in

ETNOLOGY FEST У ЕТНОГРАФСКОМ МУЗЕЈУ

ПИШЕ: ПРОМО

Etnology Fest у Етнографском музеју, задивио посетиоце програмом који је на
најлепши начин представио културни дијалог Србије и Јапана кроз традицију и
моду.

Девети по реду Еtnology Fest, међународна манифестација посвећена очувању и промоцији
нематеријалног културног наслеђа и заштити културног идентитета, успешно је одржан од
10. до 12. октобра у Етнографском музеју у Београду, под покровитељством и уз подршку
госпође Тамаре Вучић, Прве даме Србије.

Фестивал под слоганом „Будућност традиције“, био је посвећен рукотворинама као
универзалном симболу аутентичности, људске креативности и културног памћења.
Учесници и публика имали су прилику да присуствују изложбама, модним ревијама и
програмима који су повезали традиционалне занатске технике са савременим формама
уметности и дизајна, са посебним нагласком на земљу у фокусу – Јапан.

У свом надахнутом говору на отварању, госпођа Тамара Вучић поручила је да је Etnology
Fest „тачка сусрета најтантанијег, најдалекосежнијег и најдубљег дела душе једног народа
и духа универзума“, додајући да су рукотворине више од предмета, оне су „приче које
носе енергију, молитву, наду, љубав и духовну поруку“.

„У свету који све више личи сам на себе, рукотворине нас подсећају да будемо своји, да
чувамо свој израз природне аутентичности, коју ни машина ни вештачка интелигенција не
могу да замене“, поручила је госпођа Вучић. Она је подсетила на везану молитву
монахиње Јефимије из 1402. године, као најранији и најлепши израз женског рукотворства
и духовне снаге у српској историји.

Свечано отварање обележено је модном ревијом „ Ethno Couture“, на којој су представљене
колекције три српске модне дизајнерке Марије Станковић, Тање Николић-Чичановић и
Невене Ивановић које су спојиле елементе српског и јапанског културног наслеђа кроз
савремени модни израз. Гости су могли да виде како технике попут хеклања и “point lace”
веза добијају нови живот кроз високу моду и одрживи дизајн.

Спектакуларан модни дефиле уз звуке фруле специјалне гошће вечери, Неде Николић, био
је прави позив на коктел, на којем је публика уживала у качамаку, сјајним винима из
винарије Деурић и Старој Соколовој ракији.

Другог дана фестивала, посебну пажњу привукла је земља у фокусу овогодишњег
фестивала- Јапан, која је представила традиционална комона, јукате, куро томесоде и
фурисоде, као и савремена колекција младe јапанске дизајнерке Аје Мураками (бренд AY).
Публика је такође имала прилику да види моделе чувене јапанске модне куће „Issey
Miyake“ из приватне колекције Александре Граис, док је музички програм употпунио
хармоникаш Ненад Љубеновић извођењем традиционалне јапанске композиције „Сакура“.
Амбасадор Јапана у Србији, Њ. Е. Акира Имамура, захвалио је организаторима на позиву
да Јапан буде земља у фокусу, нагласивши да је дубоко почасћен учешћем своје земље на
оваквој манифестацији.

„Кимона нису само одећа, већ културна прича која траје вековима. Њихови узорци и
мотиви одражавају повезаност човека и природе, као и уверење да је лепота у суптилним
променама годишњих доба. Млади у Јапану данас све више враћају кимоно у свакодневни
живот, што је знак повратка коренима“, истакао је амбасадор Имамура.
Директор Етнографског музеја, др Марко Крстић, истакао је да је Еtnology Fest за саму
институцију „радост“, јер у својој суштини спаја моду и традицију, промовишући
истовремено и српско и светско културно наслеђе. Он је подсетио да је јапанска култура,
на различите начине, већ више од једног века присутна у српској уметности и
књижевности од помена у делу „Екс понто“ нобеловца Иве Андрића, до антологијских
„Старих песама из Јапана“ које је објавио Милош Црњански. Крстић је нагласио да се у
међународној збирци Етнографског музеја данас чува десетак предмета из Јапана, махом
порцелан, али и занимљив детаљ дугме са кимона и најавио да ће наредне године бити
организована посебна изложба посвећена јапанској култури.

„Причa из Осаке се наставља код нас. Осака и Београд имају своју везу кроз комуникацију
везану за ЕКСПО, а Etnology Fest је идеалан простор да ту везу продубимо“, рекао је
Крстић. Он је захвалио госпођи Тамари Вучић на покровитељству и подршци фестивалу,
као и Министарству културе Републике Србије и модној посленици Гоги Грубјешић и
њеном тиму, који су допринели реализацији овог значајног културног догађаја.

Etnology Fest сваке године брижљиво осмисљављ и организује Гордана Гога Грубјешић,
која је и ове године окупила уметнике, дизајнере, занатлије и љубитеље културе из Србије
и иностранства. Etnology Fest, је још једном показао да рукотворине нису реликт
прошлости, већ живи и вредни део нашег културног идентитета, извор инспирације и
креативности у савременом свету.

ŠTA MISLITE?

PAPRIKA – SLATKA ILI LJUTA: JEZIK IDENTITETA I ZAJEDNIŠTVA