PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: BOGDAN SEVIĆ
FOTOGRAFIJE: VLADIMIR MILOŠEVIĆ, INFINITY FILM, SHANGHAI
BOGDAN SEVIĆ, ROĐEN U BAJINOJ BAŠTI, ZAVRŠIO JE MAŠINSKI FAKULTET, SMER INDUSTRIJSKO INŽENJERSTVO, U BEOGRADU 2002. GODINE. POSLOVNI PUT MU JE BIO VRLUDAV, OD HIDROELEKTRANE (EPS) U BAJINOJ BAŠTI, DO PRIVATNE KOMPANIJE JEEP COMMERC, KADA JE 2005. U KINI DOBIO POSLOVNU PONUDU KOJU JE PRIHVATIO I TIME STEKAO OGROMNO ISKUSTVO U PROIZVODNJI, LOGISTICI I POSREDOVANJU IZMEĐU KINESKIH I STRANIH KOMPANIJA.
OD 2007. GODINE POČINJE DA RADI SAMOSTALNO. OTVARA SVOJU PRVU FIRMU OCEAN LINK LOGISTICS LTD, A KASNIJE I OCEAN LINK SHIPPING LTD, DA BI NA KRAJU 2016. SJEDINIO SVE FIRME U OCEAN LINKS LTD, KOJE SE BAVE KOMPLETNOM LOGISTIKOM, TRANSPORTOM I KONTROLOM KVALITETA ROBE IZ KINE KA KRAJNJIM KUPCIMA.
TRI ĆERKE SU MU SE RODILE U ŠANGAJU I SMATRA DA JE TAJ GRAD NAJLEPŠI U KINI I FENOMENALAN ZA ŽIVOT.
BOGDAN SE SA SVOJOM PORODICOM NAKON 17 GODINA VRATIO U BEOGRAD, ALI I DALJE VODI KOMPANIJE I PRENOSI NAM SVOJE POSLOVNO ISKUSTVO I USPEH SA ISTOKA.
KAKO IZGLEDA TVOJ POSLOVNI DAN U KINI?
Moja dan je jako intenzivan. Ujutro posle ispijanja prve jutarnje kafe, pregledam sve dospele zahteve i porudžbine i sa svojim timom odredimo raspodelu dnevnih zadataka. Radimo na tome da u najkraćem mogućem roku ispunimo zahteve klijenata koji su uglavnom sa prostora bivše Jugoslavije, ali imamo poslovanja i sa zemljama Zapadne Evrope.
Razvoj proizvoda mi je veoma interesantan u poslovnom smislu. Tu se podrazumevaju aktivnosti koje su usmerene ka rešavanju niza tehničkih problema od same ideje do krajnjeg proizvoda koji treba da ispuni zahteve surovog tržišta i bude konkurentan.
Upravo je to ono što sam i studirao, jer “industrijsko inženjerstvo je ključni pokretač procesa integracije tehničko-tehnoloških i elemenata ljudskog faktora, suštinski značajnih za vođenje biznisa i upravljanje proizvodnjom u kompanijama”.
KAKO BI OPISAO KINESKI PROIZVOD?
Sve oko nas je kineski proizvod, a mi imamo lošu sliku o tim proizvodima.
Rekao bih da su oni kvalitetni, dobri ili odlični, jer koliko para ponudite, takav kvalitet i dobijete. Vi imate mogućnost da jednu kapu kupite za 0.2, 0.5, jedan ili četiri dolara, a iza svake cene stoji drugačiji kvalitet.
Naš problem je što mislimo da su Kinezi jako jeftini, a oni kao fabrika sveta to ne mogu nikako da budu. Ta fabrika proizvodi robu za sve delove sveta – Afriku, Aziju, SAD, Evropsku Uniju i kao takva ima neprocenjivo veliko tržište i mogućnosti za razvoj proizvodnje i svih vrsta proizvoda.
Proizvodi na oko izgledaju identično, ali jasno je da postoji velika razlika u kvalitetu.
Sledeći nivo je da u Kini izmeštaju proizvodnju sa svoje teritorije i grade fabrike u Vijetnamu, Kambodži, na Filipinima i ostalim zemljama u okruženju, kako bi iskoristili jeftinu radnu snagu i ostali konkurentni sa proizvodnjom, a “očistili” svoju zemlju i ostvarili vekovni san – The Great China.
Za to je potreban ogroman novac i znanje koji su Kinezi uspeli da steknu i ulažu ih gde žele.
ŠTA SI DOBIO I NAUČIO U POSLOVANJU SA KINEZIMA?
Kina kao velika zemlja ima puno poslovnih ljudi, zavisi na koje i kakve poslovne partnere naletite, ali od svakoga učite.
Lično sam jako obazriv i uvek nastupam sa dozom nepoverenja, ali kao kupac njihovog poluproizvoda, proizvoda ili ideje, relativno sam zadovoljan.
