VELIKI SVET MIRE BRTKE

PIŠE/FOTOGRAFIJE: MIA MEDAKOVIĆ

MASSIMILIANO SICCARDI, UMETNIČKI DI­REKTOR, SVETSKI POZNAT U OBLASTI DIGI­TALNE UMETNOSTI. STUDIRAO JE SCHOOL OF CONTEMPORARY DANCE U LONDONU. GODINE 1990. NAPUSTIO JE SVET PLESA KAKO BI ZAPOČEO NOVO PUTOVANJE U SVET VIDEO UMETNOSTI, GDE JE BRZO PO­STAO UMETNIČKA SNAGA KOJA STOJI IZA VIZUELNIH MIZANSCENA ZA KOREOGRAFE ŠIROM SVETA. MASSIMILIANO JE KREIRAO VIDEO SCENOGRAFIJE ZA BROJNE PRESTI­ŽNE FESTIVALE NA MEĐUNARODNOJ SCE­NI. TAKOĐE JE URADIO VIDEO MAPIRANJE BASILICE DI GIOTTO I POZORIŠTA PETRUZ­ZELLI U BARIJU, GDE JE JEDNA OD NJE­GOVIH STALNIH INSTALACIJA PRAKTIČNO REKONSTRUIRALA FRESKE KUPOLE.

MASSIMILIANO SICCARDI JE I PROSLAV­LJENI FOTOGRAF. IMAO JE IZLOŽBE FOTO­GRAFIJA U SPOLETU I RIMU. PROFESOR JE OBRADE DIGITALNIH SLIKA NA ACCA­DEMIA DI COMUNICAZIONE E IMMAGINE U RIMU. GODINE 2012. JE DOBIO PRESTI­ŽNU MEĐUNARODNU NAGRADU ROMAIN­DANZA ZA SVOJ TALENAT U VIZUELNOM RADU PLESNOG POZORIŠTA. OD 2012. JE REZIDENTNI UMETNIK U CARRIÈRES DE LUMIÈRES – ATELIER DES LUMIÈRES, GDE JE AUTOR MIZANSCENA BROJNIH IMER­ZIVNIH PREDSTAVA.

SUOSNIVAČ JE I UMETNIČKI DIREKTOR KOMPANIJE VISIONI ECCENTRICHE (EKS­CENTRIČNE VIZIJE), RAZVIJA NAJUZBUD­LJIVIJE SVETSKE IMMERSIVE EMOTIONAL EXHIBITIONS I NEPRESTANO RADI NA NO­VIM DIGITALNIM TEHNOLOGIJAMA ZA ŠI­RENJE UMETNOSTI, LEPOTE I KULTURE.

MASSIMILIANO SICCARDI JE JEDAN OD PIONIRA IMERZIVNE UMETNOSTI. VELIKI USPEH JE POSTIGAO KROZ ČUVENE MUL­TIMEDIJALNE IMERZIVNE IZLOŽBE VAN GOGA, FRIDE KALO I GUSTAVA KLIMTA, MO­NEA I IMPRESIONISTA KOJE JE VIDELO MI­LION LJUDI ŠIROM SVETA.

U MAJU JE MASSIMILIANO BORAVIO U BEOGRADU NA POZIV OSNIVAČA FONDA­CIJE MIRA BRTKA. IMAO JE PRILIKU DA U DEPOU FONDACIJE PAŽLJIVO POSMATRA DELA NAŠE UMETNICE, DA SE UPOZNAJE SA NJENIM RADOM, SKICAMA, ŽIVOTOM. OBIŠAO JE PAR LOKACIJA NA KOJIMA BI POTENCIJALNO MOGLA DA SE POSTAVI IMERZIVNA IZLOŽBA MIRA BRTKA – THE IMMERSIVE EXPERIENCE – L` ANIMA ILLU­MINATA.

