PIŠE: NIKOLA POPOVIĆ
FOTOGRAFIJE: MONIKA PAVLOVIĆ
VESNA DAMNJANOVIĆ (BEOGRAD, 1979), PROFESOR NA FON-U, BAVI SE PRIPREMOM STUDENATA ZA SVETSKA PRVENSTVA U REŠAVANJU POSLOVNIH PROBLEMA. PREDAJE MARKETING I PRODAJU UZ PRIMENU METODE STUDIJE SLUČAJA. ZAVRŠILA JE MARKETING SPRECIJALIZACIJU U PRAKSI U VELIKOJ BRITANIJI. DIREKTORKA JE SVETSKOG TAKMIČENJA U REŠAVANJU STUDIJE SLUČAJA BBICC, KOJE SE ODRŽAVA SVAKOG APRILA U BEOGRADU, A KOJE JE RANGIRANO MEĐU 12 NAJBOLJIH TAKMIČENJA NA SVETU. OBIŠLA JE 42 DRŽAVE, MENTOR JE POBEDNIČKIH TIMOVA STUDENATA FON-A, KOJI SU OSVAJALI TITULE ŠAMPIONA U ŠPANIJI, NORVEŠKOJ I KANADI. DRŽALA JE MEĐUNARODNA PREDAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI, SLOVENIJI, MAKEDONIJI, AUSTRIJI, TURSKOJ, LIBANU, LITVANIJI, NORVEŠKOJ, HONG KONGU I TAJLANDU. BAVILA SE PROFESIONALNO PLIVANJEM U PLIVAČKOM KLUBU CRVENA ZVEZDA. NJENA BIOGRAFIJA NALAZI SE U KNJIZI USPEŠNI LJUDI SRBIJE, KOJU JE UPRAVO OBJAVIO OXFORD BOOK U BEOGRADU.
KOLIKO JE BAVLJENJE SPORTOM BILO ZNAČAJNO U VAŠEM DALJEM RAZVOJU?
Volim sport i puno mi znači kada treniram, osećam to kao dopunu pozitivne energije. Sa osam godina, dobijala sam medalje iz trčanja na lokalnim krosevima. Sa devet godina, opredelila sam se ipak za plivanje u Plivačkom klubu “Crvena Zvezda”, koje je veoma uticalo na moj životni put i sticanje zdravih radnih navika. Svakoga dana, ustajala sam u šest ujutru, što mi je pomoglo da bolje organizujem vreme nakon jutarnjeg treninga i sve stignem. Podrška majke Mirjane, oca Živka i brata Tome, njihovo bodrenje na trenizima i takmičenjima, omogućilo mi je stabilnost, da izgradim samopouzdanje i negujem takmičarski duh dok sam bila u osnovnoj školi. Imala sam sreće da sa mnom radi sjajni trener Elvir, profesionalac koji je umeo da me motiviše, nauči tehnici plivanja, ali i važnim životnim lekcijama: kako biti profesionalan. “Kad plivaš, plivaj, nemoj da se kupaš.” Priprema je osnova za svaki uspeh: “Kad naučiš da preplivaš velike deonice i uhvatiš ritam, lakše ćeš moći da preplivaš manje”, posvećenost i rad se nagađuju. “Medalje su rezultati rada! Kad jednom osetiš uspeh, veoma je važno da ostaneš na zemlji.” Sa 13 godina sam prešla u klub “Dinamo” iz Pančeva, tako da sam svaki dan išla tamo na trening. Druženje sa boljima od mene, kolegama iz kluba Majom i Mišom, pomoglo mi je da shvatim da je važno imati idole, videti u kojim segmentima moraš da radiš da bi bio bolji i ostvarivao bolje rezultate.
KOJE METODE PRIMENJUJETE U RADU SA VAŠIM STUDENTIMA?
