobodu koju je i živela, stvarajući modernu ženu novog doba. Poslednje dve godine uviđam da svetski modni dizajneri koriste slične elemente kao davno Mira Brtka. Bila je iznad svog vremena u kreiranju haljina i kreirala ih je kao umetnik svetskog kalibra i zato su toliko posebne.
TEMA OKTOBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „ŽIVIM SVOJ BESTSELLER“.
Moj lični bestseller su ljubav, umetnost i etno, a bestseller u pravom smislu reči su moja dela – „Corona” i „Tron”, a biće uskoro i „P. S. Mira Brtka”.