PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: MILAN ĐAKOV
NASLOVNA FOTOGRAIJA: AMBRA LEKO
FOTOGRAFIJE: MILAN ĐAKOV
MILAN ĐAKOV, ROĐEN 29. JULA 1961. GODINE U BEOGRADU. FOTOGRAFSKU KARIJERU ZAPOČINJE 80-IH GODINA NA POLJU NOVINSKE I UMETNIČKE FOTOGRAFIJE. NJEGOVI RADOVI OBJAVLJIVANI SU U GOTOVO SVIM ILUSTROVANIM I DNEVNIM ČASOPISIMA NA PROSTORIMA TADAŠNJE SFRJ. GODINE 1985. MILAN ULAZI U SVET MARKETINGA I OSNIVA STUDIO ZA PRUŽANJE FOTO I VIDEO USLUGA, U KOME I DANAS RADI. AKTIVNO SARAĐUJE SA NAJVEĆIM REKLAMNIM AGENCIJAMA U SRBIJI. IZRADIO JE VELIKI BROJ FOTOGRAFIJA, PLAKATA I OMOTA MUZIČKIH PLOČA. RADIO JE KAO FOTOGRAF NA SNIMANJIMA DUGOMETRAŽNIH FILMOVA, KAO I SPOTOVA I REKLAMA. PORTRETISAO JE BROJNE LIČNOSTI IZ JAVNOG ŽIVOTA, POLITIČARE, UMETNIKE I LJUDE IZ SVETA BIZNISA. U GALERIJI RTS-A 2014. IZLAŽE SVOJE FOTOGRAFIJE NASTALE NA LIKOVNOJ KOLONIJI POVODOM 800 GODINA MANASTIRA MILEŠEVE. SARAĐUJE SA VELIKIM BROJEM UMETNIKA IZ ZEMLJE I INOSTRANSTVA SA KOJIMA JE UČESTVOVAO NA BROJNIM LIKOVNIM I FOTOGRAFSKIM KOLONIJAMA I SUSRETIMA.
MOGLI BISMO DA KAŽEMO DA STE JEDAN OD GLAVNIH FOTOGRAFA KOJI SARAĐUJE SA UDRUŽENJEM PIGMALION? KAKO JE DOŠLO DO SARADNJE I NA ŠTA STE PONOSNI U TOM RADU?
Gorazd Čuk, osnivač Udruženja Pigmalion, i ja smo saradnju ostvarili spontano i na obostrano zadovoljstvo. Imao sam tu sreću da budem njegov gost na prvoj likovnoj koloniji u Srbiji, u selu Leušići, kod Gornjeg Milanovca. Tom prilikom, Čuk mi je predočio izgradnju Kuće umetnika „Pigmalion” i pozvao me da ovekovečim prizore imanja na kome će kasnije nastati prava umetnička oaza.
Ono na šta sam posebno ponosan jeste organizacija dve uspešne foto-radionice. Veliko mi je zadovoljstvo što sam imao priliku da pozovem i druge fotografe na obronke Stare planine, gde su se upoznali sa lepotama plantaža lavande i smilja. Beleženjem nesvakidašnjih prizora od strane različitih fotografa uspeli smo da obelodanimo slojevitost prirodnih lepota i doprinesemo samom projektu koji ima za cilj oživljavanje po tencijala ovih predela. Na taj način, uspeo sam da projektu priključim i fotografiju, često zaboravljenu granu umetnosti i uvedem foto-radionice u Pigmalionov kalendar redovnih dešavanja.
KAKO JE FOTOGRAFISATI UMETNIKE? PO ČEMU SU VAM INTERESANTNI I POSEBNI?
Fotografisanje umetnika je posebno iskustvo. Retko imamo priliku da posmatramo lica umetnika. O njima i umesto njih govore njihova dela. Stoga, kada se ukaže šansa da same umetnike smestimo ispred objektiva, od fotografije ne zahtevamo lepotu, već karakter, a to je ono što se teže da uloviti.
U VAŠIM FOTOGRAFIJAMA PORTRETA OSETILA SAM CEO FILM, DRAMU. KAKO DOLAZITE TO TOGA?