Obožavam da radim sa mladima. Počela sam da radim na Katedri za marketing na FON-u 2002. godine. Profesorka dr Vinka Filipović, moja mentorka, dala mi je priliku da inoviram nastavu na predmetu marketing. Uveli smo metodu studije slučaja, i studenti FON-a imali su priliku da rešavaju marketing probleme iz realnih kompanija, i tako stiču praktična znanja i razvijaju menadžment veštine. Shvatila sam da mi nedostaju određena znanja i završila sam specijalizaciju za marketing u praksi u Velikoj Britaniji, u periodu od 2004. do 2008. godine. Svaki ispit sam polagala rešavajući studije slučaja, što mi je pomoglo da bolje razumem konsultantski pristup – da se postavim u ulogu menadžera, koji donose važne poslovne odluke na osnovu strateške analize, identifikacije problema i predloga rešenja. Nakon toga, posvetila sam se tome na koji način može da se primeni metoda studije slučaja i u drugim oblastima menadžementa, i počela da pripremam naše najbolje studente za lokalna i regionalna takmičenja u rešavanju studije slučaja. Nakon sjajnih rezultata u regionu, u periodu od 2006. do 2010. godine, odlučili smo da se okušamo na svetskoj sceni. U 2011. godini, osvojili smo prvo mesto na takmičenju Hult Global Case Challenge, koje se bavilo socijanim poslovnim problemima, a u finalu u Njujorku treće mesto. To nam je omogućilo da postanemo deo važnog kruga poslovnih škola koje učestvuju na takmičenjima u kontinutitetu. U pripremama studenata za takmičenja, pored metode studije slučaja, koristimo igru uloga, interaktivna predavanja stučnjaka iz prakse, radionice na kojima se vežba primena teorije u praksi, individualni i timski rad sa prezentacijama analize, problema i rešenja studije slučaja i feedbackom mentora. Održavamo i treninge, gde studente učimo kako da prezentuju rešenja i istaknu ključne stvari u odnosu na tržište i industriju. Interesantni treninzi koje sam radila za mlade generacije su pretraživanje na Googlu – na koji način da pronalaze adekvatne informacije i, na osnovu toga, donose važne odluke u strateškim pravcima kompanija. Pored svega navedenog, motivaciona predavanja, koje rado držim, važna su za mlade ljude, da kroz „razgovor sa sobom“ prevaziđu svoje strahove, rade ono što ih čini srećnim i budu spremni na odricanja kako bi postigli cilj.
KAKVA SU VAŠA ISKUSTVA NA MEĐUNARODNIM TAKMIČENJIMA? KOLIKO SU TI SUSRETI PRILIKA ZA RAZMENU MIŠLJENJA I PRILIKA DA OBE STRANE, STRANI I NAŠI STUDENTI, NAUČE NEŠTO NOVO?
Iskustva na međunarodnim takmičenja u rešavanju studije slučaja su mi promenila život. Svako putovanje je priča za sebe. Poznavanje novih ljudi, drugih kultura, tržišta, načina kako žive i rade kolege i inostrani studenti, doprinelo je da učimo jedni od drugih i da se bolje razumemo. Uvek se pripremamo pred svako takmičenje bar tri meseca unapred. Tim od četiri studenta i njihovog mentora radi zajedno na istraživanju tržišta zemlje u koju se putuje, tamošnjih vodećih industrija, kao i na razumevanju poslovnih ljudi i njihovog načina razmišljanja. Vežbaju se različite studije slučaja, sa ciljem da se unapredi timski rad i analiziraju različiti primeri poslovne prakse. Na osnovu istraživanja koje smo sproveli na globalnom uzorku, najveće prednosti odlaska studenata na međunarodna takmičenja su prilika za sticanje menadžment veština, profesionalni i lični razvoj, unapređenje praktičnih znanja, mogućnost dobijanja prakse ili zaposlenja, kao i sticanje novih kontakta.
SVETSKO TAKMIČENJE U BEOGRADU BBICC, www.bbicc.org, RANGIRANO JE MEĐU DVANAEST SVETSKIH TAKMIČENJA U OBLASTI MENADŽMENTA. TOKOM NEKOLIKO PRETHODNIH GODINA, POSTALO JE SVOJEVRSNI BREND VAŠEG FAKULTETA I BEOGRADA UOPŠTE…
Organizacija svetskog takmičenja Belgrade Business International Case Competition – BBICC u Beogradu je bio moj san. Kada smo postigli zapaženi uspeh, drugo mesto na prestižnom svetskom takmičenju u Montrealu 2012. godine, uspeli smo na bazi tog rezultata da budemo prvi put organizatori u aprilu 2013. godine i postanemo centar za rešavanje poslovnih studija slučaja za ovaj deo Evrope. Okupili smo najbolje studente i mentore iz celog sveta sa prestižnih svetskih univerziteta: The Wharton School of the University of Pennsylvania (USA), Berkley University (USA), University of Melbourne, CBS (Denmark), National University of Singapore (Singapore), Hong Kong University of Science and Technology (Hong Kong), Concordia University (Canada) QUT (Australia) i mnoge druge. BBICC je uvek sjajna prilika da se predstavi i Univerzitet u Beogradu, Srbija i njena kultura i tradicija, ali i poslovanje kompanija na našem tržištu. Vodeći stručnjaci iz prakse i konsulanti su svake godine u ulozi stručnog žirija, koji evaluira ideje studentskih inovativnih rešenja na teme koje zadaju kompanije koje prepoznaju značaj ulaganja u talentovane studente. Prethodne godine, značaj ovog događaja prepoznala je Vlada Republike Srbije, koja je zadala studiju slučaja na temu: Srbija kao brend sledeća poslovna i turistička destinacija. U 2013. godini imali smo 12 timova i studiju slučaja, a naredni BBICC 2018 održaće se od 15. do 21. aprila 2018. godine i biće prisutno ukupno 20 timova, a rešavaće se tri studije slučaja različitih kompanija. Razlog većeg broja timova je velika potražnja inostranih kolega da dođu na BBICC takmičenje, na osnovu rangiranja među prvih 12 na svetu, koje na globalnom nivou određuje Univerzitet iz Oklanda.
