KUĆA SREĆNOG STOMAKA

Svetlana NegićPIŠE: SVETLANA NEGIĆ, SAVETNIK ZA ZDRAVIJU ISHRANU
FOTOGRAFIJE: PIXABAY.COM

Zima se polako povlači i ustupa prostor proleću, javljaju se prvi pupoljci i listovi koji se probijaju kroz smrznutu zemlju. Proleće je vreme eksplozije energije. Priroda se budi, nov život izbija iz zemlje, vreme je obnove i stvaranja. Prateći ritam prirode i naš ritam, koji je u hladnijem periodu bio uspavaniji, polako se budi.

U zimskom periodu smo jeli jaču hranu, bili u stagnaciji, više okrenuti ka svom unutrašnjem biću, a sada je došlo vreme da se otvorimo, a samim tim, prilagodimo i način kuvanja novom godišnjem dobu. Javlja se nova uzlazna energija u telu i potrebno je da je podržimo i pripremimo organe, pre svega, jetru, za ostatak godine. Osim jetre, žučna kesa (kao njen parni organ) i slezina moraju biti spremni da prime ovu novu energiju. Kada imamo dobar start, imaćemo i dobre rezultate na cilju.

Proleće traje od 21.03 do 21.06.

Kod drevnih Kineza, zasnovan je sistem pet transformacija, koji se vezuju za cikluse godišnjih doba, dana i noći. U skladu sa tim, sve je svrstano u sistem pet elemenata: godišnja doba, ukusi, boje, osećanja, delovi ljudskog tela, čula, organi. Centar ovog ciklusa je Zemlja, i u kombinaciji sa drugim elementima (vatra, voda, drvo, metal) čini sistem od pet elemenata.

Element drvo je simbol rasta i proleća. Boja elementa drvo je zelena, ukus je kiselo, a organi koji su sa njim povezani su žučna kesa i jetra. Žučna kesa je najaktivnija između 23h i 1h posle ponoći, a jetra između 1h i 3h ujutru.

Hrana koja jača element drvo:

Žitarice: ovas, raž, pšenica

Povrće: brokoli, peršun, zelena salata, spanać, kupus, mladi luk, mirođija, praziluk, raštan, špargle, šargarepa, cvekla, tikvice, šitake pečurke

Mahunarke: zeleno sočivo, mungo pasulj

Voće: zelene jabuke, avokado, šljive, dunje, grejpfrut, limeta, urme, gođi jagode

Kao što smo rekli, jetra i žučna kesa su parni organi u sistemu pet elemenata i njihov rad treba da se podrži tokom proleća. Deo krvi koji potiče od jetre ishranjuje naše tetive i čulo vida. Jetra je naš najveći organ i vrlo je bitna za emotivni život. Promenljiva raspoloženja, ljutnja, anksiozna stanja, slab i zamućen vid, slabi nokti, gorak ukus u ustima su znak disbalansa, a verovatno je u pitanju stagnacija energije jetre. Energiju jetre ćemo pokrenuti kada budemo bili iskreni prema sebi, da podelimo to što osećamo bilo sa drugima, bilo sa dnevnikom koji pišemo. Potisnute emocije manje dobro utiču na jetru, a ona je zadužena za naša opuštena raspoloženja. Kako meridijan jetre prolazi kroz oči, omogućava nam da sagledamo bolje naše situacije u životu. Jetra pokreće našu hrabrost. Čim nam nedostaje hrabrost i jasnoća sagledavanja situacija, znamo da je oslabljena energija jetre. Da bi ojačali ovog generala među organima, potrebno je u prolećnom periodu da uzimamo dosta hlorofilnog povrća. Pošto je jutro doba dana koje predstavlja proleće (buđenje), dobro bi bilo započeti dan sa nečim zelenim. U zavisnosti od naših potreba, idealna bi bila miso supa, pite koje smo sami pravili od blitve, spanaća, brokolija, praziluka, kupusa. U ovo doba godine jedemo lakšu hranu koja pokreće našu energiju na gore. Koristi se laganiji način kuvanja, kratko prženje, kraće kuvanje i kuvanje na pari. Manje se koristi so nego u zimskom periodu, jer so stvrdnjava jetru.

Žučna kesa je odgovorna za planiranje i odlučno donošenje odluka.

Sistem slezine u disbalansu se odražava kroz opsesivnu zabrinutost, lenjost, nadutost stomaka, gasovima, izraženu potrebu za slatkišima, brzu glad posle završenog obroka.

