RAZGOVOR VODILA: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: VOJISLAV JOVANOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
MR VOJISLAV JOVANOVIĆ, AKADEMSKI FOTOGRAF, DIREKTOR MODERNE GALERIJE VALJEVO, MOJ GOST I MOJA PRIČA U RUBRICI ON OSTVAREN I USPEŠAN. KAKO TO ŽIVOT VOLI DA UREDI, G-DIN JOVANOVIĆ MI JE POSLAO MONOGRAFIJU I POZVAO NA IZLOŽBU JEDNOG JESENJEG DANA 2021. GODINE, ALI KROZ RAZGOVOR SAM SHVATILA DA JE TO ČOVEK KOJI JE POSTAVIO ZA MENE NAJBOLJU IZLOŽBU KOJU SAM U ŽIVOTU POGLEDALA, A BILA JE TO IZLOŽBA LJUBE POPOVIĆA 2003. GODINE U TADAŠNJOJ GALERIJI LIKOVNOG SUSRETA, DANAŠNJOJ SAVREMENOJ GALERIJI U SUBOTICI.
DANAS NAKON TOLIKO GODINA, POSTOJI TA NIT KOJA NAS POVEZUJE, A TO SU IZLOŽBE, G-DIN VOJISLAV JOVANOVIĆ AKO NE 2003. LIČNO TADA, ONDA SADA 2021. GODINE KROZ REČI I FOTOGRAFIJU, KROZ DELA KOJA GOVORE O NJEMU REKAO JE NEŠTO VIŠE O SEBI.
VAŠ ŽIVOT…
Moj iskreni život počinje u drugom razredu valjevske gimnazije kada sam prvi put otišao na Durmitor na skijanje sa foto-aparatom. Od tog trenutka, menjaju se moje ambicije, moje želje i fotografija postaje pravi smisao mog života. Bavljenje fotografijom bilo je i deo porodične tradicije i deo mog detinjstva i pre ovog momenta. I kako to nekada biva u životu da se karte slože, u trenutku mog opredeljenje za fotografiju u Valjevu je ponovo osnovan foto-klub i duh fotografije postaje nešto po čemu je Valjevo prepoznatljivo. Đorđe Bukilica, majstor jugoslovenske fotografije, prepoznao je u meni ljubav prema fotografiji, energiju i talenat, koji je već sledeće godine počeo da na izložbama umetničke fotografije širom Jugoslavije daje rezultate. Uloga Đorđa Bukilice bila je presudna i za moj odlazak na studije na FAMU u Pragu, na katedru za fotografiju. Oduvek sam smatrao da je fotografija trenutak sadašnjosti ukraden i sačuvan za budućnost. (podvukao V. J.) Moje prve fotografije napravljene su na vašarima stočnih pijaca i drugih mesta gde se narod okupljao. Tokom studija u Pragu, za mnoge vežbe i ispite birao sam fotografije sa jugoslovenskim i valjevskim temama. Prizori livnice Ljig, stočne pijace Valjeva, arhitekture Babinog Kuka u Dubrovniku, valjevskih planina, građana Valjeva, podzemnih prolaza metroa u Pragu, bili su važna tema mojih fotografija za ispite. Sam dolazak na prijemni ispit u Prag svedočanstvo je koliko su životni prizori bili stalna inspiracija za mene. Na prijemnom ispitu sam se pojavio zajedno sa domaćinom kušet kola jugoslovenske železnice kog sam tog dana upoznao u vozu. Dok je on bio podrška na prijemnom, ostale strance i naše pratili su ambasadori i atašei za kulturu. Fakultet iz vremena profesora Šmoka pred nas je postavljao zahteve za marljivim radom, ljubavlju prema fotografiji i osećaj za zadatke, što je na kraju davalo rezultate. Život ne bi bio bogat a da nekome ne omogući da po završetku studija spoji ljubav i profesiju i da živi svoje snove. Moj povratak u Valjevo, veza sa Istraživačkom stanicom Petnica, JAT-om i Spektrom bili su pet-šest godina života i snova. JAT-ovi kalendari štampani su u tiražu od 100.000 primeraka, brošure Jugotursa, London, Pariz, Njujork i svi fotografski projekti bili su slika uspešne agencije. Tih pet godina