PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: LIDIJA ŽIVKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: MILOŠ ŠUŠNICA
LIDIJA ŽIVKOVIĆ (SARAJEVO, 1976), PROF. STRUKOVNIH STUDIJA NA BEOGRADSKOJ AKADEMIJI POSLOVNIH I UMETNIČKIH STRUKOVNIH STUDIJA NA STUDIJSKOM PROGRAMU DIZAJN ENTERIJERA.
DIPLOMIRALA JE 2000. NA VIŠOJ ŠKOLI LIKOVNIH I PRIMENJENIH UMETNOSTI U BEOGRADU, A POTOM NA ARHITEKTONSKOM FAKULTETU UNIVERZITETA U BEOGRADU 2005. GODINE. ČLAN JE INŽENJERSKE KOMORE SRBIJE I UDRUŽENJA LIKOVNIH UMETNIKA PRIMENJENIH UMETNOSTI I DIZAJNERA SRBIJE. DOBITNICA JE GODIŠNJE NAGRADE SLIKARSKO–GRAFIČKE SEKCIJE ULUPUDS 2022. I TREĆE NAGRADE NA KONKURSU LEPOTA VELIKOG FORMATA 2023. GODINE. DO SADA JE OSTVARILA TRI SAMOSTALNE IZLOŽBE. UČESNIK JE VELIKOG BROJA GRUPNIH IZLOŽBI U OBLASTI SLIKARSTVA I IKONOPISA.
Ko je jači u tebi – arhitektica ili konceptualna umetnica?
Na svu sreću, ta borba više ne postoji. Nakon niza pitanja i dvoumljenja, arhitektica i umetnica su, na obostranu radost, u meni pomirene. Suštinski, nikada se nisu ni sukobile. Sva pitanja i samokritike su dolazile sa mesta izmišljenih očekivanja i podela na polja obrazovanja i delovanja. Kada se prevaziđu strahovi, dolazi oslobađanje koje ispoljava kreativnost u punoj snazi i lepoti. Stvaralaštvo ne poznaje granice i podele koje smo skloni obrazovanjem i opisom poslova da činimo. Stvaralaštvo je univerzalna sila, potreba i dar svakog čoveka.
Tvoja izložba, postavljena u Galeriji Nikola Radošević, nosi naziv Saglasje. Šta si objedinila pod tim imenom?
Sve što postoji u našoj realnosti i izvan nje je deo jedne velike celine. Naša percepcija stvarnosti je takva da sve vidimo i doživljavamo odvojeno. Tako smo odvojili telo od duše, misli od emocija, emocije od tela, pa opet sve to od duše. Kontinuiranim razdvajanjem definisali smo nauku odvojenu od duhovnosti, tehnologiju od prirode, ljudski rod od ostatka živog sveta i od same planete Zemlje.
Nadalje, stvarnost sagledavamo i doživljavamo kroz dualnost. Dualnost je dakle urođena životu, ali je ipak samo iluzija koja stvara odvojenost. To je naša percepcija stvarnosti u kojoj sve postoji kao suprotnost: svetlost i tama, dobro i loše, lepo i ružno… Sagledavajući dublje, otkrivamo da sve suprotnosti postoje istovremeno. Svesnost ne pravi podele, zidove, razdvajanja i prosuđivanja. Svi polariteti su samo različiti aspekti iste stvari, dve strane istog novčića. Sve je u međusobnoj vezi. Svesnost uključuje sve. Celina je veća od svojih delova.
Nakon dugog perioda razdvajanja, razjedinjenosti, osećaja čoveka kao superiornog vladara, došlo je vreme koje poziva svakog od nas da dublje oslušne svoje biće i svet oko sebe. Smisao našeg boravka na planeti nije kratkoročna dobit, jer naše istinsko biće nije ograničeno vremenom i prostorom. Opus Saglasje je poziv ka toj spoznaji.
Zašto krug, zašto plava, zašto zlatna boja?
