in

UMETNIK VS. KAMEN

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE PETRA HRANUELIJA

On je čovek koji priča sa kamenom, mermerom i staklom. Njegov jezik je jezik umetnosti. Petar Hranuelli kao da je sudbinski rođen na Braču sa čijim kamenjem je počeo da se igra od najrani­jeg detinjstva. Kada umeš da rukuješ kamen­om, umeš da mu prodreš u dušu. A kamen priča svoju priču. Petar je jedan od sretnika koji ume da sluša, vidi i shvati.

Čija priroda je jača – UMETNIKA ili KAMENA? Samo u saglasju i dopuštanju dolazi se do lika, do majke, carice, anđela, lepotice, ljubavi.

I nije ni čudo što se zove baš Petar jer „nomen est omen“. Ko i malo zna latinski, shvata i pre­vod: KAMEN, ime je znak. A kako je Dostojevski voleo da kaže „ime ti je sudbina“, svaka daljna priča je suvišna.

Ovaj hrvatski skulptor, umetnički nomad, stvara na Balkanu, njegova galerija je nekad pod otvo­renim nebom a nekad pod krovom, kao i atelje u kojem radi. Njegove skulpture su skupture žena zapisane u kamenu, anđela u staklu. Igra se sa formom i veličinom. Nije bitno da li je u pitanju minijatura ili gromada, one pričaju istu priču.

Radi svaki dan, radi iz ljubavi i strasti, potrebe i zadovoljstva. Umetnik progovara iz njega kao „hleb nasušni“.

Petar Hranuelli je čovek od stava i stila. Njegove skulpture imaju jasan potpis. Prepoznaćete ih iz daleka. Držeći ih u ruci ili naručju ili ako ih samo dotaknete, shvatićete senzibilitet ovoga čoveka koji neprestano stvara. I nije bitno odakle je ka­men – da li iz Like, Prilepa, Srbije, jer rad na skulpturi za njega je etika i mentalna higijena.

Petar ne prati trendove, stvara inspirisan situa­cijom i trenutkom, kreće od materijala kojem pokazuje poštovanje i divljenje. A svaki kamen na kojem radi mora imati volumen kao i žena. Kvalitetna skulptura kao i žena je bezvremena. Iz kamena izvlači unutrašnju lepotu koja postaje skulptura kojoj se vidi duša.

Njegovi radovi su deo privatnih kolekcija, gale­rija u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Nemačkoj, Ho­landiji, SAD, Engleskoj, Turskoj, Crnoj Gori..

Njegova umetnost je dostupna, ona se voli, ona se neguje i čuva. Kolekcionari su srećni jer je imaju na oku, muzejski radnici takođe jer dalje šire misiju snage i lepote kamena.

Čovek koji je 30 godina na umetničkoj sceni prepoznat po ekspresivnim ženskim figurama, duhovitih naziva, osvojio je publiku svojim „Kak­tusom” koji je preko dva metra i opisuje surovo podneblje iz kojeg potiče, a tu je i „Crnogorka” sličnih dimenzija. Sve su to skulpture u kojima visina i dominacija igraju važnu ulogu.

Rad na poljima lavande u Tamjanici, izbor ka­mena u Prilepu, klesanje pod ličkim ili crnogor­skim nebom, saradnja sa evropskim galeristima i Dejanom Aleksićem, galeristom iz Kragujevca, čini ovog umetnika jedinstvenim, posebnim, au­tentičnim, kakva je i njegova umetnost.

Skulptor Petar Hranuelli, miljenik Balkana, pože­leo je da vidi kako ga kroz reč doživljava ured­nica lifestyle i mindstyle e-magazina. Veliki sam poštovalac njegovih dela, njegovih junaka, sa kojim sam se prvi put upoznala u NLB galeriji 2019. godine kada je imao samostalnu izložbu „Skulpture i crteži u kreativnom balansu pri stal­nom kretanju“. Od tada do sada definitivno je osvojio srce publike i zauzeo važno mesto na skulptorskoj evropskoj i balkanskoj sceni.

ŠTA MISLITE?

PONOVO POČINJEM DA DIŠEM

KAKO DA SE VRATIMO SEBI?