PIŠE: ŽIKA NEDELJKOVIĆ
Od najranijeg detinjstva do danas, moja najveća ljubav je bila i ostala moda, modni dizajn, modna umetnost. Svakako jedan od mojih najznačajnijih modnih uzora je Žan Pol Gotje, čija će karijera tokom studija modnog dizajna biti tema mog diplomskog rada – ozbiljna analiza Gotje mode sa više od 130 stranica teksta i preko 500 fotografija, 20 modnih crteža i tri realizovana odevna predmeta. Ne postoji tekst ili fotografija na netu, u knjizi ili časopisu, a da nije prošao kroz moju vizuru, ne postoji autor, novinar ili saradnik, a da ga nisam kontaktirao i tražio copyright za svoj diplomski rad. Naravno, rad je ocenjen najvećom ocenom, bez ikakve potrebe da branim sve ono o čemu sam pisao. Kada dugi niz godina pratite Gotjea, veoma je teško fokusirati se samo na aktuelnu izložbu „Ljubav je ljubav – radost venčanja za sve“ u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Pre par godina, u hotelu Metropol u Beogradu, imao sam priliku da prisustvujem predavanju Jelke Musić, direktorke za komunikacije modne kuće Jean Paul Gaultier, njegove desne ruke i jedne od zaslužnih za postavku današnje izložbe. Pored njene tadašnje prezentacije o tome kako nastaje kolekcija visoke mode/haute couture/Gaultier Paris, kako se dalje plasira i koji su benefiti, imao sam priliku da saznam da je Gotje umoran od kreiranja klasičnih kolekcija, odnosno pret-a-portera i da mu je fokus samo na visokoj modi. Isto tako, gospođa Musić je pomenula da je izložba Love is Love prvi put prikazana u Montrealu i da je doživela svetski uspeh, iako je samo tri dana ranije bila i izložba dizajnera Alexandera Mc Queena sa više od dvesta hiljada posetilaca u Londonu, a potom i modna izložba Dior sa rekordnih šest stotina hiljada posetilaca. Čast mi je bila upoznati se sa gospođom Jelkom i predati joj diplomski rad za koji sam se nadao da će stići u prave ruke. Nažalost, mislim da nije i danas verujem da sam trebao da poslušam savete svojih profesora, zaposlenih u Francuskom kulturnom centru i ambasadora Francuske u Beogradu da prevedem rad na engleski ili francuski jezik, a neko od njih će se pobrinuti da dospe u ruke Gotjea. Žalim što do sada nisam preveo i dopisao svoju malu Gaultier bibliju, ali unutrašnji glas mi govori da moram da završim nedovršeno kako bi duša bila spokojna.
GOTJE I JA, SUSRET U DOBA KORONE
Subota je, neradni dan, ispijam jutarnju kafu i sa nestrpljenjem gledam u sat očekujući podne kada imam zakazan susret sa Gotjeom. U mojoj mašti je to bio susret u podne, a u realnosti je bio zakazan termin kada mogu posetiti izložbu zbog ograničenja broja posetilaca u doba pandemije virusa korona. Oblačim Gaultier crnu rolku sa dva zipa na vratu, lažne D&G pantalone, inače Zarine, Gucci cipele, YSL naočare, Prada torbu i crni kaput iz H&M-a od pre par godina i stavljam parfem YSL M7 koji čuvam iz Pariza. Spreman sam, dolazi taksi, a kako se bližim muzeju, srce iz grudi samo što ne iskoči. Užurbano ulazim sa maskom na licu koja pored prejakog parfema dodatno doprinosi gušenju i borbi za vazduh. Penjem se na peti sprat i na samom ulazu stojim skamenjeno par sekundi apsolutno bez daha. Prizor je veličanstven, svih trideset osam venčanica visoke mode na jednom mestu i ja, naš prvi susret. Neverovatan je osećaj da sve ono o čemu ste pisali i gledali