PIŠE: TANJA TODOROVIĆ, PSIHOTERAPEUT
Jedinicu društvenog opštenja nazivamo transakcija. Kad se dvoje ili više ljudi nađe na okupu, pre ili kasnije neko od njih će govoriti ili na neki drugi način pokazati da “prima k znanju” prisustvo drugih, to nazivamo transakciona draž. Neko drugi će zatim reći ili učiniti nešto što je u nekoj vezi sa tom draži i to ćemo nazvati transakcioni odgovor.
Jednostavne komplementarne transakcije najčešće se odigravaju u površnim odnosima, na poslu ili u društvu, i mogu biti lako poremećene.
Površni odnos mogli bismo definisati i kao onaj koji zastaje na nivou prostih komplementarnih transakcija. Takvi odnosi nastaju tokom aktivnosti, rituala i razonode. Složenije su skrivene transakcije i to je vrsta transakcije koja je u podlozi Igara
Igra predstavlja niz komplementarnih skrivenih transakcija koje vode vrlo određenom, predvidljvom ishodu. To je serija poteza koji kriju u sebi zamku ili “štos”. Igre su jasno odvojene od rituala i razonoda po dvema glavnim odlikama:
U njima se folira i neko uvek “ućari”.
Svaka Igra je u osnovi nepoštena, a njen ishod nije samo uzbudljiv, nego i dramatičan. Na psihološkom nivou, upotreba reči Igra (game) ne podrazumeva nužno zabavnost i zadovoljstvo.
Glavni deo vremena koji provodimo u ozbiljnom društvenom životu odlazi na igranje Igara. Nekad zbog toga što i nema mnogo vremena za bliskost među ljudima u svakodnevnom životu, a nekad i zbog toga što su neki vidovi bliskosti (naročito ako su intezivni) psihološki nepodnošljivi za većinu ljudi. Suštinu Igre čine njen vrhunac ili dobitak.
Osim društvene uloge prilikom raspoređivanja vremena na zadovoljavajući način, neke Igre neophodne su za očuvanje zdravlja određenih ljudi. To su one osobe čija je psihička ravnoteža tako krhka da je bi svako uskraćivanje mogućnosti da igraju svoje Igre gurnulo u očajanje, ili čak u stanje najteže psihičke poremećenosti. Zato će takvi ljudi vrlo često biti protiv svakog pravog kontra poteza koji “kvari” Igru. To je često moguće primetiti u bračnim igrama kada, pod dejstvom psihoterapije, dođe kod poboljšanja jednog od supružnika (npr. do napuštanja destruktivnih Igara), pa to izazove povećane teškoće za onog drugog u bračnoj zajednici, jer njemu su te Igre bile vrlo važne za održavanje ravnoteže.
Gledano šire, Igre se uklapaju u nesvesni životni plan ili “scenario” svakog čoveka i predstavljaju njegov pokretački deo. Pošto poslednji čin scenarija obično traži da se dogodi čudo ili katastrofa (zavisno od toga kakvom žanru scenario pripada – konstruktivnom ili destruktivnom, i Igre koje se u međuvremenu igraju mogu biti konstruktivne ili destruktivne.
Igre su svrstane u odnosu prema situacijama koje najčešće postoje: životne, bračne, društvene, seksualne, iz podzemlja, iz ordinacija, i konačno neke dobre Igre.
Stepen razvijenosti jedne igre određujemo na sledeći način :
– Igra prvog stepena je ona koja je društveno prihvatljiva u neposrednoj igri inicijatora.
– Igra drugog stepena je takva iz koje ne nastaju trajne i nepopravljive štete, ali igrači ipak više vole da se o njoj ne priča mnogo.
– Igra trećeg stepena igra se “na život ili smrt”, a najčešće se završava u bolnici, sudnici ili mrtvačnici.
Igre se prenose sa kolena na koleno. Tragove nečije omiljene Igre moguće je naći unazad, kod roditelja njegovih roditelja, i unapred,- kod dece koja će, sa svoje strane, ako se nešto efikasno ne preduzme, naučiti svoju decu da igraju istu Igru. Otuda možemo slobodno reći da analiza Igara zahvata veliku istorijsku matricu. Razne kulture i društevne klase imaju svoje omiljene društvene Igre, a razna plemena i rodovi imaju svoje varijante tih Igara. U tome je kulturni značaj Igara.
Ljudi biraju sebi za prijatelje, saradnike ili intimne partnere, one koje igraju iste Igre. U tome je lični značaj Igara.
Igre su, takoreći, u sendviču između razonode i bliskosti. Razonode postaju dosadne kad se ponavljaju, a bliskost zahteva da stalno budemo na oprezu. Zato, da bismo pobegli od gnjavaže “razonoda”, i da ne bismo bili izloženi opasnostima bliskosti, većina ljudi pribegava kompromisnom rešenju – Igrama. Time je ispunjen veći deo društvenih odnosa koji su ljudima zanimljivi. U tome je društveni značaj Igara.
Na sreću, dobici od bliskosti sa ljudima koji je najsavršeniji oblik ljudskog življenja toliko su veliki da čak i jedna uravnotežena osoba, ako naleti na odgovarajućeg partnera, saradnika, prijatelja za bolji odnos, može bezbedno i radosno da digne ruke od dotadašnjih Igara.