Kako bi se napravio dobar portret, fotograf ima zadatak da atmosferom opusti model, a sebe učini nevidljivim. Imam tu sreću da poznajem većinu umetnika koje portretišem, te sam vremenom prepoznao kako mogu da dođem do toga da njihov portret govori upravo ono što ja već znam o njima. Najčešće muzikom i pričom smeštam model u neki film u kojem ostaje sam i tako uspevam da uhvatim baš onaj deo njega do kojeg se klasičnom studijskom fotografijom teško dopire.
DA LI SVOJE JUNAKE I SVET OKO NJIH SCENOGRAFSKI KREIRATE I POSTAVLJATE ILI SU ONI NETAKNUTI PRED VAŠIM FOTOGRAFSKIM OKOM?
To zavisi od okolnosti u kojima radim, kao i od namene same fotografije. Prilikom nastanka primenjene fotografije, sve je strogo pripremljeno, a ja sam deo lanca, odnosno ekipe, zadužen da uokvirim sve elemente, dam im svoj lični pečat i pretočim ih u fotografiju. Za razliku od toga, kada stvaram pod okriljem prirode ili portretišem umetnike, sami junaci i svet oko njih ostaju netaknuti. U suprotnom, efekat fotografije ne bi bio isti.
CRNO-BELA VS FOTOGRAFIJA U BOJI?
Ja sam svoja znanja i veštine na polju ove umetnosti sticao upravo na crno-belim fotografijama. Osim što sam okružen njima i odrastao, predstavljale su temelje mog daljeg rada i usavršavanja i formirale su me kao fotografa. Istina je da sam ta znanja kasnije i obojio, ali verujem da odsustvo boja daje priliku nekim drugim detaljima da se probiju. Nažalost, danas se potreba za ovakvim fotografijama retko rađa, osim kada je reč o portretima.
ŠTA JE ONO ŠTO FOTOGRAFIŠETE ZA SVOJU DUŠU?
Sticajem okolnosti posao mi je vezan za studio, a on me u prirodu vodi samo namenski, kada projekti to zahtevaju. Jedan od razloga zbog kojih sam veoma zahvalan Gorazdu Čuku upravo je taj — izvukao me je iz studija i odveo na plantaže lekovitog bilja. Ispostavilo se da sam tamo pronašao ono posebno mesto na kome vredi čekati pravo vreme za fotografisanje pejzaža kakve volim, stoga često i rado boravim u ovom domaćem raju za umetnike iz celog sveta.
FOTOGRAFIŠETE I NA FILMSKIM SETOVIMA. KAKVO JE ISKUSTVO STVARATI MAGIJU FILMA I DOKUMENTOVATI NJEGOVO NASTAJANJE?
Rad na filmu i reklami je takođe izazovan posao. Od mene kao fotografa se očekuje da zabeležim tuđe ideje i dočaram atmosferu baš onako kako su je reditelj ili direktor fotografije zamislili. Međutim, uvek mi je zadovoljstvo da budem na licu mesta nastajanja fotografije u pokretu i da dokumentujem proces iz prve ruke.
KAKO SEBE VIDIŠ – KAO KOMERCIJALNOG, STUDIJSKOG ILI UMETNIČKOG FOTOGRAFA?
Sebe vidim kao 3 u 1. Sada, na moju veliku radost, imam sve više vremena koje mogu da posvetim umetničkoj fotografiji, dok sam ranije, tokom razvoja karijere, veću pažnju posvećivao komercijalnoj i studijskoj. Iskustvo iz svake od ovih oblasti je nezamenjivo i uživam u mogućnosti da ih kombinujem u svom radu.
ŠTA ZNAČI DOBRA FOTOGRAFIJA?
Da bi se fotografija smatrala dobrom, potrebna je simbioza mnogih elemenata poput interesantnog motiva, pogodnog osvetljenja i dobre kompozicije. Najčešće se ističu one nastale u trenutku kada se fotograf, srećom ili upornošću i srpljenjem, zatekne baš tamo gde su svi elementi ostvarivi. Dobra fotografija nema ime i prezime. Ona govori sama o sebi i efikasno preslikava upravo ono što je fotografa navelo da određeni momenat ovekoveči u oko posmatrača, budeći u njemu jedinstven utisak.