PIŠE: ANIMA MUDNI
INTERVJU: MILICA ĐUKIĆ
FOTOGRAFIJE: JELENA HINIĆ, MOMČILO GRUJIĆ, SAŠA ADAMOVIĆ, MILAN RADOJČIĆ
MILICA ĐUKIĆ, DIPLOMIRANI INŽENJER PEJZAŽNE ARHITEKTURE I HORTIKULTURE, POZNATA PO BRENDU MOKOŠA. MOKOŠA POSTOJI 5 GODINA – NA POČETKU JE TO BILO SPECIFIČNO, NEOBIČNO I LJUDIMA NEPOZNATO IME, U TRENUTKU NASTAJANJA NIJE SE MOGLO DEFINISATI DA LI JE RADIONICA, STUDIO, ATELJE ILI SLIČNO. JEDNOSTAVNO SU POSTAVILI BOŽANSKI CILJ MOKOŠA, A KROZ VREME ONO JE POSTALO BREND. KORISTEĆI DAROVE PRIRODE, MILICA SVOJOM KREACIJOM I INSPIRACIJOM STVARA BAJKOVITE I MAGIČNE ARANŽMANE KOJI ODUZIMAJU DAH, A MLADENCIMA DONOSE SREĆU I DUGOVEČNU LJUBAV. DEKORACIJA JE UVEK SVEŽA, JER SU TO TEK UBRANE BILJKE, CVEĆE SA POLJA, KOLORITNE BOJE I NEŽNI MIRISI PRIRODE KOJI ULEPŠAVAJU VAŠE DA ZAUVEK.
DOŠLO JE PROLEĆE, A SA NJIM KREĆU I VENČANJA. U SRBIJI SE U BRAK ULAZI UGLAVNOM S PROLEĆA I U JESEN. BAVIŠ SE CVETNIM ARANŽMANIMA, PRIPREMAŠ DEKORACIJE ZA SVADBE, PROSLAVE. DA LI JE SEZONA BAJKOVITIH VENČANJA VEĆ POČELA?
Sezona počinje s prolećem i najlepšim majskim ružama, božurima… najintezivniji posao je od maja do oktobra. Osećam da sve počinje sa listanjem biljaka i završava se opadanjem lišća. I da traje godinu celu, ne bi bio tako intenzivan osećaj, toliko kvalitetan i poseban. Možda sam tek u zimu svesna rezultata radova, kad se sve stiša i kad se na godinu osvrnem.
KOJE CVEĆE MOŽEMO DA PROGLASIMO ZA KRALJA I KRALJICU BIDERMAJERA?
Svaki bidermajer nosi cvetove kralja i kraljicu. Jedan bidermajer čini nebrojeno cvetova, koji se međusobno razlikuju po boji, teksturi, veličini, obliku, i kao takvi se dopunjuju. Međutim, samo dva cveta, od jedne ili dve vrste, dolaze posebno do izražaja kao kralj i kraljica. Oni se razlikuju od bidermajera do bidermajera. Svako godišnje doba nosi svog predstavnika. Sigurno mesto među njima zauzimaju ruža, dalija, lizijantus…
DA LI MLADE TRAŽE TAČNO ODREĐENI BIDERMAJER ILI GA PREPUŠTAJU TVOJOJ KREACIJI?
Da bi mlada ponela bidermajer kakav joj zaista pristaje, potrebno je više elemenata. Želim da čujem njene želje, njihovu odevnu kombinaciju, da osetim njen senzibilitet i prepustim se svojim umećima. Mlade najčešće imaju želje za bojom cveta, često kažu da žele poljsko cveće, neobavezne bukete, da posebno vole neki cvet, ili da su im svi bidermajeri koje su videli među mojim radovima lepi… To su neke smernice koje mi pomažu da izaberem adekvatno cveće, naravno u skladu sa godišnjim dobom, jer svaki mesec nosi određene vrste cvetova. Klijenti nekada ne umeju da objasne šta im se to sviđa, ali kroz naš razgovor, trudim se da pohvatam konce, vidim reakciju na moj upit i onda tek pristupam traženju cveća. To je taj drugačiji pristup, posvećenost klijentu. Uzmem cveće da pravim buket i slažem cvet po cvet i kad osetim spreman buket u ruci, da lagano leži u šaci i vidim njegov odraz u ogledalu, pomislim – da, to je ona. Tako nastaju bidermajeri koji su moja kreacija, ali za određenog klijenta.
DA LI SE PLAŠE TVOJIH INOVACIJA?
