PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: ANITA PANIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE AHIVE
ANITA PANIĆ JE TV AUTOR, DOKUMENTARISTA I PISAC. KARIJERU JE ZAPOČELA NA RADIO BEOGRADU KAO AUTOR EMISIJA IZ KULTURE, PISALA JE KRATKE PRIČE I SCENARIJA ZA RADIJSKI PROGRAM. VIŠE OD DVE DECENIJE RADILA JE NA TELEVIZIJI BEOGRAD KAO TELEVIZIJSKI UREDNIK, SCENARISTA I REDITELJ, U REDAKCIJI ZA KULTURU, A POTOM I U DOKUMENTARNOM PROGRAMU.
“METROPOLIS“, “VIŠE OD UMETNOSTI“, “NALIČJE VELEGRADA” – NEKE SU OD ANITINIH EMISIJA I TV SERIJALA KOJI SU BILI VEOMA GLEDANI.
REALIZOVALA JE PREKO STOTINU DOKUMENTARNIH EMISIJA I FILMOVA ZA KOJE JE NAGRAĐIVANA NA MEĐUNARODNIM FESTIVALIMA. NJENI DOKUMENTARNI FILMOVI PRIKAZIVANI SU PREKO SATELITSKOG PROGRAMA RTS-A ŠIROM EVROPE. PISALA JE FELJTONE ZA DNEVNE NOVINE, DESETINE TEKSTOVA ZA ČASOPISE, FILMSKA SCENARIJA. BILA JE IZVRŠNI PRODUCENT ENGLESKOG FILMA “SPLEEN”, KOJI JE SNIMAN NA TERITORIJI BEOGRADA. AUTOR JE DRAME O VELIKOM SRPSKOM PESNIKU JOVANU DUČIĆU “POSLEDNJA PESMA”. ČLAN JE UDRUŽENJA FILMSKIH UMETNIKA SRBIJE I ŽIVI I RADI U BEOGRADU KAO SLOBODNI UMETNIK.
ANITA PANIĆ JE AUTOR MONOGRAFIJE “ČAROBNA MELANHOLIJA”, U KOJOJ JE NA 270 STRANA ISPRIČALA ŽIVOT VELIKE GLUMICE NEDE ARNERIĆ. KNJIGU JE OBJAVIO FILMSKI CENTAR SRBIJE.
NA PREDSTAVLJANJU MONOGRAFIJE U JUGOSLOVENSKOJ KINOTECI GOVORILI SU LORDAN ZAFRANOVIĆ, DEJAN KARAKLAJIĆ, MILICA KRALJ, ELIZABETA ĐOREVSKA.
KAKO SI DOŠLA NA IDEJU DA RADIŠ MONOGRAFIJU O NEDI ARNERIĆ I KOLIKO SI JE DUGO RADILA?
Nakon objavljene dve monografije “Kralj” (Službeni glasnik, 2013) i “Milena Dravić ili ključ snova“ (Filmski centar Srbije, 2018), stekla sam veliko iskustvo u radu na ovoj formi biografskih knjiga, te je bilo sasvim normalno da moja naredna monografija bude o nekom ko je svojim stvaralaštvom obeležio srpsku filmsku umetnost. Kako sam Nedu Arnerić poznavala od ranije i bila dobro upoznata sa njenim bogatim opusom u domaćoj, ali i svetskoj kinematografiji, veoma lako sam odlučila da ona bude ličnost kojoj ću posvetiti novu monografiju.
Kada je 2018. godine u zgradi Jugoslovenske kinoteke održana promocija moje monografije o Mileni Dravić, došla je i Neda. Sedela je u prvom redu pored Milenine porodice i videla sam koliko je bila uzbuđena kada je gledala inserte iz mnogobrojnih Mileninih filmova, jer je u mnogima od njih i sama igrala. To veče je od izdavača dobila knjigu na poklon i primetila sam na koktelu kako ju je nežno prigrlila, jer znam koliko je volela i poštovala svoju stariju koleginicu. Nakon pet dana me je pozvala i uzbuđenim glasom saopštila da je pročitala knjigu. Bila sam u neverici jer ta monografija ima 350 stranica. Ali poznajući Nedu, nisam sumnjala da je zaista bilo tako. Pamtim da mi je tada rekla da su retke glumačke knjige i da je ta o Mileni sjajna. Onda je nazvala i Filmski centar Srbije da i njima kaže isto. To je za mene bio veliki kompliment, jer je dolazio od glumice koja je obeležila jugoslovensku kinematografiju.
