PIŠE: ANIMA MUNDI
INTERVJU: MIŠA RELIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE MIŠE RELIĆA
MIŠA RELIĆ, OSNIVAČ JE JEDINSTVENOG KONCERTNOG SERIJALA, MUSICOLOGY SESSIONS, KOJI JE U SRBIJU I REGION DOVEO NEKE OD NAJVIRTUOZNIJIH SVETSKI PRIZNATIH PREDSTAVNIKA JAZZ, FUNK, BLUES, SOUL, WORLDMUSIC I R’N’B SCENE. VLASNIK JE KULTNOG BEOGRADSKOG KLUBA BITEFARTCAFE, KOJI VEĆ 18 GODINA ČUVA SVOJE MESTO KAO NAJBOLJI KLUPSKI PROSTOR SA KVALITETNOM ŽIVOM MUZIKOM I FENOMENALNIM KONCERTNIM PROGRAMOM. KONCERT KOJI NAS OČEKUJE 23. JUNA NA KALEMEGDANU BIĆE SPEKTAKL GODINE – BEND SNARKI PAPI POKLONIĆE SE BEOGRADSKOJ PUBLICI.
O LAKOĆI RADA I ORGANIZACIJI MUSICOLOGY BARCAFFE SESSIONS FESTIVALA, NASTUPIMA, IDEJAMA, RAZGOVARALI SMO SA MIŠOM RELIĆEM.
U KOM PRAVCU SE RAZVIJA I KAKAV JE KONCEPT MUSICOLOGY BARCAFFE SESSIONS FESTIVALA?
Musicology je prvobitno osmišljen kao festival, ali smo posle dve godine promenili koncept. Radije bih ga danas nazvao koncertnim serijalom, nego festivalom, koji se sastoji iz dva aspekta: koncertnog i edukativnog. Ovi koncerti održavaju se u intimnijoj atmosferi i omogućavaju ličniji odnos publike i izvođača, što znači da je svaki koncert jedinstveno i nezaboravno iskustvo. Često se takve večeri kod nas završe druženjem publike i izvođača, a ovaj pristup omogućava nam da akcenat vratimo na muziku i umetnika, umesto na šou i vizuelni doživljaj performansa. U edukativnom smislu, Musicology se posvetio i organizaciji kreativnih i interaktivnih radionica koje vode naši izvođači, čime domaćoj publici omogućavamo da na svom terenu uče od najboljih, kao što su Endži Stoun, Robert Glasper, Nik Vest i mnogi drugi. Moja ideja je da našoj publici, koja je sve brojnija, pružimo nešto kvalitetno, a da u mladim izvođačima probudimo želju da sopstvenim angažovanjem stvore u svojoj državi nešto što izlazi iz okvira i kalupa muzike sa naših prostora. Mogu ponosno da kažem da se u tom pravcu i razvija ovaj serijal.
Od četvorodnevnog festivala sa masovnom posetom, okrenuli smo se intimnom muzičkom uživanju 14 dana u sezoni. Time smo publici dali priliku da vidi sve izvođače, jer jednom mesečno svi mogu da se organizuju i dođu na koncert.
NASTUP KOJI JE OBELEŽIO MUSICOLOGY KONCERTNI SERIJAL?
Jako mi je teško da odaberem jedan koncert, ali ako bih baš morao da biram, rekao bih da je svaku sezonu obeležio po jedan nastup, i da su se određeni koncerti po nečemu izdvojili. Prve godine to je bio Mario Biondi, sledeće Gregori Porter, zatim Hindi Zara, Robert Glasper, a ove godine ćemo imati tešku bitku između Rišarda Bone i koncerta koji će održati Snarki Papi.
KAKO IZGLEDA KOVANJE PLANA KO ĆE BITI GOSTI?
Napeto. Moramo da balansiramo između onoga što publika želi i onoga što je moguće, a da pritom ostanemo verni našem konceptu i pružimo najbolje moguće iskustvo. Imamo veliku bazu naših regularnih fanova na društvenim mrežama, koji često pomažu prilikom odlučivanja koga ćemo ovaj put dovesti, a da toga nisu u potpunosti svesni. Oni nam pišu svoje želje, a mi se trudimo da ih ispunimo i uvažimo svačije mišljenje. Konkretno, kada pomislim da bukiram nekog izvođača, dosta se oslanjam na reakciju publike, ali i na svoj osećaj. Postoje rizični bukinzi, a postoje i oni koji su manje rizični. Nekad godinama jurim jednog izvođača, kao što je slučaj sa Snarki Papijem, a nekada to sve ide jako brzo. Nema ustaljene procedure. Vidim priliku da nekoga bukiram i iskoristim je. Nisam zažalio nijedan buking i veoma sam ponosan na sve izvođače koje smo do sada doveli. U stvari, više nego ponosan, jer znam da mi je prevashodno motiv dobar koncert, pa tek onda eventualna zarada. Zvuči suludo, ali svi koji nas prate i znaju šta radimo, znaju da je zaista tako.