Ponekad sam bio i izigran, ali to je sve iskustvo, tako da mene Kinezi generalno oduševljavaju jer uvek žele da te zadrže kao klijenta.
Čovek treba malo da se izmakne i shvati da su oni u stvari sjajni. Pored tolike konkurencije, praktično dobiješ ono što si tražio, uz uloženi trud i vreme – ali zar to nije tako u svakom poslu?
Par mojih zapažanja o Kinezima:
- Jako su vredni i poslušni, nikad vam neće pokazati da su umorni, radimo dok ne završimo projekat i neće reći: „Gazda, treba da platiš ovo dodatno radno vreme.”
- Detaljni su, malo trapavi, ali morate da ih naučite šta treba da rade. Kada jednom napravite algoritam, oni ne izlaze iz njega. Oni vas uvek pitaju istu stvar i po nekoliko puta da slučajno ne pogreše, ali smatram da je to za poslovanje jako bitno.
- Morate prihvatiti da imate više zaposlenih na istoj ili sličnoj poziciji, jer vole konkurenciju i ona ih jako motiviše. To možda košta više, ali mislim da je to ispravan put kojim možete voditi poslovanje i ostvariti svoj poslovni uspeh.
ŠTA VIDIŠ KAO SVOJU PREDNOST U ODNOSU NA KONKURENCIJU DANAS U SRBIJI?
Moje 17-godišnje iskustvo u Kini i različite poslovne situacije donose ogromno znanje koje je neprocenjivo. Imam širu sliku i znam kako posluju Kinezi i Srbi. Drago mi je što mogu da budem svojevrstan most saradnje između srpskog i kineskog tržišta, naših i njihovih kompanija.
KOJA JE TVOJA FORMULA USPEHA?
Mislim da su volja, disciplina u poslu i dobra vizija glavni akteri uspeha. Sve zavisi od same ličnosti. Strpljenje i odnos sa ljudima u Kini su glavni ključ uspeha.
DA LI JE TEŠKO ILI LAKO BITI PREDUZETNIK U KINI?
Nigde nije lako biti preduzetnik i voditi kompaniju, ali upornost, fokus u poslu i malo sreće mogu doneti veliki uspeh. Srećan sam, jer je moj poslovni i privatni život vezan za ovu zemlju. Pitanje je koliko ste hrabri i odgovorni da se suočite sa svim onim što je na putu jednog direktora koji ima viziju i cilj. Kina ima tromu administraciju i svoje specifičnosti, ali to nam je veliki izazov. Kada to pobedite i usaglasite sa svojim preduzetničkim duhom, osećate da ste pobedili u prvom koraku koji činite zbog budućih poslovnih uspeha.
U Kini je sve ubrzano i brojno. Fenomenalna je njihova želja za napretkom i čelična volja sa kojom ispunjavaju sve zadatke. Vrlo su ambiciozni i navikli su na težak rad. Da li je to ono što bismo u poslovanju mogli da naučimo od njih?
Mnogo toga možemo da naučimo od Kineza.
Oni su vrlo promišljeni i lako komuniciraju. Drže se pravila i veoma su lojalni i poslušni. Ponašanje Kineza ne liči na uobičajeno ponašanje u Evropi. Koliko god da su oni nama čudni, tako smo i mi njima čudni.
Možemo da kažemo da su njihove glavne odlike da su često spremni da prave ustupke što kod druge strane stvara osećaj sigurnosti. Imaju izražen kolektivni duh i uvek slušaju tim lidere, čak i kada imaju drugačije mišljenje, zato što misle da je produktivnije i sigurnije za tim da sve „teče“. Konzervativni su, ali jako disciplinovani jer je to u njihovoj kulturi. Vrlo su hrabri i ne boje se.
U KOM PRAVCU ĆE SE DALJE RAZVIJATI TVOJE KOMPANIJE?
Važno je da smo prevazišli kovid krizu. Kina upravo izlazi iz trogodišnjeg lockdowna, tako da očekujem ponovni uspon, a planiram i proširenje poslovanja, jer vidim da ima proizvoda koji u Srbiji još uvek nisu zastupljeni. Nameravam da proširim asortiman proizvoda i da na pravi način povežem poslovanje Srbije i Kine. Lepo je kada imate širu sliku u poslovnoj priči.
TEMA JANUARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „RADOSTI MOJA“. ŠTA TI PRIČINJAVA RADOST?
Pored posvećenosti poslu i razvoju svojih kompanija, okružen sam mojim “devojkama” koje su moja prava radost – pored supruge Jovane, tu su i tri ćerke, “princeze” Tara, Petra i Vera. Neopisiva radost je sa njima. Ulepšavaju mi život i zahvalan sam im na ogromnoj ljubavi i podršci. Porodica mi je na pravom mestu, a onda je tu i posao koji me ispunjava. Napravio sam pravi balans privatno i poslovno.