O ČEMU JE ZAPRAVO REČ? IMALA SAM PRI­LIKE DA JEDAN RADNI DAN PROVEDEM SA ČUVENIM UMETNIKOM OBILAZEĆI MUZEJ SAVREMENE UMETNOSTI I DEPO FONDACI­JE, A ON JE NEPOSREDAN, ISKREN I VEO­MA POSVEĆEN SVOM POSLU, KREATIVNO­STI, IDEJAMA.

ŠTA JE ĆE BITI SRCE PRIČE O UMETNOSTI MIRE BRTKE KROZ IMERZIVNU UMETNOST, GLEDANO TVOJIM UMETNIČKIM OČIMA?

Srce njene priče biće umetnička raznolikost u stvaranju. U svom životu srela je interesantne ljude radeći sa poznatim rediteljima i donela je u savremenu umetnost nešto u potpunosti drugačije. Jako je interesantno da je od filma, preko slikarstva, mode, skulpture, kreirala umetnički kolaž koji je bio originalan. Verujem da ti njeni mikrosvetovi mogu postati veliki svet Mire Brtke i taj put je veoma zanimljiv i za mene kao umetnika i za publiku kojoj to želim da predstavim.

U SVOJOJ IMERZIVNOJ UMETNOSTI, INSTALACIJI, KORISTIŠ SLIKE, MUZIKU, PIKSELE, RAZLIČITE TEHNOLOGIJE, ALI U PRIČI O MIRI BRTKI MISLIM DA MOŽEŠ DA ISKORISTIŠ I NJEN GLAS.

Mislim da sam apsolutno za to da priču o Miri Brtki uradim drugačije. Ono što me interesuje je da postavim njen glas u instalaciji, da nam Mira govori u pojedinim momentima. Mislim da će takva postavka biti jedinstvena i svojstvena ovoj priči. Postoji puno video zapisa gde ona govori i te sekvence se mogu iskoristiti.

ZA IMERZIVNU UMETNOST FRIDE KALO PODNASLOV JE BIO „HER LOVE. HER LIFE. HER ART“ – NJENA LJUBAV. NJEN ŽIVOT. NJENA UMETNOST. PODNASLOV ZA MIRU BRTKU ĆE BITI „L`ANIMA ILLUMINATA“ – OSVETLJENA DUŠA.

Ona je ugradila svoju dušu u svaki fragment svoje umetnosti. Osvetlila je svojom dušom i svetlo i tamno u svojim delima. Želim da ispričam i pokažem ko je za mene Mira Brtka, jedna svetleća, osvetljena duša. L`anima illuminata.

KOJU MUZIKU ĆEŠ KORISTITI U OKVIRU INSTALACIJE?

Već sam razgovarao sa svojim kompozitorom Luccom Longobardijem, velikim kompozitorom, videli smo slike i razmišljamo da kreiramo kontraste neoklasične i savremene muzike u nekim delovima o Mirinoj umetnosti.

MIRA JE U JEDNOM INTERVJUU REKLA DA JE RIM PROBUDIO A NE UZBUDIO. DA LI MOŽEŠ TO DA SHVATIŠ SADA KADA VIDIŠ NJENA DELA?

Živela je u Rimu gde je bilo sve moguće, a 60-ih i 70-ih godina je u kulturološkom smislu Rim bio jako živ, probudio se nakon spavanja tokom Drugog svetskog rata. Verujem da je to probudilo i Miru i njenu umetničku priču.

U RADU NA DELU MIRE BRTKE IMAŠ PRVI PUT PRILIKU DA SE SUSRETNEŠ IN VIVO SA RADOVIMA, DA IH PROUČAVAŠ U DEPOU FONDACIJE MIRE BRTKE.

To je bilo fenomenalno iskustvo. Imao sam priliku da njene radove držim u rukama. Da vidim svaku najfiniju liniju. Da možda osetim šta je htela da kaže. Ono što sam definitivno shvatio jeste da je imala zanos u onome što je radila, šta god da je to bilo.

OBJEKAT U KOJEM BI SE POSTAVILA IMERZIVNA IZLOŽBA MIRA BRTKA – THE IMMERSIVE EXPERIENCE – L` ANIMA ILLUMINATA?

