PIŠE: SLAVICA POPARA JOVANOVIĆ
FOTOGRAFIJE: VESNA JOVANOVIĆ
Zamislite ulicu u centru grada, koja se izdvaja iz bulevara oštrim uglom, a i životom. Dakle, ulica u kojoj se prepliću rikše, automobili, ljudi, krave, tuk tukovi, motoristi, biciklisti sa prikolicom, psi, koze, poneka svinja. Ulicu u kojoj se, pored svega toga, prodaje najraznovrsnija roba u širom otvorenim radnjama i tezgama, koje zalaze u sav taj ipak dobro organizovani haos, pretrpane koloritom od odeće, najlepših torbi koje sam u životu videla i raznog nakita.
Indija. Simbol istorije, arheologije, kulture, duhovnosti i, svakako, potrage za sobom. Neću vam otkriti ništa što već ne znate i niste čuli. Samo želim da prenesem da taj način nije dovoljan i može se steći sasvim drugi utisak od onog kada zaista i živite u Indiji.
„Potpuno spremna“ na mesec dana života u toj magičnoj zemlji, krećem u potragu za Slavicom, koja je otkrila jogu u sebi pre šesnaest godina, i koja sve vreme pokušava da uskladi suprotnosti u sebi, ali i sa okolinom, kod praktikovanja iste. Kako, sa ovog podneblja u kom sam rođena i vaspitavana, primeniti sve ono što u sebi nosi Brahman, vrhovni apsolut, kako da shvatim značenje karme, kako da iskreno i sa ljubavlju, jer ne znam drugačije, predano primenim sve principe joge i, pri tom, ostanem apsolutno svoja? Kako iskreno i potpuno spojiti različito gledanje na život, a tek na smrt? Naučeni smo da se radujemo životu i plašimo smrti, dok indijske predane duše, pune ljubavi prema svemu, ne mare kada će ili kako napustiti svoje telo. Oni zaista iskonski vole, raduju se, pevaju danju i noću svojim bogovima, sve im prepuštaju i srećni im se vraćaju, verujući da božanstva uređuju na koji način će duša napustiti telo. Gledala sam jedan takav čin. Pomislićete da vam je sve jasno, dok čitate u udobnoj fotelji i toploj sobi. Želela sam više od tog osećaja i zato sam dovela Slavicu na lice mesta. Ne možete ni zamisliti kolika je razlika.
Vegetarijanac sam od rođenja. Istrpela sam sve vaspitne mere da ne pojedem ceo ručak koji majka spremi, jer je meso bilo moja „muka“. Istrpela sam sve kazne i nerazumevanje u vrtiću, dok nismo svi shvatili da nije inat, već da ja meso zaista nisam mogla da pojedem, kao ni dan-danas. Krzno nikako ne pripada meni, mogu samo da ga dotaknem ako je na životinji kojoj i pripada. Pri tom, nisam nikakav ostrašćeni ljubitelj životinja. Jednostavno se poštujemo i niko nikog ne dira, ako mogu tako reći. Imam konja i psa, ali to nije bila moja preterana želja, već se desilo i traje.
Kako mogu bolje saznati sve o sebi, nego doći u kolevku vegetarijanstva, joge, ajurvede, meditacije i spoznaje.
Dolazim u Nju Delhi, glavni grad severnog dela Indije. Duga istorija, stara 5000 godina pre nove ere. Sada ima oko 18 miliona stanovnika i ubraja se u najveće i najrazvijenije metropole sveta, ali ima i ulicu koju sam opisala na početku teksta, u njoj ima Hotel „New Krishna“, i u njemu sobu u kojoj sam ja. Morate imati na umu da standardi hotela i cele ulice nemaju sličnosti sa standardima na koje smo navikli.
Obilazeći Red Fort tvrđavu, Lotus Temple, Gandijev grob, opservatoriju Jantar Mantar, gde su „štapom i kanapom“, a najviše kamenom, napravljeni instrumenti za praćenje nebeskih tela, za precizno merenje vremena, astrologiju, horoskope, bez kojih vladari nisu skoro ni dana donosili odluke. Da napomenem da smo proverili tačnost satova uz pomoć tih naprava i poklopilo se 12.03, a tamo gde nije, rekli su nam da pomerimo časovnike na tačno vreme.
