PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: VERICA NEMET
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
VERICA NEMET, ROĐENA U ZRENJANINU 1989. GODINE. DIPLOMIRALA NA FILOZOFSKOM FAKULTETU UNIVERZITETA U BEOGRADU, NA ODSEKU ZA ISTORIJU UMETNOSTI 2013. GODINE. RADI KAO KUSTOSKINJA – ISTORIČARKA UMETNOSTI NA DIGITALIZACIJI JEDINSTVENE KOLEKCIJE MONUMENTALNIH SKULPTURA U TERAKOTI U CENTRU ZA LIKOVNU I PRIMENJENU UMETNOST „TERA“ U KIKINDI OD 2019. GODINE. SA POSEBNIM UŽIVANJEM VODILA JE MNOŠTVO STRUČNIH VOĐENJA NAJRAZLIČITIJOJ PUBLICI KAKO KROZ TUMAČENJA I INTERPRETACIJE STALNE POSTAVKE, TAKO I TOKOM GOSTUJUĆIH IZLOŽBI KOJE SE ORGANIZUJU U SALONU MUZEJA TERRA. NERETKO JE UČESNIK PANELA, PREZENTACIJA, PREDAVANJA ILI RADI NA PISANJU I OSMIŠLJAVANJU NOVIH PROJEKATA ZAJEDNO SA SVOJIM DIVNIM KOLEGAMA.
KO JE POKRENUO PLANINU, OSMISLIO SIMPOZIJUM I ATELJE TERRA, A SADA I ISTOIMENI MUZEJ? KADA JE SVE I KAKO POČELO?
Na trećoj godini studija (sredinom 70-ih) rodila se ideja kod tada mladog kikindskog vajara Slobodana Kojića da organizuje Simpozijum Terra – simpozijum skulpture u pečenoj glini, odnosno terakoti velikog formata. Budući da govorimo o vremenu kada su se brojne kolonije i simpozijumi rađali, ali i nestajali na teritoriji bivše Jugoslavije, značaj pokretanja ovog Simpozijuma bio je jasno prepoznat u nacionalnim umetničkim krugovima. S druge strane, za njegovo i zvanično realizovanje prošla je bezmalo decenija. Zahvaljujući neopisivoj upornosti i istrajavanju Slobodana Kojića u ovoj velikoj zamisli, a nakon svih mogućih prepreka, nakon 36. godina od prvog Simpozijuma Terra, otvoren je i muzej.
IZRAŽAVANJE I KREIRANJE U TERAKOTI NIJE BILO PRISUTNO NA TLU EVROPE DO POJAVE „TERRE“. ČINI SE KAO FENOMEN.
Zahvaljujući industrijskoj tradiciji proizvodnje crepa i cigle koju kroz vekove unazad pratimo u Kikindi, bilo je prirodno da se jedan takav resurs – glina – kao genius loci prenese i na umetničke radove recentnih međunarodnih scena. Kada govorimo o savremenoj likovnoj sceni, Simpozijum Terra pružio je za ovih 41 godinu trajanja veliki doprinos afirmaciji ovog materijala koji je svoju slavu kao takvu imao poslednji put u doba etrurske civilizacije. Terra jeste fenomen koji još uvek nije prepoznat u meri koliko je važan za naše kulturno nasleđe.
ČIJI SE SVE RADOVI NALAZE POD KROVOM TERRE? KAKO IZGLEDA SELEKCIJA UMETNIKA KOJI DOLAZE? DA LI POSTOJE I LISTE ČEKANJA UMETNIKA KOJI SE SAMI PRIJAVE?
Do sada je priliku da učestvuju na Simpozijumu Terra imalo oko 300 umetnika iz zemlje i inostranstva. Kao glavni postulat, Umetnički savet je već u to vreme doneo odluku da imena koja se pozivaju ili selektuju budu već afirmisani umetnici iz mesta iz kojih dolaze, s tim u vezi veliki broj jesu profesori na univerzitetima. Posle svih ovih decenija, sada postoje baze prijavljenih umetnika koji još nisu došli na red da budu i učesnici. No, ono što je važno je da onog trenutka kada poziv bude uručen, on ostaje dok umetnik ne bude bio u prilici da se odazove. Pauzirati život na mesec dana nije lak poduhvat, iako nije slučajno što je baš mesec jul izabran da vreme njegovog realizovanja. A kako se prilika pruža samo jednom u životu – ista se i ne propušta osim u slučaju doista nepredviđenih okolnosti. Svakako uvek postoji i mogućnost da se umetnici sami prijave preko kontakt forme na našem sajtu.
ATELJE TERRA U KOJEM UMETNICI RADE IZGLEDA KAO FIMSKI PROSTOR. KAKAV JE PROGRAM UMETNIČKOG RADA I BORAVKA U KIKINDI?
Film Atoski vrtovi[1]— preobraženje samo je jedan od primera, pored toga prostor je korišćen za snimanje spotova, odbranu master i doktorskih umetničkih radova/projekata etc. On je danas spomenik kulture[2], već 41. godinu za redom svetski poznat Atelje Terra, a nekada je bio zgrada fabrike crepa i cigle sagrađen 1895. godine.
