PIŠE: ANIMA MUNDI
INTERVJU: NENAD GEORGIJEVSKI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
NENAD GEORGIJEVSKI, NOVINAR, PREVODILAC, AUTOR VIŠE MUZIČKIH DOKUMENTARACA, PROFESOR JE ENGLESKOG JEZIKA I DIREKTOR FESTIVALA MUZIČKOG DOKUMENTARNOG FILMA SKOPLJE CINEMA CITY. OVAJ SVESTRANI NOVINAR ZALJUBLJENIK JE U JAZZ I FILM.
FESTIVAL MUZIČKOG DOKUMENTARNOG FILMA OVE GODINE POČINJE U SEPTEMBRU I ZA LAJT-MOTIV IMA GITARU U RAZLIČITIM KONTEKSTIMA.
STRAST SU MU I INTERVJUI SA MUZIČARIMA, TE JE OVE GODINE U BEOGRADU IMAO PRILIKU DA PREDSTAVI SVOJE DVE KNJIGE „MUZIKA I RAZGOVORI“ I „JOŠ MUZIKE I RAZGOVORA“ – KOLEKCIJA MUZIČKIH INTERVJUA.
SKOPJE CINEMA CITY POČINJE POČETKOM SEPTEMBRA – KAKVI SU PLANOVI ZA OVOGODIŠNJI FESTIVAL? ŠTA I KOGA MOŽEMO DA OČEKUJEMO?
U planu su filmovi čija je tema gitara. Svake godine festival ima svoj koncept kako počinje i kakav je program – za ovu godinu to je gitara. Međutim, gitara u različitim kontekstima – žanrovski, geografski, različite životne priče. Gitara je moj omiljeni instrument i hteo sam da prezentujem, koliko nam program dozvoljava, šareni izbor filmova o roku, džezu, bluzu, fadu, flamenko muzici, krautroku. Znači, filmovi o Kleptonu, Kit Ričardsu, Madredeus, CAN itd.
Paralelno s tim, planiramo izložbu vezanu za Vlatka Stefanovskog, odnosno izložbu koncertnih postera koje je on marljivo sakupljao 40 godina i time bismo dali pregled njegove karijere sa bendom Leb i Sol i različitih solo projekata. Prikazali bismo jednu karijeru, ali na drugačiji način. Njegova kolekcija je ogromna i to planiramo da organizujemo u galeriji Muzeja grada Skoplja ili stare železničke stanice.
DA LI JE TEŠKO RADITI NA PROGRAMU FESTIVALA I SA KAKVIM PROBLEMIMA, ALI I RADOSTIMA SE SUSREĆEŠ?
Lako je da se uradi program, da se osmisli kako bi sve to izgledalo. Međutim, od ideje do realizacije je dug put i program ne ispadne uvek kako ste ga zamislili. Ponekad je problem kontakt sa distributerima, često je finansijski. Najbitnija u svemu je istrajnost.
U OKVIRU ČETVRTOG FESTIVALA MUZIČKOG DOKUMENTARNOG FILMA DOK’N’RITAM, U JUNU 2019. GODINE, U BEOGRADSKOM DOMU OMLADINE, PREDSTAVIO SI KNJIGU „MUZIKA I MUABETI“ (MUZIKA I RAZGOVORI). KOLIKO SI DUGO RADIO NA KNJIZI I ČIJI SU SE MUZIČKI ŽIVOTI NAŠLI NA STRANICAMA KNJIGE?
U stvari, prezentovao sam obe moje knjige „Muzika i muabeti” i „Muzike i razgovori”. To su kolekcije sa muzičkim intervjuima koje sam radio unazad 18 godina. Radi se o različitim profilima ljudi koji stvaraju u različitim žanrovima. Mnoge od njih sam intervjuisao i dok sam živeo u Srbiji. Dosta od toga je i objavljeno po ovdašnjim medijima. To su izuzetni ljudi, koji su više ili manje poznati javnosti, ali nisam hteo da taj moj rad i ti susreti nestanu tek tako. Hteo sam da se sve to spakuje u knjizi, koja bi okupila sve te ljude i njihove priče u nešto što bi istovremeno bilo i zanimljivo i informativno za čitanje.
