PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: VIOLETA JOVANOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
VIOLETA JOVANOVIĆ, ROĐENA U ODŽACIMA, ZAVRŠILA JE FILOZOFSKI FAKULTET U NOVOM SADU, SMER ANGLISTIKA. IZVRŠNA JE DIREKTORKA NACIONALNE ALIJANSE ZA LOKALNI EKONOMSKI RAZVOJ – NALED – NEZAVISNO, NEPROFITNO I NESTRANAČKO UDRUŽENJE, ČIJA JE MISIJA UNAPREĐENJE POSLOVNOG OKRUŽENJA U SRBIJI KROZ JAVNO-PRIVATNI DIJALOG. OD SVOG OSNIVANJA 2006. GODINE DO DANAS, NALED JE OKUPIO VIŠE OD 300 DRUŠTVENO ODGOVORNIH KOMPANIJA, LOKALNIH SAMOUPRAVA I ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA. ČLANOVI SE ZALAŽU ZA EFIKASNU I TRANSPARENTNU JAVNU UPRAVU, FER KONKURENCIJU, SMANJENJE BIROKRATIJE I PARAFISKALNOG OPTEREĆENJA PRIVREDE.
PREDSEDNICA JE UDRUŽENJA “ETNO MREŽE” U BEOGRADU, ČIJA JE MISIJA OČUVANJE I PROMOCIJA TRADICIONALIH RUKOTVORINA SRBIJE. ZA RYL MAGAZIN, SA VIOLETOM RAZGOVARAM UPRAVO O VAŽNOSTI ETNO MREŽE ZA SRBIJU I RUKOTVORINA KOJE PREDSTAVLJAJU NAŠE NASLEĐE I KULTURNI IDENTITET.
KADA POGLEDATE 15 GODINA UNAZAD DO DANAS, KAKO JE IZGLEDAO RAZVOJ ORGANIZACIJE KOJA ČUVA TRADICIJU?
Inicijativa za formiranje Etno mreže je pokrenuta još 2002. godine, uz pomoć USAID-a, koji je tada podržavao razvojne projekte na lokalu, sa ciljem zapošljavanja i pokretanja lokalne ekonomije. Grudva koja je kasnije narasla u lavinu stigla je iz Kikinde, odakle nam se obratila grupa žena koje su u livnici ostale bez posla i došle na ideju da sebi obezbede izvor prihoda izradom rukotvorina. Projekat je podržao njihovu ideju kroz nabavku opreme, kasnije kroz obuku, pakovanje, dizajn i promociju proizvoda. Projektu se za kratko vreme priključilo još desetak udruženja iz Vojvodine da bi od 2005. do 2007. obuhvatao četrdesetak udruženja i više od 1000 žena iz svih krajeva Srbije koje su dobije priliku da se radno osposobe i ekonomski i društveno afirmišu.
Etno mreža je od projektne inicijative izrasla u reprezentativan nacionalni savez koji okuplja lokalna zanatska udruženja proizvođača finih rukotvorina i od 2005. posvećeno radi na očuvanju kulturnog nasleđa Srbije i ekonomskom osnaživanju žena i mladih u ruralnim područjima. Etno mreža se zalaže za ekonomsku i društvenu afirmaciju proizvođača rukotvorina i sprovodi mere kojima tradicionalno nasleđe stavlјa u službu lokalnog razvoja i zapošlјavanja.
Delovanjem Etno mreže, staparski ćilim je otrgnut od zaborava i uvršten na Nacionalnu listu nematerijalnog nasleđa i revitalizovane su četiri tradicionalne tehnike: zlatovez, tkanje (klečanje), pustovanje, necanje.
Oznaka Etno mreže je potvrda autentičnosti i izuzetnog kvaliteta. Rukotvorine Etno mreže protokol Vlade Republike Srbije i državne institucije koriste kao poslovne i diplomatske poklone.
KOLIKO ČLANICA IMA U ETNO MREŽI I PO KOJIM STANDARDIMA RADE?
Etno mreža sarađuje sa više stotina žena iz svih krajeva naše zemlјe koje se angažuju u lokalnim udruženjima i zadrugama na izradi osmišlјenih proizvoda od prirodnih materijala, povezujući tradicionalne motive i tehnike i savremeni dizajn. Sa ciljem da pomogne profilisanju članstva i plasmanu proizvoda, umetnički savet Etno mreže je definisao standarde u segmentu autentičnosti i kvaliteta proizvoda, izvođenja obuka i radionica, kao i načinu izlaganja i prezentacije, koje organizaciju čini prepoznatljivom po kvalitetu i rafiniranosti koja se ogleda u svakom od proizvoda.