Naredne godine bila sam gost u njenom domu i u neobaveznom razgovoru, uz kafu , saopštila joj da je sledeća monografija o njoj. Zastala je, pogledala me onim njenim nežnim, a prodornim pogledom i upitala: „Misliš li da ja zaslužujem tako lepu monografiju kao što je tvoja o Mileni?“ Bila sam šokirana njenim pitanjem jer je dolazilo od glumice koja je bila filmska ikona u vreme kada smo bili jedna velika zemlja. I onda sam shvatila da je to u stvari deo njenog karaktera. Bila je skromna i sumnjala u svoj talenat uprkos velikoj slavi. I, nažalost, nije dočekala da vidi ovu monografiju, ali se iskreno nadam da sam uradila nešto što je dostojno njene biografije.
KAKO IZGLEDA STRUKTURA KNJIGE?
U osam poglavlja sam pokušala da dočaram život jedne glumice koja je prvu ulogu dobila sa samo 13 godina u filmu San Puriše Đorđevića. Samouvereno je vladala kadrom, a kamera ju je obožavala da bi već sa 15 godina u tinejdžerskom hitu Višnja na Tašmajdanu postala prava domaća zvezda. Filmski svet predstavio nam je u punom sjaju Nedu Arnerić, čudo od deteta, Širli Templ jedne velike socijalističke zemlje. Bilo je to vreme kada je mala Neda išla u baletsku školu, slušala Bitlse, kupila prvu ploču, tergal suknju i mornarski džemper. Poreklo stare korčulanske porodice Arneri opredelilo ju je da čitav život bude privržena moru. Rovinj je bio odskočna daska za sazrevanje, kako je i sama kasnije govorila. Iako još uvek tinejdžerka, vrtoglavo je išla iz filma u film i nije stizala da se druži sa vršnjacima iz kraja. Umesto dečjih vragolija, njen život su činili kastinzi, snimanja, hotelske sobe i svet odraslih. Mala Neda bila je prinuđena da preko noći odraste, a to odrastanje je bilo prilično bolno.
Da odaberem naslov, uvek je veliki izazov i dilema, ali mi je u tome mnogo pomogao reditelj Miloš Radivojević kada je svom sjajnom tekstu dao naziv „Čarobna melanholija“. To mi se veoma dopalo, jer opisuje Nedin karaker, te sam tako sa velikom radošću odlučila da to ujedno bude i naslov monografije.
“Neda Arnerić bila je Zvezda i na evropskom filmskom nebu, a velika Zvezda na jugoslovenskom i srpskom filmskom nebu. Moramo imati u vidu da je ona zasijala još u ranom detinjstvu i da je za glumice i glumce i sa najvećim darom i posvećenošću, teško isijavati više od pola veka. Kod Nede su ljubav i prijateljstva bili na višoj ceni od njene filmske slave, i ona je tu cenu hrabro plaćala. Ta čarobna melanholija koju je kroz filmove nosila na svom prelepom licu i telu, manje je bila rezultat ambicije i glumačke tehnike, a više stvarnih i dubokih emocija. Mali broj vrhunskih glumica i glumaca u vlastitim karijerama i životima isijava tako dugo, a još manji broj njih se gasi po želji vlastitog srca“ – tako je u monografiji o Nedi govorio reditelj Miloš Radivojević, sa kojim je sađivala u filmu “Kvar“ i veoma lepo opisao njen karakter
Ono što ovu monografiju čini uzbudlijvom jesu svedočenja njenih kolega sa kojima je delila kadar u mogobrojnim filmovima, na pozorišnoj sceni ili nastupe u televizjskim serijama ili filmovima. U poglavlju o filmskom stvaralaštvu Nede Arnerić, svoje impresije izneli su: Lordan Zafranović, Rade Šerbedžija, Milan Jelić, Goran Marković, Branko Cvejić, Meto Jovanovski, Kole Angelovski, Dejan Karaklajić, Miloš Radivojević, Miodrag Brik Krivokapić.
Sjajnu definiciju Nedine ličnosti dao je reditelj Lordan Zafranović: “Neda je u sebi imala dvije-tri ličnosti koje su živjele paralelno i vrlo često se sukobljavale, kao uostalom šta imamo i svi mi. Međutim, jedan od njenih talenata bila je i beskrajna otvorenost koja je izlazila iz duhovnog predjela njenog talenta rođenog za film. Druga njena ličnost bila je aristokratska gradska suzdržanost proizašla iz njenog porijekla korčulanske patricijske familije Arneri. Treća osobnost nosila je neizmjernu tugu koja proizlazi iz osjećaja prolaznosti i starenja, koja je bila fatalna za završetak njenog života.”
