AUTOR: JASNA LOVRIĆ, KOUČING PSIHOLOG
FOTOGRAFIJE: ANIMA MUNDI
Evoluciju zapadne naučne misli možemo pratiti duž njenog interesantnog spiralnog puta, koji je polazeći od mističkih filozofa starih Grka, rastao i razvijao se u impresivnom dijapazonu intelektualnog mišljenja, koje se sve više „okretalo“ i udaljavalo od svojih mističkih izvora. Izrodio se pogled na svet koji je u oštroj suprotnosti sa početnim shvatanjima. Put po spirali se nastavio, da bi se ponovo u svojim najnovijim dostignućima, na istoj tački, ali na višem nivou saznanja, pre svega kroz kvantnu fiziku i njene dokaze, zapadna nauka vratila pogledima starih grčkih i istočnjačkih filozofa. Prevazilazeći svoje sopstvene limite. Ovog puta u povratku na svoje korene, ali na sledećem naučnom nivou, zapadna naučna misao se ne zasniva samo na intuiciji i filozofiji, već i na eksperimentima velike preciznosti i složenosti i na strogom i doslednom matematičkom formalizmu.
Da li znate da je vaš odabrani pogled na svet izbor između njutnovske i anštajnovske fizike?
Savremena kvantna fizika izvršila je dubok uticaj na skoro sve aspekte ljudskog društva. Danas teško da postoji industrija koja ne koristi rezultate atomske fizike. Međutim, uticaj savremene fizike prevazilazi tehnologiju i nauku, on se prostire do oblasti mišljenja i kulture, filozofije i poimanja univerzuma, medicine. Savremena, kvantna, fizika vodi pogledu na svet, koji je veoma sličan shvatanjima mistika svih vremena i tradicija. Paralele se pojavljuju u Ajurvedama hinduizma, Ji đingu, budističkim sutrama, ali i Heraklitovim tekstovima, sufizmu, učenju Don Huana itd.
Danas nas fizika vodi pogledu na svet koji je u suštini mistički, ali nas ona takođe vraća svojim počecima koji su – pre 2500 godina.
Koreni fizike, kao i svake zapadne nauke, mogu se naći u prvom periodu grčke filozofije, u šestom veku pre nove ere, u jednoj kulturi u kojoj nauka, filozofija i religija nisu bile razdvojene. Mudraci Miletske škole nisu se bavili takvim razlikovanjima. Njihov cilj je bio da otkriju suštinsku prirodu stvari koju su nazivali „fizis“ – izraz iz kog potiče reč „fizika“. Fizika izvorno označava nastojanje da se sagleda suštinska priroda svih stvari, što je središnji cilj svih mistika. Miletiste su kasnije Grci nazivali „hilozoistima“, što znači „oni koji smatraju da je materija živa“, jer poput kvantnih fizičara nisu videli razliku između živog i neživog. Organička shvatanja Milećana su bila veoma slična shvatanjima iznetim u drevnoj indijskoj ili kineskoj filozofiji. Heraklit Efežanin je verovao u svet večite promene i neprekidnog „nastajanja“. Filozofske škole se suprotstavljaju u viđenjima sveta i pojavljuje se Elejska škola, koja je podržavala mišljenje o jednom božanskom principu, što je dovelo do mišljenja o razdvajanju duha i materije. U tom pravcu nastavlja Parmenid, koji je smatrao da je Biće jedinstveno i nepromenljivo, da je promena nemoguća. U V veku pre nove ere, grčki filozofi su pomirili ideje Heraklita i Parmenida, i pretpostavili Biće koje se pojavljuje u određenim nepromenljivim supstancama – to je dovelo do koncepcije atoma, pa su najzad atom, materiju, smatrali kao „opeku“. O atomu je govorila filozofija Leukipa i Demokrita. Filozofija razdvajanja duha i materije je sve više hvatala korena, grčki filozofi su materiju prikazivali kao gradivne elemente koji su pasivni, a pokreće ih spoljašnja sila suštinski različita od materije. U tom filozofskom mišljenju je koren dualizma, odnosno razlikovanja uma i materije, tela i duše.
Na ovaj način, okrećući se pre svega materijalnom svetu, rađa se zapadna naučna i filozofska misao, i na ovom „dualizmu“ će graditi svoja dostignuća narednih dve hiljade godina. Pitanja duše se ostavljaju religiji.
Dekart je u XVII veku svoje shvatanje prirode razvijao na suštinskoj razdvojenosti oblasti uma i oblasti materije. Isak Njutn je na toj osnovi konstruisao svoju mehaniku i postavio osnove (sve do kraja XIX veka) mehanicističkog njutnovskog modela univerzuma, koji je dominirao naučnim mišljenjem.
