PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE MILETA TASIĆA
MILE TASIĆ, NAKON OKONČANIH STUDIJA PRAVA, ZAPOŠLJAVA SE 1980. GODINE U NARODNOM POZORIŠTU U SUBOTICI, GDE SEDAM GODINA RADI I UPOZNAJE KAKO NASTAJE „KULTURA“ IZA ZAVESE, IZNUTRA, IZVORNO, U GOTOVO SVIM SVOJIM SEGMENTIMA. OD 1987. GODINE, RADI U GRADSKOJ BIBLIOTECI, GDE I DANAS VODI ZAVIČAJNO ODELJENJE, BRANEĆI UPORNO TVRDNJU DA KNJIGA JESTE ČOVEKOV NAJBOLJI PRIJATELJ. DEVEDESETIH GODINA MINULOG VEKA POLOŽIO JE STRUČNI BIBLIOTEČKI ISPIT I ZAPOČEO STUDIJE ISTORIJE UMETNOSTI.
SVOJE LIKOVNO OPREDELJENJE ISPOLJAVA KROZ SARADNJU SA MNOGIM ČASOPISIMA, PIŠUĆI LIKOVNE KRITIKE I PRIKAZE, OTVARAJUĆI MNOGOBROJNE IZLOŽBE, POSTAVLJAJUĆI AUTORSKE IZLOŽBE. DO SADA JE IMAO DVADESETAK SAMOSTALNIH I NEBROJENO KOLEKTIVNIH IZLAGANJA U ZEMLJI, ALI I U NJUJORKU, FIRENCI, ČEŠKOJ, HOLANDIJI, MAĐARSKOJ… ZA PROJEKAT „RASPEĆE“, NAGRAĐEN JE 1998. GODINE U NJUJORKU, OD ANHEL ORENSANZ FONDACIJE, A ZA UČEŠĆE NA BIJENALU U FIRENCI 2001. GODINE, GDE JE IZLOŽIO SVOJ RAD „VIZUELNA JEKA DVA MILENIJUMA HRIŠĆANSTVA“, DOBIO JE DIPLOMU.
OD 2005. GODINE, NA SUBOTIČKOJ TELEVIZIJI (NEKADA „CITY“), VODI DVE AUTORSKE EMISIJE. „OPUŠTENO“ JE ONA U KOJOJ DOČEKUJE ZANIMLJIVE, ALI I ZNAČAJNE LIČNOSTI, PRE SVEGA, IZ SVETA KULTURE, ALI I IZ DRUGIH OBLASTI, PONAJVIŠE SUGRAĐANE, ALI I ONE KOJI SVOJIM DELOM ČINE NAŠ GRAD KULTURNIJIM I VAŽNIJIM. EMISIJA „LIKOVNI TRAGOVI“, IZ NEDELJE U NEDELJU, PRATI LIKOVNA DOGAĐANJA NA SUBOTIČKOJ SCENI, ALI I SUBOTIČKE UMETNIKE, KOJI SE PREDSTAVLJAJU U DRUGIM SREDINAMA.
ZA SVOJ RAD JE 2009. GODINE DOBIO PRIZNANJE „PRO URBE“ GRADA SUBOTICE.
ČLAN JE ULUPUDS-A, UNS-A I BIBLIOTEKARSKOG DRUŠTVA STBIJE.
S OBZIROM NA TO DA STE ODLIČNI POZNAVALAC SUBOTIČKE LIKOVNE SCENE I DA OTVARATE MNOGOBROJNE IZLOŽBE, KAKO IZGLEDA LIKOVNA PRIČA U SUBOTICI?
Subotička likovna scena je veoma razuđena i u njoj su se obreli mnogi stvaraoci, učeni i priučeni, diletanti i ljubitelji. Talenata ima kao što ih je uvek bilo i kao što će ih biti. Čini se da se doajeni nikako ne predaju, već počesto iznenađuju novim delima, kao što je to Sava Halugin ili Ištvan Sajko, donoseći i neke nove i sveže umetničke vetrove. Tandem Kadirić, Edita i Emil, već su obeležili likovnu scenu, i to ne samo Subotice, ulazeći polako u zrelo stvaralačko doba. Naravno da ima i sjajnih mladih autora, kao što je nezaobilazna Nera Matijević Pletikosić, koja uz svoj nesumnjivi i nagrađivani talenat, ispoljava i dovoljno hrabrosti, ali i drskosti, tako neophodne u umetničkom delovanju. Pored oficijelnih institucionalnih umetničkih čvorišta koja egzistiraju u gradu, valja pozdraviti i „undergraund“, nazvao bih je i gerilskom scenom, koja se tu i tamo događa, donoseći nepredvidiva, ponekad i vredna umetnička ostvarenja u dosluhu sa vremenom u kojem smo, u dosluhu sa mladošću, koja će svakako obeležiti 21. vek.
