PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: RADMILA SATARIĆ
FOTO: ALEKSANDAR ŠLJIVIĆ
RADMILA SATARIĆ, AUTORKA ROAMANA „SAVRŠEN ŠUT“ KOJI JE OBJAVLJEN U MESECU SEPTEMBRU 2020. GODINE U UGLEDNOJ IZDAVAČKOJ KUĆI PROMETEJ IZ NOVOG SADA.
RADMILA JE ZAVRŠILA FILOZOFSKI FAKULTET U NOVOM SADU, KATEDRU ZA JUGOSLOVENSKE KNJIŽEVNOSTI. RADILA JE U UGLEDNIM SREDNJIM ŠKOLAMA U BEOGRADU I NOVOM SADU. OSTVARILA JE VRLO USPEŠNU KARIJERU U PROSVETNOJ STRUCI, U NASTAVI SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI. UPOREDO SA KARIJEROM PROFESORA, IZGRAĐIVALA JE KARIJERU PISCA I OBJAVILA NIZ KNJIŽEVNIH OSTVARENJA (POEZIJE, PROZE, ESEJA, NAUČNIH RADOVA). RAZNOVRSNI SVET KNJIŽEVNOSTI POSTAO JE NJENA OPSERVACIJA U KOJOJ SE NIŽU SUPTILNE POETSKE MISLI DO SLIKA I MOTIVA SAVREMENOG ŽIVOTA U ROMANIMA KOJI SU VEĆ TRI PUTA DO SADA NOMINOVANI ZA NIN-OVU NAGRADU.
„SAVRŠEN ŠUT“ JE TVOJ ČETVRTI ROMAN. U KOM SI PRAVCU PEROM ŠUTIRALA OVAJ PUT?
Već i naslovna sintagma romana, koja može zvučati kao oksimoron u spoju dve reči savršen i šut, ukazuje na estetiku i dinamiku . Spoj ove dve discipline je bogat impresijama, asonancama i aliteracijama, pa nam se već u samom startu javlja vizija savršenog šuta lopte koja leti ka golu. Naslov može biti i metaforično protumačen, jer su svi ljudski poduhvati određeni šutevi koji nose nadu za postizanje gola. Realno, ovaj šut u romanu je pravi fudbalerski šut koji postiže fudbaler moćne igračke veštine, snage, volje i znanja Marko, ili Princ Markoni , kako glasi njegov profesionalni pseudonim. Po mom mišljenju fudbal je prelep, viteški sport. Fudbaleri su junaci novog doba, jer su njihove energije izuzetne , pozitivne i veći broj njih ne štedi svoju snagu na utakmicama, u igranju. Pogotovo kada nastupaju za svoj tim i državnu reprezentaciju, oni unose u igru puno znanja, talenta i posvećenosti. Ovako koncipiranu igru ja predstavljam u romanu. Međutim, i najvrednij igrački poduhvati, najplemenitije namere i veliko znanje mogu doći u fokus ljudi koji vide samo ličnu korist i matrijalnu dobit. Prepone i zamke se postavljaju na putu do visokog uspeha. Kako ih prevazići, ostati u domenu lepote igranja, viteštva , moralnosti, ostati svoj, a uzrasti na lestvici fudbalerskog i društvenog prestiža. Kako uravnoteženo podneti slavu, a ne poniziti protivnika, videti u fudbalskoj igri kosmos i odnos planeta u njemu, a put lopte od igrača do igrača kao lično učestvovanje svakog fudbalera u toj kosmičkoj igri planeta. Dati gol, videti loptu u mreži, to znači uhvatiti sunce u posed svoje isprepletene mreže i doživeti ga kao veliku sreću u određenom momentu.
Ovaj put svojim perom šutiram kroz poligon na kome se ogledaju različite discipline od estetike, dinamike, sportskog i modnog performansa do etike, muzike, likovne umetnosti, sociologije, psihologije, bogate emocionalnosti… Niz disciplina se prepliću kroz roman Savršen šut.
KROZ ROMAN KAO PISAC NISI SE POSTAVILA U ULOGU KLASIČNOG NOVINSKOG KOMENTATORA, ALI TVOJE ZNANJE O FUDBALU JE NA ZAVIDNOM NIVOU.
