PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE PETRA HRANUELIJA
On je čovek koji priča sa kamenom, mermerom i staklom. Njegov jezik je jezik umetnosti. Petar Hranuelli kao da je sudbinski rođen na Braču sa čijim kamenjem je počeo da se igra od najranijeg detinjstva. Kada umeš da rukuješ kamenom, umeš da mu prodreš u dušu. A kamen priča svoju priču. Petar je jedan od sretnika koji ume da sluša, vidi i shvati.
Čija priroda je jača – UMETNIKA ili KAMENA? Samo u saglasju i dopuštanju dolazi se do lika, do majke, carice, anđela, lepotice, ljubavi.
I nije ni čudo što se zove baš Petar jer „nomen est omen“. Ko i malo zna latinski, shvata i prevod: KAMEN, ime je znak. A kako je Dostojevski voleo da kaže „ime ti je sudbina“, svaka daljna priča je suvišna.
Ovaj hrvatski skulptor, umetnički nomad, stvara na Balkanu, njegova galerija je nekad pod otvorenim nebom a nekad pod krovom, kao i atelje u kojem radi. Njegove skulpture su skupture žena zapisane u kamenu, anđela u staklu. Igra se sa formom i veličinom. Nije bitno da li je u pitanju minijatura ili gromada, one pričaju istu priču.
Radi svaki dan, radi iz ljubavi i strasti, potrebe i zadovoljstva. Umetnik progovara iz njega kao „hleb nasušni“.
Petar Hranuelli je čovek od stava i stila. Njegove skulpture imaju jasan potpis. Prepoznaćete ih iz daleka. Držeći ih u ruci ili naručju ili ako ih samo dotaknete, shvatićete senzibilitet ovoga čoveka koji neprestano stvara. I nije bitno odakle je kamen – da li iz Like, Prilepa, Srbije, jer rad na skulpturi za njega je etika i mentalna higijena.
Petar ne prati trendove, stvara inspirisan situacijom i trenutkom, kreće od materijala kojem pokazuje poštovanje i divljenje. A svaki kamen na kojem radi mora imati volumen kao i žena. Kvalitetna skulptura kao i žena je bezvremena. Iz kamena izvlači unutrašnju lepotu koja postaje skulptura kojoj se vidi duša.
Njegovi radovi su deo privatnih kolekcija, galerija u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Nemačkoj, Holandiji, SAD, Engleskoj, Turskoj, Crnoj Gori..
Njegova umetnost je dostupna, ona se voli, ona se neguje i čuva. Kolekcionari su srećni jer je imaju na oku, muzejski radnici takođe jer dalje šire misiju snage i lepote kamena.
Čovek koji je 30 godina na umetničkoj sceni prepoznat po ekspresivnim ženskim figurama, duhovitih naziva, osvojio je publiku svojim „Kaktusom” koji je preko dva metra i opisuje surovo podneblje iz kojeg potiče, a tu je i „Crnogorka” sličnih dimenzija. Sve su to skulpture u kojima visina i dominacija igraju važnu ulogu.
Rad na poljima lavande u Tamjanici, izbor kamena u Prilepu, klesanje pod ličkim ili crnogorskim nebom, saradnja sa evropskim galeristima i Dejanom Aleksićem, galeristom iz Kragujevca, čini ovog umetnika jedinstvenim, posebnim, autentičnim, kakva je i njegova umetnost.
Skulptor Petar Hranuelli, miljenik Balkana, poželeo je da vidi kako ga kroz reč doživljava urednica lifestyle i mindstyle e-magazina. Veliki sam poštovalac njegovih dela, njegovih junaka, sa kojim sam se prvi put upoznala u NLB galeriji 2019. godine kada je imao samostalnu izložbu „Skulpture i crteži u kreativnom balansu pri stalnom kretanju“. Od tada do sada definitivno je osvojio srce publike i zauzeo važno mesto na skulptorskoj evropskoj i balkanskoj sceni.