U vremenu nenaklonjenom kulturi, umetnička literatura, pa i kritika je oskudna i kreće se uglavnom u istim, čini se već dovoljno eksploatisanim arealima.
Konačno, amaterska likovna scena, često nametljivija no što bi trebalo, ostvaruje svoj terapijski cilj, nudeći mnogima utočište kroz druženje, pa i lepotu.
Neke vredne belosvetske postavke, koje se povremeno prošetaju našom zemljom, umnogome bi obogatile i likovnu scenu Subotice.
RADITE NA ZAVIČAJNOM ODELJENJU GRADSKE BIBLIOTEKE U SUBOTICI. KAKO JE BITI OKRUŽEN ISTORIJOM GRADA?
Bašlar, pa i Borhes, koji je i sam bio bibliotekar, izgovorili su da je biblioteka zbilja Raj, jer vam je na dohvat ruke i pesma i putopis, roman i esej, bajka i biografija, pismo i drama, baš svekoliko ljudsko stvaralaštvo, u koje se, po sopstvenom opredeljenju, može uroniti i uživati, baš kao u Raju. Zavičajno odeljenje Gradske biblioteke u Subotici i jeste najvažniji segment ustanove, jer sve što je sabrano u tih petnaestak hiljada publikacija je neponovljivo blago, koje svedoči o našem gradu, ali i o Subotičanima. S ponosom valja istaći da je najstarija zavičajna knjiga Đure Rapića „Od svakoga po malo…“, štampana u Pešti 1764. godine, jer prvu štampariju u Suboticu donosi Karl Biterman tek 80 godina potom, u kojoj se od samog početka štampaju knjige na srpskom i mađarskom, hrvatskom i bunjevačkom, na ćiriličnom i latiničnom pismu.
Nuditi svekoliko subotičko literarno stvaralaštvo, pre svega đacima i studentima, ali i istraživačima i profesorima, mnogim znatiželjnicima, jeste zadovoljstvo. Valjalo bi znanje o sopstvenom gradu sugrađanima uvećati, i to kod svakog pojedinca, oslanjajući se na proverene činjenice, koje se upravo nalaze u zavičajnim publikacijama. Tako bi se mnoge rekla-kazala priče predupredile, istovremeno saznala prava, a ne iskrivljena-filtrirana-jednostrana, pa čak i dnevno-politička, istina o nama. Konačno, Subotica ima sve preduslove da se i kao bibliotečki centar ponosi svojim izdanjima, a njihov svakodnevni priliv uskoro će svoje mesto naći i u dvorišnom objektu, koji je upravo u izgradnji. Time će se dobiti oko 400 metara kvadratnih korisnog prostora, što će svakako rasteretiti trenutno prenatrpana odeljenja, kao što je to slučaj i sa zavičajnim.
KOJE BISTE SUBOTIČKE PISCE ISTAKLI I KO JE STVARAO POD KAPOM SUBOTIČKOM?
Pomenuli smo prvog subotičkog zavičajnog pisca, a nakon njega nizali su se i trenutno se nižu mnogi. Naravno da postoje publikacije pojedinih autora koje su traženije od strane korisnika, koje se češće istražuju i čitaju, koje čine temeljne stubove, pre svega, o istoriji našeg grada, oslonjene na činjenicama i argumentima. Istorija, koju je pre više od veka napisao Ištvan Ivanji, i danas je aktuelna, istina o caru Jovanu Nenadu Crnom, koju je nakon Velikog rata rasvetlio i iz Beča doneo Aleksa Ivić, iz godine u godinu se potvrđuje, izuzetni Danilo Kiš je svojim rođenjem zavičajni pisac, a u „Književnom severu“, časopisu koji je izlazio od 1925. do 1935. godine, pod uređivačkom palicom Milivoja Kneževića, u tri je navrata objavio priloge i sam Ivo Andrić, potonji nobelovac. Posebno bih ovog puta istakao svekoliko stvaralaštvo Slavka Matkovića (1948-1994), takođe bibliotekara, koji je svojim i literarnim, ali i likovnim stvaralaštvom, zadužio grad, sa kojim sam njegovih poslednjih deset godina bio nerazdvojan. Konačno, značaj Matkovićevog stvaralačkog opusa, čini se još uvek nedovoljno istraženog, potvrđuju mnoge enciklopedije i leksikoni, u kojima se nalaze odrednice o njemu i njegovom tako originalnom stvaralaštvu.
