in

POSLOVNI USPEH SA DALEKOG ISTOKA

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: BOGDAN SEVI
Ć
FOTOGRAFIJE: VLADIMIR MILOŠEVIĆ, INFINITY FILM, SHANGHAI

BOGDAN SEVIĆ, ROĐEN U BAJINOJ BAŠTI, ZAVRŠIO JE MAŠINSKI FAKULTET, SMER INDUSTRIJSKO INŽENJERSTVO, U BEOGRADU 2002. GODINE. POSLOVNI PUT MU JE BIO VRLUDAV, OD HIDROELEKTRANE (EPS) U BAJINOJ BAŠTI, DO PRIVATNE KOMPANIJE JEEP COMMERC, KADA JE 2005. U KINI DOBIO POSLOVNU PONUDU KOJU JE PRIHVATIO I TIME STEKAO OGROMNO ISKUSTVO U PROIZVODNJI, LOGISTICI I POSREDOVANJU IZMEĐU KINESKIH I STRANIH KOMPANIJA.

OD 2007. GODINE POČINJE DA RADI SAMOSTALNO. OTVARA SVOJU PRVU FIRMU OCEAN LINK LOGISTICS LTD, A KASNIJE I OCEAN LINK SHIPPING LTD, DA BI NA KRAJU 2016. SJEDINIO SVE FIRME U OCEAN LINKS LTD, KOJE SE BAVE KOMPLETNOM LOGISTIKOM, TRANSPORTOM I KONTROLOM KVALITETA ROBE IZ KINE KA KRAJNJIM KUPCIMA.

TRI ĆERKE SU MU SE RODILE U ŠANGAJU I SMATRA DA JE TAJ GRAD NAJLEPŠI U KINI I FENOMENALAN ZA ŽIVOT.

BOGDAN SE SA SVOJOM PORODICOM NAKON 17 GODINA VRATIO U BEOGRAD, ALI I DALJE VODI KOMPANIJE I PRENOSI NAM SVOJE POSLOVNO ISKUSTVO I USPEH SA ISTOKA.

KAKO IZGLEDA TVOJ POSLOVNI DAN U KINI?

Moja dan je jako intenzivan. Ujutro posle ispijanja prve jutarnje kafe, pregledam sve dospele zahteve i porudžbine i sa svojim timom odredimo raspodelu dnevnih zadataka. Radimo na tome da u najkraćem mogućem roku ispunimo zahteve klijenata koji su uglavnom sa prostora bivše Jugoslavije, ali imamo poslovanja i sa zemljama Zapadne Evrope.

Razvoj proizvoda mi je veoma interesantan u poslovnom smislu. Tu se podrazumevaju aktivnosti koje su usmerene ka rešavanju niza tehničkih problema od same ideje do krajnjeg proizvoda koji treba da ispuni zahteve surovog tržišta i bude konkurentan.

Upravo je to ono što sam i studirao, jer “industrijsko inženjerstvo je ključni pokretač procesa integracije tehničko-tehnoloških i elemenata ljudskog faktora, suštinski značajnih za vođenje biznisa i upravljanje proizvodnjom u kompanijama”.

KAKO BI OPISAO KINESKI PROIZVOD?

Sve oko nas je kineski proizvod, a mi imamo lošu sliku o tim proizvodima.

Rekao bih da su oni kvalitetni, dobri ili odlični, jer koliko para ponudite, takav kvalitet i dobijete. Vi imate mogućnost da jednu kapu kupite za 0.2, 0.5, jedan ili četiri dolara, a iza svake cene stoji drugačiji kvalitet.

Naš problem je što mislimo da su Kinezi jako jeftini, a oni kao fabrika sveta to ne mogu nikako da budu. Ta fabrika proizvodi robu za sve delove sveta – Afriku, Aziju, SAD, Evropsku Uniju i kao takva ima neprocenjivo veliko tržište i mogućnosti za razvoj proizvodnje i svih vrsta proizvoda.

Proizvodi na oko izgledaju identično, ali jasno je da postoji velika razlika u kvalitetu.

Sledeći nivo je da u Kini izmeštaju proizvodnju sa svoje teritorije i grade fabrike u Vijetnamu, Kambodži, na Filipinima i ostalim zemljama u okruženju, kako bi iskoristili jeftinu radnu snagu i ostali konkurentni sa proizvodnjom, a “očistili” svoju zemlju i ostvarili vekovni san – The Great China.

Za to je potreban ogroman novac i znanje koji su Kinezi uspeli da steknu i ulažu ih gde žele.

ŠTA SI DOBIO I NAUČIO U POSLOVANJU SA KINEZIMA?

Kina kao velika zemlja ima puno poslovnih ljudi, zavisi na koje i kakve poslovne partnere naletite, ali od svakoga učite.

Lično sam jako obazriv i uvek nastupam sa dozom nepoverenja, ali kao kupac njihovog poluproizvoda, proizvoda ili ideje, relativno sam zadovoljan.