VIŠESTRUKI DOBITNICI GREMI NAGRADE PO PRVI PUT NASTUPIĆE U OVOM DELU EVROPE, U OKVIRU MUSICOLOGY BARCAFFE SESSIONS KONCERTNOG SERIJALA, 23. JUNA, NA KALEMEGDANU. BEND SNARKI PAPI PREŠAO JE VELIKI PUT O D P OTPUNO N EPOZNATOG, D O JEDNOG OD NAJCENJENIJIH MUZIČKIH DŽEZ KOLEKTIVA, OVENČAN BROJNIM NAGRADAMA KOJE SU IH POZICIONIRALE VISOKO U M UZIČKOM S VETU. Š TA MOŽEMO DA OČEKUJEMO TE JUNSKE VEČERI? I DA LI JE TEŠKO BILO UGOVORITI NJIHOV DOLAZAK?
Za mene lično i ljude koji slušaju ovu ili sličnu muziku, Snarki Papi će biti koncert godine, ne samo za Musicology, već za čitav Beograd, Srbiju i region. Izuzetno sam ponosan na činjenicu da smo jedina organizacija u ovom delu Evrope koja je dobila ne jedan, nego dva koncerta benda Snarki Papi, koji će, osim u Beogradu, nastupiti i u Ljubljani u okviru našeg serijala i u partnerstvu sa ljubljanskim Džez festivalom. Snarki Papi pokušavam da bukiram već četiri godine. Reč je o zaista izvanrednim muzičarima koji imaju i samostalne karijere, pored njihovog angažmana u okviru ovog projekta, pa ih je jako teško bukirati – što zbog njihovog rasporeda, što zbog velikog broja ljudi, i na kraju, prevelikog broja gradova i festivala koji žele da ih vide i spremni su da plate više od nas. Na kraju sam se odlučio za jedno malo lukavstvo i uspeo sam da ih privučem Beogradom i publikom koja čini Musicology. Organizovali smo koncert benda Bokante, čiji je osnivač zapravo Majkl Lig, koji je ujedno i osnivač kolektiva Snarki Papi. Uz pomoć drugara muzičara, napravili smo interesantnu kampanju. Koncert je bio izuzetno uspešan, Majkl i ekipa su se oduševili Beogradom, publikom, lokacijom i ljudima, i on je lično insistirao da moja ponuda ovaj put mora da prođe. Snarki Papi dolaze u Beograd u okviru svoje „Immigrance“ turneje i svi koji su ih ikada slušali znaju da ih čeka neponovljivo iskustvo.
KAKAV VAM JE PROGRAM DO KRAJA GODINE?
Kad je Musicology Barcaffe Sessions u pitanju, završavamo sa koncertom Snarkija, a novu sezonu počinjemo krajem septembra. Neću da odajem šta nas sve čeka, ali obećavam da ćemo uskoro objaviti naše izvođače i da vas, kao ni do sada, nećemo razočarati.
DA LI JE TEŠKO I ISCRPLJUJUĆE ORGNIZOVATI CELU GODINU SA DOBRIM I AKTUELNIM MUZIČARIMA?
Veoma je iscrpljujuće. Mislim da o tome nisam baš razmišljao kada sam odlučio da promenim koncept serijala umesto festivala. A rekao bih da sam sebi život posebno iskomplikovao našim izdanjima Musicology Barcaffe Sessions u Zagrebu i Ljubljani. Organizacija jedne sezone u jednom gradu je komplikovana, ali u tri grada? Sami zaključite. Sve to podrazumeva svakodnevni rad ekipe na marketingu, izmeni planova, organizaciji najsitnijih detalja, ispunjavaju uslova koje postavljaju izvođači, dovođenju višečlanih bendova i bezbroj drugih problema. Naravno, i pored toga što pokušavamo da pokrijemo sve baze, uvek se nešto dogodi neplanirano, ali se sa tim izborimo i nikada nismo dozvolili da nas to obeshrabri, naprotiv. U trenutku kada koncert počne, više ništa od toga nije važno. Momenat u kom posmatram još jedan uspešan koncert u sezoni, znajući da sam omogućio svim pojedinim članovima publike da uživaju na način na koji se uživa samo na Musicology Barcaffe Sessions, to je nešto neprocenjivo. U tom trenutku, znam da je bilo vredno truditi se.
TEMA JUNSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA JE „OD LJUBAVI SVE RASTE“. ŠTA RASTE NAJVIŠE U T VOM Ž IVOTU? G DE S E USMERAVA LJUBAV?
Moj posao i porodica su neraskidivo povezani. To je nešto u šta ulažem svu energiju i na šta sam posebno ponosan. Bitefartcafe ne bi bio to što je danas, posle 18 godina, da ne samo ja, nego svi mi koji tu radimo, ne radimo sa puno ljubavi. To je naša druga kuća, a ljudi sa kojima radim su druga porodica.
Musicology je pre svega ljubav, pa onda sve drugo. Proizašao je iz moje želje da nešto kvalitetno i vredno pružim svom gradu i državi, smatrajući da nam je to svima potrebno. Ako mene pitate, jedini način da bude bolje jeste ako svako pruži svoj maksimum u svojoj sferi. To ne radimo samo u sopstvenu korist i korist svoje porodice, već smatram to društvenom odgovornošću. Ako nešto možeš da pružiš, to i uradi.
Ono što sam ja uradio, ogleda se kroz Musicology i Bitefartcafe. Dokle god to bude bilo moguće, trudiću se da Musicology bude svetionik za sve one koji vole dobru muziku, a koje nažalost na ovim prostorima nema puno, ili je stavljena u maglu. Ako se mi ne potrudimo to da promenimo, ko će?!