Par dana u Delhiju i sa ruksakom i vrećom za spavanje selimo se podno Himalaja, u malo mesto Mek Laud Ganj. Odatle su vrhovi Himalaja kao na dohvat ruke, i na svakom koraku vidim svetlucave i pucketave minerale. Tu je Dalaj Lamin dom. Za trenutak sam pomislila da sam na Tibetu, okružena tibetanskim monasima. Provodim vreme među njima, posmatrajući ih u miru i skladu, u specifičnoj i skromnoj bordo odori, ošišani do glave. Dnevni red u manastiru utvrđuje se vrlo jednostavno. Osam sati duhovne prakse, osam sati fizičkog rada i vežbi, osam sati za odmor, asketsku hranu i san. Svi imaju tako topao izraz lica i blagi osmeh da mi se uvek javljala želja da priđem i da ih zagrlim.
Temperatura je od 4 do 8 stepeni, večeri i jutra su hladni. Ništa se tu ne greje, tako da sam se suočila sa prvom preprekom, kupanje hladnom vodom u hladnoj sobi. Praktikovanje svega iz joge što sam znala i tehnike disanja za podizanje temperature u telu. Ne mogu vam reći da sam bila zadovoljna i srećna, jer nije tako lako išlo i nije mi baš bilo vrućina od svega primenjenog. No, uspela sam donekle, konstatovala da sam na dobrom putu da budem bolja i uletela na krevet, u vreću za spavanje. Nisam se razbolela, čak ni nakašljala, što je ipak veliki uspeh, priznaćete, meni je to bilo dovoljno da sebi udelim i pohvalu.
Boraveći u raznim mestima po nekoliko dana, promenila sam i različita sredstva prevoza da dođem do istih. Autobusi, rikše, tuk tukovi i vozovi. U vozu je ipak bila avantura, grabeći najvišu policu, tj. krevet za spavanje. „Treći sprat“ znači da u nekom poluležećem položaju nameštam ugodnost, poturajući ruksak pod glavu, a tu mi vise i patike. Tu je i veliki ventilator, koji na svu sreću nije uključivan, jer bi me oduvao kroz prozor. Sve u svemu, malo spavanja, malo čitanja i dvanaest sati vožnje je prošlo, usput je prošla i Induskinja, koja mi je nešto pričala i istom brzinom stavila tačku između obrva, da sam pomislila da je sanjam. Probudila me je njena ruka kojom me sve vreme gurkala, što je značilo da stavim nešto rupija za njen predani rad.
Rishikesh, grad joge na obali reke Gangi u podnožju Himalaja. Ulicom krstare svete krave, majmuni, psi, ljudi i sve što sam već nabrajala. Osećaj je prijatan, ili sam se već navikla. Čuje se šum reke Gang, jer se u nekom delu spušta sa planina brza i bučna, ali deluje čista, verovali ili ne. Provodim vreme svuda po malo, upoznajući i posmatrajući jogine, gurue, učitelje, ašrame, restorane i hramove. To sam čekala možda i najviše, ne samo zbog upoznavanja novog, već zbog upoznavanja sebe u tim okolnostima. Po kret, dah, svest. Moje telo prepoznaje o čemu se tu radi i uspevam da se potpuno posvetim i doprem dahom i pokretom do svesti. Uspevam da postignem kontrolu nad sobom. Šta je onda to što ne uspevam do kraja?!? Priznajem, ne uspevam da kroz mantre doživim to što jedan hindus može, priznajem da, za sada, potpun osećaj i vibraciju pesmom još uvek doživljavam samo kroz pesme koje pevam na maternjem jeziku, a koje pevaju takođe o ljubavi, posebno ako su iz hercegovačkog kraja. Evo, iskreno priznajem da sam aktivnu jogu i potpuno predavanje i uma i tela doživela zajedno sa mojim joginima, puštajući na času joge naša nacionalna i narodna kola, gde smo svi skakali, radovali se, uzbuđeni igrali, smejali se i potpuno prepustili tom osećaju slobode i predanosti. Niko nije razmišljao da li može još, to je jednostavno trajalo. Eto kako ja razumem i radim u skladu sa sobom i podnebljem iz koga dolazim, u kome živim i praktikujem jogu, disciplinu Indije. Da li je to u redu?! Da li sam jogista i smem li sebe tako nazvati u mom slučaju?!? TO sam došla da saznam, da pitam, mada znam da, šta god mi rekli, moj osećaj će ostati isti. Zar to nije iskreno, zar to nije TO? Kratko je vreme bilo za potpuno saznanje, ali sam na dobrom putu, sve je proteklo uz osmeh i prijatan razgovor, i to je razlog više da se ponovo vratim.