Na to se nadovezuje Dekartova filozofija i „Cogito ergo sum“ („Mislim dakle postojim“), koja oslikava celokupni zapadnjački način mišljenja sve do danas – koja svoj identitet poistovećuje sa umom, a um funkcioniše zahvaljujući ćelijama. To dovodi do često psiholoških rascepljenosti između instinkta i volje, uma i duše, uma i osećanja i verovanja. Modela ponašanja i osećaja. Čovek je u neprekidnoj rascepljenosti i sukobu. Čovek ne priznaje i ne poznaje čitave delove sebe i svoje prirode.
Za razliku od mehanicističkog dualnog shvatanja zapada, istočnjačka misao, kao i misao starih Grka je „organistička“, sve je međusobno povezano. Kvantna fizika XX i XXI veka nas prisiljava da svet sagledamo veoma slično načinu na koji ga vide hinduista, budista, taoista ili mistične škole starih Grka.
Na Zapadu se intuitivna religijska vrsta znanja niže vrednuje od naučnog racionalnog znanja, dok je na Istoku obrnuto. Na Istoku je mistično, filozovsko znanje „više“ i smatra se za „apsolutno“ znanje. Apstraktno, beskrajno raznoliko i složeno. Apstraktni sistem pojmovnog mišljenja se ne može u potpunosti smestiti u „racionalno“, jer ga „racionalno“ ograničava. Pa tako, na primer, racionalno treba shvatiti da je, kako kaže fizika, „čak i prazan prostor zakrivljen“.
Oblast „racionalnog“ i naučnog se na Istoku smatra za „niže“ znanje. Racionalno znanje je iskustvo sa „objektima“ i događajima. Meri, kvantifikuje, klasifikuje i analizira. Pristup „višem“ i „nižem“ znanju se oslikava u pristupu lečenju istočnjačkih lekara. Oni holistički posmatraju čoveka koji je oboleo, kao celovito biće, ne samo kao skup ćelija.
Za sve nas je teško da prihvatimo da postoji ograničenost „pojmovnog“ naučnog znanja. Ili čak ne želimo da se bavimo time. Naučne pojmove o stvarnosti smo prihvatili kao stvarnost samu. Iako je često sama stvarnost veoma različita.
Racionalno znanje i racionalne aktivnosti svakako predstavljaju najveći deo naučne aktivnosti, ali intuicija i „uvidi“ su ono što naučnike vodi ka njihovom zamišljenom cilju. „Organički“ ekološki pogled na svet istočnjačkih filozofa i lekara u XIX, XX i XXI veku postaje sve popularniji. Poređenje između istočnjačkih mistika i kvantne fizike, naravno, nije na nivou precizne nauke izražene rečnikom savremene matematike, već u načinu posmatranja sveta da bi se došlo do spoznaje koja je ispravna.
Ono što zanima mistike je neposredni doživljaj stvarnosti, koji prevazilazi ne samo intelektualno mišljenje, već i čulno opažanje. Znanje koje proističe iz takvog iskustva naziva se „apsolutnim znanjem“ ili „uvidom“, jer se ne oslanja na razlikovanja, klasifikacije i apstrakcije intelekta, pa samim tim, na njegova ograničenja. „Apsolutno znanje“ je potpuno neintelektualno doživljavanje stvarnosti, iskustvo koje se rađa u neuobičajenom stanju svesti ili u meditacijama, mističnim stanjima, nekad i u snovima. Takva iskustva je imao na primer Nikola Tesla, da bi ih kasnije matematički smeštao u „realnost“. Malo je poznato da je Tesla bio blizak i u stalnoj prepisci sa Vivekanandom, čuvenim indijskim filozofom i mistikom. Svamija Vivekanandu su nazivali Svetim Pavlom hinduizma, a on je sam sebi dao nadimak kondenzovana Indija. Otvaranje škole u Brooklyn-u za Svamija je bilo značajno iskustvo, a njegovo prisustvo u ogromnom New York-u mnogo je značilo Nikoli Tesli, pružalo mu je podršku.
Interesantno je gledati kako se posle više vekova fizika i religija opet spajaju, kako objašnjenje sveta postaje nešto što je izvan i šire od standardno „zapadnjački“ posmatrane precizne nauke. Kako nauka polazi od veoma mistično obojenih pretpostavki i ulaže ogroman novac da ih i eksperimentalno dokaže.
Hojer, direktor CERN-a (Evropska organizacija za nuklearno istraživanje), misli i da rezultati istraživanja u CERN-u na izvestan način približavaju fiziku i metafiziku, kao i da su donekle ezoterična, daleko od svakodnevice. „Uvek postoji trenutak kada znanje zastane i kada počinje filozofija, metafizika ili religija. To je neka vrsta interfejsa koji se pomera i koji zahvata sve te discipline. Ako mi koji se njima bavimo ne razgovaramo, onda nemamo punu sliku. Najveći je problem u našoj komunikaciji je što se jezici naših oblasti razlikuju, što ne koristimo isti račnik“, kazao je Hojer.
Od 2016. Godine, CERN ima prvu ženu direktorku, Fabiolu Đanoti. Spajanje duboke intuicije i životnih činjenica je oduvek bio, pre svega, ženski dar.