Danas, nezaobilazan u literarnom svetu, svakako je naš sugrađanin Slobodan Vladušić, autor više nagrađivanih knjiga, pisac koji i svojim dramskim tekstovima nastavlja lepu tradiciju postavljanja zavičajnih autora na sceni Narodnog pozorišta.
Iako nije zavičajni pisac, pomenuo bih ovog puta i Lazu Kostića, autora najlepše pesme u nas, koji je upravo u Subotici prevodio Šekspira, boraveći kod svojih prijatelja.
NA VAŠIM SLIKAMA DOMINIRA CRVENA BOJA. ŠTA ONA ZA VAS PREDSTAVLJA?
Mada nisam uspeo da se upišem na Likovnu akademiju davnih sedamdesetih, ja nikada nisam prestao da slikam, a lepota umetnosti, da je za svakoga i uvek otvorena, čini još jedan rajski prostor, tako značajan u mom životu. Kako svako u sebi nosi iskonsku estetiku, nadograđujući je potom tokom života, tako je i moja u dobroj meri zastala na rumenilu, na crvenoj boji kao simbolu i sreće i vaskrsa, između ostalog. To, rođenjem oplemenjeno estetsko opredeljenje, valja životom bokoriti, pa tako i ja nikada nisam naslikao neko delo, a da na njemu ne dominira crvena boja. Ona mi prija oku, ona mnogo govori, ona se izdvaja, čini vas budnim, govori zapravo ponajviše o autoru, o njegovom karakteru i duši. Crvena boja je i simbol pobede, pa je tako simbolički i svojevrsna pobeda nad belinom platna, kada se slikanje okonča. Rumenilo, sa druge strane, identifikujem i sa ženskim telom i njegovom lepotom, koja je večna inspiracija, što je moja omiljena i neiscrpna slikarska tema, iako sam uspehe i priznanja dobijao na temi Hristovog raspeća. Kako god da je, figuralno slikanje je milje iz kojeg ne izlazim, a crvena boja bez koje ne mogu.
KOJA ISKUSTVA NOSITE IZ AMSTERDAMA?
Nakon mog likovnog predstavljanja u Americi i Italiji, stigao je poziv i iz Holandije. Amsterdam, Utreht i Den Helder su bila moja dvonedeljna odredišta. Međunarodno okupljanje umetnika, ali i teoretičara i kritičara, u zemlji Vermera, Van Goga i inih, bilo je veliko iskustvo. Izuzetni susreti, sjajna predavanja, nova poznanstva, ali pre i iznad svega, odnos prema umetnosti koji se gaji u Holandiji, na mene je ostavio veliki utisak. Rijks i Muzej Van Goga su bila mesta gde sam se ponajviše zadržavao i uživao. Nekako u vreme kada sam boravio u toj severnoj zemlji, snimljen je i film „Devojke sa bisrnom minđušom“, koji je širokoj javnosti približio stvaralaštvo velikog Johanesa Vermera. Ma kako da je čitava Holandija u cveću, u to vreme lale nisu cvetale, a ni brojnost bicikala me nije posebno zatekla, jer se još uvek vrlo dobro sećam prizora sa subotičkih raskrsnica, kada su se oko 14 časova, nakon posla, radnici na biciklima vraćali svojim kućama.
Fasciniralo me je poznanstvo sa prestižnim holandskim skulptorima i njihovim delima, pokretnim skulpturama, koje su već tada zauzimale centralne gradske trgove po svetu. Zanimljiv iskorak kao refleksija doba u kojem živimo, u kojem je sve u pokretu, pa i skulpture.
Moja samostalna postavka u Den Helderu odisala je diptisima ženskih aktova u pokretu, naravno, u crvenoj boji.
RADITE KAO AUTOR EMISIJA „LIKOVNI TRAGOVI“ I „OPUŠTENO“ NA TV SUBOTICI. IZA VAS I ISPRED JE (BILO) PUNO DOBRIH STVARALACA I SAGOVORNIKA. KOLIKO STE ZADOVOLJNI PRIKAZANIM?