Tačnije, svaki bidermajer je inovacija. Svaki par gledam kao posebnu jedinku, njihovo venčanje kao jedinstven projekat, posebno biram cveće, pravim cvetne kombinacije, drugačijim tehnikama radim i onda je svaki put inovativno. Priroda je takva, uvek nova, svaki dan se u specifičnim okolnostima nešto novo rodi. Ponovljenog trenutka, grane, lista i cveta u prirodi nema.
GDE PRONALAZIŠ INSPIRACIJU ZA CVETNE ARANŽMANE? U LJUDIMA, PRIRODI, ILI I JEDNOM I DRUGOM?
Priroda i ljudi su inspiracija. Oni su neraskidivi. Za ljude radim i za njihov dan. U svakom od njih pronalazim lepotu i inspiraciju. Oni dolaze iz svih krajeva sveta, Meksiko, Kina, Japan, Dubai, Kanada, pa sa sobom nose i za mene nove inspiracije, drugačije od onih koje mi daju ljudi iz Srbije. Prirodu osećam na specifičan način, radim i za prirodu, ali ona radi za mene. Kada tražim materijal za cvetne aranžmane, svakako mislim na klijenta, posao koji je preda mnom, ali se posebno prepuštam izboru cveća i uvek mu se divim, iznova i iznova. Inspiracija nastaje u trenutku, to je njena moć. Inspiracije su neiscrpne.
KOJI ARANŽMAN JE BIO NAJKOMPLIKOVANIJI ZA POSTAVKU?
Sećaš se kad smo se upoznale? To je bio sjajan projekat. Na visokim ručno rađenim hrastovim stalcima bili su aranžmani od poljskog cveća, ispod njih snopovi zlatnog žita i mirisne lavande, i tako na svakom stolu po jedna kompozicija. Poljsko cveće je dosta zahtevno za rad, od tankih slamki trebalo je napraviti velike aranžmane, za kratko vreme, sati i sati, dani i dani neprestanog rada, da bi se završile i postavile sve te kompozicije. Prošlo proleće je obeležilo venčanje na privatnom imanju, posebno su pravljene bele keramičke posude za cvetne aranžmane i tanjiri na kojima smo slagali trešnje u kupe. Ceo plafon je bio prekriven ispletenim granama asparagusa, podijum za igru prekriven ćilimima, travnjak prednjeg dvorišta su krasila velika ogledala… Jesenju sezonu sam zatvorila šumskim venčanjem. U zatvorenom prostoru napravili smo šumu. Svaki sto je nosio po jedan aranžman, posude za aranžmane su delimično bile od mahovine iz koje su rasle paprati, bukva, hrast, sitno belo cveće, a mladenački sto je posebno napravljen iz jednog komada drveta, starog oko 80 godina, dužine četiri metra. Ispred stola su bile velike staklene boce sa granama drveća, ispod njih mahovina i bela erika. Prostor je bio ispunjen toliko velikim granama drveća da je osećaj zaista bio kao da ste u šumi. Ovim venčanjem sam i otvorila sezonu 2019. jer u svetu floristike ove godine je trend šumsko rastinje. Sve su ovo veliki i komplikovani projekti, traže dosta rada, iskustva, ozbiljnu posvećenost, svaki od njih nosi specifičnu težinu, posebnu priču.
DA LI SI NEKADA PONOVILA DVA PUTA ISTU DEKORACIJU, ILI SU ONE UVEK DRUGAČIJE, NEPONOVLJIVE?
Dekoracije su uvek drugačije, gotovo neponovljive. Svaka dekoracija nosi drugačiju kombinaciju cveća, boja, mirisa, teksture, svaka od njih se desila u novom datumu, mesecu i teško da mogu biti ponovljive, jer nastaju u svojim specifičnim zahtevima. Sam moj pristup je takav da nema ponavljanja – svaki par i njihovo venčanje je nov izazov. Dekoracije su beskonačne. Neumorno isti materijal može da se koristi na beskonačan broj načina, ali znanje o tome se gradi godinama.
OSMIŠLJAVAŠ I UKRAŠAVAŠ CEO KONCEPT PROSTORA, BIRAŠ ESCAJG, STOLJNAKE, TANJIRE, SVE KAKO BI TAJ DAN UČINILA FILMSKOM PRIČOM ILI BAJKOM.
