AUTOR: JASNA LOVRIĆ
FOTOGRAFIJE: ANIMA MUNDI
Popularna kultura sklona potrošnji i kolekcionarstvu koristi termin limited edition kako bi izdvojila posebnost i ekskluzivnost nekog proizvoda. Ta oznaka ograničene količine, nedostižnosti, tera nas da u predmetu vidimo vrednost čak iako je u njegovom standardnom izdanju ne primećujemo. Konzerva gaziranog pića ili parfem postaju privlačniji ako znamo da ih je ograničen broj. Dodajemo na sopstvenom značaju ako posedujemo baš taj redak predmet. Predmet je predmet – kakav kvalitet on dobija i zašto nam postaje dragoceniji samo zato što ga je manje? Ovde se trguje našim vrednostima, strukturom naših želja. Monaha teško da će uzbuditi Pradina torba sa tom oznakom. Vegetarijanac se neće bacati u ogroman trošak oko kobe i vagi govedine.
Kampanje koriste posebna izdanja proizvoda da bi mu dala na privlačnoj ekskluzivnosti odnosno da bi bolje plasirali brend. Ove oznake koriste se da se promoviše proizvod koji se već više puta prodavao na isti taj način. Neretko će se ovom oznakom promovisati ono što ni po čemu ne zaslužuje da nosi predznak posebnosti. Jeftin proizvod sa etiketom limited edition odaje privid veće vrednosti. Plastični sat. Plastična providna torba. Limited edition izdanja, možemo reći, omogućavaju svima da za malu cenu budu u posedu nečeg što je rezervisano samo za odabrane.
U svakodnevnom životu ovim terminom limited edition se mogu opisati ljudi, dani, trenuci, susreti. Šta smo u svom životu označili na takav način? Koliko je retko i dragoceno prijateljstvo?
Prijatelji su oni ljudi koji prepoznaju u nama i više i bolje nego što sami znamo o sebi. Oni koji nas prihvataju i razumeju i kada nismo sve uradili najbolje. Oni koji nas ohrabruju ljubavlju, a ne podukama. Oni koji nam objašnjavaju da smo uradili upravo najbolje što smo mogli. A iako nismo da ćemo to uraditi već sutra ili sledeći put.
Koliko su retki oni koji, dok mi posrćemo i učimo, ne nude svoju pamet i rešenja, nego svoju ruku i privrženost, ćutke? Koliko su retki oni koji nas vole nekada i uprkos nas samih, koji pamte sva naša dobra a ne sve naše greške, kojima smo lepi i kada nismo lepi. Dragoceni i kada se osećamo svakako drugačije samo ne kao dragocenost. Koliko su retki oni koji nas ne izdaju i ne napuštaju i kada smo sami sebe izdali.
Koliko su retki ljudi koji čuvaju naše tajne čak iako su imali posebnu priliku da o njima pričaju. Oni koji događaje i izbore koje pravimo u svom životu prihvataju veoma lično – kao svoju ličnu sreću, svoju ličnu vrednost, svoju ličnu radost.
Koliko su retki oni koji će se obradovati kada u nečemu uspemo, čak iako je to nešto njima strano i neinteresantno, neatraktivno, nerazumljivo. Iako nikakve koristi od toga nemaju.
Koliko su retki oni koji nas vole bez uslovljavanja, koji umeju da vole tako da nas njihova ljubav ne povređuje. Koji umeju da nas vole i kada od njih nešto tražimo i očekujemo.
Misteriozna je formula prijateljstva i ljubavi. Prijateljstvo se ne bira, ono biva, kaže Meša Selimović. Prijatelj je ne samo onaj kog žaloste vaše nesreće, nego pre svega onaj koji vam ne zavidi na sreći, Sokrat. Ako pri svakoj usluzi prijatelju odmah na zahvalnost misliš, onda nisi darovao nego si prodao, Fjodor Dostojevski.
U današnje vreme virtuelnih prijateljstava i odricanja od odnosa pa i partnerskih odnosa, vrednost prijateljstva je posebno visoka. Pravo prijateljstvo je ekskluzivna stvar najviše vrednosti. Redak dragulj.
Prijateljstvo je kao reka. Ona teče oko stena, prilagođava se dolinama i planinama, povremeno se pretvara u bazen dok ne napuni šupljinu na zemlji na koju je naišla, zatim nastavlja svoj tok. Kao što reka ne zaboravlja da je njeno odredište more, tako i prijateljstvo ne zaboravlja da je jedini razlog za njegovo postojanje ljubav za drugog čoveka, Paolo Koeljo.
Prijateljstvo nas obuhvata, utažuje nam žeđ, podržava nas, dodaje nam svoju snagu, podseća nas da postoji more. U prijateljstvu se ogledamo i uvek smo lepi. Prijatelj ne mora biti osoba istog obrazovanja ili interesovanja, ne mora biti bogat i jak. Ne mora biti poznat i priznat. Preduslov za prijatelja je veliko srce i dečija radost sačuvana u njemu. Odrediti cenu prijatelju je slično kao odrediti cenu zalasku sunca ili mirisu šume. Samo se može osetiti. Prijateljstvo je preduslov za ljubav, nema ljubavi bez prijateljstva.
Razmislite čemu i kome dajete oznaku limited edition. Čuvajte se ljudi upakovanih kao brend, onih koji nešto prosečno, ograničenim i škrtim davanjem prodaju kao posebno. Primetite upravo one koji ne rade ništa da bi vas impresionirali a opet su tu za vas. Smestite ih u posebnu kolekciju, onu u vašem srcu.