AUTOR: JASNA LOVRIĆ, KONSTRUKTIVISTIČKI KOUČING PSIHOLOG
LETNJE NOĆI SU OPOJNO PUNE MIRISA, MEKE TRAVE ILI PESKA, ODSJAJA VODE. OBGRLJENI MRAKOM, U NAMA SE BUDE SVA ČULA. LETO VELIKODUŠNIM OBILJEM OBEĆAVA SVE ONO ŠTO KIŠE JESENI I SUMRACI ZIME MOŽDA NEĆE UMETI DA OSTVARE.
POD VELURNIM LETNJIM NEBOM, ILUZIJA LAKOĆE POSTIZANJA RAJA JE NAJJAČA. SNOVI SE RAĐAJU, A SNOVI SU SVETLUCAVI PROSTOR IZMEĐU NEBA I ZEMLJE KOJI NAS VODI U ŽIVLJENJE U KOM TEŠKOĆE NE POSTOJE, A LJUBAV I OBILJE DOLAZE JEDNOSTAVNO. SNOVI DONOSE NEUHVATLJIVU SREĆU, NEOPIPLJIVU LJUBAV, BEZMIRISNU STRAST, BEZGREŠNE ODNOSE. UZ NJIH SE LAKO IZBEGAVA ŽIVOT. SNOVI SU ONOLIKO AUTENTIČNI KOLIKO MI AUTENTIČNO ZNAMO KO SMO.
A ko smo autentični mi? Kroz koje velove iluzija posmatramo sebe i život oko nas?
Iluzije potiču pre svega iz osećanja i potreba preostalih od nas – deteta u nama odraslima. Deteta koje pokušava u realnom životu da ponovi onaj raj apsolutne zaštićenosti i harmonije, obgrljenosti ljubavlju bez i jedne brige u kom je boravilo u majčinom stomaku, naročito ako je kasnije kao dete bilo prezaštićeno. Sećanje na raj ljubavi bebe na dojci i u bezbrižnoj udobnosti kolevke. Ili kao suprotnost, sećanje na bol i nemoć pred uskraćivanjem roditeljske ljubavi i nežnosti, pre svega majčine, iz bilo kog razloga. Postporođajna depresija, nezrelost roditelja, emotivno distancirani roditelji, porodični modeli vaspitanja, bolest u kući, neki su od razloga. Iz toga se kod deteta rađaju prvi strahovi i nesigurnost u sopstvenu vrednost, strah od samoće. Kasnije nas takvo odrastanje nagoni da strepimo od ljubavi, da se umanjujemo pred njom, da je brže-bolje izgubimo, jer u nama provocira strah i bol da ljubav ne zaslužujemo, jer da je drugačije roditelji bi nam je pružili.
Prve dve iluzije da nam ušuškanost male bebe pripada i kada odrastemo i da ako su nas roditelji emotivno odgurnuli nemamo vrednost ni u drugim odnosima, podjednako su uzrok bola i problema. Dok ne „otklopimo“ istinu da su nas nekada roditelji činili da se osećamo krivi ili da se stidimo, da se osećamo nevredno, da im smetamo, da nas nisu podnosili kada grešimo ili se ponašamo spontano i bučno – mi ćemo i dalje misliti da smo mi pogrešni, a da su naši roditelji savršeni. Takvi „pogrešni“ ćemo koračati kroz život, praviti izbore i donositi odluke. Istu štetu trpi dete koje su roditelji naučili da je potpuno savršeno šta god čini, jer tako dete dobija iluziju da život treba da se prilagodi njemu i ljuto je i frustrirano ako to ne dobije, ne razume šta mu se dešava i takođe ne zna svoju vrednost, jer ne zna ni šta je zaista vrednost. To neodgovorno, neumereno odobravanje je takođe nezrelost roditelja koji ne želi da se previše bavi detetom.
Čemu razvojno vodi stid i osećaj bezvrednosti deteta, koje je umesto ljubavi podrške, vaspitavanja i razumevanja od roditelja, dobijalo neodgovorno i neumereno odobravanje ili hladan, distanciran i odbacujući odgovor kada pogreši? A na drugom kraju dobijalo izraziti ponos i radost kada da poželjan rezultat. Čemu vodi klik-klak emotivne distance, osude i odbacivanja nasuprot divljenju i hvaljenju? Dete gradi prilagođen, sintetički model ponašanja. Iz takvog roditeljskog vaspitanja sledi «ja sam nevoljeno, bezvredno» kada grešim nasuprot «ja sam voljeno» kada sam «dobro i uspešno». Ili “ja sam voljeno bez obzira šta radim” što donosi mnoge poraze u odnosima.
Takva deca vide vrednost svog života kroz neprekidne pohvale i divljenje i njegova potreba za njima je ogromna. Greške i porazi im jako teško padaju. Šta god da su postigla, nije dovoljno, jer u njima samima osećaj “punoće sopstva” ne postoji.
Jesmo li uopšte u stanju da se u potpunosti oslobodimo te dve iluzija je pitanje koje u stvari glasi: jesmo li u stanju da u potpunosti budemo autentična, inicijalna, „nedeformisana“ bića?