Sa sjajnim novinarom, ali i čovekom Vladanom Stefanovićem, upoznao sam se preko postavke jedne izložbe davnih godina, da bismo negde nakon 2000. kada se, tada još „City“ radio, preselio u centar grada, tačnije preko puta Železničke stanice. Tada smo uspostavili saradnju, ali i učvrstili poverenje, koje i danas traje. Obezbedio mi je termin i prihvatio moju ideju za radio emisiju uživo, pod nazivom „Opušteno“, koja se emitovala s petka na subotu od 22.00 do 01.00. Pozivao bih na tročasovni razgovor sugrađane, koji su stvorili neko delo, ostavili vredan trag, a tokom emisije se predstavljali slušaocima uz odabir prigodne muzike. Volio sam ta druženja na radio talasima i istinski uživao u opuštenosti zajedno sa gostom i povremenim uključivanjem besanih slušalaca. Te 2005. godine, pored već odomaćenog radija, otvorena je i televizija, a Vladan mi je kao vlasnik i direktor, kao iskusni urednik i novinar, predložio da sa emisijom „Opušteno“ pređem na televiziju i prilagodim je novom mediju. Tako je krenuo i nov živote emisije od sat vremena, kroz koju je prošlo oko 600 vrednih gostiju. Pamtim emisiju sa Oljom Ivanjicki, u kojoj je bila kooperativna kao retko ko drugi, ili sa izuzetnom Mirom Banjac, Kornelijem Batom Kovačem, Milošem Šobajićem, Jovanom Ćirilovim i mnogim drugima. Veliki broj mojih sugrađana Subotičana je gostovao u emisiji „Opušteno“, svako od njih je imao dosta toga da kaže i otkrije, da pokaže i sugrađane upozna sa svojim stvaralaštvaom. Raduje me ponajviše kada za goste imam nekog iz mlađe generacije, koji pokazuju i dokazuju da se ispunjen može biti ovde i sada i u ovakvim okolnostima, a da uspeh zapravo stvara samo vredan pojedinac. Pored pomenute, još jedna moja omiljena emisija „Likovni tragovi“ egzistira od samih početaka rada televizije, što za „porodicu“ likovnih stvaralaca u gradu predstavlja jedinstveno svedočanstvo o tom segmentu kulture Subotice.
Sigurno da sam ponosan na obe emisije, koje se u neizmenjenom obliku emituju gotovo deceniju i po. Znam da ih manje-više prati „korpus“ pomenutih kulturnih poslenika, a kako se danas TV Subotica razvila u značajan medijski centar, i može da se prati putem kablovske mreže i Youtube-a na baš širokom prostoru, pristižu mi informacije i iz mnogih udaljenih krajeva o gledanosti. Svest o tome da li su i koliko značajne obe TV emisije koje potpisujem nemam u potpunosti, ali baš kao što i televizija čini, i ja sam vrlo sebično čuvam diskove sa njima, verujući ipak da će se u budućem vremenu potvrditi, ako ne njihova vrednost, ono dokumentarnost svakako.
TEMA LETNJEG DVOBROJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „ŽIVOTNI ZEN“. ŠTA JE ON ZA VAS I DA LI STE GA POSTIGLI?
Neka sedmo pitanje i ovaj odgovor bude pod božanskim brojem odgovor o sopstvenom smislu života. Pre svega, valja nam živeti, ne životariti. Živeti „punim plućima“ i grabiti ga. Po onoj kineskoj, da ukoliko radiš ono što voliš, onda zapravo i nećeš morati raditi i rad doživeti kao nametnutu obavezu. Kako je mali procenat onih koji zbilja rade ono što vole i žive od toga, valja svoje slobodno vreme maksimalno trošiti upravo na ono što volimo. Umetnost jeste oblast koja mnoge usrećuje, pa iako od toga i ne zarađuju za egzistenciju. Negovati um koji jeste pokretač svega je obaveza svake jedinke, jer i on može da atrofira, kao mišići koje ne koristimo. Ali uz konstantno negovanje uma, valja negovati i telo, i to celog života. Sokolski domovi su između dva svetska rata građeni u našoj zemlji, pa i u Subotici, da bi upravo negovali i um ili duh, ali i telo (Mens sana in corpore sano), pa tako u tom domu imamo i pozorišta i galeriju, kulturna okupljališta, ali i mnoga vežbališta. Moj smisao života jeste ogrnut velikom ljubavlju, pre svega prema mojim ćerkama, koje mi uzvraćaju, inspirišu me, čine jačim, i ljubavlju prema meni najbližim dragim osobama. Biti okružen slikama (i pokretnim) i knjigama po sopstvenom izboru jeste, kao što već rekoh, rajski izbor. Eto, biti sa osobama koje voliš, u „rajskom“ okruženju, znači osvojiti sreću i, naravno, biti srećan.
Tako malo, a toliko mnogo…