PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU/FOTOGRAFIJE: PAVEL SUROVY
PAVEL SUROVI JE DIREKTOR KULTURNOG CENTRA KISAČ I POSLANIK U SKUPŠTINI AP VOJVODINE, AUTOR JE I FOTOGRAF UMETNIČKOG ETNO ART PROJEKTA I IZLOŽBE “SLAVE”, KOJA SE ODRŽAVALA U VREME PROSLAVE TITULE EVOPSKE PRESTONICE KULTURE U NOVOM SADU. AUTOR JE IZLOŽBE “SLOVAČKA SVADBA“, KOJA JE PRVI PUT PRIKAZANA NA KALEMEGDANU U BEOGRADU U SKLOPU ETNOLOGYFESTA, A DOBITNIK JE I BROJNIH NAGRADA, MEĐU KOJIMA SU SLOVAK MULTIMEDIA PRIX 2003 ZA NAJBOLJU MULTIMEDIJU U SLOVAČKOJ REPUBLICI, ZATIM NAGRADE HIIIBRAND 2010 U KINI ZA NAJBOLJI SVETSKI BREND I EVROPSKOG OSKARA DESIGN ANGEL NA ADPRINTFESTIVALU 2012 ZA NAJBOLJI LOGO DIZAJN U EVROPI. NAJNOVIJE PRIZNANJE JE PRVA NAGRADA ŽIRIJA NA IBEFF FESTIVALU ETNOMODE U RUSIJI U KATEGORIJI MODNA FOTOGRAFIJA. VELIKO INTERESOVANJE KOD NAS I U INOSTRANSTVU IZAZVALA JE I NJEGOVA ETNO ART IZLOŽBA “CORONA“, KOJA ĆE NAKON PREMIJERE U BEOGRADU SVETSKU PREMIJERU IMATI U PARIZU. ČOVEK OD STILA, DETALJA I ZNANJA, PAVEL NAS VODI KROZ PRIČU KOJOJ SU PUTOKAZI STRAST I LEPOTA.
DOSTOJEVSKI JE REKAO „IME TI JE SUDBINA“. KAKO BI OBJASNIO SVOJE PREZIME? IMA LI NEČEG SUROVOG U NJEMU?
Naravno da ima, prezime Surovi (Surovy, Суровый) znači surov, strog, grub čovek. Korene ovog prezimena možete najčešće pronaći u Rusiju i Indiji što samo potvrđuje indoevropsku teoriju. Fizionomija lica surovih ljudi je čisto ruska (nos, vilica, boja očiju), a oblik očiju azijski. Takođe, reč surovi se vezuje za stari ruski arhipelag, najseverniju oblast, takozvanu Severnu zemlju, pa surovi ima i značenje Severani, koji su staro slovensko pleme koje je naseljavalo obale reka Dnjepar, Desna, Sejm i Sula.
U duši sam revolucionar, duhovno-militantni varvarin, megaloman, vizionar, filozof, umetnik. Od šeste godine sam u imaginaciji počeo graditi gradove, države, svetove. Uvek sam morao biti najbolji u svemu u školi, sportu, dizajnu… Kasnije sam otkrio dizajn, preko njega mogu da menjam pogled na svet. Fakultet me osposobio da filozofski shvatim ekonomiju i informatičko društvo. Teorija sistema me je na intelektualnom planu dopunila i osvestila vlastite intuitivne uvide, podstakla me da težim menjanju sveta i sistema.
JUTRO POČINJEŠ ČITANJEM BIBLIJE, DUHOVNIM RAZMIŠLJANJEM I ISPIJANJEM KAFE U SVOJOJ JEDINSTVENOJ ETNO KANCELARIJI U KULTURNOM CENTRU KISAČ.
