PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: KSENIJA MARINKOVIĆ
FOTO: MIĆA STAJČIĆ
KSENIJA MARINKOVIĆ, ISTORIČAR UMETNOSTI, OSNIVAČ I KUSTOS GALERIJE X VITAMIN IZ BEOGRADA. DIPLOMIRALA JE NA FILOZOFSKOM FAKULTETU U BEOGRAD, ODSEK ISTORIJA UMETNOSTI. OD 2006. DO 2010. VODILA JE GALERIJU NEW MOMENT I BILA UREDNICA NEW MOMENT MAGAZINA ZA UMETNOST I ADVERTAJZING. KOORDINIRALA JE NEKOLIKO INTERNACIONALNIH ADVERTAJZING FESTIVALA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU. OD 2010. DO 2016. BILA JE UREDNICA PROGRAMA I KUSTOS UMETNIČKE KOLEKCIJE CENTRA ZA LIKOVNO OBRAZOVANJE ŠUMATOVAČKA. OD 2017. GODINE, ZAJEDNO SA MILORADOM STAJČIĆEM, OSNIVA I VODI GALEIJU X VITAMIN.
KAKO IZGLEDA BITI GALERISTA U 21. VEKU U BEOGRADU?
Ne mogu da zamislim interesantniji posao od ovoga. Moj rad podrazumeva stalno kretanje, istraživanje i komunikaciju sa velikim brojem ljudi, što mi omogućuje da obogatim svoje uvide i saznanja o pojavama koje me intrigiraju i kojima se bavim. Umetnička zajednica u Beogradu je veoma dinamična i raznovrsna. Drago mi je da X VITAMIN predstavlja mesto susreta i druženja za ljude koji potiču iz različitih oblasti, a zajedničko im je interesovanje za umetnost. Informisanost je u mom poslu veoma važna. Ne oslanjam se isključivo na pogodnosti koje mi omogućuju društvene mreže i savremeni sistemi komunikacije i marketinga. Iako to olakšava istraživanje, lični susret sa umetnikom je nezamenljiv. Neprekidno tragam, posećujem izložbe, događaje, umetničke ateljee, domove umetnika. Dragocenu inspiraciju pronalazim u razgovorima sa svojim partnerom sa kojim vodim galeriju i osmišljavam program, vizuelnim umetnikom Mićom Stajčićem. Najmanje jedanput mesečno organizujemo izložbe u našoj galeriji i to iziskuje dosta napora i ulaganja. Potrebno je istinsko zaljubljeništvo u ovaj posao, kondicija, dobra organizacija i izvesna doza originalnosti. Ne postoji jedan unificiran model za vođenje galerije savremene umetnosti. Svaka galerija je priča za sebe koju galerista kreira prema ličnim afinitetima i viziji.
KOJA JE ULOGA GALERIJA U RAZVOJU UMETNIČKE SCENE I TRŽIŠTA UMETNOSTI?
Galerije doprinose razvoju umetničkog stvaralaštva, ne samo kroz logističku podršku koju pružaju umetniku, već su u poziciji da doprinesu širem sistemu vrednovanja. Vrednovanje je u osnovi uloga institucija koje se time bave, a poslednji sud donosi uvek vreme. Kupovina umetnosti preko galerije je značajna, jer omogućuje praćenje određenih trendova. Kao galerista zalažem se za zaštitu interesa kupaca i umetnika, kao i za savesno i aktivno učešće u razvoju umetničke scene. Za savremene umetnike galerija je od izuzetnog značaja. Ona ih predstavlja na sajmovima, objavljuje publikacije, ugovara saradnje, organizuje izložbe, što sve uvećava kvalitete koji ulaze u sistem vrednovanja njihovog dela. Kolekcionaru pruža argumentovanu garanciju za ulaganje u delo aktuelnog stvaraoca čiji rad galerija podupire i promoviše.
DA LI JE DOMINANTNA KOMERCIJALNA UMETNOST ILI ZAISTA USPEVAMO DA NEGUJEMO I PRODAMO PRAVU UMETNOST?
Kada posredujem u prodaji umetničkog dela, bez obzira da li je u pitanju privatna ili korporativna kolekcija, najvažnije mi je da saznam kakvu strategiju kolekcionar ima u razvoju svoje zbirke. Po profesiji sam istoričarka umetnosti, te imam odgovornost da predočim sve parametre koji mogu biti od značaja za poboljšanje kvaliteta neke kolekcije. Kupcu koji na prvom mestu želi da opremi svoj životni ili radni prostor, naglašavam da je umetničko delo više od pukog ukrasa. Umetničko delo zahteva da na njega obratite pažnju, da se prepustite, makar površnoj percepciji, postepeno i nenametljivo podstiče na razmišljanje čime oplemenjuje vaš duh.