O Nedinom talentu, strasti prema pozorištu, ali i o njoj kao karakternoj osobi koja je volela ljude, pisali su: Milica Kralj, Svetozar Cvetković, Feđa Stojanović, Katarina Vražalić, Aleksandar Alač, Dušan Kovačević, Lazar Ristovski, Irina Dobnik, Senka Bulić, Jasna Malec Utrobičić, Rahim Burham.
Kada neko kao tinejdžer započne paralelno svoj ne samo filmski, već i pozorišni i televizijski posao (sa15 godina Neda je ostvarila prvu pozorišnu ulogu u pozorištu “Boško Buha”, a sa 14 godina prvu ulogu u jednoj TV drami i seriji), onda dramaturgija ovakve monografije mora da obuvata sva polja njenog bogatog umetničkog delovanja – film, pozorište, televiziju. I naravno njeno dugogodišnje bavljenje likovnom umetnošću pored uspešne karijere glumice. Pored četiri pomenuta poglavlja, nezaobilazno je da knjiga biografskog tipa ima i poglavlje posvećno kritičkom osvrtu na njenu sjajnu filmsku karijeru od preko stotinu filmova, U poglavlju “Filmske impesije” uspela sam da pronađem, što nije bilo nimalo jednostavno, značajne filmske kritičare, teoretičare filma iz regiona koji su, svako po svom senzibilitetu, dali kritički osvrt na pojedine Nedine filmove: Daniel Rafaelić i Veljko Krulčić iz Hrvatske, Dževdet Tuzlić iz Bosne i Hercegovine, Dejan Dabić i Goran Jovanović iz Srbije i Stojan Sinadinov iz Severne Makedonije. U poglavlju “Zvezdana prašina” sabrani su tekstovi i filmske kritike o Nedinim filmovima, objavljivani u prošlosti u brojnim časopisima, knjigama i sajtovima, a čiji su autori Mira Boglić, Aleksandar Mandić, M. Pepić, Zoran Petrović, Zoran Janković, Slobodan Šijan i Rajko Grlić.
KAKO IZGLEDA BELEŽITI „TUĐE“ BIOGRAFIJE I STVARATI MONOGRAFIJE?
To je veoma stresan, težak, komplikovan, sa puno prepreka, ali lep posao. Raditi biografsku knjigu pre svega podrazumeva strpljenje i duži vremenski period u kome istražujem arhivu, stranu i domaću literaturu, filmske časopise u biblioteci Kinoteke, pribavljam ogromnu količinu fotografija kontaktirajući mnogobrojna pozorišta, Muzej pozorišne umetnosti, Arhiv kinoteke, ustanove kulture u regionu i inostranstvu, ali se snalazim i na druge načine. Recimo, neki biseri kao što su originalni plakati nekog filma ili fotografije stare pedeset godina, dolaze upravo iz privatnih arhiva reditelja, glumaca ili drugih filmskih radnika, koji to ljubomorno čuvaju. To je za mene velika radost, jer su to rariteti koji se ne mogu uvek pronaći u oficijelnim ustanovama. Recimo, kada sam bila u procesu rada na monografiji o Nedi, Kinoteci se javio čovek koji je bio Nedin drug iz obdaništa i želeo je da im pokloni te fotografije za arhivu. Oni su me povezali sa tim gospodinom, dopisivala sam se sa njim i dobila jednu fantastičnu fotografiju iz 1959. godine, gde Neda kao devojčica, u obdaništu, glumi u predstavi o Crvenkapi. Bio je presrećan što sam ga pozvala na promociju i kupio je monografiju o svojoj drugarici iz detinjstva. Ono što je tužno jesu i životne situacije, sudbina koja se umeša kada radite monografije o tako značajnim umetnicima. Recimo, Petar Kralj je preminuo 2011. godine, a ja sam monografiju o njemu radila dve godine kasnije. Iako sam ga lično poznavala, nije ista situacija kada je glumac živ pa može da vam pomogne u mnogo čemu. Milena je bila živa 2018. kada sam radila monografiju o njoj i uprkos teškoj bolesti, uspela je da napiše autorski tekst u knjizi i da mi da fotografije iz lične arhive, koje su bile dragocene. Ali, nažalost, nije dočekala da pročita monografiju kada je izašla iz štampe i prisustvuje promociji. Uspela je samo da vidi knjigu, da je prelista i onda je otišla u bolnicu. Nedina majka je decenijama u jednom drvenom, ukrasnom sanduku skupljala natpise, časopise, kritike o Nedinoj karijeri, ali mi je Neda ispričala da je prilikom jedne selidbe sa puno stvari, taj drveni sanduk jednostavno nestao i nikada ga nije pronašla. Eto, tako velika glumica ostala je bez svoje arhive, a možete misliti kako je to za mene bio poražavajući podatak. Neda je preminula i nije dočekala promociju svoje monografije, a pouzdano znam da se silno radovala kada sam joj saopštila tu vest da ću raditi biografsku knjigu o njenom stvaralaštvu.
