UMETNOST KAO SREDTSVO LIČNE SPOZNAJE

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: LAZAR SIMEUNOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

LAZAR SIMEUNOVIĆ, STUDENT SLIKARSTVA, ROĐEN U UŽICU 2001. GODINE, ZAVRŠIO JE UMETNIČKU ŠKOLU U UŽICU, NA SMERU KON­ZERVATOR KULTURNIH DOBARA. UČESTVO­VAO NA UMETNIČKOM I MUZIČKOM FESTIVA­LU ARLEM, NA RADIONICI ZA DECU VEZANOJ ZA MODU I SLIKARSTVO, BIO JE UKLJUČEN U RADIONICE ZA OSOBE OMETENE U RAZVO­JU KOJE SU SE BAVILE PODSTICANJEM KRE­ATIVNOSTI DECE. IZLAGAO JE U GRADSKOJ GALERIJI U BEOGRADU, SKC, GRADSKOJ GA­LERIJI U UŽICU , GRADSKOJ GALERIJI U ARI­LJU, GALERIJI KC BOŽIDARAC, NA MULTIME­DIJALNOM FESTIVALU DEV9T. TRENUTNO JE STUDENT DRUGE GODINE NA BEOGRADSKOJ AKADEMIJI POSLOVNIH I UMETNIČKIH STRU­KOVNIH STUDIJA, ODSEK MEDIJI SLIKE.

KADA SI ODLUČIO DA SLIKA BUDE TVOJ MEDIJ IZRAŽA­VANJA?

Veoma rano sam se zainteresovao za umetnost kao sredstvo lične spoznaje i isceljenja i jakog čina promene u društvu. Slikarstvo je bilo prvi čin stvaranja i izražavanja, dosta sam iskustva stekao u prethodnim godinama, trenutno ispitu­jem i stvaram kroz različite medije poput perfor­mansa, instalacija, skulpture, fotografije, pozo­rišta.

U MARTU SI IMAO SVOJU PRVU SAMOSTALNU IZLOŽBU. ČIME SI SE PREDSTAVIO?

Kroz svoj umetnički izraz istraživao sam trenu­tak dolaska/rađanja. Ko smo mi pre nego što uđemo u sve identifikacije, društvene konstrukte i sisteme koji našu svest ograničavaju i sputava­ju? Kako da se oslobodimo očekivanja društva, porodice i ljudi i iscelimo rane koje se prenose od predaka pa sve do danas? Uticaj majke na embri­on kroz nesvesno i svesno prenošenje strahova, tereta, dodeljenih uloga i kako kolektivno izaći iz vrtloga patnje.

NA TVOJIM PLATNIMA DOMINIRAJU JARKE BOJE.

Boja kao snaga i i izraz. Često slikam i direktno bojama iz tube, boja je simbol emocije, ženskog principa, unutrašnje snage, jak prikaz svetla i tame dualnosti u nama, kao i lične i kolektivne borbe.

SIMBOL KOJI SE PONAVLJA KAO LAJT-MOTIV U SVIM SLIKAMA?

Embrion je simbol koji je obeležio seriju slika “Dolazak” kroz centralnu kompoziciju i apstrakt­nu pozadinu kao ključaonicu u imaginaciju deša­vanja.

SEME IZ KOJEG NASTAJE SVE.

Putovanje počinje pre ovozemaljskog rođenja. Primarna čistota kao spona rađanja i smrti, sa onim između što se naziva životom. Povezano krvavim trnovim šibljem, mesečevom putanjom, snopovima svetlosti. Podsvesno znanje, zabo­ravljeno po rođenju/dolasku, ispoljava se često nesvesno. Nevinost iščezava dolaskom kroz krv, bol i terete predaka. Prlja se predodređenim iza­zovima, dodeljenim ulogama, očekivanjima i ra­zočarenjima. Rasvetljavanjem suštine, prihvata zemaljske terete. Vraća se na primordijalni put beskonačnog ciklusa.

KAKO BI OPISAO SVOJ SLIKARSKI STIL?

Ekspresivan pristup sa jakim koloritom iskazan kroz nesvesno i emotivno.

GDE SEBE VIDIŠ ZA PET GODINA?

Vidim sebe kako uživam u jutarnjoj kafi i sunčanom danu.

PLATNA KOJA ĆE TEK NASTATI?

Umetnost je proces, a iz serije slika “Dolazak” sigurno će nastati nova dela kao produžetak en­ergije i kreacije.

TEMA APRILSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NA­ZIV „MAPE UNUTRAŠNJE GEOGRAFIJE“. ŠTA JE SVE UTI­CALO NA TVOM PUTU DO NEKIH VAŽNIH ODLUKA KOJE SADA ŽIVIŠ?

Uticalo je mnogo toga, ljudi, dešavanja, iskust­vo, ali ono najbitnije je da uvek slušamo sebe i zasigurno velika samouverenost.