Za mene je pisanje o fudbalu bilo velika inspiracija i osveženje. Delovalo mi je da me u pisanju ponela dinamika sporta o kome pišem, dala mi je zalet i snagu i nije bilo kraja mojim razmišljanjima. U romanu postoji samo jedan izveštaj sportskog komentatora posle izvanredne utakmice. Sve ostalo je u domenu umetničke reči. Ja sam sagledala fudbalsku igru iz nekog drugog ugla, iako sam pre pisanja romana pročitala obimnu sportsku i naučnu literaturu u vezi fudbala. Pažnju mi je zaokupio jedan doktorat i više studija koje su se odnosile na fudbal. Shvatila sam da profesionalni fudbal zahteva ozbiljne provere talenta, sposobnosti, testiranja, treninge u različitim nivoima i da postoje jasni parametri koji moraju biti stabilni da omoguće mladom igraču bavljenje ovim lepim sportom. Fudbal ima svoja jasna pravila koja se u igranju moraju poštovati. To znači da svaki fudbaler mora posedovati visoko poznavanje tih zakonitosti igranja, ali pritom i razviti svoju igračku maštu, inteligenciju, posebnost… Put do visokog uspeha, kome se svi divimo, trnovit je i zahtevan. Čitala sam o vrsnim fudbalerima, njihovim životima, interesantnim momentima u njihovim karijerama. Smatram da sam uspela u svojoj nameri da približim vrhunsko igranje fudbala vrhunskoj umetnosti. Zato u romanu ima dosta estetike koja je vidljiva u domenu pokreta tela u toku igre, u proporcionalnosti gradje fudbalera, pa se u momentima može učiniti, kada opisijem sjajnog fudbalera Marka, da vidimo antičku Mironovu figuru Diskobolosa. Telo dobija konstrukciju koja proističe iz uzvišene filozofije sporta primenjene na stadionu, koji postaje zadivljujući podijum za sportski performans namenjen milionima gledalaca. To čudo povezanosti ljudi kroz gledanje ovog sporta, ta kolektivna uzdignuća, radosti i skandiranja su eho koji proističe iz teksta romana i prenosi se u vizuelni i akustični doživljaj. U romanu sam potražila i koren za razvijanje sportske, fudbalerske ličnosti, posmatrala sam dečje igre, inspiracije koje se mogu poneti iz svoje kuće, podrške i suprotstavljanja roditelja da se ostvari karijera fudbalera. Koliko snage treba da poseduje mladi čovek koji iz sela kreće ka velikim gradovima i prestižnim stadionima sveta. Impresivna je i lepa priča o talentu, volji, pregnuću i doživljaju fudbala kao intimne i kolektivne umetnosti, ali i priča o časovima usamljenosti onih koji se uzdignu visoko.
KAKO IZGLEDA PUT LOPTE OD IGRAČA DO MREŽE PO TEBI?
Ovaj put je u mom umetničkom viđenju vrlo složen, baš kao što je složen i sam život. Put lopte je isprepleten raznim linijama kao što su i avionski letovui po nebu koji prave mrežu, pa se čini da se iza te mreže vide planete. Deluje da su zelena i plava površina ogledalo jedna za drugu, a fudbaleri pokretači jedne nove priče u tim relacijama igračke fantazije, naracije i realizacije. Mnogo očaravajućeg ima u tom domenu, od prirodne zelene površine na kojoj se igra, do svežine vazduha kroz koji se juri. Kolektivni, socijalni momenti, nesebičnost, artizam, dobra koordiniranost, preglednost, pesma srca, viteštvo, korelacija, energija koju lopta sobom pokupi, ovladavanje njom, to je čudesna igra znanja, zdravlja, svežine, uz učešće uma, tela, namenskih pokreta koji za publiku treba da deluju stilizovano, a da su svrsishodni i efikasni. Svaki fudbaler koji dotakne loptu, daje joj neku svoju svetlost, baš kao što sijaju i zvezde u odnosima kosmičkih tela.
DA LI IMA REČENICA U ROMANU KOJA BI OPISALA CEO ROMAN?
Izdvojila bih rečenicu“ Fudbal je filozofija nadigravanja, trčanja kroz život do potpunog otkrivanja smisla“.
Želim da istaknem da su i emocije u romanu u skladu sa igranjem fudbala. Pošto reč emocija potiče od latinske reči emovere – kretanje, to se emocije u romanu neprekidno razvijaju, kreću i traže svoj put do smisla.
ŠTA BI IZDVOJILA KAO OSOBENOST OVOG ROMANA?
Roman ima sportski i umetnički karakter. Osnovna tema je sport, ali ceo roman je prožet umetnošću, njeniom lepotom i vrlinama. I sam život je umetnost, pa se čini što je složeniji da u njemu ima više umetnosti. Ako je ljubav najlepši deo ljudskog života , onda je i najlepši deo umetnosti. Stoga su stranice koje obiluju pričom o ljubavi veoma vredne i lepe. Jer ljubav čini ljude plemenitim i lepim, ljubav je pokretač za dobre akcije, za smislena čekanja, nadanja i ostvarenja, praštanja i zaboravljanja nevažnog. Ljubav je podsticaj da se bude bolji i iz sebe pokrene maksimum dobrog. Posebno su vredni likovi Marko i Jana koji se vole, razilaze i traže u poslovnim karijerama svoju ostvarenost. Njihovi putevi se razdvajaju, ali i prepliću, spajaju, upravo kao i lopta koja terenom kruži i na kraju ciljano leti ka mreži. Na tom putu lopte, kretanju emocija ima posebno lepe muzike, od pesme Bitlsa „Let It Be“, grupe ABBA i pesme „Waterloo“, etno ritmova u pesmi „Hajde Jano“, pesme Serža Genzbura i Džejn Birkin „Je T`aime Moi Non Plus“, do trijumfalnog glasa Freda Merkjuria i pesme „We Are the Champions“. Pošto je performativna umetnost prisutna u romanu, onda je i sport u tom niovou predstavljen. Fudbal je povezan emocijama sa muzikom i filmom, modnim dizajnom, lepotom ljudske figure od lepih likova Jane i Marka do lepote ikone filma Brižit Bardo i njene kopije Mone. Postoje komparacije po estetici koje su neodoljive: Jana-Mona Liza; Brižit Bardo-Mona…
Izdvojila bih i stranice koje govore o etičkim načelima likova koji postavljaju pitanja o nadmoći nad protivnikom, ali i konstruktivnom, humanom pristupu slavljenja sportske pobede.
