INTERVJU PRIPREMILA I VODILA: MIA MEDAKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: JYSK ARHIVA
IVAN PROTEGA, RETAIL MENADŽER I ČLAN UPRAVE KOMPANIJE JYSK ZA ZEMLJE ZAPADNOG BALKANA GOVORI ZA RYL MAGAZIN. NJEGOVA INSPIRATIVNA KARIJERA I ZNANJE MALO KOGA OSTAVLJAJU RAVNODUŠNIM. ČOVEK SA VIZIJOM HRABRO KORAČA U SVETU GDE OPSTAJU SAMO NAJBOLJI. IVAN PROTEGA JE TO DOKAZAO I POTVRDIO KROZ SVOJ NAČIN RAZMIŠLJANJA I POSLOVANJA.
JYSK KOMPANIJA JE OSNOVANA KAKO BI KUPCIMA PRUŽILA SJAJNU PONUDU, SKANDINAVSKU ESTETIKU I ŠIROKI ASORTIMAN PROIZVODA. LIDER NA TRŽIŠTU PAŽLJIVO PRAVI SVAKI SVOJ KORAK, U SREDIŠTU PAŽNJE JE KUPAC ČIJE MIŠLJENJE IM ZNAČI. KONTINUIRANO ISTRAŽUJU TRŽIŠTE KAKO BI SPREMILI NAREDNE KORAKE I ODGOVORILI POTREBAMA KUPACA.
KAKO JE IŠLA VAŠA UZLAZNA KARIJERA DO POZICIJE RETAIL MENADŽERA U KOMPANIJI JYSK? ČIME SU POPLOČANE STEPENICE USPEHA?
Svoju karijeru u kompaniji JYSK sam započeo pre gotovo 13 godina. Po mnogima je moja karijerna priča jedna od najinspirativnijih, s obzirom na to da je moj put započet studentskim poslovima. U relativno kratkom vremenskom periodu, promenio sam nekoliko pozicija, te sam imao priliku da stičem poslovna, ali i međuljudska iskustva u više zemalja. Poslednjih pet godina radim na poziciji retail menadžera i člana uprave kompanije JYSK za zemlje Zapadnog Balkana. Paralelno sa svim napredovanjima sam završio studije, a uskoro se nadam i završetku doktorata koji bi trebalo da bude samo još jedna od stepenica u mom akademskom obrazovanju. Prilika kakvu sam dobio u kompaniji JYSK nije nikakav izuzetak i mi imamo izreku – donesi predanost i čekaju te mogućnosti. To znači da su pred svim našim zaposlenima jednake mogućnosti, prilike za usavršavanje i napredovanje na više pozicije.
KOJA JE VAŠA FORMULA USPEHA?
Veliki deo danske poslovne kulture je pravovremeno planiranje i ako zaista imate dobar poslovni plan, ulazite puno spremniji, mirniji i sigurniji u ostvarivanje zadatog cilja. Poslednjih godina mnogo češće nailazimo na okolnosti na koje moramo da reagujemo i da prilagodimo planove u hodu. Svedočimo tome koliko budućnost može da bude neizvesna i koliko spoljni faktori utiču kako na poslovanje tako i na naše poslovne odluke. Uz to je jako važno sve vreme ostati fokusiran na cilj i rezultat koji je potrebno postići i, naravno, uvek razmišljati jedan korak unapred. Takođe, moram posebno da istaknem da svaki uspeh čine ljudi. U prevodu to znači – ako se okružite sposobnim ljudima, ako ulažete u njih i učinite njihov posao zanimljivim, uspeh je neizostavan.
ŠTA BISTE PORUČILI MLADIM MENADŽERIMA KOJI SU NA SLIČNIM POZICIJAMA NA KOJIMA STE I SAMI BILI? OD ČEGA NE SMEJU DA ODUSTAJU U POSLOVANJU?
Tu bih izdvojio orijentisanost na rezultat, odlučnost i fokus na ljude. Ono što ne smemo da zaboravimo na svom karijernom putu je odakle smo krenuli i da pokušamo maksimalno da razumemo sagovornika i da se “stavimo u njegove cipele“. Mnogo će jasnije razumeti drugu perspektivu i biti uspešniji u donošenju odluka kada uz sebe imaju motivisan tim.
PRE 11 GODINA, PRVA PRODAVNICA JE OTVORENA U SUBOTICI. DANAS JYSK IMA 41 PRODAVNICU U 27 GRADOVA ŠIROM SRBIJE I VEĆ SE PLANIRA OTVARANJE NOVIH. KADA POGLEDAMO UNAZAD, VIDIMO KONTINUIRANI RAZVOJ, KADA POGLEDAMO KA BUDUĆNOSTI, ŠTA MOŽEMO DA OČEKUJEMO?