Ponekad sam bio i izigran, ali to je sve iskustvo, tako da mene Kinezi generalno oduševljavaju jer uvek žele da te zadrže kao klijenta.

Čovek treba malo da se izmakne i shvati da su oni u stvari sjajni. Pored tolike konkurencije, praktično dobiješ ono što si tražio, uz uloženi trud i vreme – ali zar to nije tako u svakom poslu?

Par mojih zapažanja o Kinezima:

  1. Jako su vredni i poslušni, nikad vam neće pokazati da su umorni, radimo dok ne završimo projekat i neće reći: „Gazda, treba da platiš ovo dodatno radno vreme.”
  2. Detaljni su, malo trapavi, ali morate da ih naučite šta treba da rade. Kada jednom napravite algoritam, oni ne izlaze iz njega. Oni vas uvek pitaju istu stvar i po nekoliko puta da slučajno ne pogreše, ali smatram da je to za poslovanje jako bitno.
  3. Morate prihvatiti da imate više zaposlenih na istoj ili sličnoj poziciji, jer vole konkurenciju i ona ih jako motiviše. To možda košta više, ali mislim da je to ispravan put kojim možete voditi poslovanje i ostvariti svoj poslovni uspeh.

 

ŠTA VIDIŠ KAO SVOJU PREDNOST U ODNOSU NA KONKURENCIJU DANAS U SRBIJI?

Moje 17-godišnje iskustvo u Kini i različite poslovne situacije donose ogromno znanje koje je neprocenjivo. Imam širu sliku i znam kako posluju Kinezi i Srbi. Drago mi je što mogu da budem svojevrstan most saradnje između srpskog i kineskog tržišta, naših i njihovih kompanija.

KOJA JE TVOJA FORMULA USPEHA?

Mislim da su volja, disciplina u poslu i dobra vizija glavni akteri uspeha. Sve zavisi od same ličnosti. Strpljenje i odnos sa ljudima u Kini su glavni ključ uspeha.

DA LI JE TEŠKO ILI LAKO BITI PREDUZETNIK U KINI?

Nigde nije lako biti preduzetnik i voditi kompaniju, ali upornost, fokus u poslu i malo sreće mogu doneti veliki uspeh. Srećan sam, jer je moj poslovni i privatni život vezan za ovu zemlju. Pitanje je koliko ste hrabri i odgovorni da se suočite sa svim onim što je na putu jednog direktora koji ima viziju i cilj. Kina ima tromu administraciju i svoje specifičnosti, ali to nam je veliki izazov. Kada to pobedite i usaglasite sa svojim preduzetničkim duhom, osećate da ste pobedili u prvom koraku koji činite zbog budućih poslovnih uspeha.

U Kini je sve ubrzano i brojno. Fenomenalna je njihova želja za napretkom i čelična volja sa kojom ispunjavaju sve zadatke. Vrlo su ambiciozni i navikli su na težak rad. Da li je to ono što bismo u poslovanju mogli da naučimo od njih?

Mnogo toga možemo da naučimo od Kineza.

Oni su vrlo promišljeni i lako komuniciraju. Drže se pravila i veoma su lojalni i poslušni. Ponašanje Kineza ne liči na uobičajeno ponašanje u Evropi. Koliko god da su oni nama čudni, tako smo i mi njima čudni.

Možemo da kažemo da su njihove glavne odlike da su često spremni da prave ustupke što kod druge strane stvara osećaj sigurnosti. Imaju izražen kolektivni duh i uvek slušaju tim lidere, čak i kada imaju drugačije mišljenje, zato što misle da je produktivnije i sigurnije za tim da sve „teče“. Konzervativni su, ali jako disciplinovani jer je to u njihovoj kulturi. Vrlo su hrabri i ne boje se.

U KOM PRAVCU ĆE SE DALJE RAZVIJATI TVOJE KOMPANIJE?

Važno je da smo prevazišli kovid krizu. Kina upravo izlazi iz trogodišnjeg lockdowna, tako da očekujem ponovni uspon, a planiram i proširenje poslovanja, jer vidim da ima proizvoda koji u Srbiji još uvek nisu zastupljeni. Nameravam da proširim asortiman proizvoda i da na pravi način povežem poslovanje Srbije i Kine. Lepo je kada imate širu sliku u poslovnoj priči.

TEMA JANUARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „RADOSTI MOJA“. ŠTA TI PRIČINJAVA RADOST?

Pored posvećenosti poslu i razvoju svojih kompanija, okružen sam mojim “devojkama” koje su moja prava radost – pored supruge Jovane, tu su i tri ćerke, “princeze” Tara, Petra i Vera. Neopisiva radost je sa njima. Ulepšavaju mi život i zahvalan sam im na ogromnoj ljubavi i podršci. Porodica mi je na pravom mestu, a onda je tu i posao koji me ispunjava. Napravio sam pravi balans privatno i poslovno.

ŠTA MISLITE?

101 Poena
Upvote Downvote

UMETNIČKA DIPLOMATIJA

ŽIVOT PO SOPSTVENOJ MERI