Kroz različite epohe i civilizacije, zlato je imalo višeznačnu ulogu. Uvek je bilo cenjeno kako zbog simboličke, tako i materijalne vrednosti. U mnogim kulturama je simbol svetla i sunca, ukazujući na božansko poreklo, duhovnu uzvišenost i besmrtnost. Ukratko, zlato je simbol Istine, jasnoće i božanske isceljujuće svetlosti.
Plava boja u sebi nosi poruku otvorenog prostora, nesputanosti, slobode, imaginacije, inspiracije i senzitivnosti. Odiše mirom, dubinom, inteligencijom i pravdom. Takođe je direktna asocijacija na nebo i beskonačnost.
Sva ova značenja me duboko inspirišu i protkana su kao nevidljive poruke u svakoj slici.
Koliko si dugo radila na jednom simbolu i zasto geometrija?
Sve slike opusa Saglasje su rađene kombinovanom tehnikom pozlate sa akrilnim bojama. Pozlatarska tehnika je veoma složen proces koji iziskuje poznavanje materijala, zanatsku veštinu i veliki broj radnih sati. Slike su pozlaćene zlatnim listićima od 24k sa završnom glačanom, mat i obradom graviranjem. Kao kontrast i protivteža zlatnim površinama stoji plava i često teksturisana površina. Ceo proces iziskuje disciplinu, jak fokus i strpljenje. U proseku je za svaku sliku bilo potrebno mesec dana rada.
Zbog višeznačnosti zlata i plave boje, u formi opusa Saglasje su korišćeni prečišćeni geometrijski oblici kako bi podržali jasnoću poruke. Sa druge strane i sama geometrija odiše velikom simbolikom jer svi oblici i proporcije u univerzumu nose u sebi tajnu matematike i geometrije. Sve što postoji je stvoreno iz geometrijskih kodova. Geometrijski uzorci vidljivi u prirodi direktno ukazuju na povezanost svega sa jednim Izvorom kreacije. U tom smislu, geometrija je mesto susreta uma i materije, duhovnog i fizičkog, konačnog i beskonačnog.
Koji je kod tvoje izložbe?
Nismo sami. Nismo odvojeni. U poretku postojanja, sve je povezano.
Koja je formula tvog umetničkog izražaja?
Naša jedinstvenost se ne ogleda samo u otisku dlana, naša celukupna bića su univerzalna i neponovljiva. Na planeti Zemlji smo privremeno, rastemo, učimo, razvijamo se u ovom divnom daru zvanom život. Povezanost sa svim što postoji i pripadnost celini, ne isključuje autentičnost svakog od nas. Koliko smo toga svesni, koliko živimo svoju autentičnost, a koliko život provodimo u različitim ulogama, misaonim konstrukcijama i emotivnom haosu?
Smatram da je formula za umetnički i svaki drugi izražaj u životu pronaći i raditi ono što nas duboko raduje i ispunjava samim činom. Pronaći i raditi ono zbog čega zaboravimo na vreme, umor ili hranu, ne misleći o krajnjem ishodu već verujući u proces stvaranja. Dakle, pronaći svoju autentičnost. Za mene je to upravo ovo što radim, bilo kao profesorka, dizajnerka enterijera ili umetnica. I sve je to zajedno proces, naizgled jednostavna formula, a u stvari jednačina sa mnogo nepoznatih i zadatak za ceo život.
Kako daješ nazive tvojim slikama?
Slike u opusu Saglasje nose nazive: Izvornost, Tajanstvo, Imaginacija, Vizija, Postajanje itd.
Nazive biram intuitivno, nakon završetka slike. Slika nastaje kao potreba da se ispolji neki unutrašnji poriv, bez ideje šta bi to zapravo trebalo predstavljati. Prečišćenim apstraktnim kompozicijama kroz ravnotežu oblika, materijala i boje želim podstaknuti osećaj harmonije, mira, (sve)prisutnosti. U skladu sa tim, kasnije dođe i ime slike. Sami nazivi donekle intrigiraju gledaoca, podsećajući na pojmove na koje smo u svakodnevnoj žurbi zaboravili, a koji su bliski suštini našeg bića, našoj duši.