Trenutno u svetu poslujemo sa 3200 prodavnica, a zadali smo cilj od 5000. Na tom putu ostvarenja našeg cilja, veliki udeo ima i srpsko tržište koje vidimo kao potencijal sa prostorom za rast.
Kontinuirana ekspanzija stvara lokalne prilike i čini nas dostupnijim kupcima.
Vizuelni koncept prodavnica se značajno promenio od otvaranja naše prve prodavnice u Subotici. Uz spomenuta otvaranja, tu je i fokus na preuređenje postojećih prema novom inspirativnijem, skandinavskom konceptu.
Onlajn trgovina na globalnom nivou postaje sve više i više popularna, a u skladu sa tom činjenicom JYSK konstantno ulaže u unapređenje svog onlajn poslovanja i nudi različite mogućnosti kupcima za kupovinu ili rezervaciju artikala putem interneta.
DONELI STE NA PROSTOR REGIONA DUH SKANDINAVSKOG MINIMALIZMA KOJI SE LAKO UKLOPIO U NAŠU ESTETIKU.
Naša kompanija je osnovana sa idejom da kupcima pružamo izvanrednu ponudu.
Od prve televizijske reklame s osnivačem Larsom Larsenom, JYSK se povezuje sa pružanjem izvrsnih ponuda i velike vrednosti za plaćeni novac.
Kao međunarodna kompanija, kupujemo velike količine proizvoda kako bismo osigurali konkurentne cene. Da bismo ostali dosledni tome, neprestano razvijamo svoj asortiman kako bismo kupcima ponudili širok izbor proizvoda za uređenje enterijera i eksterijera u duhu prepoznatljivog skandinavskog minimalizma koji su kupci u domaćinstvima širom regije prigrlili. To jasno dokazuju i naši poslovni rezultati, kao i pozitivne reakcije kupaca.
KOJE NOVE MODELE U POSLOVANJU I PONUDI STE UNELI NA TRŽIŠTE U SRBIJI?
Kao u svakom poslu, ljudi su ključ uspeha. Odnos prema našim zaposlenima jedna je od ključnih vrednosti naše skandinavske kulture. Smatram da je dvosmerna komunikacija veoma bitna u stvaranju idealnog poslovnog odnosa bez obzira na hijerarhiju.
Svaki dan nastojim da razgovaram sa našim zaposlenima kako bih dobio povratne informacije gde možemo i moramo biti bolji!
Postoji i ceo niz benefita koji nas izdvajaju. Na primer, tri puta godišnje zatvaramo sve prodavnice. Tri su velika razloga: JYSK Party, Family day i poslednji dan u godini kako bismo se pripremili za proslavu Nove Godine. Na našoj godišnjoj žurci prisustvuje više od 1100 zaposlenih iz Srbije i ostatka regiona i svi zajedno proslavljamo uspešnu godinu iza nas, dok Family day svi naši zaposleni provode u zajedničkom druženju sa svojim porodicama i kolegama. Uz navedeno, u kompaniji smo jako ponosni na izražen takmičarski i timski duh. Organizujemo interna takmičenja u kojima najbolji timovi dobijaju nagrade poput bonusa i zajedničkih druženja u obliku putovanja i večera. Svake godine, najbolji menadžeri prodavnica (store manageri) imaju mogućnost osvajanja službenog auta na korišćenje u poslovne i privatne svrhe, a svi zaposleni u prodavnici ostvaruju bonuse čiji iznos zavisi od rezultata koji ostvari ceo tim. Prošle finansijske godine je taj bonus bio veći od 50 miliona dinara za zaposlene u prodavnicama i ono što je bitno naglasiti je da on nema ograničenja.
Posebno bih izdvojio naš JYSK razvojni program. Cilj nam je da menadžerske pozicije popunjavamo kroz interna napredovanja, pa su tako osmišljeni razvojni programi koji našim talentima omogućavaju da kroz rad sa svojim mentorima i pohađanjem edukacija napreduju na više pozicije. Svake godine broj polaznika razvojnih programa raste i sada je iza nas već šest generacija zaposlenih koji su svoju karijeru započeli kao prodavci, a danas su menadžeri koji upravljaju svojim timovima. Kod nas su napredovanja učestala, pa se veoma često događa da pojedinci sa pozicije prodavca prelaze na pozicije zamenika menadžera prodavnice ili čak menadžera prodavnice (store managera). U kompaniji JYSK nam je bitno da prazne pozicije popunimo prvenstveno talentima koje već imamo u svojim redovima, a tek onda da tražimo van kompanije. Upravo zato, od trenutka kada osoba uđe u JYSK (nezavisno od pozicije), pružamo joj mogućnost i uslove za razvoj i u određenom trenutku dajemo priliku da pokaže šta zna, odnosno da pređe na „stepenicu“ više. Eto i ja sam primer da je to zaista tako.
