PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: MARKO BRUN
FOTOGRAFIJE: NEBOJŠA BABIĆ I IZ PRIVATNE ARHIVE
MARKO BRUN, OSNIVAČ, VLASNIK I PROGRAMSKI DIREKTOR GALERIJE ŠTAB IZ BEOGRADA I DIREKTOR PREDUZEĆA ZA ART KONSALTING BRUN & BRUN IZ BEOGRADA. U PERIODU OD 2014. DO DANAS, ORGANIZOVAO JE PREKO 200 SAMOSTALNIH I KOLEKTIVNIH IZLOŽBI DOMAĆIH I STRANIH AUTORA. OSNIVAČ, SUOSNIVAČ, UREDNIK I PRODUCENT VIŠE KULTURNIH MANIFESTACIJA I FESTIVALA KAO ŠTO SU BALKANSKI ART BRUT SALON – BABS, ART DRAGSTOR, LETNJI SALON GALERIJE ŠTAB, VINSKI ŠTAB… SARAĐUJE SA MNOGIM KULTURNIM INSTITUCIJAMA, FAKULTETIMA, DOMAĆIM I STRANIM MUZEJIMA I UMETNIČKIM UDRUŽENJIMA. KAO GALERISTA I KOLEKCIONAR, IMA DIREKTNU SARADNJU SA NAJZNAČAJNIJIM DOMAĆIM I REGIONALNIM UMETNICIMA I KOMPLETAN UVID U DOMAĆE I REGIONALNE SAVREMENE, UNDERGROUND I ARTBRUT UMETNIČKE TOKOVE I SCENE.
GALERIJA ŠTAB IMA IZA SEBE ZNAČAJNIH 7 GODINA RADA. KADA BI MOGAO DA IZBROJIŠ KOLIKO SI IZLOŽBI ORGANIZOVAO I POSTAVIO, KOJA BI TO BROJKA BILA?
Galerija je dosta godina pre zvaničnog otvaranja i početka realizacije samog projekta nastajala u mojoj glavi kao logičan poslovni sled i nastavak karijere u kreativnoj industriji. Još tada sam shvatio da imam neverovatnu mogućnost da spojim moj tadašnji posao sa dugogodišnjim hobijem. Od početka projekta i nastajanja Galerije ŠTAB organizovao sam preko 200 izložbi. Moram napomenuti da sam u celoj karijeri, pre početka rada galerije, organizovao još nekoliko stotina muzičkih događaja, koncerata, komercijalnih i nekomercijalnih umetničkih događaja, kao i da sam osnivač i organizator nekoliko festivala.
KAKO SI ODLUČIO DA UĐEŠ U SVET UMETNOSTI, SLIKA, FOTOGAFIJA, SKULPTURA?
U svet umetnosti sam ušao rođenjem i sada sam četvrta generacija naše porodice koja se bavi umetnošću. Moj sin je peta. Iako su u našoj porodici uglavnom muzičari, kao što sam i ja po vokaciji, većina njih su imali talente i sklonosti i ka ostalim vrstama umetnosti. Odrastao sam okružen slikama, skulpturama, raznim umetničkim predmetima i instrumentima. Međutim, odlasci kod pradede u slikarski atelje u Sežani u Sloveniji ostavili su u meni neizbrisiv trag i uticaj. I danas pamtim miris ateljea, uljanih boja i terpentina. Pradeda, slikar Janez Potočnik, bio je rođak i jedini učenik jednog od najvećih slikara sa ovih prostora, Ivana Grohara. Mislim da sam jednostavno dobio urođene predispozicije i da je moj život i rad u umetnosti bio neminovan.
U posao osnivanja i vođenja galerije sam ušao kao producent i kolekcionar, tako da se od samog početka osećam „kao kod kuće“. Imam ogromnu sreću da se bavim poslom koji volim i zaista uživam u svakom novom radnom danu.
KOJE SLIKE I STIL LIČNO PREFERIRAŠ NA SVOJIM ZIDOVIMA?