KOLIKO STE VREMENA TI I NEDA ZAJEDNO PROVODILE DOK TE JE UVODILA U SVOJ ŽIVOT? NEDA ARNERIĆ JE BILA I ISTORIČARKA UMETNOSTI KOJA JE DRŽALA GALERIJU U SIMINOJ ULICI I TAMO SI IMALA PRILIKE DA JE UPOZNAŠ.
Nedu Arnerić upoznala sam početkom devedesetih godina kada sam odlazila u Siminu ulicu i uživala u izložbama koje je priređivala u svojoj Galeriji ”Atrium” kao diplomirani istoričar umetnosti. Sretale smo se povremeno u bioskopskim salama, gde je dolazila sa prijateljima da pogleda dobar film. Skromno obučena, sa onim njenim diskretnim osmehom i vazda nekom tugom u pogledu, nije dozvolila ni posle toliko godina uspešne karijere, svetske slave i glamura, da odudara od žene koja je zašla u šezdesete godine. Povremeno smo pile kafu u gradu i “ogovarale život”. Ona je pričala, a ja sam slušala. Ova monografija “Čarobna melanolija” je zapravo priča o velikoj zvezdi tužnih očiju, čudu od deteta, ženi velike energije i velike patnje. O ženi satkanoj od nežnosti, sofisticiranosti plemićkog porekla i velike ljubavi prema ljudima. Njene uloge čine hronologiju jugoslovenskog filma, jer Neda Arnerić je poslednja glumačka heroina koja je uz Milenu Dravić, Dragana Nikolića, Batu Živojinovića i Ljubišu Samardžića, bila najveći simbol filmskog platna nekadašnje države.
NEDIN OPUS JE BIO VELIKI I BOGAT KROZ FILMOVE, POZORIŠNE ULOGE… GOVORILA JE ČETIRI STRANA JEZIKA, IMALA JE INTERNACIONALNU KARIJERU, A OPET SE VRATILA I RADILA U SRBIJI.
Neda je u karijeri dugoj skoro pola veka odigrala uloge u 40 pozorišnih predstava i preko stotinu filmova. Njen glumački talenat i harizmu na velikom platnu uočili su u ranoj mladosti i stranci, te je brzo usledila i međunarodna karijera. Prilika da glumi zajedno sa međunarodnim filmskim zvezdama kao što su Moris Rone, Marija Šel, Silva Košćina, Đankarlo Đanini, Ričard Raundtri, Vitorio Gasman, omogućili su joj da oseti ukus slave. Nije se mogla izbeći činjenica da su je smatrali seks-simbolom i jednom od najlepših glumica, a ona je postajala melanholična i čeznula za toplinom doma, prijateljima i, iako veoma mlada, donela je odluku da joj ne treba veliki novac i svetska slava, već se opredelila da ostane u svojoj zemlji i želela da dobija karakterne uloge kako bi na pravi način pokazala svoj talenat.
Postoji Nedin citat u monografiji koji jasno definiše to stanje: “Nisam ništa činila da to postanem. Nisam odrađivala foto-seanse sa čuvenim fotografima. Nisam se slikala u izazovnim pozama. Stalno sam se trudila da budem ozbiljnija nego što sam zaista bila. To je problem mladosti. Oni mene stavljaju u kontekst seks-simbola, a ja bih da glumim Antigonu. Imala sam kompleks od tog smeštanja u seks-simbol. Hoću i ja da budem ozbiljna glumica i da igram karakterne role. Da budem ružna na filmu, hoću da budem sa debelim obrvama i brkovima pa sam kao takva u nekim ulogama bila srećna.”
I uspela je u tome da postane karakterna, sjajna glumica , a Srebrna i Zlatna arena u Puli i Nagrada za životno delo “Pavle Vuisić” su bile dokaz njene glumačke posvećenosti .