IAKO ONLAJN KUPOVINA PREDSTAVLJA SVE VEĆI TREND U SVETU I KOD NAS, IPAK STE SE ODLUČILI ZA OTVARANJE NOVOG KONCEPTA XL PRODAVNICE U NOVOM SADU. DA LI JE IDEJA ZA TAKVU VRSTU PRODAVNICE NA 1400 M2 DONELA I REZULTATE?
Mi u kompaniji JYSK verujemo u balans između fizičkih prodavnica i webshopa. Naši skandinavski koreni temeljno određuju način na koji poslujemo. Kompanija je fokusirana na razvoj, nova otvaranja i preuređenja prodavnica.
Što se tiče XL koncepta, od uobičajenog formata JYSK prodavnica ga razlikuje veća kvadratura, što kupcima omogućava bolju preglednost i značajno širi asortiman. Iako je poslednjih godina prisutan trend rasta kupovine putem webshopa, za neke odluke kupci preferiraju da isprobaju proizvode, naročito ako se radi o komadima nameštaja poput kreveta ili fotelje. Upravo je ovakav XL format idealno rešenje za njih, tako da u budućnosti planiramo širenje tog koncepta na još neke od gradova.
BLISKI SU VAM I DRUŠTVENO ODGOVORNI PROJEKTI, KAO I ODRŽIVO POSLOVANJE PO KOJEM STE POZNATI.
Uz jasnu poruku da svi kao pojedinci imamo priliku da napravimo velika dela za društvo u kojem živimo, JYSK je postavio ambiciozne ciljeve kada je reč o održivosti.
RECITE NAM NEŠTO VIŠE O INICIJATIVAMA KOJE SU VAM U FOKUSU.
Imamo ambiciozan plan da do 2030. godine prepolovimo emisije stakleničkih gasova koji nastaju snabdevanjem električnom energijom i grejanjem trgovina, distributivnih centara i kancelarija.
Paralelno radimo na povećavanju efikasnosti naših objekata, prelasku na obnovljive izvore električne energije, kao i na postepenom izbacivanju fosilnih goriva iz upotrebe. Takođe podstičemo i naše partnere u lancu snabdevanja i transportu da nam se pridruže u naporima da do 2050. godine u svim aktivnostima postignemo nultu emisiju ugljenika.
Naš cilj je da se fokusiramo na preduzimanje više od ravnopravnog udela odgovornosti kada je reč o klimatskim promenama, razvoj proizvoda izrađenih od ekološki prihvatljivih sirovina, kao i smanjenje količine ambalaže i recikliranje otpada.
Odgovornost je veća s obzirom na to da radimo na razvoju rešenja i tražimo poštovanje svih definisanih standarda, a da se pri tome ne dogode značajnija odstupanja u troškovima koji utiču na krajnju cenu proizvoda. Preduslov je i dalje da naši kupci dobiju bolja i održivija rešenja uz cenovne ponude na koje su navikli.
Nešto kratkoročnije – do 2025. godine, sve drvo koje se koristi za JYSK proizvode i ambalažu, kao i sav pamuk za tekstilne proizvode, sertifikovaće vodeće nevladine organizacije poput Forest Stewardship Council (FSC) i Better Cotton Initiative (BCI). To uključuje i recikliran i organski pamuk sa sertifikatom Global Organic Textile Standard (GOTS).
GDE VIDITE SEBE I JYSK U NAREDNIH PET GODINA?
Vrednosti koje kompanija JYSK ima u svom poslovanju su vrlo bliske, odnosno gotovo identične mojim ličnim vrednostima. Okruženje u kojem imate slobodu da donosite odluke koje generišu vrhunske rezultate, a uz sve to imate mogućnost da se edukujete i hijerarhijski razvijate, dovoljan je motiv za dalji doprinos i želju za postizanjem novih rekordnih rezultata iz godine u godinu. Mi na području Zapadnog Balkana, za koji smo sada odgovorni, još uvek imamo prostora za napredovanje, uprkos tome što nas većina svrstava kao lidera na ovim tržištima, a sve su to novi izazovi koje treba savladati. Poučeni dosadašnjim iskustvima, uspeh uopšte nije upitan.