Koliko umetnik duboko mora da radi na sebi da bi sva svoja znanja objedinio u jednoj slici, u jednom nazivu slike?
Rad na sebi počinje potrebom da nešto promenimo, učinimo boljim, da iscelimo bolno mesto. Korak po korak, u tom procesu prihvatanja i dopuštanja, učimo, stičemo vrline i širimo svesnost. Za to je potrebna i hrabrost i istrajnost jer u čovekovoj prirodi je da bira mesto koje je poznato i sigurno, da se ne pomera, iako je to često mesto stagnacije.
Umetnik na prvom mestu treba da bude iskren prema sebi i svom delu. Umetnika vidim kao biće koje ima hrabrosti da se neprestano suočava sa svojim emocijama, promišljanjima, senkama i koji je spreman da to pokaže kroz svoja dela, da prikaže ono što i drugi na nekom nivou prolaze, ali o tome ne govore. Na taj način, umetnik samim stvaranjem radi na sebi, bilo da se kroz svoj rad oslobađa traume, prenosi poruke, ukazuje ili poziva na nešto. Dakle. (samo)spoznaja, hrabrost, otvorenost, nesputanost stvaraoca su vidljivi u svakoj slici, kao i samom nazivu dela.
“Beskrajni, plavi krug. U njemu, zvezda”, rekao bi Miloš Crnjanski, a šta kažeš ti za bekrajno plave, odnosno zlatne krugove?
Simbolika kruga je takođe jaka i prisutna od samog početka čovekovog umetničkog izražavanja. Krug kao temeljni simbol označava savršenstvo, homogenost, odsustvo razlikovanja i podele. Krug simbolizuje i kosmičko nebo u njegovim vezama sa zemljom. Kružno kretanje je savršeno, nepromenjivo, bez početka i kraja, stoga simbolizuje beskraj i večnost. Sa druge strane je i simbol vremena kao točak koji se stalno okreće.
Beskrajno plavi i zlatni krugovi opusa Saglasje ukazuju na onaj bestelesni, savršeni deo nas, na ono istinsko i zbiljsko u nama. To je naša duša, naša bit, božanska priroda, jezgro našeg postojanja. Mesto gde jednostavno Jesmo.
Tema novembarskog izdanja RYL magazina je stih Branka Miljkovića “Neki će svemir ponovo da nas stvori”. Kako gledaš na transformaciju svog bića i koji to svemiri dopiru do nas?
Stihove Branka Miljkovića interpretiram kao potrebu da globalno promenimo shvatanje čovekovog prisustva. Kroz spoznaju o međusobnoj povezanosti svih živih bića i razumevanje koje obuhvata fizičku i duhovnu dimenziju postojanja, potrebno je učiniti taj korak promene, osvestiti, “ponovo se stvoriti”. Gledajući širu sliku, svako od nas, polazeći od svog života, učesnik je u budućnosti ljudske civilizacije.
Zbog toga na transformaciju, kretanje, učenje gledam kao na neizostavni deo života. Kako to obično biva, često nas neprijatne situacije gone napred. Promene ne dolaze uvek brzo i jednostavno, barem ne na početku. Stalna potreba za novim saznanjima i istraživanje kreativnih načina izražavanja su rezultirala mojim stvaralaštvom danas. Veoma sam zahvalna za svaki korak na tom putu.
(Sve)Mir koji dopire do nas donosi osećaj celovitosti i pripadnosti nasuprot stalnom takmičenju i izolovanosti. Razumevanjem povezanosti uma, tela i duha otkrivamo da je naša svest odgovorna za naša životna iskustva. Sva iskustva i lekcije smo izabrali. Promenom svojih misli i uverenja, menjamo svoju stvarnost. Prepoznavanjem svih ovih načela, prihvatajući svoju ulogu, odgovonost i potencijal možemo kao čovečanstvo ostvariti nove puteve za isceljenje, rast i održivost.