ŠTA BI TI IZDVOJILA KAO NAJSVETLIJE IZ MONOGRAFIJE „ČAROBNA MELANHOLIJA„ O NEDI ARNERIĆ?
Ono što se iščitavajući ovu monografiju može konstatovati je da su kolege neizmerno poštovale i volele Nedu, ističući njenu profesionalost prema poslu, kao i skromnost uprkos činjenici da je zaista bila glumačka zvezda.
Umela je da bude zaista pravi prijatelj, onako nežna, krhka, ali sa velikom energijom! “Da umem o njoj svedočiti slikarski, slikom bi dominirale njene oči i tek mali osmejak u kutu njenih usana, zagonetan, osmeh mali za koji nisi siguran da li će se razvući u široki ili je odraz tuge zbog jasnog sagledavanja sveta” – ovako je o Nedi napisala pozorišna rediteljka Milica Kralj u pozorišnom segmentu ove monografije.
KAKO SU ČITAOCI PRIHVATILI MONOGRAFIJU?
Nakon zaista spektakularne promocije u Kinoteci, koju su priredili izdavač Filmski centar Srbije i divni ljudi u Jugoslovenskoj kinoteci, sa sjajnim umetnicima koji su iskreno, potresno i sa puno emocija govorili o Nedi, knjiga je došla u mnoge knjižare. Dobila sam informaciju da se dobro prodaje i da vlada veliko interesovanje među čitaocima i u javnosti. Sada sam trenutno na turneji po Srbiji, imam zakazano puno promocija, trebalo bi da idem i na Pulski festival i na mnoge letnje filmske festivale u regionu, gde će se održati promocija monografije ‚‘Čarobna melanholija‘‘. Zaista je lepo da nakon velikog truda i rada knjiga ima svoj život dalje, da je čitaoci kupuju i poklanjaju prijateljima, a oni koji me lično poznaju, zovu me da napišem posvetu. Eto, to me čini radosnom!
DO SADA SI NAPISALA TRI MONOGRAFIJE – O PETRU KRALJU, MILENI DRAVIĆ I NEDI ARNERIĆ. ŠTA JE SLEDEĆE?
Uveliko radim na novoj knjizi, ali ona nije monografija, mada se tiče biografija ljudi koje sam u svojoj dugoj televizijskoj karijeri sretala po prirodi posla i sarađivala sa njima. To će biti knjiga sačinjena od neke vrste eseja, sećanja na Mariju Crnobori, Stevu Žigona, Mihajla Al. Popovića, našeg prvog srpskog snimatelja, Dušana Trninića, baletana sa svetskom karijerom i mnogim drugim značajnim umetnicima o kojima sam pravila dokumentarne emisije na televiziji, a sa nekima od njih ostvarila i lepa druženja i prijateljstva. Biće to neki moj lični rakurs o tim umetnicima, sa svim onim neobičnim situacijama koje se dešavaju kada se kamera ugasi. Predstoji mi dug put do realizacije, a ja sam perfekcionista (Devica u horoskopu), pa sam već sama sebi dosadila koliko proveravam razne činjenice podatke, snimke. Ispostavi se da je to dobar metod rada jer su greške nedopustive, makar u mom slučaju. Biće to zanimljiva knjiga, nadam se!
TEMA MAJSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „IN ALL CHAOS THERE IS A COSMOS“. KAKO IZGLEDA TVOJ KOSMOS?
Moj kosmos je uvek isti od ranog detinjstva, pa evo do ovih vrlo zrelih godina. Sećam se da mi je majka jednom ispričala kako sam se u dečjem krevetu, potpuno nezainteresovana za dešavanja u okolini, zabavljala istražujući svoje šake, prste i pravila valjda neke pokrete u vazduhu koji su me silno zabavljali. Kako se u toj svojoj igri uopšte nisam oglašavala da zaplačem ili nešto slično, roditelji su se silno zabrinuli da sa detetom nešto nije u redu, jer je tišina u sobi. Dakle, od ranog detinjstva mi nije bilo dosadno, uvek sam pronalazila neku zanimaciju. Sa sedam godina sam napisala nekoliko pesama, koje i danas čuvam, posvećenih ostrvu i kući na moru u kojoj sam odrastala. A kasnije se taj kosmos proširio na umetnost kojom se bavim, kao i na umetnost koju živim, u smislu da ne mogu da zamislim život bez pozorišta, filmova, izložbi, putovanja i odabranog kruga prijatelja. I naravno,najlepši je onaj kosmos kada započinjem realizaciju ideje koju sam osmislila!