Da, nadahnut sam Isusom Hristom i njegovim učenjem, parabolama, čudima, ljubavlju! Kafu sam počeo piti kada sam počeo raditi u nemačkoj firmi GfK. Dobra kafa iz Kolumbije, Guatemale, Etiopije, Indije je moj početni jutarnji ritual, a antikviteti u etno kancelariji su vremeplov bez vremena.
IZLOŽBA FOTOGRAFIJA NARODNIH NOŠNJI “SLAVE” JE OTVORENA ZA VREME ZVANIČNOG PROGLAŠENJA NOVOG SADA EVROPSKOM PRESTONICOM KULTURE. ŠTA JE BIO CILJ OVE IZLOŽBE? STARE NOŠNJE NA DEVOJKAMA 21. VEKA.
Sublimirati i dočariti publici susret dva sveta, vidljivog sveta lepote, ženske Afroditine lepote i drugog duhovnog, skrivenog u simbolima na nošnjama. Hteo sam naglasiti da je kao svaka iskonska lepota i ženska lepota podložna skrivanju, a tako i hrišćanskoj civilizaciji, posebno u slovenskim narodnim nošnjama, koje iza stotina slojeva podsukanja, čipki, dukata, traka, mašni, vezova skrivaju nedodirljivu devičansku lepotu. Žensku lepotu i svetski život predstavljaju dukati, perle, krune, nakit, oglavlja, a to je u današnjosti stalna težnja prema slavi, popularnosti, divljenju, lepoti, modi, statusu i staležu. Druga skrivena dominanta koja ide uz arhaičnu narodnu nošnju su vera i okretanje prema Bogu.
Bog i Isus Hrist su prisutni i artikulisani čak i kroz arhaičnu narodnu nošnju i ćilime. Žene su nosile krstove u rukama, na grudima, izvezene na oplećcima, čak i duvane perle u obliku krstova i cveća. Stara arhaična nošnja je odavala i pripadnost državi i religiji kojoj pripadaju ili kojoj su težili da pripadaju.
KOLIKO VREMENA SI SPREMAO IZLOŽBU?
Cele godine, sama realizacija trajala je devet meseci. Bio sam toliko nadahnut i lud za ciljem da sam išao iznad svojih mogućnosti. Na kraju sam se osećao kao da sam izašao iz rata, ali srećan kao pobednik!
U PRVOM PLANU JE LEPOTA ŽENE, NOŠNJA, KOLORIT, A U POZADINI SU ĆILIMI KOJI ODRAŽAVAJU SIMBOLIKU NARODNE NOŠNJE. IGRAO SI SE ALEGORIJSKIM PREDSTAVLJANJEM I PRIČOM.
Moje fotografije imaju skrivene sublimirane poruke i one su više od multikulturalnosti i suživota naroda na ovim prostorima, takoreći estetski lepih fotografija lepih žena u narodnih nošnjama. One prikazuju jedinstven spoj umetnosti i etnologije, tradicije i modernog doba, kao i istorijsko–nacionalno obeležje u domenu modnog dizajna. Predstavljaju evropsku prestonicu u duhovnom, istorijskom, filozofskom i hrišćanskom smislu.
KAKAV SI U DETALJU, TAKAV SI U SVEMU. KAO IT STRUČNJAKU, TVOJ DETALJ VEĆ JE ODREĐEN PIKSELIMA. DA LI JE U TOME PRESUDNA TVOJA ESTETIKA?
Za mene je piksel kvark u digitalnom svetu. Ali moju estetiku presuđuje još i mašta, kolorit, forma, simetrija, predmeti…
NA SAVSKOJ PROMENADI U BEOGRADU POSTAVLJENA JE TVOJA IZLOŽBA FOTOGRAFIJA „CORONA“ – ETNO ART KONCEPT U KOJEM JE SUBLIMACIJA ŽENE BOŽANSKE LEPOTE SA NARODNIM NOŠNJAMA, KRUNAMA, KROZ PROŠLOST KA BUDUĆNOSTI. EZOTERIČNA DUHOVNA ALHEMIJA GLEDAOCIMA OVIH FOTOGRAFIJA ODUZIMA DAH. DA LI IMAŠ JAKU IMAGINACIJU, VIZUALIZACIJU I REALIZACIJU?