proveo sam sa foto-aparatom, sa fotografskim ciljevima, u helikopteru između 500 i 600 sati, što je za mene i danas značajno životno iskustvo i izvor inspiracije. Nažalost, izbijanjem rata na prostoru bivše Jugoslavije završila se ta uspešna i kreativna priča sa Spektrom, a fotografska arhiva iz helikoptera završila je u Londonu i Dubrovniku. Život se preko noći pretvorio u samostalne pokušaje da se sačuva profesija, a kreativnost da bude izvor života. Tako je nastala Agencija Valjevac. Tokom deset godina svog poslovanja, agencija je radila za farmaceutsku, konditorsku i druge industrije, kao i za različite oblasti uslužnih delatnosti poput bankarskih, što ju je činilo, barem po prometu, jednom od najuspešnijih agencija u zemlji. Bila je prepoznatljiva i po izdavaštvu monografija umetnika Ljube Popovića, Milana Tucovića, Vladimira Dunjića, Vase Dolovačkog; po zidnim kalendarima B1 formata sa delima Ljube Popovića, Katarine Zarić, Tikala, Dunjića, Tucovića i drugih autora koji su izlagali u Modernoj galeriji Valjevo. Osnivanje Moderne galerije Valjevo bio je još novi početak u mom životu i moje vezivanje za ovu instituciju kulture i njenog osnivača Ljubu Popovića.
KAKO JE BILO BITI PRAŠKI STUDENT FOTOGRAFIJE? NA ČEMU STE MAGISTRIRALI?
Na apsolventskoj izložbi u Pragu, šef katedre profesor Šmok predložio me je za asistenta i da oblast mog daljeg usavršavanja bude life fotografija, fotografske studije stočnih pijaca, prostora u kom sam otkrio komunikaciju i toplinu između čoveka i životinja. Okončanje studija u Pragu podudaralo se sa izborom life fotografije. Naziv tog projekta bio je „Liturgija za stočicu božiju“. Autor tog naziva bio je Radovan Beli Marković, književnik Kolubare i brda, autor teksta za izložbu priređenu u tu čast.
PROJEKTI KOJIH SE RADO SEĆATE?
Moja izložba fotografija 1986. godine u Sitardu (Holandija), izložba u Narodnom muzeju u Valjevu 1990. godine, kojoj je prisustvovala i Desanka Maksimović, JAT-ovi kalendari, markentiška kampanja za Zorka Farmu, monografija Drine, časopis Futura, izdavački projekti monografija i kalendara, osmišljavanje revitalizacije Kulturno-istorijskog kompleksa u Brankovini, projekat prve postavke muzeja Vladike Nikolaja, učestvovanje u osnivanju Istraživačke stanice Petnica i Moderne galerije Valjevo, opremanje različitih hotela mojim fotografijama na Jadranskoj obali, od Portoroža do Ulcinja.
KADA I ZAŠTO STE OKAČILI, KAO FUDBALERI KOPAČKE, FOTO-APARAT „O KLIN“ I POSVETILI SE NEČEM DRUGOM?
Osnivanjem Agencije Valjevac, mislio sam da ću ostati na svom fotografskom putu, ali na moju žalost to se nije desilo. Kako je Agencija Valjevac rasla, tako je bavljene fotografijom za mene bilo dalje. Mnogo je lepše biti fotograf u Spektri nego neko ko mora da obezbedi egzistenciju i za druge ljude. Ljubav prema fotografiji nikada nije nestala, ali uzajamni suživot jeste. Na moje odluke uticalo je i moje bavljenje politikom koje je nastalo iz druženja sa Valjevcima pod okriljem Pokreta za Valjevo.
SEĆAM SE VAŠE POSTAVKE IZLOŽBE LJUBE POPOVIĆA U TADA LIKOVNOM SUSRETU 2003. GODINE U SUBOTICI. NEŠTO NAJBOLJE ŠTO SAM IKADA DO SADA VIDELA, A VIDELA SAM DOSTA TOGA U SRBIJI I SVETU. MISLIM DA JE MNOGI PAMTE.