Ukus mi se tokom godina menjao, pa sam neke autore u potpunosti sklonio, neke sam zadržao, a neke nove sam dodao. Govorim o autorima čiji mi radovi stoje na zidovima. U kolekciji imam i radove raznih autora koje nisam imao prilike da izložim, iako često menjam postavke. Trenutno na zidovima u stanu imam radove Saše Pančića, Ere Milivojevića, Vlaste Mikića, Džonija Rackovića, Petra Omčikusa, Biljane Vilimon i Joškina Šiljana. Kod sina u sobi nalaze se radovi TKV, Vojislava Pavlovića, Demona, Cileta Marinkovića, Šiljana i fotografije Marka Obradovića Edge-a. Kod ćerke je najveselije, kod nje je samo Joškin Šiljan. U galeriji su prezentovani radovi umetnika koje zastupam ili sa kojima poslovno sarađujem. Tu su Rade Tepavčević, Vuk Vučković, Kolja Božović, Predrag Damjanović, Srba Travanov, Saša Pančić, Džoni Racković, Joškin Šiljan, Milan Marković, fotografi Aleksandar Stanojević, David Pujado, Mia Medaković, Marko Obradović Edge, i naravno mnogi drugi autori čije radove imam u svom vlasništvu i kolekciji.
KOLIKO SU GALERISTI DANAS U SRBIJI ZAISTA GALERISTI SVETSKOG RANGA? DA LI POSTOJI UREĐEN ODNOS IZMEĐU GALERISTE I UMETNIKAI–ZLAGAČA?
Još uvek nisu. U situaciji smo da moramo da radimo sve ispočetka. Ne postoji sistem i retke su galerije koje postoje više od 10 godina, da ne govorim o tradiciji od 100 i više godina gde se u vođenju posla smenjuju generacije. Takve galerije svojim iskustvom i tradicijom garantuju kvalitet i mogu da stanu iza svakog umetnika i svake cene koju formiraju. Trenutno sa još nekoliko kolega iz bliskih galerija pomažem u radu na uspostavljanju pravilnika i kodeksa ponašanja u našem poslu. Jako je bitno precizno i pravilno uspostaviti odnose, umetnik–galerija, galerija–kupac i galerija–galerija. Ne žele svi uvođenje reda. Ni umetnici, ni galeristi, a ni kupci i kolekcionari koji se informišu u galerijama, a onda ih zaobilaze i odlaze direktno kod umetnika. U celom tom sledu, dugoročno, svi su na gubitku. Ako uspemo da se izborimo i uspostavimo pravila poslovanja, barem za jedan uzak krug bliskih i koncepcijskih srodnih galerija, to će se promeniti. Takođe, jako je bitna politika i način formiranja i potvrđivanja cena radova savremenih umetnika. Kroz Aukciju savremene umetnosti, čiji smo koosnivači i koorganizatori, trudimo se da uspostavimo transparentnost kojom će se jasno utvrditi koliko čiji radovi vrede na tržištu. To će biti korisno za sve. Kupci i kolekcionari će se lakše odlučivati za kupovinu i ulaganje u savremenu umetnost kada budu imali jasnu i potvrđenu vrednost i cene radova. Umetnici će znati da li su traženi i koliko njihovi radovi vrede na tržištu, a galeristi će lakše moći da sagledaju koja su im ulaganja i saradnje isplative i u kojoj meri.
IMAO SI POSTAVKE U SARADNJI SA UMETNIČKOM INICIJATIVOM KVART BW U GALERIJI PROGRES. KAKO BI OPISAO SVOJ RAD POSLEDNJE DVE GODINE U ORGANIZACIJI IZLOŽBI U TOM PROSTORU?
U poslednjih nekoliko godina intenzivno sarađujem sa kompanijom Belgrade Waterfront. Jedan od projekata na kojima zajednički radimo je i umetnička inicijativa Kvart BW, sa kojom smo organizovali izlagačku sezonu 2019. u prostoru BW Experience (galerija Progres) u Knez Mihailovoj ulici. Bilo je veoma uspešno, za godinu dana organizovali smo dvadesetak izložbi i raznih kulturnih događaja. Prošlo je jako mnogo ljudi, vidljivost je bila velika, izložbe kvalitetne, a posebno sam ponosan jer smo uspeli da razbudimo prostor kultne galerije Progres koja se iz mnogo razloga uspavala. Mogu samo reći da sam jako zadovoljan izlagačkom sezonom u tom prostoru, kao i postignutim rezultatima. Galerija ŠTAB je još jednom pokazala da je jedna od galerija sa najvećim potencijalom na ovim prostorima.