preko fotografije sada vidite u stvarnosti. U Muzeju savremene umetnosti proveo sam više od dva sata – mislim da sam prvi sat bio bez svesti, a tek onaj drugi mogao sam da se iole opustim. Fotografisao sam i snimao dok mi baterija telefona nije bila na jedan posto i svako ko bi mi se od posetilaca našao u blizini i ometao moje upoznavanje sa svakom kreacijom u meni je izazivao bes. Da, smešno je koliko lično i bezuslovno volim Gotjeovu umetnost čim sam imao potrebu da prilazim i upozoravam pojedine posetioce da ne dodiruju remek-dela, da se udalje koji centimetar i uživaju. Najviše su me iritirale današnje influenserke i blogerke koje su besumučno slikale telefonima i vodile Instagram lajvove o nečemu što ni same ne znaju šta je, kao i žene sa malom decom koje su iz parka ušle u muzej da vide šta se zbiva i ubiju vreme dok dadilje odmaraju za vikend. Verovatno sam delovao kao neki čudak i ludak sa maskom na licu koja me guši i magli naočare, ali nije me bilo briga, ja sam tu kao neki Gaultier stražar i on bi me sigurno razumeo. Pored 30 poznatih venčanica, bilo je i novih premijernih osam, a izložba sveukupno odražava stalnu Gotjeovu posvećenost borbi za ljudska prava i promoviše poštovanje razlika. Neverovatno je koliko je Gotje svojim kreacijama bio ispred svog vremena, veliki inovator i ozbiljan poznavalac materijala da spaja nespojivo. Iako je izložba venčanica, ona ozbiljno nosi sveukupan Gaultier DNK. Korseti sa kupastim korpama, mornarske pruge, muška suknja, kreacije sa miksom elemenata različitih kutura i etničkih zajednica, pačvork, perje, zipovi i šljokice – a lutke sa animiranim licima poznatih ličnosti, Gotjeovih saradnika, glumaca i modela. Potpuno je neverovatno da vas animirani lutak Gotje pozdravi sa ‘Bonjour’ i poželi da uživate u daljem razgledanju i retrospektivi najlepših i najneobičnijih venčanica na svetu. Velika je šteta što se Gotje ove godine u januaru oprostio od svih nas završnom kolekcijom i povukao iz mode. Ne, nije mogao da se bori sa modnim tržištem današnjice i kreira šest kolekcija godišnje, umorio se i želeo je da stane. Mnogi će ga pamtiti po korsetu za Madonu, po kostimima iz filma Peti element ili Kika, po parfemu Le Male u boci oblika muškog torzoa sa mornarskom majicom i limenka kutijom, isto tako i Classique u vidu ženskog torzoa ili pak Fragile kao snežne kugle sa zlatnim šljokicama i malom figuricom žene u crnoj dugoj haljini. Toliko je toga što bih mogao da nabrojim, a opet bih ostao nedorečen. Ono što me zadivljuje kod ovog vrsnog umetnika je činjenica da samo velika ljubav i strast za ono u čemu uživamo da radimo je osuđeno na uspeh. S obzirom na to da Gotje nije modno školovan, odnosno samouki je umetnik i najpoznatiji dizajner današnjice, vrlo je važno posetiti ovu izložbu koja će sve na ovaj ili onaj način nadahnuti. Šta god da osećate dok posmatrate kreacije visoke mode, sigurno nećete ostati ravnodušni. Gotje je u svoj dizajn i umetnički izraz uložio na hiljade sati ručnog rada, na stotine metara najlepših tkanina i mnogo mašte i modnih inovacija. Za mene je ova izložba jako značajna i toplo preporučujem studentima dizajna, modnim sladokuscima i svim umetnicima i poštovaocima umetnosti da izdvoje vreme za svoj susret sa Gotjeom, jer ja ću se sigurno vratiti dok mi je još uvek tako blizu.