MENADŽMENT JE RELATIVNO MLADA NAUČNA OBLAST, KOJA SE SVE VIŠE RAZVIJA. KAKVA JE VEZA TEORIJSKOG MENADŽMENTA I PRIVREDE?
Postoji dosta inicijativa da se teorija poveže sa praksom. Na osnovu inostranih i domaćih iskustava, neophodno je da se različite discipline menadžmenta koje se izučavaju na fakultetima: marketing, finansije, prodaja, organizacija, ljudski resursi, upravljanje projektima, integrišu i bolje povezuju izučavanjem studija slučaja na nivou strategije. Zbog svega navednog, srećna sam što ću prvi put naredne godine voditi novi izborni predmet – Proučavanje studije slučaja u poslovanju, za studente četvrte godine Odseka za menadžment na FON-u. Ono što će biti značajno u budućnosti, pod uticajem digitalne transformacije poslovanja, povezivanje je menadžment znanja i informaciono-komunikacionih tehnologija. Ako neko razvija mobilnu aplikaciju, ono što sam naučila od stranaca je da sve odmah mora da bude definisano unapred u cilju ostvarivanja profita, kako oni to kažu: „Sve je to lepo, a koji je vaš poslovni model: kako zarađujete pare – kako dolazite do novih kupaca i koji su načini zarade?“ Sve je ovo značajno da bi organizacije koje rade u privredi mogle da sarađuju sa akademskim ustanovama i da zajedno rade na podizanju praktičnih znanja, sa ciljem dobijanja kompetentnih zaposlenih, koji će kreirati novu vrednost za kompanije i društvo u celini.
KOLIKO JE ZNANJE MENADŽMENTA PRIMENLJIVO NA SVAKODNEVNI ŽIVOT I ONO ŠTO NAS ČINI SREĆNIM?
Po mom mišljenju i iskustvu, najvažnija stvar u menadžmentu i načinu rada u biznisu predstavlja sposobnost da pravite novac uz podršku adekvatnog tima ljudi. Na inostranim fakultetima, ta disciplina naziva se problem solving skills – veština rešavanja problema, upravo ta veština je zasnovana na primeni metodologije studije slučaja.
Druga stvar koja pomaže ostvarivanju svih važnih ciljeva uspešnih lidera je sposobnost prilagođene komunikacije prema različitim tipovima ljudi. To se može postići na osnovu slušanja ljudi, razumevanja načina kako funkcionišu i šta ih motiviše da budu srećni, da pronađu sebe.
Ono što je takođe značajno je spremnost na konstruktivne diskusije i feedback, mislim da je na našim prostorima veliki problem to što postoji sujeta i nerazumevanje, uz to i slab fokus na ono u čemu ste najbolji.
Moj savet svima je da ustaju rano, jer dan duže traje, da otkriju u čemu su najbolji i rade prave stvari, jer jedino to će im omogućiti da žive život, da budu zadovoljni.
ŠTA JE VAŠA “MISIJA” KAO PREDAVAČA MENADŽMENTA I KAO NAUČNIKA?
Moja misija je da nastavim da radim sa telentovanim studentima i predavačima u delu priprema rešavanja studije slučaja. Kao naučniku, cilj mi je da objavim što više radova o takmičenjima u rešavanju poslovnih problema i prednosti ovog interaktivnog načina edukacije. Pored toga, moja želja je da budem motivacioni govornik za mlade ljude i menadžere u zemlji i širom sveta, da širim dobru energiju i delim pozitivna iskustva. Želim da povezujem uspešne i kvalitetne ljude, kao i da se potrudim da najbolji ljudi rade za najbolje kompanije.
Najveću podršku nalazim u porodici, prijateljima, studentima i poslovnim partnerima. Zahvalna sam svim kolegama sa FON-a na podršci, timu mentora sa kojima radim, Katedri za marketing na FON-u, svim stručnjacima iz prakse, studentskoj organizaciji Case Study Club, našem alumniju, koji doprinose da budemo na visokom nivou. Vaspitana sam da sve ljude gledam isto, bez obzira na ono što rade, nacionalnost i pol. Mojim studentima i saradnicima govorim da ljudi rade sa ljudima, ne sa kompanijama. To podrazumeva da razvijate posebne odnose sa ljudima i da se trudite da se prilagodite svakome od njih. To je jedini način da gradite mrežu partnera, koja omogućava da uživate u tome što radite.