in

KREATIVNOST KAO IMPERATIV

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: TEODORA VIDAK
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

TEODORA VIDAK JE BEOGRAĐANKA, MOD­NA DIZAJNERKA. ZAVRŠILA JE AKADEMIJU DE LUSSO U MILANU I VEĆ SA 18 GODINA JE POČELA DA RADI, A U 21. JE IMALA SA­MOSTALNU KARIJERU OSNIVAJUĆI BREND POD SOPSTVENIM IMENOM. TOKOM GODI­NA, SARAĐIVALA JE SA DVE MODNE KUĆE U MILANU. NJENE KREACIJE SU NOSILA MNOGA POZNATA LICA U SRBIJI. MLADA KREATORKA JE HRABRO ISKORAČILA NA MODNU SCENU VERUJUĆI U SVOJE ZNA­NJE, UMEŠNOST, TALENAT, A IZNAD SVEGA U RAD KOJI JE TOLIKO VIDLJIV. KREATIV­NOST JE NJENA SVAKODNEVICA I NJOJ JE POSVEĆENA.

Kako si ušla u modnu industriju? Koji je to bio presudan momenat kada si shvatila da bi volela da svojim znanjem, stilom i ide­jom bojiš stil jedne žene?

Odrasla sam u okruženju gde je kreativnost bila deo svakodnevice, sa majkom koja je po­zorišni kostimograf. Moje odrastanje u šiva­ri je zamenilo lutke krpicama, igrala sam se istražujući svet boja, tekstura i oblika. Slikanje i crtanje su postali moji prvi koraci u izraža­vanju, a imala sam i privilegiju da mnogo pu­tujem, beležeći ideje inspirisane ženama oko mene. Kako je vreme prolazilo, sve je počelo dobijati oblik i shvatila sam da postoji mnogo veća slika od one koju sam prethodno videla kao mood board. Kroz formalno obrazovanje u dizajnu mode i rad na različitim projektima, shvatila sam njenu transformacionu moć. Osećaj da mogu doprineti jedinstvenom izrazu ženske lepote bio je presudan, motivišući me da zakoračim u modnu industriju. Pokretanje sopstvenog brenda činilo se prirodnim, a pozi­tivan odgovor prvih klijentkinja je bio podstrek da nastavim.

Opiši nam celokupan proces dizajna od koncepta do realizacije.

Proces dizajna počinje od inspiracije koja je za mene uvek i pre svega – žena. Istražujući različite teme svake sezone, često više putem dokumentarnih nego modnih slika, intuitivno osećam na šta želim da se fokusiram u odre­đenom trenutku i prevodim taj „osećaj“ u ne­koliko snažnih i konkretnih ideja. Individualna saradnja sa klijentima pruža dublji uvid, vodeći nas od ideje do proizvodnje, proba i testiranja, sve do predstavljanja konačnog proizvoda kli­jentu.

Sa kojim materijalima radiš i koje boje pre­feriraš?

Preferiram rad s visokokvalitetnim materijali­ma poput svile, viskoznih žoržeta, krepa, vu­nenih štofova, čime postižem optimalnu rav­notežu između udobnosti, trajnosti i estetike. Što se tiče boja, crna i bela, kao i neutralni tonovi, dominiraju u mom radu zbog njihove svestranosti i elegancije.

Kako bi opisala svoju estetiku i šta se de­šava kada ona nije usaglašena sa esteti­kom klijentkinje?

Moja estetika se oslanja na ravnotežu ležer­nih, senzualnih komada i čvršćih, oštrih okvira stvarajući bez napora samopouzdan i prepo­znatljiv izgled. Ženu vidim klasično i sofisticira­no, ali nikada dosadno. Primećena kada uđe u prostoriju, a da nije ni pokušala da privuče pažnju. U miru je sa sobom i svojom ženstve­nošću. Postoji osećaj ravnoteže i prefinjenosti u njenom stilu. lako su estetske razlike retke, slušam kako klijentkinje reaguju na moje ideje, pitam ih kako žele da se osećaju u komadu, šta im nedostaje, šta ih zanima i trudim se da pronađem kompromis koji će zadovoljiti i moj umetnički izraz i ukus klijentkinje. Zahvalna sam na ukazanom poverenju, a moj tim i ja se maksimalno trudimo da klijent na kraju bude prezadovoljan.