Slažem se da je izložba u Subotici bila sjajna. Iako je Ljuba u početku bio protiv te izložbe i nerado je prihvatao pozive za izlaganje, njena realizacija se dugo pripremala i postala je važna referenca. Ta izložba je nastala zahvaljujući upornosti Subotičana Vide Zoltana i podrškom, u svakom smislu, subotičkog biznismena Lajoša Čakanja. To je bila izložba gde se na jednom mestu mogao videti veliki broj dela iz Jugoslovenskog perioda i kasnije Pariske faze. Naravno da nas je sve inspirisao i predivan prostor galerije. Menadžer izložbe bio je Moma Pavlović, autor teksta za katalog bio je Milenko Radović. Svi učesnici su učinili da ta izložba bude praznik za oči samom autoru, organizatorima i svakom posetiocu galerije. Ja sam i danas zahvalan Ljubi što je pristao na izložbu, Vidi Zoltanu i Lajošu Čakanju na svemu što su učinili da se ta sjajna izložba desi.
KAKAV JE BIO VAŠ ODNOS SA LJUBOM POPOVIĆEM?
Ideja o osnivanju Moderne galerije Valjevo nastala je 1965. godine. Grupa valjevskih intelektualaca bila je pokretač. Ljuba Popović je 1985. zajedno sa grupom Valjevaca uspeo da realizuje tu ideju. Uz galeriju sam bio od osnivanja i kasnije u kriznim trenucima bio sam onaj koji, u okvirima svojih mogućnosti, rešava probleme. Preko Moderne galerije Valjevo uspeli smo da pronađemo vezu. Razlika između nas u godinama je velika, on je bio smiren i staložen, a ja energičan. Ljuba je po prirodi bio nepoverljiv i teško je pristajao na kompromise. Bio je ekscentrik, intelektualac, slikar, filmofil, bibliofil, mudrac, jednom rečju Veliki Ljuba. Ja sam gajio ljubav prema umetnosti, spreman da sve njegove zamisli, u okviru mogućnosti, realizujem, ali često i neko ko je žurio sa idejama, pomalo ishitren. I pored razlika, tokom naših četrdeset godina saradnje uspeli smo da realizujemo brojne projekte. Kao ilustraciju naveo bih priču sa početka uspona Agencije Valjevac kada je napravljena moderna novogodišnja čestitka koja je trebalo da bude primer kreativnosti agencije. Ona je stigla do Ljube i ateljea u Parizu. Neku od svojih pauza iskoristio je i preko čestitke naslikao je detalje bliske njegovom likovnom jeziku. Sledeće godine ta čestitka bila je ideja za novu čestitku i kada je stigla do Ljube on ju je ponovo dopunio prepoznatljivim motivima njegovih slika. Nikada nisam izdao knjigu ili kalendar, a da on za to nije dao blagoslov. Kada je bio protiv mojih ishitrenih ideja, njegov kažiprst je bio odgovor.
IZA VAS JE 36 GODINA MODERNE GALERIJE VALJEVO, JEDAN OZBILJAN PERIOD U IZGRADNJI INSTITUCIJE. SVETSKI POZNATA I PRIZNATA GALERIJA KOJA U SVOJOJ KOLEKCIJI IMA DELA NAJZNAČAJNIJIH SLIKARA 20. VEKA. U NJENE TEMELJE STE UGRADILI ZNANJE, LJUBAV PREMA UMETNOSTI, VOLJU, ŽELJU.