Jesmo li u stanju da sve svoje delove, sve faze svog života, posmatramo razumom i snagom odrasle osobe i učinimo ih sebi shvatljivim. Imamo li hrabrosti da ih rasklopimo i otvorimo njihov sadržaj. Da zatečene tuge, ljutnje i radosti, iluziju svemoći i iluziju nemoći, isplačemo i obgrlimo. Da tako zaista realno zadobjemo raj ljubavi prvo za sebe, a zatim zaista i za drugoga.
Mi ne možemo izmeniti svoju prošlost i ukloniti povrede koje su nam nanete u detinjstvu kao da ih nikada nije bilo. Poricanje postojanja ikakvih ozleda i slika savršenih roditelja koji su uvek bili ohrabrujući, realni, pametni, odgovorni, prihvatajući, stabilni, puni ljubavi, sprečava nas da oslobodimo mesta stida, iracionalnosti i bezvrednosti u nama, koja ma koliko duboko gurnuta, svakodnevno „rade“. Mesta oko kojih smo izgradili čitave priče kako srećnog sećanja detinjstva tako i uzroka naših problema.
„Tragične iluzije da divljenje znači ljubav čovek ne može da se oslobodi bez terapije. Neretko se dešava da ceo život provede s takvom iluzijom.“ A. Miler
Iz iluzije da divljenje znači ljubav se kasnije izrodi depresija i bezvoljnost, beznađe. Ili druga strana takve depresije – grandomanija kao borba za simbol ljubavi. Nekada je grandomanija kroz neumereno sticanje, nekada kroz lepotu lica i tela, nekada kroz brojne seksualne partnere, nekada kroz ogromnu intelektualnost. Kao potreba da smo iznova i iznova predmet pohvala i divljenja. Da smo voljeni, da nam se odobrava.
Uspešnost, mir i sreća, mereni tuđim divljenjem kao merom svoje vrednosti, kao kod roditelja, čine i znače da bez tog ogledala odobravanja u tuđim očima mi nemamo vrednost. Sami i „obični“ nemamo vrednost, bez divljenja ne postojimo, „ništa“ ili smrt.
A šta je put ka radosti? Bilo da imamo svoje dete na koje želimo da prenesemo mnogo ljubavi, bilo da nosimo u sebi bol deteta koje želimo da ispunimo ljubavlju, postupak je isti.
Dete treba vaspitavati, upućivati i ako je potrebno kazniti, ali tako da se ni jednog trenutka ne gubi nit ljubavi između roditelja i deteta. Da se vrednost deteta ne dovodi u pitanje nego određeno ponašanje koje će samom detetu napraviti problem. Vaspitavati odgovorno, sa ljubavlju u očima. Onda i tako dajemo detetu na znanje da svoju vrednost pre svega nosi u sebi, pa tako može i da je dalje gradi. Dajemo detetu integritet i mir. Tako stvaramo u njemu čvrstu tačku oslonca, čak i ako greši. To je vrednost iz koje će se kasnije stabilno suočavati sa stresnim situacijama i situacijama ograničenja. Detetu pokazujemo put i granice, ali ne gubeći ni jednog trenutka nit ljubavi prema njemu. Ne vaspitavamo uzimanjem i davanjem ljubavi ili nekritičnom ljubavlju, jer je za dete, za njegovu budućnost, to porazno.
Ako smo mi u pitanju, naše unutrašnje dete, ako odnos pun odgovorne ljubavi nismo dobili kao deca, tada je potrebno da ga stvorimo sami prema sebi, radeći na sebi, otkrivajući sebe i sa uvažavanjem prihvatajući sve delove sebe. Potrebno je prvo da osvestimo naše ponašanje. Da li je u nama prisutno:
– lažno sopstvo izgrađeno da zadovolji i zadivi, koje dovodi do gubitka pravog autentičnog sopstva,
– poricanje prezira za neke delove sebe ili svojih osećanja, tako da postoji i prezir za druge,
– odnosi u kojima nekog iskorišćavamo ili smo mi iskorišćeni,
– krhkost samopoštovanja i nesigurnost u autentičnost svojih osećanja,
– perfekcionizam,
– nespokoj i nemir,
– epizode agresivnosti,
– stid i krivica.
Ako je nešto od navedenog deo naše stvarnosti, treba da znamo da mi neprestano iz tog mesta gradimo svoje odnose, pravimo izbore i postavljamo vrednosti. Potrebno je da stanemo, da zavirimo u sebe i vidimo zbog čega smo sebi oduzeli ljubav, spokoj i poštovanje.
Koliko god truda, bola, usklika i upitnika, rad na sebi donosio, vredan je svake suze, svakog trenutka i svakog dinara. Jer nas vodi ka nama samima, a kroz nas i samo kroz nas, ka drugima. Ka zaista ljubavi. Bez osećaja odvojenosti jer smo ujedinjeni u sebi. Bez ojađenosti, jer smo oprostili sebi. U realnosti, a ne u iluzijama. Ostvarujući svoje ciljeve koje smo nekada zvali “snovi”. Živeći radost, trenutak po trenutak.
(U tekstu je upotrebljena dopunjena i parafrazirana lista indikacija neautentičnog sopstva psihoanalitičarke A. Miler (1923-2010))