PIŠE: MILUTINOVIĆ OLIVERA, DIPLOMIRANI PSIHOLOG I PSIHOTERAPEUT POD SUPERVIZIJOM
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: PIXABAY.COM
Zamislite kako sedite na obali mirne površine vode. Dok sedite na raznobojnim, blještavim kamenčićima, posmatrate u miru odraz sunca i neba u vodi, u potpunoj tišini, čini se da je sve stalo, da u čitavoj prirodi nema ni pokreta, ni zvuka. Svuda oko vas i u vama je potpuni spokoj. Odjednom se pojavljuje ptica, možete da je spazite i u odrazu vode, noseći u svom kljunu grančicu. Vaš savršeni trenutak spokoja u milisekundi nestaje u trenutku kad grančica ispuštena iz kljuna ptice dodiruje površinu vode, a onda prodire u nju, praveći čitav niz pokreta vode, malih međusobno povezanih talasa, pljuskajući vodom u rubove obale na kojoj sedite. Ako ostanete tu još neki minut, videćete da će se voda ponovo vratiti u prvobitno stanje bez pokreta, i da će se u vama, i oko vas, uspostaviti isti spokoj sa početka slike.
Vodu života koji živimo, čini se, teško je dovesti u takvo stanje spokoja. Mnogo je talasanja, što od kamenčića, kojima sami zapljuskujemo površinu vode, a mnogo je i ptica i nekakvih drugih životnih nepogoda, koje nam tu vodu talasaju. Današnji čovek je sve, samo nije spokojan, teško nalazi unutrašnji mir. Ono što često ne znamo ili ne shvatamo dobro jeste da čoveku nije ni dato da provodi život u spokojnoj nepokretnosti sa početka priče. Pre bi se moglo reći da čovek živi u neprestanoj težnji da postigne svoj unutrašnji mir, i da radeći na sebi, može da postigne da se sve brže vrati u taj teškom mukom zadobijeni mir, nakon što ga svakodnevno pogađaju nespokoji i udarci života. Ono što je možda najveća prepreka na tom putu za svakog od nas jeste što se previše vezujemo za ishod, uslovljavajući svoje pravo na postizanje unutrašnje ravnoteže i osećanja mira ishodom odnosa, veze, posla, stvaranja, življenja, umesto da naučimo da u svakom od tih procesa uživamo.
Postoji sposobnost koju mi psiholozi zovemo konstantnost objekta, a koja je zapravo „stabilizator psihe“. Kad kažemo za nekoga da ima razvijenu konstantnost objekta, to zapravo znači da ima stabilizovanu unutrašnju povezanost, vezu sa voljenim objektom, nezavisno od zadovoljenja potreba. Dakle, možemo voleti neku osobu, život, svoje životne okolnosti, pa prema tome, i sebe, i onda kada svi nabrojani ne zadovoljavaju naše potrebe i želje, i možemo ih „imati u sebi“. Voljeni objekt može biti i neki naš cilj, posao, zadatak koji smo sebi postavili. Kada smo izgradili ovu sposobnost, tada ne zavisimo od bilo čije fizičke prisutnosti, trenutno zadovoljenih svojih potreba, udaljenosti svojih ciljeva ili nagrada koje nam nose, dakle, sposobni smo da unutrašnje, mentalne predstave drugih ljudi, samih sebe, života, ciljeva koje smo postavili, održavamo stabilnim u vremenu i prostoru.
Pomenuta sposobnost nam omogućava da nas ne uzdižu i ne spuštaju previše spoljašnji događaji, zadovoljenje ili nezadovoljenje naših potreba i želja. Ova sposobnost je osnova naše psihičke-emotivne stabilnosti.
Neko ko poseduje i ko je razvio konstantnost objekta:
– stabilan je i nezavisan;
– sposoban je za veliku bliskost i naklonost i istovremeno se oseća samostalno, sigurno i slobodno;
– ima jasan osećaj sopstvenih granica i granica druge osobe;
– ima sposobnost da bude sam;
– može da prihvati gubitak i da ga zdravo otuguje;
– ima jake, snažno stabilizovane i integrisane dobre uspomene.
Svi mi imamo divne, lepe uspomene iz života, uspomene na draga bića, na lepa mesta, na divne događaje, na veličanstvene sebe u nekim životnim situacijama. Od pozitivnog iskustva se možemo „odvojiti“ i načiniti ga dobrom uspomenom – sećanje na njega je pozitivno, nema nikakve prisile da nešto treba dovesti u red, nema nikakve krivice oko toga jesmo li mi tu nešto pokvarili, nema nikakvog besa i ljutnje, jer je neko/nešto nepravedan prema nama, nema tugovanja u nedogled, jer se nikako ne možemo odvojiti od toga što smo izgubili.