Renoviran 2010. godine, ovaj prostor je umetnicima na raspolaganju u toku trajanja Simpozijuma doslovno 24/7, a ostalim mesecima u dogovoru sa organizatorom. Obaveza učesnika je da za taj vremenski interval kreiraju tri rada, dva galerijska formata i jedan monumentalna rad. Sve što naprave preko toga ukoliko su vredni, slobodni su da koriste za svoje izlagačke potrebe.
CENTAR ZA LIKOVNU I PRIMENJENU UMETNOST „TERRA” RASPOLAŽE I IZLOŽBENIM PROSTOROM U CENTRU KIKINDE. OFORMLJENA 80-IH GODINA PROŠLOG VEKA, GALERIJA „TERRA” JE PRVA GRADSKA GALERIJA I JASNO PREDSTAVLJA VAŽNO KULTURNO SREDIŠTE U ČIJEM SE PROSTORU SMENJUJU IZLOŽBE POZNATIH LIKOVNIH STVARALACA IZ ZEMLJE, ALI I INOSTRANSTVA.
Dodatna vrednost ovog izlagačkog prostora jeste što omogućava postavke i izvan kamernog miljea, što otvara mogućnost izlaganja i u javnom prostoru na delu trga ispred same Galerije. Posetiocima se tako pruža prilika da na najbolji način sagledaju predstavljena dela.
U Galeriji „Terra” se godišnje održi petnaestak izložbi eminentnih umetnika iz Srbije i sveta, a tokom višedecenijskog postojanja organizovano je nekoliko stotina izložbi. Uz izložbenu aktivnost, Galerija „Terra” domaćin je većeg broja tribina, koncerata i večeri poezije.
KOLEKCIJA U OKVIRU STALNE POSTAVKE NA 1800 KVADRATNIH METARA PREZENTUJE 292 UMETNIČKA DELA UMETNIKA IZ 46 ZEMALJA. U MUZEJU DOMINIRAJU SKULPTURE MONUMENTALNOG FORMATA. OVO JE JEDINSTVENA I NAJVEĆA KOLEKCIJA SAVREMENE SKULPTURE U TERAKOTI NA SVETU I BROJI PREKO 1000 SKULPTURA. DA LI STE PONOSNI NA SVE UČINJENO DO SADA?
U potpunosti. Radimo na tome da se i ostali isto tako osećaju jer istrajavati u ideji i realizaciji ovako jedinstvenog međunarodnog simpozijuma više od četiri decenije nije ni lak ni mali zadatak. Simpozijum Terra iz godine u godinu doprinosi afirmaciji ovog materijala na svetskoj umetničkoj mapi sa dvadesetak novih radova.
NA KOJIM PROJEKTIMA RADITE?
- Muzej na otvorenom
Plan je da se zelena površina koja pripada „Terri“ pretvori u Park skulptura velikih formata. Radi se o jednoj ambijentalnoj celini u kojoj se, iznad svega, poštuje specifični „dobri duh prostora“, oplemenjen sofisticiranim detaljima, uz izuzetan osećaj za funkcionalnost i estetske principe. Park nije osmišljen da bude klasični park već svojevrsna botanička bašta, odnosno muzej na otvorenom.
- Program umetničkog boravka i rada u Kikindi
Jedinstvenost CLPU Terra i njenog Ateljea iz 19. veka očitava se upravo u tome što je ona jedino mesto na kulturnoj mapi koje nudi sve uslove za realizaciju skulpura velikog fomata. Umetnicima se na taj način nudi mogućnost da svoje stvaralaštvo obogate jednim ovakvim monumentalnim formatom. Upravo zbog višegodišnje dobre prakse koja se realizuje kroz vrhunsku stručnu pomoć, neograničenu dostupnost materijalu, opremljenost pratećom opremom, mašinama i alatima i mogućnošću potpune realizacije skulpture od terakote u velikom formatu, Centar Terra je postao bitna tačka interesovanja mnogim samostalnim umetnicima, akademijama umetnosti, udruženjima umetnika, kao i ustanovama iz oblasti kulturnog turizma za program rezidencije u organizaciji ove ustanove. Smeštajni prostor bi omogućio rezidenciju „in situ“ svim zainteresovanim pojedincima i ciljnim grupama tokom cele godine. Na taj način bi se u daljem vremenskom okviru Centar Terra značajno približio samoodrživom modelu.
- Kursevi vajarstva
U planu je pokretanje kurseva za ljubitelje umetnosti iz čitavog sveta koji žele da se oprobaju u vajarstvu (terakota, keramika, majolika). Kursevi bi trajali od 7 do 10 dana, a po njihovom završetku usledio bi turistički segment, organizovan od strane turističkih agencija koje bi ponudile razne turističke sadržaje.
U KOM PRAVCU ĆE SE „TERRA“ DALJE RAZVIJATI?
Težimo ka tome da se etabliramo kao divan primer organizacije, prezentacije i održivog korišćenja kulturne baštine i da na taj način zauzmemo važno mesto u interpretaciji kulturnog nasleđa na svetskoj mapi u domenu savremene skulpture u terakoti.
[1] Jugoslovenski film iz 1989. godine. Režirao ga je Stojan Stojčić, koji je pisao i scenario sa Slavenom Radovanovićem. Film je celosti snimljen u Ateljeu Terra, koji je danas stavljen pod zaštitu države https://www.youtube.com/watch?v=JAIpXz0EneQ
[2] Odlukom Vlade Republike Srbije 2021. godine proglašen je ovaj objekat industrijske arhitekture