Dodatno, Etno mreža je od 2010. ustanovila žiriranu izložbu „Sto žena – sto minijatura“ kao jedinu manifestacija te vrste u Srbiji koja ženama koje se profesionalno bave izradom rukotvorina daje priliku da se usavršavaju i takmiče u tradicionalnim tehnikama i tako čuvaju kulturno nasleđe Srbije. Organizovana je po ugledu na manifestacije u inostranstvu, a cilj je da se motivišu žene i mladi koji se bave izradom autentičnih rukotvorina da svoje veštine unaprede, profesionalizuju se u poštovanju visokih standarda u tradicionalnim tehnikama i da pored novčane nagrade, dobiju priznanje stručne javnosti i društveno vrednovanje svog rada. Ove godine izložba je održana sedmi put i nagrađeni su autori u kategorijama vez i zlatovez, pustovanje, tkanje i necanje, kao i mladi autori kako bi se tradicija afirmisala i među njima.
KOLIKO SU DANAS POPULARNE RUKOTVORINE U SVETU, A KOLIKO KOD NAS?
Rukotvorine su proizvodi koji naciju čine ponosnom pred svetom jer nose obeležja njenog nasleđa i kulturnog identiteta i mi to prepoznajemo u pažnji sa kojom se neguju indijski sari, škotski kilt ili holandske klompe. Rukotvorine našeg podneblja su praktično nestale kao prepoznatljiv domaći proizvod koji je ranije bio plasiran kroz trgovačku mrežu i lanac prodavnica „Narodne radinosti“. Ekonomski i društveni problemi tokom prethodne decenije su potisnuli proizvodnju rukotvorina zbog upliva niskokvalitetnih, ali jeftinih stranih proizvoda koji su naizgled prilagođeniji mogućnostima prosečnog potrošača. Etno mreža nastoji da svojim radom vrati vrednost nematerijalnom nasleđu i ženama koje ga posvećeno čuvaju od zaborava.
Istraživanja tržišta koja je sprovela Etno mreža potvrđuju visok nivo tražnje za rukotvorinama, naročito u odabranim ciljnim grupama turista, stranaca i diplomata koji traže rukotvorine u centralnim gradskim zonama poput naše Knez Mihailove, gde ih obično i viđamo u inostranstvu. Ove proizvode traže i naši ljudi za porodične slave, kao poklone za inostranstvo ili za kompanijske proslave i važne goste. Danas je u Beogradu mnogo praznih lokala u javnom vlasništvu i zato se zalažemo da se ti prostori pod povoljnim uslovima ustupe udruženjima i zanatlijama koji bi svojom ponudom oplemenili turističku ponudu grada i jačali imidž Srbije i njene prestonice. Ponudu Etno mreže vidimo u gradskoj galeriji u pešačkoj zoni, koja bi svojom postavkom, radionicama, javnim časovima i osmišljenim programima privlačila posetioce, mlade i državne delegacije. Nastojimo da zainteresujemo i neki hotel visoke kategorije da napravi umetničku instalaciju u prostoru recepcije kako bi gostima predstavio tradiciju Srbije na savremen način i kroz recepciju, kao gest društvene odgovornosti, ponudio kanal za plasman i prihod za proizvođače.
KOLIKO TRUDA I RADA U PROSEKU TREBA DA BI NASTALA JEDNA RUKOTVORINA? I ŠTA BISTE IZDVOJILI OD VAŠIH PROIZVODA?
Izrada tradicionalnih i autentičnih rukotvorina zahteva pre svega vreme jer se sve radi rukom, što danas postaje retkost u doba industrijalizacije i mašinske proizvodnje. Recimo, jedna pustovana lopta traži 4-8 sata rada uz mnogo prethodnog iskustva, a za ukrašavanje treba barem još toliko.
Kvalitetne rukotvorine su, povrh svega, rezultat višegodišnjeg rada proizvođača na izgradnji veština u odabranim tehnikama, izboru motiva i proizvoda, unapređenja dizajna, pripreme adekvatnog pakovanja i sertifikata, kao i puta do tržišta, što u konačnom zbiru znači da takvi proizvodi, naročito ako su kvalitetni, ne mogu biti jeftini. Pitanje cene proizvoda je istovremeno povezano i s vrednovanjem rada žena na selu i određivanjem cene njihovog rada i proizvoda. S druge strane, cena rukotvorina se često posmatra isključivo sa komercijalnog aspekta kroz upotrebnu vrednost ovih predmeta, što umanjuje umetničku i kulturološku vrednost koju kvalitetne rukotvorine podrazumevaju.