Da, upravo tako. Sve ovo radim za određene projekte u okviru kojih mogu da ispunim te elemente. Na stolu je bitna cela kompozicija – od onoga što zateknete kao gost za dobrodošlicu, preko načina služenja hrane i pića. Sve treba da bude u skladu i harmoniji, da vam kao gostu bude prijatno i ležerno. Dosta puta ljudi i nisu svesni zašto im je prijatno i lepo za stolom, ne primećuju možda sve detalje, ali ja znam šta sve treba i na koji način da bi oni uživali. Kad od praznog prostora pravim celu priču, važni su i svi krupni elelmenti koji treba da čine prostor, sto stolica, slike, osvetljenje, a ujedno da bude ispunjeno i aranžmanima koji, jednostavno rečeno, treba da dođu kao tačkica na „i“. I kad sve to osmislim, nacrtam, organizujem, pristupam pravljenju aranžman. Može se primetiti da nisu samo aranžmani jedinstveni, neobični, bajkoviti, već dosta polažem na stalke, posude za aranžmane, svećnjake, pa do toga da posebno pravimo mladenački sto. Tako da su često uključeni i drugi zanati – stolarski, vajarski… U svemu izvedenom može se videti inženjersko znanje, zanatske tajne i umetničke veštine. I nisu priče i teme venčanja komplikovane, one zvuče vrlo jednostavno kad kažete „šuma“. Ali napraviti šumu u zatvorenom prostoru, gde ima mnogo stolica, stolova, koji se ponavljaju u prostoru, podijum za igru, komunikacija ljudi i konobara… da sve bude kao jedna kompozicija, sa aranžmanima na stolovima, da se postigne određena elegancija, čista linija prostora, dobre vizure za fotografa, osvetljenje, da se napravi dobra celokupna atmosfera… veoma je komplikovano. Praktično, to je transformacija prostora, koja je potrebna na jedan dan. To je zaista filmska priča. To su izazovi. I veoma je lepo što ih ima, jer tada moje ideje sprovodim u delo.
DA LI POSTOJI NEKA POSEBNA STRAST PREMA CVEĆU? SA KOJIM CVETOM NAJBOLJE KOMUNICIRAŠ? KOJEG VOLIŠ, KOJI TE VOLI?
Nosim u sebi tu posebnu strast, to je dar. Jednostavno osetim prirodu, posmatram je i iz nje učim. Kada me drugi posmatraju dok radim, kažu da se potpuno saživim sa cvećem koje držim u ruci. Ja sam kroz godine negovala taj talenat, vežbala, učila. Jednostavno volim cveće, granu, pupoljak, list… mi smo u nekoj harmoniji, poštujemo se.
DA LI TI U OVOM VELIKOM POSLU NEKO POMAŽE, NEKO KO IMA ISTI SENZIBILITET KAO I TI?
Svakako da imam ljude koji mi pomažu. Uključujem ljude po potrebi projekta. Tu su i oni verni, koji su uz mene skoro od samog početka. Dok pravim aranžmane, imam asistente. Uz mene je jedna osoba koja me toliko poznaje i dugo radi sa mnom da u svakom trenutku zna šta da mi doda, prinese ili uradi oko mene. Sam posao je i terenskog karaktera, zahteva dobro snalaženje na terenu, što je moja vrlina.
U KOM PROSTORU NAJVIŠE VOLIŠ DA RADIŠ, GDE PRIPREMAŠ ARANŽMANE?
Najveći broj aranžmana pripremam u mojoj radionici. Dosta toga se uradi i direktno na terenu. Prostori u kojima radim su obično privatnog karaktera, privatna imanja, ali i restorani, hoteli. Prostor u kome radim treba da bude posebno inspirativan i da ima svoj specifičan karakter. Venčanja u privatnim muzejima su moji projekti od ideje do realizacije. To je zaista jedinstvena usluga u Srbiji, pa i šire. Ovi projekti u potpunosti izlaze iz okvira klasičnog.
TEMA APRILSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „OD SUMRAKA DO SVITANJA“. GDE SI DOŽIVELA NAJLEPŠE SVITANJE, A GDE SUMRAK? I DA LI JE SUMRAK MOŽDA NOVO RAĐANJE?
U sezoni venčanja, često osvanem sa pravljenjem aranžmana. Sumrak je moje vreme za stvaranje i sa njim se rađaju ideje. Kad sve utihne i kad u potpunosti usmerim energiju ka aranžmanima, nastaje novo rađanje.
Grčka, Pagasteički zaliv – jedan od najlepših doživljaja sumraka. Najlepše svitanje na Dunavu je u Starim Banovcima, kada su mi se posle neprekidnih 12 sati rada, kroz sunčeve zrake, zacaklile oči od lepote aranžmana koje sam napravila i kad me je ponela energija sa mislima da su to ti trenuci za koje radimo. Sreća je nagrada!