Na prvoj knjizi sam radio dugo – od prvobitn ideje, pa do same realizacije, prošlo je dugo vremena. Tu su se našli intervjui sa ljudima poput Dejvida Silvijana, Bila Lasvela, Peta Metinija, Vlatka Stefanovskog, Kirila Džajkovskog, Miroslava Tadića, Pitera Huka, Buena Vista Social Club. Ima ih 40. Posle prve, stigla je i druga. Za drugu knjigu, koncept sa muzičarima se proširio i stavio sam i razgovore sa fotografima i vizuelnim umetnicima: Stiv Šapiro i Brajan Rašić, koji su radili sa Bouvijem, Hari Benson i Bitlsi, Stiv Averil, koji je dugogodišnji dizajner grupe U2, zatim klasičari poput Ruiči Sakamotoa i Džoslin Puk, koja je moja omiljena kompozitorka. Ona se proslavila muzikom za filmove poput Oči široko zatvorene Stenlija Kjubrika, i Bande Njujorka Martina Skorsezea. Tu su i razgovori sa ljudima koji su radili sa Dejvidom Bouvijem tokom godina, uključujući i poslednji album Blackstar. Spojio sam i različite geografije – Portugal, Španija, Brazil, Norveška i Mali sa Marizom, Končom Buika, Ana Moura, Vinisius Kantuarija, Arve Henriksen, Tinariwen, St. Germain. Zato mi ove knjige deluju kao egzotični arhipelag sa zanimljivim ostrvcima, koja su posebna i čekaju da ih otkrijete.
Na neki način, postoji paralela između knjige i filmskog programa SCC, jer kada se sve sklopi i analizira, vidljive su te niti koje spajaju različite profile ljudi.
KO JE RADIO FOTOGRAFIJE MUZIČARA U KNJIZI?
Različiti su autori fotografija – Žiga Koritnik, renomirani džez fotoraf iz Slovenije i rezident fotograf na skopskom Džez festivalu, Tatjana Rantaša – njene fotografije sam najviše koristio, Tim Duncan, Teodora Ćirić, Brajan Rašić. I razne izdavačke kuće su dale po neku fotografiju.
ŠTA ZA TEBE PREDSTAVLJAJU MUZIKA I FILM?
Neko je rekao za muzika da tako zvuče osećanja i ne mogu, a da se ne složim sa tim. Tako sada i gledam na stvari – ili osećam ili ne. Ili me oplemenjuje ili ne. Uopšte se ne zamaram definicijama. Takav je izbor filmova na festivalu ili kako su sagovornici poređani u knjigama – strogo po osećaju.
ČIJI INTERVJU TE JE OSTAVIO BEZ TEKSTA? I DA LI IMAŠ SVOJU MUZIČKU IKONU?
Najviše uživam da razgovaram sa Vlatkom Stefanovskim, bez obzira da li radimo intervju ili privatno. On obožava izazove u vidu dobrih pitanja, a i pun je različitih sadržaja. Njegov um funkcioniše na isti način kao što svira gitaru – brzo, precizno i sadržajno. Ti razgovori nisu me ostavljali baš bez teksta, već su me terali da postavljam nova pitanja. Ne verujem da neko ima takva životna iskustva i dostignuća, a i da može da ih sroči u lepu i zanimljivu priču kao on.
PUNO PUTUJEŠ ZBOG POSLA – KOJA PUTOVANJA BI IZDVOJIO KAO NAJORIGINALNIJA I NAJLEPŠA?
Ah, nikad dosta putovanja. Svako ima svoju draž. Obično spajam putovanja sa koncertima i izložbama, posebno ako se putuje negde daleko. U poslednje vreme, to je učestalo i gledam da maksimalno uživam u svemu tome. Sva putovanja su mi draga, jer upoznajem puno ljudi van svoje sredine, doživim iskustva koja nemam u svom okruženju. Još je lepše kada se nešto desi neočekivano, ali u pozitivnom smislu.
TEMA JULSKO–AVGUSTOVSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA SU STIHOVI MIKE ANTIĆA „SVUDA SAM GDE SU MI TRAGOVI“. GDE SU TVOJI TRAGOVI I PUTANJA KOJOM ĆEŠ HODITI NAREDNIH PET GODINA?
Pa, moji su tragovi tamo gde mi je porodica. Znači Vojvodina i Skoplje – tamo gde su mi deca. Nadam se da ću moći da realizujem još neku knjigu, da festival održim u životu, još putovanja, još muzike, još priča.