UMETNIČKA INICIJATIVA K VART BW I GALERIJA ŠTAB PROMENII SU SVOJU IZLAGAČKU LOKACIJU I SADA SU U VELIKOJ GALERIJI U OKVIRU BW, POKRAJ SAVE. KOJA TEMATIKA ĆE SE BRANITI NA ZIDOVIMA I KOJI UMETNICI ĆE IMATI PREDNOST?
Početkom leta 2020. vratili smo se na Savamalu. Programe započete u prostoru BW Experience (Galerija Progres) nastavljamo u fantastičnom prostoru u okviru Beograda na vodi u Hercegovačkoj ulici 14. Trenutno su na prvoj Pop-up izložbi predstavljeni umetnici pretežno mlađe generacije: Sanja Momčilović, Luka Jendrišek, Lena Milovanović, Milija Čpajak, Petar Sibinović, Marko Gavrilović, Rade Tepavčević i kao pojačanje stariji kolega Joškin Šiljan. Potrudićemo se da najviše prostora dobiju autori mlađe generacije i autori koji učestvuju na velikom konkursu „Postani deo kvarta“ za postavku skulptura i umetničkih instalacija u okviru Beograda na vodi. Konkurs je projekat kompanije Belgrade Waterfront i umetničke inicijative Kvart BW, a moja konsultantska firma Brun&Brun art consulting i galerija ŠTAB imaju čast i ogromnu odgovornost da ceo konkurs tehnički sprovedu. Jako sam ponosan na sve što smo do sada uradil, na celu ideju i na mogućnost koju smo pružili našim savremenim umetnicima. Ovo je najveći konkurs ovog tipa na ovim prostorima ikada. Iskreno se nadam da će i ostale velike kompanije koje rade u Srbiji prepoznati važnost ovakvih akcija i da će u ovom primeru pronaći podstrek, ali i jasan interes da se pomogne naša umetnička scena.
KAKO ZAMIŠLJAŠ SOPSTVENU NAJLEPŠU GALERIJU NA SVETU?
Ovih dana razmišljam o tome da li je u današnje vreme za galerijski posao uopšte potrebno imati „zidove“. Opet, i dalje imam nekoliko koncepata i ideja za nove galerijske prostore. Svakako, iz ove perspektive su mi mnogo bliže velike „bele“ galerije, ali voleo bih da imam i malu galeriju u lepoj staroj zgradi na nekoj savršenoj mikrolokaciji, baš kao što je naš novi prodajni salon u Čarlija Čaplina.
TEMA JULSKO-AVGUSTOVSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „ZALJUBI SE U PRIRODU“ KOLIKO SMO SVESNI MOĆI PRIRODE I NJENOG UTICAJA? GDE VOLIŠ DA POBEGNEŠ IZVAN GRADA U PRIRODU?
Kada razmišljam o prirodi i o čoveku kao njenom neraskidivom delu uvek mi je u glavi film Avatar. Svi smo povezani. Moć prirode je ogromna i od shvatanja i razumevanja te povezanosti zavisi napredak svakog čoveka pojedinačno, ali i napredak celog čovečanstva. Kada kažem napredak, mislim na duhovni napredak i razvoj koji nas jedini može dovesti do konačnog cilja. Nažalost, današnji način života nas udaljava od prirode i od suštine, pa tako ni ja kao aktivan član savremenog društva nemam tako često priliku da „pobegnem“ izvan grada u prirodu. Obično su to samo letovanja i zimovanja. Trudim se vrlo često da u gradu pronađem oaze koje mi pomažu da na brzinu „obnovim gradivo“ i akumuliram neophodnu količinu životne energije.