TVOJ ODNOS PREMA UMETNICIMA? SA KIM NAJVIŠE VOLIŠ DA SARAĐUJEŠ?
Trudim se da uvažavam i inspirišem umetnike, ali ponajviše se trudim da ih razumem. Družim se sa njima, interesujem se kakvo vreme vole, da li vežbaju, koje im je omiljeno jelo… Provodim puno vremena razmišljajući o svakom umetniku sa kojim radim, o tome šta mu je u određenom trenutku potrebno. Nemam omiljenog umetnika. Sve je pitanje odnosa, a na odnosima se radi.
X VITAMIN GALERIJA RELATIVNO JE MLADA I NOVA GALERIJA U BEOGADU – U KOM PRAVCU RAZVIJAŠ SVOJ UMETNIČKO-IZLAGAČKI KONCEPT?
X VITAMIN ove godine ulazi u treću godinu poslovanja. X VITAMIN vidim kao aktivnu laboratoriju za ispitivanje metabolizma savremene umetnosti u srpskom društvu. Pored izložbi, organizovali smo veliki broj besplatnih edukativih programa za različite generacije koji su imali za cilj da stvore sadržajniju i intenzivniju potrebu publike za razumevanjem jezika savremene umetnosti i da pokrenu i oslobode kritičko mišljenje. Verujem da ćemo nastaviti sa ovakvim aktivnostima i ubuduće. Prošle godine smo predstavili četiri srpska umetnika na međunarodnom sajmu umetnosti u Minhenu. Rezultati koje smo postigli, i reakcije kupaca i publike u inostranstvu, motivisali su nas da i ove godine učestvujemo na još dva sajma.
ORGANIZOVALA SI AUKCIJU SAVREMENE UMETNOSTI U DECEMBRU 2019. GODINE. KAKO JE PROŠLA?
Aukcije savremene umetnosti počeli smo da organizujemo zajedno sa kolegom Markom Brunom, koji vodi galeriju ŠTAB. Zadovoljni smo rezultatima. U Srbiji postoji nekoliko aukcija, ali se nijedna ne bavi isključivo „živim umetnicima“. Savremena umetnost prodaje se uglavnom na humanitarnim aukcijama i povremeno. Uvideli smo prostor za razvoj ove oblasti i pokrenuli Aukcije savremene umetnosti, koje će se dešavati dva puta godišnje. Posebno je važno to što ćemo svaki put objavljivati katalog sa procenjenim vrednostima dela i sa početnim cenama, što će se kupovina odvijati javno u duhu dobrog raspoloženja, igre i nadmetanja. U tome je čar aukcija.
TRENUTNO JE U GALERIJI X VITAMIN POSTAVKA IZLOŽBE „JAVNI HOBI“ – DELA SRPSKIH UMETNIKA SREDNJE I MLAĐE GENERACIJE IZ ZBIRKE NENADA M. KOSTIĆA. ŠTA SE NALAZI U ZBIRCI?
Ovo je jedan deo zbirke privatnog kolekcionara, hemičara i novinskog kolumniste, Nenada M. Kostića, koji obuhvata dela nastala u poslednjih pet do deset godina, a čiji su autori uglavnom umetnici koji pripadaju takozvanoj mlađoj i srednjoj generaciji. Prikazano je sedamdeset dva dela u različitim medijima od oko četrdeset autora. Postavkom je dočaran ambijent doma kolekcionara. Tokom izložbe priređuju se različite aktivnosti – kamerni koncert gudačkog orkestra, tribine u kojima učestvuju umetnici, galeristi, kustosi, kolekcionari, nagradna lutrija sa novčanim nagradama namenjena publici i jedno premijerno izvođenje performansa. Izložba je otvorena do 15. februara i predstavlja primer saradnje kolekcionara i galerije u cilju promovisanja umetnost i podsticanja dijaloga među različitim akterima na sceni.
TEMA FEBRUARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „IZA KULISA, U SRED SRCA“. ŠTA TI ILI KO TI LEŽI NA SRCU?
Ljubav. Kada kažem ljubav, ne mislim na emocije i strasti koje najčešće imaju malo veze sa ljubavlju. Ljubav je stanje duha koje vam daje snagu da nastavite i onda kada nije sve idealno, kad je vaše delo neshvaćeno i potcenjeno, kad vam je ego povređen, kad ste prevareni, kad ste umorni i bolesni, kad vam se snovi ne ostvaruju. Teško je u tim trenucima ne predati se očajavanju, mržnji, razočarenju. Neprekidna želja da svet sagledavam kao mesto slobode, dobronamernosti i stvaralaštva, pomaže mi da oživim tu ljubav i onda kada mi je najteže. Da bismo mogli ljubav da pružimo i prihvatimo, naše srce mora biti otvoreno. Zato su kulise suvišne po mom mišljenju.