Ništa nije čudno da se u pustinjskom gradu Pushkaru, već nekoliko sati uveče, i ponoć je prošla, jurim sa gušterima u svojoj sobi. Da, zašto bi to, Slavice, bilo neobično u ovim uslovima. Najpre bih, zbog straha i nelagodnosti, bar jednog spljeskala nekako za primer drugima, jer se peškira i mog besomučnog mahanja istim uopšte ne plaše. Nemam petlju i ne mogu, jer do sada u Indiji nisam upoznala nasilje, nema ga, zaista. Hmm, možda mi se i gušteri smeju, Bog zna kako oni mene sada vide. Evo lekcije i shvatam jedno, ovde ništa nije napravljeno da zadovolji samo moje potisnute potrebe. Krave šetaju i ulaze gde im je volja, psi, prasići, čak i dve divlje svinje, paradiraju ispred mog hotela. Ovde polažeš pravo samo na sebe i ako mislite da je to lako, izvolite, dođite i probajte. Ugasiću svetlo, pa šta bude, još sat do svitanja, valjda su se i gušteri umorili od trčanja. Možda baš čekaju da ugasim svetlo i da svuda zavlada mir. Da, tako je najbolje. Laku noć i dobro jutro.
Novi dan i krećem ka pustinji Tar. Jahanje na kamili mi nije strano, jer sam na sličnoj prolazila kroz pustinju Vadi Ram u Jordanu, a i jašem aktivno svog belog konja. Dakle, teren poznat, ali ipak drugačiji. Pustinja Tar se razlikuje, jer ima i vegetacije, brdašca, peščane i šljunkovite terene, dosta podzemnih voda, od kojih su neke slane. Sa velikim samopouzdanjem, njišući se na kamili, ugledam velike zelene plantaže i voćnjake, i potpuno se zbunim prizorom. No, idemo na susret sa čuvenim tarskim cigankama i njihovim plesom. Nemoguće je odrediti godine prelepih ciganskih plesačica. Istovremeno izgledaju kao deca, kao majke, kao žene sa iskustvom. Ipak, kada se osmehnu, najviše liče na devojčice, koje svojim vatreno šarenim haljinama i predivnim, karakterističnim plesom osvajaju prah i prašinu pustinje. Gledam bez daha i pokušavam da ukradem svojim telom bar nekoliko pokreta. Njihova muzika, osmeh i ples, odvode me u film „Cigani lete u nebo“. Tada shvatam da ti ljudi žive svakoga trena SADA. Ne misle o suštini života, o istini, patnji, ljubavi, smislu. Oni to žive, kao i deo Indije koju upoznajem. Joga kaže OVDE I SADA, i razumem taj trenutak istine. Mnogoljudna i većim delom siromašna Indija možda nema šta mnogo da vam ponudi, osim srca, i to radi svakoga trena.
Zadesila sam se u Puškaru baš na dan Holi festivala, što je takođe jedinstven događaj. Najpoznatije obeležje tog festivala je gađanje bojama od prirodnog praha cveća i prskanje obojenom vodom. Kažu da je ritual namenjen najmlađima, ali toga dana SVI u Puškaru smo bili najmlađi, blesavi, veseli, raspevani. Osmi mart je ove godine prošao zaista originalno.
Amritsar, grad Sika i njihovo čuveno zdanje „Zlatni hram“. Šta to još može biti lepše od ovoga, razmišljam dok hodam bosim stopalima po uglačanom mermeru i posmatram opet nasmejan narod svih kasta, od najsiromašnijih do naj bogatijih. Prelepi, visoki Indijci iz tog podneblja, Siki, odskaču od svega do tada što sam videla, svojim turbanima, visokim stasom i celokupnom figurom, koja odaje snagu, vernost i moral. Vera je sikizam, nema podela i kasta. Siki se prepoznaju po pet elemenata: KES (neošišana kosa), KANGA (češalj kojim se kosa održava čistom), KARA (metalna narukvica), KACA (donje rublje do kolena) i KIRPAN (mali bodež ili mač).
Zlatni hram svakoga dana nahrani 100.000 gladnih ljudi. Imala sam mogućnost da se prijavim u kuhinji hrama i pomognem oko spremanja hrane. Pljeskala sam čapatije (njihov hleb) i mazala ih uljem, da od moje ruke budu nahranjena neka gladna usta. Zbog učešća u spremanju, pozvana sam da se poslužim. U savršenom redu hiljade ljudi, u miru i tišini ulazim u hram, gde se jede sva ta hrana, gde svi gladni sede u savršenom redu u lotos položaju, sa praznim činijama ispred sebe i strpljivo čekaju obrok, duboko zahvalni. I sama sam sklopila ruke ispred grudi i zahvalna čekala svoj obrok. Shvatam i ovu lekciju, da zadovoljstvo nije da imaš više od onoga što ti pripada. Osećaj je jedinstven, samo sam mala čestica u prašini. Namaste.
