PIŠE: SOFIJA RADULOVIĆ, GRAFIČKI DIZAJNER
Pre odgovaranja na pitanje izazivanja života, valjalo bi utvrditi šta je to život. Šta čini život? Šta znači? Da li postoji? Kako počinje, a kako se završava? Sve su to pitanja koja se vrte oko pojma „život“.
Postoji više vrsta života, a mi ljudi volimo da izdvojimo svoj od ostalih živih bića. Pri tome na um dolazi ona misao Cogito, ergo sum(1), jer mi smo jedina bića – koliko je nama poznato – koja postavljaju pitanja i opažaju. Životinja prati svoje nagone – čovek misli. Ali kada čovek počinje misliti? Većini nas prva sećanja su tek od treće godine života, a i to su bleda sećanja. Da li to znači da smo do treće godine u istom rangu kao i sve ostale životinje? Mada, s druge strane, počinjemo lagati još sa šest meseci starosti.
Mi smo hodajuće smese kostiju i mesa, dakle, šta nas čini živim, šta nas pokreće? Naučili smo iz filmova da najbrža smrt dolazi metkom kroz srce ili mozak. Zaključujem da su onda to dva najvažnija organa. Ali srce je ništa više od pumpe koja goni krv kroz telo, a mozak smesa masti prožeta nervima. Dva organa ne mogu jedan bez drugog. Mozgu je neophodan kiseonik, a srcu naređenje šta da radi. Oni takođe imaju i simboliku, srce bivajući simbol požude, a mozak razuma.
Za nas razumna bića smisao života nalazi se u – kako to Biblija najbolje pripoveda – mučenju. Sama suština je u tome kada nam se mučenje isplati. Taj osećaj zadovoljstva na kraju ispunjenog mukotrpnog zadatka je najbolji pokazatelj smisla. Najgluplje pitanje je: „Ima li smisla u životu?“ To nije pitanje koje pitamo kada smo u bolovima. Ne postoji ni jedan argument protiv bola. On postoji. Dakle, kada postavimo to famozno pitanje, to nije ono na šta mislimo. Naše pravo pitanje glasi: „Uoči životnog bola i mučenja, ima li život nekog dobrog smisla?(2)“ A to nije isto pitanje.
Ako smo svi mi samo pioni u velikoj igri zvanoj Evolucija, samo fragmenti u monumentalnom rasponu vremena, koliko života tu može biti? Za deset hiljada godina, ova planeta više neće ni postojati, a mi ćemo nestati sa njom. Da li je onda išta što činimo bitno? Svakako će nestati, zar ne? Naravno da je bitno. Mi smo stvorenja sadašnjosti i, pri tome, svaki naš korak je veoma realan, jer ostavlja za sobom posledice kao kada kamen padne u vodu.
Kada se muškarac i žena mnogo vole, onda nastane dete. To je priča koju svako radoznalo dete čuje. Suština joj je istinita, iako ljubav ne mora da igra ulogu u nastanku deteta. Nastanak života je čista biologija spajanja dve polne ćelije, ali da li je to dovoljno? Da li je dovoljno samo stvaranje organizma? Frankenštajnovo čudovište je imalo sve organe koji trebaju funkcionalnom čoveku, ali opet mu je trebala neka viša sila da oživi.
Kako je život lako začeti, tako ga je lako i okončati. Potreban je samo jedna nezgodan korak na visini, jedan metak, jedan zalogaj crvene pečurke. A šta se dešava nakon završetka života će svetu živih doveka ostati misterija.
Mnogi pokušavaju da izazovu život u vidu veštačke inteligencije i dolaze do zaključka da to nije toliko jednostavan posao kao što se čini. Svet je veoma kompleksno mesto. Ni mi ga sami ne razumemo, pa smo osmislili religije da nam pomognu. Čim čovek pređe preko te barijere koja ga drži u sigurnom svetu neznanja, počinje polako da gubi razum poput Ničea(3). Nije nemoguće izazvati život, postoje razni načini u zavisnosti kakav život je u cilju da se izazove, a uvek treba imati na umu da svaki život ima svoju vrednost i ulogu u velikoj igri života.
(1) LAT. MISLIM, DAKLE JESAM [RENÉ DESCARTES]
(2) DŽORDAN B. PETERSON
(3) FRIDRIH NIČE (1844-1900) RADIKALNI NEMAČKI FILOZOF-PESNIK, JEDAN OD NAJVEĆIH MODERNIH MISLILACA I JEDAN OD NAJŽEŠĆIH KRITIČARA ZAPADNE KULTURE I HRIŠĆANSTVA. FILOLOG, FILOZOF I PESNIK.