Od proizvoda, ovde bismo izdvojili azbuku u zlatovezu koja predstavlja najčešći poklon koji državni protokol koristi kao reprezentaciju u susretima sa stranim zvaničnicima i diplomatama. Azbuka se koristila kao ”vezilačka početnica” (prvi komad mlade vezilјe) i model za širenje prosvetitelјskih ideja sa cilјem opismenjavanja stanovništva. Koreni zlatoveza su u Vizantiji, gde je veština veza bila veoma cenjena, a vez zlatnom i srebrnom žicom bio je privilegija bogatog sloja građana i sveštenstva. U srednjovekovnoj srpskoj državi, na dvoru su nošene odore od svile i kadife ukrašene zlatovezom. Kasnije se i svečana gradska odeća ukrašavala zlatovezom.
TRADICIONALNE TEHNIKE: PLETENJE, VEZ, ZLATOVEZ, TKANJE, PUSTOVANJE, NECANJE… KO SU ŽENE KOJE SE JOŠ BAVE OVIM ZANATIMA?
Proizvođači rukotvorina su prevashodno žene iz unutrašnjosti i sa sela, koje su veštine ručnog rada naučile od svojih mama i baka i spremne su da svoja znanja prenesu na nove generacije. Foto-robot uobičajenog proizvođača rukotvorina u Srbiji je sredovečna žena koja je često trajno nezaposlena jer joj nedostaje podrška institucija i podstrek okruženja da svoje veštine unapredi i od amatera izraste u preduzimljivog proizvođača koji radi za tržište. Misija Etno mreže je da pruži podršku svojim članicama da se udruže i osposobe da sebi stvore izvor prihoda iz kreativnog posla koji mogu da organizuju prema drugim obaveza koje obično imaju u domaćinstvu i porodici, a da pri tom ne moraju da napuste sredinu u kojoj žive.
Prema ažurnim podacima Agencije za privredne registre, u Srbiji danas gotovo da ne postoje privredna društva koja se bave proizvodnjom rukotvorina, a koja bi mogla da nastupaju kao formalni poslodavci za žene iz ruralnih područja, jer one često nemaju dovoljno znanja i informacija, ali i samopouzdanja i podrške porodice u pokušaju da se samozaposle i funkcionišu kao preduzetnice. Devedesetih godina prošlog veka, u tzv. tranziciji, privatizovana su preduzeća „Narodna radinost“, „Moda“ Veliko Gradište, „Sirogojno“, tkačka zadruga „Rajka Borojević“ i druga, koja su se bavila proizvodnjom i plasmanom tradicionalnih rukotvorina. Svojom inicijativom, Etno mreža nastoji da oživi i sačuva tradicionalna znanja i ukaže na potencijal koje nasleđe može da ima u lokalnom razvoju i brendiranju gradova i regiona. Taj potencijal se sve više prepoznaje u segmentu hrane sa geografskom oznakom poput somborskog sira, homoljskog meda i pirotske peglane kobasice, dok je za rukotvorine poput bezdanskog damasta i pirotskog ćilima potrebna dodatna podrška institucija na jačanju svesti javnosti o njihovom značaju.
KAKO BISTE OBJASNILI TEHNIKU PUSTOVANJA?
Kao tehniku prijemčivu za svakoga – za decu, nezaposlene, one pod stresom, osobe sa posebnim potrebama i sve koji vole rad sa prirodnim materijalima, koji podstiču ponovnu upotrebu prirodnih materijala, kreativnost, razvoj intelektualnih i motoričkih veština, opuštanje i izradu upotrebnih, odevnih i dekorativnih proizvoda sa ličnim pečatom. Pustovanje predstavlјa najstariju tradicionalnu tehniku obrade tekstila koja podrazumeva višečasovno trlјanje vune toplom vodom i sapunom. Nekada su ovom tehnikom izrađivani šatori, madraci, odeća, obuća, igračke i ukrasni predmeti koji su bili potrebni domaćinstvu. Pustovani komadi su bili ogledalo bogatstva porodice i broja ovaca, a ova globalno prisutna tehnika je postojala kod mnogih naroda, posebno u planinskim područjima. Reči pustovanje i pust su staroslovenskog porekla. Pustovanje vune se pominje u najstarijim srpskim pisanim dokumentima: u Domentijanovom životopisu Svetog Save iz prve polovine 13. veka, kao i u povelјi cara Dušana manastiru Hilandar. Car Dušan je obavezao sela koja pripadaju manastiru da izrađuju pustove za manastirsku bolnicu.
Motivi zastuplјeni na pustovanim komadima Etno mreže su preuzeti sa dekorativne plastike srednjevekovnih manastira, sa zubuna i mozaika u Carskoj palati u Sremskoj Mitrovici.
Pustovana lopta se smatra najstarijom igračkom koju su deca nekada pravila ručnim valјanjem životinjske dlake, najčešće sa želјom da prekrate vreme i zabave se tokom čuvanja stoke. Danas ih žene u Etno mreži izrađuju najstarijom tehnikom pustovanja – ručnog valјanja vune, u različitim veličinama, sa najraznovrsnijim šarama, a neke u sredini imaju pirinač u orahovoj lјusci koji prijatno zvecka tokom kotrlјanja lopte.
