PIŠE: NADA SATE TEKIĆ, PSIHOTERAPEUT
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: AHMAD ODEH UNSPLASH.COM
Vekovima filozofi kontempliraju o suštini života i ljudskog postojanja, nudeći nam validne postulate o tome kako dosegnuti osmišljen, kvalitetan, ispunjen i srećan život. Ali, zašto je onda za većinu nas još uvek toliko teško da iz naših svakodnevnih života uklonimo psihičke patnje, povređenosti i nemire, čak i onda kada smo pošteđeni egzistencijalnih gubitaka?
Nameće se da je “dobro poznavanje sebe i svoga autentičnog Ja” od fundamentalne važnosti. Moramo priznati da je veoma teško zamisliti ispunjen i zadovoljan život, ukoliko je nosilac života sam sebi nepoznata i neotkrivena zemlja, puna tajni. Mi, naravno, svi mislimo da sebe dobro poznajemo, da znamo naš sistem vrednosti, naše potrebe, kao i naše stavove o događajima, ljudima i životnim iskustvima, i to je principijelno tačno. Koliko smo zapravo dovoljno radoznali o sebi u tom smislu da konstantno preispitujemo i razdvajamo naše autentično i istinito Ja od onoga što je tokom života usvojeno iz drugih izvora, tuđe je, možda u suprotnosti sa našom suštinom, ali je toliko dugo integrisano u našu ličnost i time samo stvara iluziju originalnog dela naše ličnosti.
I dok se različiti koncepti pojavljuju prema vanjskom svetu kao koherentna personalna celina, u našem unutrašnjem psihičkom svetu se odvijaju permanentni sukobi i prepiranja između autentičnog i neautentičnog Ja, svesno ili podsvesno. Ta unutrašnja borba i nemiri ozbiljno limitiraju naše pokušaje da se harmonično konektujemo sa samim sobom, drugim ljudima i svojim okruženjem.
Iz ilustrativnih razloga, zamislite razgovor izmedu psihoterapeuta i klijenta Mr X. Mr X u kontekstu razgovora napravi kratku digresiju o očevom bratu koji je toliko loša osoba da njihove porodice godinama nisu u kontaktu. Psihoterapeut primećuje da je kratka digresija postala centralna tema razgovora i da nabrajanje rođakovih loših karakternih osobina predugo traje i zato pita klijenta:
– Molim Vas, koliko godina ste imali kada je vaša porodica prekinula svaki kontakt sa bratom vašeg oca?
– Imao sam… dve godine – pomalo zbunjeno odgovori Mr X.
– S obzirom na to da ste imali samo dve godine, kako objašnjavate da ga tako dobro poznajete? – pita psihoterapeut.
– Čuo sam od… Čekajte… – nastaje neobično duga pauza – Hoćete da kažete da moje mišljenje o jednom čoveku zapravo nije moje mišljenje. Imao sam samo dve godine i ja njega zapravo ne poznajem, a izgledalo mi je kao da ga poznajem veoma dobro. Pitam se sada koliko toga nosim u sebi što nije originalno moje, što mi pravi probleme i zbog čega sam danas ovde.
Moramo se složiti sa Mr X-om da je teško ostvariti ispunjen i kvalitetan život ako kroz njega hodamo sa nametnutim vrednostima i stavovima, koji kao srednjovekovni oklopi i štitovi otežavaju naš hod kroz život, zbunjuju naše misli, percepciju, čula i emocije, utiču na naše ponašanje, reagovanje, interakciju sa sobom, drugim ljudima i ostatkom sveta.
Prirodno se dalje nameće pitanje kako je moguće da smo dobrovoljno dozvolili neautentičnom Ja da tako moćno kontroliše naše postojanje. Zašto smo dobrovoljno oblačili jedan po jedan sloj teških oklopa, iako je to zapravo nelogično, nepraktično i nezdravo. Jednostavno zbog toga što je oduvek tako, od dana našeg začeća kada smo bili nemoćni mali ljudi koji zavise od brige vanjskog sveta.
Još u utrobi naše majke smo primali informacije iz okruženja naših roditelja. Osećali smo razliku između njihovog plača i smeha, radosti i tuge, frustracije ili ushićenja, i počeli da formiramo našu prvu percepciju života u koji još nismo ni zakoračili.
Po našem rođenju, negde na nivou nesvesnog, naučili smo šta treba da radimo kada želimo da naše potrebe budu zadovoljene ili kada imamo osećaj da je naše preživljavanje ugroženo. Pamtili smo šta je kategorizovano kao dobro, a šta kao loše, i kako da razlikujemo prihvatljivo od neprihvatljivog.
Da li se sećamo svojih prvih igara sa drugom decom i kako smo naučili prve lekcije o socijalnim interakcijama, o poželjnom, nepoželjnom i apsolutno nedopustivom. Da li se sećamo kako smo naučili prve vrednosti i norme naše primarne porodice, socijalne sredine, etničke kulture i religijske zajednice. Kako su nas naučili da dolazimo do istine i kako da se ponašamo kada se naše istine sukobe sa istinama drugih ljudi. Bez obzira na to koliko se sećamo, tada smo već programirani da budemo ličnost koja će uspešno preživljavati socijalnu sredinu u kojoj živimo, što je naravno uglavnom vođeno ljubavlju, pozitivnom intencijom i željom da se uspešno nosimo sa našim okruženjem.
Onda se u naš odgoj uključila škola kao prvi oblik institucionalnog socijalnog programiranja, koji se nastavlja kroz našu profesiju i radnu sredinu. A zatim dolaze partnerski i bračni odnosi, naše vlastito roditeljstvo i uticaj proširenih porodica. Okviran uticaj medija, politike, ekonomije i ubrzanog tehnoloskog razvoja na naše personalno programiranje bilo bi nepotrebno elaborirati, zar ne?
Nije samo otisak našeg prsta jedinstven i neponovljiv. Svako od nas je jedinstvena, neponovljiva i autentična ličnost od samog početka našeg postojanja. Ali, mala deca retko rizikuju da eksponiraju svoju autentičnost ako ih vodi dubok instinkt da time rizikuju gubitak ljubavi, kontakta, sigurnosti i podrške. Pogotovo u porodicama gde su te vrednosti već u znatnoj deprivaciji. Tako preživljavački mehanizam vremenom postaje normalizovana navika koja nas vodi u odraslu i zrelu dob, kada možda možemo ili možda moramo da odvojimo vreme i pažnju za preispitivanje.
Kao odrasle i zrele ličnosti stičemo, ne samo pravo, nego i obavezu, da budemo ono što originalno jesmo i što potencijalno možemo da budemo, pravo i obavezu da svoje harmonično Ja razmenjujemo sa drugim harmoničnim bićima, na manje ili više harmoničan način. Ono što nas obavezuje je psihosocijalno i fizičko zdravlje pojedinca, porodice, socijalne sredine i univerzalnog ljudskog postojanja. To je konačno, insinuirali bi filozofi, suština našeg postojanja, da budemo radoznali i posvećeni samospoznaji i razvoju univerzalno dobrog.
Budite radoznali i krenite na ekspediciju otkrivanja svoga autentičnog Ja, zato što psihosocijalni nemir nije stanje, nego poziv u pravcu promena.