Radžistan, Džajpur, dvomilionski grad nazvan i Pink city, jer je većina objekata obojena nekom čudnom crvenoružičastom bojom. Indija u drugom svetlu sada. Grad je među prvima sa uređenom infrastrukturom, što prepoznajem po pravougaonim ulicama, a još se bolje vidi sa vrha Hrama majmuna. Ako i zađete u taj hram, nemojte nositi nikakve kese, niti bilo šta u rukama, jer ćete ostati bez nje. Majmuni su sasvim sigurni da u tim kesama ima nešto što više pripada njima, nego vama. Taj trenutak može biti i neprijatan.
Simbol ovog grada je Hawa Mahal ili Palata vetrova. Toliko je očuvana i autentična, da sam čak uspela u sebi da približim taj trenutak kada su dame kraljevskog dvora živele u njemu. Kao velika, crvena „kulisa“ od pet spratova, pružala im je mogućnost da neopaženo posmatraju svakodnevni život na ulicama, a da ih niko ne vidi, jer se to uklapa u verske propise. Unutrašnjost hrama obiluje lepim baštama, terasama, ornamentima, i sve to upakovano u crvenoružičasti kamen, koji se vadi u Džajpuru.
Pomislila sam da posle svih bajkovitih hramova, prepunih istorije, zlata, dragog kamena, ništa više ne može izazvati takvo zanosno uzbuđenje i divljenje, jer sam se već pomalo i navikla na lepotu kojom Indija zrači.
No, Slavice, nisi bila u pravu. Indija je to, magična, neuobičajena, meditativna, osvetljena plamenom, koji gori nekada jače, nekada slabije, ali neprekidno gori.
TADŽ MAHAL, zasluženo velikim slovima, simbol ljubavi. Ako svojim mislima možemo sagraditi svaki i najlepši hram, ja ovakav ne bih umela da izmaštam. Što sam se više približavala njemu, izgledao mi je nestvarniji. Ivice prozirno belog mermera nestajale su, stapajući se sa plavetnilom neba. Sve je izgledalo kao čarolija u kojoj nestajem. Na ulazu u hram stoji natpis: „Dušo, odmaraj u umetnosti. Vrati se Gospodu u miru i neka On bude sa tobom.“
Zamislite 22.000 ljudi koji neprekidno, 22 godine, zidaju ovaj hram. Ubraja se u sedam svetskih čuda i ja bih ga stavila na mesto broj jedan. Indija ne piše samo istoriju, već piše i večnost.
Draga Slavice, tvoja „večnost“ se polako približava povratku kući. Vraćam se u Nju Delhi, u isti hotel „New Krishna“, ali u drugu sobu, što apsolutno ne utiče na kvalitet smeštaja. Pokušavam da ravnodušno prihvatim to stanje svega, mada mi nekako teže pada. Možda i nije čudno posle Tadž Mahala. Sedeći na ivici kreveta, pokušavam da u ruksak stavim sve ono što više i ne može da stane. Pojavljuje se miš nasred male sobe, ne mnogo uznemiren, već samo znatiželjan. Posle skupine guštera u prošlim sobama, pomislih da sam sigurno kažnjena zbog nečega, pa otud sad i miš. Hmm, šta uopšte uraditi, dok se ježim na svaku pomisao. Sišla sam do recepcionara, ili bi to mogao biti, i zamolila ga da dođe i da mi pomogne da isteram nezvanog gosta iz sobe. Pogledao me je, čini mi se ravnodušno, ali sa osmehom, i reče: „Gospođo, nemojte se bojati, pa miš je moj Bog i on će vas noćas čuvati. Samo lezite i mirno spavajte.“ Reče i ode. Šta sad ? Kada dođete iz Tadž Mahala, prošetate zidinama Crvene tvrđave i zasijte sjajem dragulja i zlata iz Akshradhama, možete se samo pomiriti sa tim da jedan miš u sobi nije ništa u odnosu na sve ono što je u toj zemlji napravljeno rukama baš ovakvih ljudi, koji veruju u svetost krava, miševa, guštera i svakog živog bića. Možda je on stvarno došao kao moj srećan put nazad, kao znak da je sve u savršenom redu. Pa dobro, onda neka bude. Evo, spustiću mu na pod i malo keksa, bolje da gricka to, nego moje patike.
Eh… INDIJA… Kako samo uspeva da ujedini sve najbolje i sve najgore, da me nikada ne ostavi ravnodušnom u svojoj istrajnosti, u konstantnoj jogi i meditaciji. Znam samo jedno, vratiću se ponovo.