Posetili smo mnoge objekte gde bi mogla da se postavi ova instalacija, ali mi je nekako najinteresantniji objekat stare šećerane.

Otvarajući vrata umetsnoti možemo da ih otvorimo za saradnju sa svim umetnicima koji bi i stvarali u tom prostoru. Grad je lep, ima jako puno mesta iako ja nisam mogao da ih vidim sve. Rekli su mi da možemo čak da nađemo prostor i u centru grada. Videćemo.

Moramo da razmislimo da izgradimo digitalno imerzivni muzej da bude primer za celu Istočnu Evropu gde bi se razvijala ova vrsta umetnosti.

ŠTA OČEKUJEŠ OD OVE IZLOŽBE U BEOGRADU I U SVETU?

Ako može da se rodi novi način predstavljanja instalacije u imerzivnoj umetnosti, neka to bude sa Mirom i u Beogradu. To može da bude varnica za ceo svet. Posle će vatra lako da se širi.

TOKOM BORAVKA U BEOGRADU, VIDEO SI I POSETIO PUNO GALERIJA I MUZEJA. KAKO TI SE ČINI GALERIJSKA SCENA BEOGRADA?

Bio sam pozitivno iznenađen Beogradom. Beograd u sebi nosi puno istorije. Sve ono što sam video tokom 60-ih, 70-ih, 80-ih godina 20. veka, ponovo sam pronašao sada i upravo ovde. Jedan interesantan umetnički svet mi se otvorio.

Imao sam prilike da posetim i Muzej savremene umetnosti i izložbu Ervina Wurma „Jedan minut zauvek“ . Izložba je dobro osmišljena, organizovana. Bio sam fasciniran.

Galerije koje sam posetio su fenomenalne, ali ono što me je zaista oduševilo dok sam šetao Knez Mihajlovom je da sam naišao na par knjižara i galerija. To ne možeš da nađeš u glavnoj ulici Via del Corso u Rimu. Stara Evropa je u dekadenciji, a nova u razvoju.

TI KAO UMETNIK PREDSTAVLJAŠ DRUGOG UMETNIKA VIĐENOG TVOJIM SENZIBILITETOM. JA BIH REKLA DA SI HRABAR, A TI?

U pravu si. I ja bih to nazvao hrabrošću. Želim da iskažem poštovanje umetniku, inspirisan sam njihovim životima i delima, pričam neku priču koja je posthumna biografija artiste kroz imerzivnu umetnost, a ne kroz pisanu reč.

KOJA JE RAZLIKA IZMEĐU FILMA I IMERZIVNE UMETNOSTI?

U osnovi nema veće razlike. Pišem scenario kao za film, ali kod filma osobe sede i gledaju ga u formatiranom ekranu, bez obzira koliko je on veliki. Što se tiče imerzivne umetnosti, radim za jedan prostor. Osobe ne stoje mirno, one se kreću. Publika treba da postane deo prostora. Slike oko publike su velike a oni su jako mali, nešto poput dece. I mislim da je to divno. Te slike i kretanje kroz prostor izazivaju im različite emocije.

Van Gog je bio predstavljen 2021. godine u 24 američka grada i u svakom gradu je bilo drugačije. Ja sam video 24 drugačijih dela zbog različitih prostora. Postavka Van Goga ne nosi sa sobom samo lepe slike, već i nešto što kroz njegov život i rad uznemirava kako mene kao umetnika tako i publiku.

NAKON POSTAVKE PRIČE O MIRI BRTKI, KOJI SU TVOJI SLEDEĆI PROJEKTI?

Imam puno drugih projekata, stvari koje su apsolutno drugačije, a pripadaju performansu. Moja supruga i ja radimo na performansu u savremenoj umetnosti. Vraćam se polako ideji teatra odakle sam i potekao.

Veoma me raduje projekat Mire Brtke i saradnja sa Fondacijom. Mislim da ćemo iznedriti nešto jako lepo i svetski.