„ETNO MREŽA“ JE KROVNA ORGANIZACIJA SVIM OSTALIM UDRUŽENJIMA KOJA SE BAVE RUČNOM RADINOŠĆU. SA KAKVIM SE IZAZOVIMA SUSREĆETE? I KAKVI SU STANDARDI POSTAVLJENI?
Etno mreža okuplja dvadesetak udruženja iz svih krajeva Srbije i višestruko je nagrađivana kao lider u postavljanju standarda kvaliteta u proizvodnji, prezentaciji i plasmanu rukotvorina. Pored standarda Etno mreže, pomenula bih i konvencije koje je Srbija ratifikovala u ovoj oblasti, a to su Konvencija o raznovrsnosti kulturnih izraza i Konvencija o očuvanju nematerijalnog kulturnog nasleđa. Od propisa u ovoj oblasti imamo samo Pravilnik o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, koji je u nadležnosti ministarstva privrede i služi kao temelj za dobijanje sertifikata otvorene šake. Postupak za dobijanje sertifikata je zahtevan i smislen i nužno je da ga prate pogodnosti i podsticaji koje bi država omogućila nosiocima sertifikata. Tu pre svega mislimo na poreske olakšice i tretman kod nabavke repromaterijala, prioriteta u dobijanju poslovnog prostora u javnoj svojini, plasmana proizvoda kroz javne nabavke i subvencija za zapošljavanje.
U KOM PRAVCU ĆE SE RAZVIJATI UDRUŽENJE I ŠTA JE ONO ŠTO VAM MOŽDA NEDOSTAJE?
Etno mreža se zalaže za snažniju podršku i konkretne mere za proizvođače rukotvorina kroz donošenje Zakona o zanatstvu koji bi definisao status zanatlija i stvorio okvir za očuvanje i razvoj zanata koji su zbog zanemarivanja društva ugroženi, iako predstavljaju veliki potencijal za razvoj lokalne ekonomije zasnovane na tradicionalnim znanjima koja se prenose generacijama i sastavni su deo našeg identiteta. Zakonom o zanatstvu bi se stvorili preduslovi za očuvanje zanata koji su, poput opančarskog, ugroženi jer su prinuđeni da uvoze kožu pošto su fabrike koje su je za njih štavile privatizovane i usmerene isključivo na strana tržišta.
Uz zakon o zanatstvu, Etno Mreža zagovara i uspostavljanje instituta Čuvar tradicije, koji je predviđen navedenom UNESCO konvencijom, a koja obezbeđuje platu iz budžeta za kvalifikovane čuvare nasleđa, odnosno društvene radnike, pretežno žene, koje vrše funkciju čuvara nasleđa kroz aktivno prenošenje znanja i promociju elemenata nematerijalnog nasleđa u lokalnoj zajednici. Dodatno, donosiocima odluka na lokalnom i republičkom nivou predlažemo i paket mera za podršku zanatlijama kroz programe za zaštitu porekla i geografsku oznaku, specijalizovane izložbe, takmičenja i žirirane manifestacije, javne radove u kulturi, otvaranje etno galerija i snabdevanje naših ambasada u inostranstvu zanatskim proizvodima za potrebe reprezentacije, što bi uz razvoj lokalne ekonomije doprinelo i promociji i jačanju imidža Srbije u svetu. U sistem za podršku je neophodno uključiti i turističke organizacije i HORECA sektor koji imaju ključnu ulogu u stvaranju kanala za plasman i otvaranju pristupa tržištu za autentičnu hranu i rukotvorine kao zanatske proizvode.
KOJA JE VAŠA FORMULA USPEHA?
Posebno me motiviše rad na promenama koje su korisne za društvo u celini i čiji rezultati osim uspeha, donose i elan da se nastavi dalje. Nastojim da radim posvećeno ono što najbolje umem, da uprkos preprekama ne odustajem. Trudim se da u kolektivu vodim primerom i da sledim dobre uzore na koje se ugledam. U moju formulu ulazi i obavezno vežbanje, vreme sa familijom i duge šetnje s našim psima Duškom i Medom.
TEMA DECEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „MOJA 2020“. KAKVA JE BILA VAŠA?
Potpuno nepredvidiva, sa mnogo izazova i ograničenja, potpunog izmeštanja iz dnevne rutine i privikavanja na nov način funkcionisanja i rada. Zadovoljna sam onim što smo uprkos okolnostima uspeli da postignemo, iako sam nestrpljiva da opet putujemo bezbrižni i slobodni.