Moj profesor sa univerziteta u Bratislavi, gospodin Hysko, koji potiče iz poznate slovačke familije koja je učestvovala u stvaranju Češko-Slovačke Republike, studentima je znao govoriti: “Dok vi gledate šta ja pišem na tabli i objašnjavam vam gradivo, vaš kolega Surovi razmišlja i vidi 200 godina unapred šta će se dešavati u kosmosu.” Profesorica psihologije Szarkova je govorila: “Kada Surovi dođe među ljude i počne da prezentuje nove ideje, njegova imaginacija stvara kod okoline takvu disonancu da njihov mozak to ne može ni da prati, a ni da shvati… Surovi ruši iluzije.”
Imaginacija je za sada jaka, vizualizacija stalna, čak i u snovima, mada u poslednje vreme uspevam da kontrolišem san u kom pravcu želim da ide. Za realizaciju mi sestra od tetke savetuje da me treba još par puta klonirati pa da kopije brže shvataju tvoje misli 😉 Realizacija mi nije problem, za sada sve nosim na svojim leđima, ali potrebni su mi asistenti koji će odraditi bar osnovne stvari. Ne mogu ići stalno iznad fizičkih mogućnosti, jer to utiče na moje zdravlje.
Zahvaljujući Bogu i roditeljima, moj mozak još funkcioniše tako da gde god da idem i posmatram okolinu, odmah primećujem sve nedostatke u svakom gradu, državi, svetu, instituciji, zakonima i razmišljam šta se može sve promeniti, usavršiti, nadograditi, rekonstruisati, uprostiti, olakšati. Tako mi mozak funkcioniše u svim oblastima od menadžmenta, umetnosti, politike, filozofije. Taj talenat zovem Vizionary Leader. Od malena se to u meni probudilo, kao i osećaj dobra i zla, osećaj za pravednost i protiv ugnjetavanja slabih i siromašnih, što je sastavni deo mog karaktera.
TVOJA FORMULA USPEHA?
Predodređenost, vizija, san, vera, obrazovanje, upornost, rad, rad i propaganda! Stara izreka, današnji svakodnevni stereotip, tvrdi da strpljenje donosi ruže, to čujemo često, budi strpljiv, samo strpljenje, polako, što je potpuno pogrešno, jer samo strpljenje ne može pomoći. Sa hebrejskog je ispravni prevod ove izreke da samo upornost donosi ruže u svim oblastima. Znači upornost u ciljevima, upornost u duhovnom rastu, upornost u usavršavanju, upornost u takmičenju.
KAKO BI OPISAO SVOJ LIDERSKI STIL S OBZIROM NA TO DA JE TEMA MARTOVSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA „MY LEADERSHIP STYLE“?
Autoritativni stil (vizija i cilj) spojen sa koučingom, na terenu partizanski sa primesama gerile, ali uvek pravedan, korektan, ljudski. Svugde u prvim redovima, svima za primer, čak i kod fizičkih poslova koje niko ne voli da radi. Svojim primerom motivisati ostale da me počnu pratiti kao prirodnog istinskog lidera. Na studijama u Slovačkoj Republici je bila deponija pored internata i to nisam više mogao gledati i mirisati, pa sam odlučio da celo đubrište sredim. Postepeno su mi se pridružili i drugi studenti, a direktorica internata je kasnije čak ulepšala ovaj prostor. O taktvom lideru pričam, istinskom lideru koji nadahne i motiviše okolinu.
Sun Tzu nas uči da general (čitaj menadžer) koji samo naređuje, viče i preti svojim vojnicima (čitaj zaposlenima) ne može da stvori nikakav autoritet, nije nikakav lider i prvi strada od svojih vojnika.