Koji su odevni komadi za sva vremena?

Klasični „tailor made“ komadi dobrog kvaliteta, koje nosimo iz sezone u sezonu, u kojima se osećamo privlačno. Sad postoji stvarna žeđ za privlačnošću i takvom ženstvenošću. Po mom mišljenju, dobro je imati alternativu uni­verzumu brze mode i oversized ulične odeće u kojem živimo. Ako bih morala da izdvojim, to bi bili komadi poput tailor made odela, male crne haljine, bele košulje, maxi kaputa i crnog blejzera, koje možemo beskrajno da kombinu­jemo. Komadi koji su neizostavni u ormanu jer pružaju dugotrajan stil i svestranost, prilagod­ljivi različitim prilikama.

Na socijalnim mrežama nas sa svih strana bombarduju kako treba da izgledamo i šta treba da nosimo. Individualizam se guši, ali se i otima naletu uniformisanosti.

Nema jednog ispravnog ‹stylish› načina no­šenja stvari, bar ja tako mislim, ali verujem u ravnotežu. Pretpostavljam da je prilično teško pravilno postići tu ravnotežu. Ponekad bismo trebali zastati i pred ogledalom povesti iskren razgovor: šta funkcioniše za moje telo, a šta ne, šta zaista volim da nosim, koju poruku šaljem, koju odeću zapravo mogu priuštiti. U nekom trenutku trendovi prestaju, a lični stil počinje. Uprkos pritiscima društvenih medi­ja, verujem da prava autentičnost proizlazi iz unutrašnjeg izraza i hrabrosti da budemo ono što jesmo.

Da li da pratimo modne trendove ili da naš ormar živi slow fashion?

Pratiti modne trendove je važno za inspiraciju, ali više cenim filozofiju slow fashion. Održivost, kvalitet i večna elegancija su ključni elementi mog pristupa modi.

Ko daje kome moć – dobar komad nama ili mi njemu?

Smatram da je to međusoban odnos. Dobar komad može osnažiti pojedinca pružajući mu samopouzdanje, dok pojedinac može opleme­niti komad dajući mu jedinstvenu priču i zna­čenje. Danas se mnogo diskutuje o ženama i ženskoj moći. Za mene, ta moć znači biti u do­diru sa svojom ženstvenošću, jer ženstvenost vidim kao mesto odakle dolazi snaga. Kada dizajniram, uvek pokušavam da to istražim na različite načine i pretočim u odeću koja se oseća udobno, lepo i pre svega lično.

Šta je najzabavniji deo tvog posla, a šta je manje privlačno u njemu?

Kreativni proces je najuzbudljiviji, stvaranje nečega sa emocionalnom vrednošću. Admini­strativni deo može biti izazovan, ali i prevazila­ženje ograničenja donosi zadovoljstvo.

U čemu da dočekamo 2024. godinu?

Dočekajmo 2024. u odeći koja odražava opti­mizam i energiju. Personalizovani komadi sa modernim detaljima, stvoreni da traju i za bu­duće prilike, mogli bi biti savršen izbor.

Tema decembarskog izdanja RYL magazi­na nosi naziv „100 puteva, jedan cilj». Tvoj cilj i stotinu lutanja ili puteva koji su vodili do njega?

Cilj mi je da stvorim modu koja inspiriše žene da se osećaju snažno i samosvesno. Put do toga je bio popločan istraživanjem različitih tema, posmatranjem okoline i neprestanim usavršavanjem. Verujem da lutanja predstav­ljaju raznolikost iskustava koja su me obliko­vala kao dizajnera i osobu. Svako putovanje ima svoju vrednost, bez obzira na brojne iza­zove i prepreke, srž mog cilja ostaje neumoljiv – osnažiti žene kroz autentičnu, sofisticiranu odeću koja ostaje i za sledeće generacije.

ŠTA MISLITE?

100 Poena
Upvote Downvote

MENI SU REKLI DA VI POSTOJITE

PUT ILITI PUTEVI?