Ukoliko ste u mogućnosti, koristite namirnice čije poreklo znate. Povrće koje raste na gore, lisnato zeleno povrće, brokoli, karfiol, mladi luk – ukoliko su gajeni izvan plastenika, upijaće energiju vazduha, sunca, kiše i vetra. Doživljavaće promene temperature danju i noću. Konzumirajući tako gajeno povrće, mi sami unosimo te elmente u naš organizam. Ovakve namirnice mogu energetski da utiču da lakše prihvatamo novine i promene, da postanemo otvoreniji.

Spomenula sam da je kiseo ukus vezan za proleće. Kisela jela skupljaju i ubrzavaju energiju. Ovaj ukus je posebno koristan za jetru i žuč. Treba koristiti manju količinu kiselog ukusa. Preporučuje se: limun, grejpfrut, blago fermentisana jela, čaj od šipka.

MISO SUPA:
komadić vakame alge (bogate mineralima, nose u sebi energiju mora i podstiču prilagodljivost i upornost)
miso pasta (ječmeni miso je uobičajen kod nas u radnjama zdrave hrane)
1/2 štapa praziluka
2 šargarepe
1 bela šargarepa
par cvetića brokolija
par cvetića karfiola

Potopiti alge par minuta. Kada se rascvetaju, iseckati ih na sitno.  Na malo susamovog (ili ulja od koštica grožđa), prodinstati praziluk sa prstohvatom soli. Dodati seckane šargarepe i iseckane alge i naliti vodom (2 dcl po osobi).  Kada provri, dodati cvetove brokolija i karfiola. Ukoliko je lisnato povrće, dovoljno je par minuta da vri.  Kada je povrće skuvano (potrebno je oko 15 min.), isključiti dovod struje i sačekati da prestane ključanje. U šolji razmutiti 1 kašičicu miso paste sa par kašičica supe. Bitno je da prestane ključanje vode da bi se sačuvale nutritivne vrednosti miso paste. Možete da kombinujete povrće koje želite, da bude ređa (ako je napolju toplije) ili gušća (ako je napolju hladnije), da dodate šaku prosa ili neke druge žitarice.  Na ovaj način, dobili ste jutarnju dozu najkvalitetnije infuzione tečnosti za taj dan.

PITA OD BLITVE (KOPRIVE, SPANAĆA, RAŠTIKE ILI ZELJA):
Ovsene, heljdine ili druge kore po vašem izboru (10 do 12 komada)
Blitva 4 veze
Kozji sir (ili sir po vašem izboru) 400 gr
Kisela voda
Priprema:
Fil: oprati blitvu, iseći drške ukoliko su tvrde, kod mlade blitve nema potrebe odstranjivati ih. Iseckati je u blenderu ili nožem na sitno.U iseckanu blitvu dodati sir (uzmite dovoljno slan tako da se so ne dodaje), 2 kašičice organskog praška za pecivo, malo kisele vode. Treba da se dobije gusta smesa. U pleh koji je obložen pek papirom ređati prvo dve kore (donje), zatim fil, kasnije se naizmenično ređaju jedna kora, pa red fila. Na kraju se takođe stave dve kore. Celu pitu isečemo na kocke pre pečenja. Zalijemo je uljem (susamovo ili koje vi koristite) 1/4 šolje, a ostatak šolje napunimo kiselom vodom. Šolja je od 2,5 dcl. Pleh stavimo u već zagrejanu rernu na 180 stepeni 35 minuta. Posle toga, isključimo rernu i ostavimo pleh dok se rerna ne ohladi. Kada izvadimo pitu, malo je poprskamo vodom i prekrijemo krpom da omekša. Sugestija: fil ređati tako da ivice ne ostanu suve. Kada pita zamiriše, znaćete da je gotova.

PROLEĆNA SALATA SA DIVLJIM CVETOVIMA
Tri vrste zelene salate (puterica, kristalka i rukola)
1 kruška
1 kašičica meda
aceto balzamiko
malo krupne morske soli
semenke susama, lana
seckani orasi (po želji)
cvetići majčine dušice
cvetići noć i dan

Oprati salatu, iscepkati je, iseckati krušku i dodati ostale sastojke. Ovu salatu možete praviti ako ste na izletu ili negde u prirodi, jer cvetići treba da su sveže ubrani u prirodi (ne iz bašte). Posle ovakve hrane, vaš stomak će sigurno biti srećan, a to će se odraziti na celo vaše biće.