Šta ćemo sa lošim odnosima, iskustvima, događajima, lošim sećanjima na sebe u nekim situacijama ili životnim fazama?! Teško nam je da loše odnose “pustimo”, da ih prežalimo. Stalno imamo potrebu da im se vraćamo, da ih „dovršimo“ ili da ih „popravimo“ (u stvarnosti ili u sebi). Ono što ne možemo da pustimo, ne možemo ni da prežalimo, već želimo da stvarnost bude drugačija nego što jeste, želimo da se vrati unazad, kao da se gubitak nije ni dogodio. Ako ne želimo da prihvatimo stvarnost, nećemo biti sposobni ni da otugujemo, a proces žaljenja oporavlja ljude. Tuga je prihvatanje gubitka. Osoba koja tuguje dozvoljava da bol deluje na nju i da je promeni. Nakon zdravog tugovanja, dolazi oporavak, a u sklopu celog procesa opet nailazimo na ZAHVALNOST.
Zahvalnost je ključno osećanje u razvoju sposobnosti konstantnosti objekta. Onda kada osoba nauči da sama vrednuje svoj život, sebe kakva jeste, sve ljude koji se bili ili su deo njenog života, tada je osoba u stanju da oseća zahvalnost. To ne znači je ta osoba imala savršen život i u njemu samo lepe slike kojih bi se sećala, već da ima zaokruženu sliku života, sebe i drugih ljudi, gde dolazi do nekakve nivelacije dobrog i lošeg, prihvatanja i onog lošeg kao korisnog iskustva koje nam je nešto dalo, nešto oplemenilo, nešto i uzelo, ali smo na kraju krajeva, kad se sabere i oduzme, uvek na dobitku, i na tome smo zahvalni.
Nekim osobama je teško da osete zahvalnost, možda i uglavnom zato što veruju da im život nešto duguje, da je život, ili drugi ljudi, ili okolnosti života, uglavnom, “neko” ili “nešto”, bio nepravedan prema njima. Pošto su “dobar život”, “dobre okolnosti”, “dobri ljudi”, “uspeh i blagostanje”, i sve tome slično, ono što se ZAHTEVA, ono što se nekako oduvek podrazumevalo i očekivalo, onda takve osobe nisu razvile sposobnost da osete zahvalnost, niti dugotrajno zadovoljstvo, ni kada im sve ide u skladu sa svim tim nabrojanim očekivanjima. Mogu da osete trenutno zadovoljstvo, ali će biti kratkog daha i odmah će želeti još.
Postoje dva načina ispoljavanja nedostatka sposobnosti konstantnosti objekta, odnosno, nerazvijenosti te sposobnosti, koji se direktno odnose na nemogućnost osobe da oseti zahvalnost. To su:
Prekomerni optimizam – „jednog dana“ fantazija: osoba često očekuje dan kada će u životu postojati potpuno odsustvo bola i konflikata, frustracija i nezadovoljstava. To liči na očekivanje “dobitka na lutriji”, “magičnog razrešenja”. Kada osoba pribegava ovakvim mehanizmima, nije u pravom kontaktu sa sadašnjim trenutkom, niti razvija sposobnost da integriše iskustva iz prošlosti i nad njima oseti zahvalnost, ni na dobrim iskustvima, a kamoli onim lošim. Postoji na neki način poricanje svega što jeste ili što je bilo u okviru fantazije „jednog dana“, a nad nečim što nam stalno za korak izmiče, bivajući smešteno u „jednog dana“ izmiče nam i mogućnost da osetimo životnu radost i zahvalnost nad onim što je bilo i što zapravo jeste.
Fantazija – „samo da se to nije desilo“ – podrazumeva življenje u prošlosti i besomučni mentalni rad nad svim onim što nam je u iskustvu i sa čime se borimo, u smislu da to ne prihvatimo, da odbacimo, da negiramo, da poričemo, stalnim mentalnim preobraćanjem u „šta bi bilo kad bi bilo“ ili „eh, da je samo bilo drugačije, moj bi život sada imao smisla“. Poprilično jasno iz toga proizlazi nemogućnost osobe da oseti zahvalnost nad onim što joj je u iskustvu.
Obe ove fantazije deo su, zapravo, jednog istog mehanizma – neprihvatanja realnosti i izbora da se NE SUOČIMO sa onim što nam je život, životne okolnosti u kojima smo se rodili, stvarnost, drugi ljudi, mi sami sebi – doneli, odneli, dali ili nisu dali. Kao što rekoh, svaka osoba je zbir svih svojih iskustava, odnosa koje je gradila, odluka koje je donela, trenutaka koje je proživela, bilo da su oni bili dobri ili loši, uspešni ili neuspešni, dobici ili gubici, i sve pomenuto je učinilo da smo sada tu gde jesmo, ovakvi kakvi jesmo, u sadašnjem trenutku koji živimo. Zar ovo već ne zvuči kao zahvalnost, jer čak i onda kada nismo najzadovoljniji nad postignutim i nad slikom koju vidimo, iz ovakve pozicije možemo jasno da napravimo strategije i donesemo odluke, naročito zasnovane na proživljenom iskustvu, koje bi nas dovele do onoga što zapravo želimo. Ne živimo tugujući nad svim onim što „samo-da-se-nije-desilo“, jer nas je dovelo tu gde smo, niti živimo u iščekivanju magičnog „jednog-dana-štapića“ i uzimamo „štapić“ u svoje ruke, zahvalni nad svime što nas je vodilo do tog trenutka.