KOJE TE SILE VUKU KA PISANJU I KONSTANTNOM STVARANJU?
Kada se uđe u stvaralački proces književnosti, mislim da onda nema prestanka, kao da je autor ušlao u neku zlatonosnu reku koja obasjava posebnom svetlošću i nosi pisca napred. Granice su nejasne i nevidljive. U tom procesu rađaju se novi likovi koji u kompoziciji dela zauizimaju svoja mesta, imaju odlične komunikacije, kretanja i potrebe, pa nas tako odvode i u nove prostre koje preko njih upoznajemo. Meni je bilo veoma interesantno i zabavno da pišem roman Savršen šut u toku pandemije korone, roman me odvojio od svih loših misli i informacija. Živela sam u čarobnom svetu energičnog sporta i dinamičnih misli. I na kraju, kad sam roman završila, bilo mi je žao što se rastajem od svojih likova.
ZAŠTO NOVINARI VOLE DA PIŠU O FUDBALERIMA A ZAŠTO PISCI?
Novinari sigurno vole da pišu o fudbalu na svoj sportski-komentatorski način i to rade odlično, čak i sa puno strasti, kao da ih ponese atmosfera sa stadiona, jer oni o fudbalskom događaju izveštavaju u toku utakmice i neposredno posle nje, pa su tako njihovi utisci sveži i opisi vrlo impresivni, puni energije. Da li ima navijačkog u pisanju sportskih novinara, verujem da ima, jer je teško ostati neutralan kada se uoči specijalno umeće fudbalera. Ja sam se u jednom detalju romana postavila u ulogu sportskog novinara koji izveštava o maestralnoj utakmici i odličnoj igri Princa Markonija. To je jedna stranica u romanu. Ostali delovi su književni, odnosno umetnički pristup u opisu lika fudbalera. Umetnički pristup je mnogo kompleksniji i slojevitiji. On se fokusira na maestralnu igru, ali i na ostale komponente života fudbalera, otkrivajući njegovu bogatu ličnost. Pisac prati šira interesovanja lika, njegove emocije, prilagođavanja, poreklo, društvenu sredinu u kojoj se kreće, njegove intimne potrebe, otkriva celo bogatstvo njegove ličnosti. Princ Markoni je moja odlična inspiracija, jer je posebno vredan lik po lepoti svoje prirode, fizičkom izgledu, humanosti, sportskom umeću,ljubavi koju nosi u sebi.
KAŽU „U FUDBAL I POLITIKU SE SVI RAZUMEJU“. DA LI JE TO BAŠ TAKO?
Izgleda da je tako kada ljudi o tome govore sa svim svojim argumentima koje iznose. U mom romanu se i kaže da uvek postoji dvanaesti igrač u timu, onaj iz publike koji igra zajedno sa timom, navigator je, usmerava, diriguje, konstruiše, savetuje, to je onaj gledalac sa tribina koji navija, ili gledalac pred ekranom koji trči zajedno sa fudbalerima, iako ne mrda sa mesta. Možda je u tome čarolija fudbala i politike što svi imaju pravo da kreiraju, navijaju, savetuju, dodaju loptu da sve bude bolje i uspešnije i da se osećaju svi kao da su oni doprineli dobrom rezultatu. Verovatno su to najotvorenije i najdostupnije, najvidljivije delatnosti o kojima se čovek prilično informiše. Ostale delatnosti su nekako hermetizovane, otuđene, pa ih ne dohvataju široke mase da ih tumače. Zato se kaže za fubal da je „Najvažnija sporedna stvar na svetu“. Verovatno ljudi puno teorijski znaju o fudbalu, ali praktični, realni fudbal je sve, samo ne teorija…
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „RAZUM I OSEĆAJNOST“. KOM SI SE TI CARSTVU PRIKLONILA?
Kod mene su ova dva carstva u stalnim dodirima. Dekart je rekao „Cogito ergo sum“ (mislim dakle jesam). Onaj ko misli taj ume i da upravlja emocijama, što je veoma važno. Ja nekako uspevam da ova dva carstva izbalansiram i postižem da egzistiraju uporedo, zajedno. Kad me ponese osećajnost, to se jasno vidi i u mom pisanju. Zato se mogu uočiti kontrasti u mojim delima kad se razum postavi kao prepona ispred osećajnosti i počne da zaustavlja fluidne tokove emocija koje prodiru kao voda…