Put osnivanja Moderne galerije Valjevo nije bio lak i samo Ljubina istrajnost i doslednost u osmišljavanju programa izlaganja uticali su da galerija dobije temelje na kojima je gradila svoju istoriju. Heterogene teorijske postavke članova grupe Mediala, teorijske postavke neofigurativnog slikarstva i savremene interpretacije nasleđa modernizma okosnica su izlagačkog programa galerije. Mislim da je važan podatak za održavanje izlagačkog kontinuiteta galerije da je galerija tokom 36 godina postojanja imala samo tri direktora. U početku su izložbe bile skromnije, a kasnije su dobijale okvire koji se i danas slede. Kada uđete u hol Moderne galerije, možete videti istorijat izlaganja, imena autora čija dela su se nalazila na zidovima galerije i imena autora tekstova što je važno svedočanstvo o jednoj galerijskoj porodici i njenoj snazi. Ne sme se izgubiti iz vida da su kolekcionari bili bitni za život i uspeh galerije. Ljuba, Dada, Vlada, Šejka, Tikalo, Siniša Vuković, Jale i drugi umetnici, Milenko Radović, Dragoš Kalajić, Ljubodrag Simović, Peter Handke, Svetislav Basara, Nataša Kristić, da spomenem samo neke od autora tekstova za katalog, svi oni su ostavili neizbrisiv trag. Kolekcionari porodica Popović, Ćurković, Perić, Drakulić, Edrenić, Milićević, Biro čine važan stub Moderne galerije Valjevo. Galerija je kako za etablirane umetnike tako i za zaboravljene uvek bila odskočna daska, a danas je to za mlade autore. Jedna je od najposećenijih galerija u Srbiji.
KOJA JE VAŠA VIZIJA DALJEG RAZVOJA I ŽIVOTA MODERNE GALERIJE VALJEVO?
Moderna galerija Valjevo mora ostati baštinik figurativnog i slikarstva fantastične orijentacije i mora postati podrška mladim autorima nastavljačima medijalnih tendencija i figuracije. Zbirka savremene umetnosti Moderne galerije je temelj za dalje širenje kako bi u njenom okviru izrasla stalna postavka autora čija su dela izlagana u galeriji. Grad Valjevo ima volju i želju da se ta ideja realizuje, a verujem da i mi u Modernoj galeriji, zajedno sa saradnicima, možemo učiniti da galerija bude važno mesto hodočašća.
BIBLIOTEKA, SLIKE, CRTEŽI I LIČNI PREDMETI LJUBE POPOVIĆA IZ NJEGOVOG PARISKOG ATELJEA NALAZE SE NA SPRATU MODERNE GALERIJE U PROSTORU KOJI JE ZAHVALAN ZA MALE I INTIMNE IZLOŽBE.
Zahvaljujući prvim knjigama koje je Ljuba doneo u galeriju formirana je biblioteka, a dolaskom Ljubine biblioteke iz Pariza ona je postala važan čuvar literature o umetnosti. Spomen soba je zamišljena da pokaže širinu i raznolikost Ljubinih interesovanja, njegovu ljubav prema knjizi, stripovima, filmovima. Od knjiga Ave Justina i Nikolaja Velimirovića, monografija posvećenih velikim svetskim umetnicima, onih posvećenih psihoanalizi do erotskih stripova, predmeta iz ateljea, sve se to danas nalazi u Valjevu. To je prostor koji svedoči o Ljubinom životu, interesovanjima i zato se često koristi za časove likovne kulture učenika osnovnih i srednjih škola Valjeva. Često u tom prostoru menjamo postavku fotografija, crteža i slika, tako da svaki ulazak u njega bude za posetioca novi doživljaj Ljube. Trenutno je u Modernoj galeriji izložba iz kolekcije porodice Biro, a u Ljubinoj spomen sobi nalaze se njegove slike iz ove kolekcije.
VAŠA FORMULA USPEHA KAO DIREKTORA?
Mislim da je bilo prirodno da posle Ljubine smrti postanem direktor, s obzirom na to da sam u radu galerije učestvovao od njenog osnivanja u brojnim projektima. Da biste bili direktor Moderne galerije morate biti emotivni prema slikarstvu koje galerija izlaže, morate se prema slikama odnositi sa puno ljubavi, morate poštovati sve autore i saradnike i morate voditi računa da se pred vašim očima ne pojavi Ljubin kažiprst.
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „KORACI KO LAKI OBLACI“. BAJAGINI STIHOVI. KAKVI SU VAŠI KORACI?
U duhu Ljube Popovića, korak po korak do jedne od najboljih stalnih postavki u zemlji.