PIŠE: MILAN KNEŽEVIĆ, MARKETING & FASHION SPECIALIST
Pojava računara i interneta prouzrokovala je mnoge promene u svakodnevnom životu ljudi širom sveta. Društvene mreže kao jedno od glavnih otkrića savremenog sveta otvorile su potpuno novu lepezu mogućnosti i prilika za običnog malog čoveka da se njegov glas daleko čuje i tako značajnije utiče na stvari oko sebe. Na temelju toga, stvoreni su različiti pokreti koji su u većoj ili manjoj meri uticali da se pitanja dela društva stave na dnevni red.
Pod uticajem Facebooka, Instagrama, organizuju se humanitarne akcije, skreće se pažnja na probleme ljudi kroz različite izazove/čelendže, kao što je Ice Bucket Challenge – planetarno polivanje kofom ledene vode pomoglo je da se prikupi 220 miliona dolara u medicinske svrhe.
Instagram kao platforma bazirana na foto i video sadržaju, postala je sweet spot za modne zaljubljenike i brendove. Bez puno teksta, sa akcentom na vizuelno, u par klikova se može videti šta je treutno aktuelno ili podeliti svoje modne kombinacije i kreacije. Novi trend je imao najbolji odziv kod mladih, pa se po američkim srednjim školama i koledžima uočava značajna razlika u oblačenju, uparivanju boja, odabiru stilova itd.
Više nije bilo potrebno da se novi Vogue ili Bravo pojavi na policama ili da se izostaje sa časova zbog praćenja prenosa modnih revija i dodele Oskara, kako bi se videlo da li su paž fruzure i zvoncarice opet u modi. Ubrzo su skromne “obične” devojke postale nezvanični brend ambasadori Chanela i Balenciage. Kolekcije su preko noći sa modnih pista širom sveta prebacivane u školske klupe.
Pojedinci su prepoznali ružičastu mrežu kao besplatan prostor za promociju i bolje predstavljanje sebe, ličnih interesovanja i svojih proizvoda.
Nijedna druga industrija nije doživela veću promenu pod društvenim mrežama do modne. Odgovarajući format pružio je mogućnost ženama širom sveta da budu u trendu i obučene po poslednjoj modi. Pojam globalnog sela se preneo i na ovu oblast, a imuni nisu ostali ni muškarci što kao epilog ima ekspanziju poznate modne revije u Firenci pod nazivom Pitti Uomo. Na ovom skupu umesto glumaca i pevača i modela, primat su dobili influenseri. Modne kombinacije momaka sa interneta ugledale su svetla velike pozornice. Više nije bilo bitno da li je neko džet-set društva, već koliko ima pratilaca i koliko je njegova zajednica jaka na društvenim mrežama. Influenseri su postali kreatori, modeli i reditelji svojih kratih filmova. Besplatni bilbord u vidu IGTV-a, Reelsa i drugih platformi stvorio je poverenje publike koja je radije slušala predloge novih autoriteta umesto tradicionalnih fashion kuća i gurua.
Takav rasplet događaja doveo je do nastanka mnogih brendova iz garaže, koji su samo uz novi vid promocije u kratkom periodu prerasli u svetske korporacije. Savremeni trendovi su prouzrokovali da manekene i manekenke zamene influenseri.
Svoj prostor i razumevanje su dobile žene nestandardnih širina kukova i dužina nogu. Definicija lepote je doživela novo tumačenje, gde je akcenat na untrašnju lepotu i šarm žene, bez obzira da li ona ima par kilogarama viška ili lice prošarano sitnim pegicama.
Instagram je doneo i negativne momente i opskurne trendove, neki od njih su svoju premijeru dočekali na poslednjem izdanju Met Gale.
Nastanak NFT-a i virtuelne realnosti u VR uređajima i Zukenbergovom Metaversu je stvorio skroz novu dimenziju i poimanje mode, pa su brendovi Nike, Louis Vitton, Burberry, svoje kolekcije sa fizičkog prebacili u digitalni svet, a kupovina se obavlja kroz kripto valute poput Polygona, Etheruima i Bitcoina. Ponosni vlasnici umesto restorana, porodičnih veselja i poslovnih sastanaka, svoje odevne predmete izlažu kroz digitalne likove na Zoomu, Discordu i drugim video forumima.
Naposletku, lični ukus i shvatanje mode je individualna stvar. Garderoba na prvom mestu treba da bude udobna i prilagođena godišnjem dobu, dok je izgradnja sopstvenog stila nešto što ne podleže trenutnim promenama i skupim stvarima. Stil je nešto što se gradi na karakteru i istančanom ukusu i ne iziskuje dubok džep.