PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: PREDRAG DAMJANOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
Predrag Damjanović, rođen je 30. oktobra 1975. godine. Magistrirao je slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Trenutno je student doktorskih umetničkih studija, u završnoj fazi izrade doktorskog rada pod nazivom Prizori ideološkog ćorsokaka – umetnost u kontekstu jezika, ideologije i strukture želje. Izlagao je u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Smederevu, Karlsrueu, Vroclavu, Tampereu, Geteborgu, Sent Etjenu, Kopenhagenu. Od 2011. je član ULUS-a sa statusom samostalnog umetnika.
SLAVOJ ŽIŽEK JE VELIKA INSPIRACIJA U TVOM RADU. MOŽDA I POLAZNA OSNOVA SVEGA. ŠTA TE JE NAJVIŠE PRIVUKLO U NJEGOVOM RAZMIŠLJANJU I FILOZOFSKOM POGLEDU NA SVET?
Ja sam se stalno interesovao za psihologiju i ova disciplina je uvek bila u pozadini mojih umetničkih promišljanja. Onda sam otkrio da Žižek radi nešto magično, u tom trenutku za mene potpuno novo (što nije ni malo novo niti originalno Žižekovo razmišljanje): on psihoanalitičke ideje stavlja u celokupnu društvenu ravan. Tako psihoanalitičke metode koje se bave tumačenjem simptoma koji su refleksi konflikata u ličnosti postaju metode za tumačenje društvenih konflikata, čiji su simtomi zapravo kulturni akti. I odjednom (zapravo ne odjednom, jer je bila gorka muka razumeti o čemu Žižek trabunja), shvatam da sam u polju hermeneutike, imam neki alat za tumačenje umetnosti i kulture. Takođe sam shvatio da imam alat da razumem sopstveni rad kroz neki teorijski konstrukt, koji bih mogao da primenim u daljem radu. I na kraju, kroz njegov kritički odnos prema savremenim misliocima, politici, kulturi i aktivizmu, razumeo sam ideje postrukturalističkih mislilaca, zapravo mesto odakle sam krenuo nakon studija. Žižek je opisao u svojim tumčenjima neke od mojih omiljenih režisera – Linča, Kjubrika i Tarkovskog kao filozofe vizuelnog (parafraziram). Ta koncepcija umetnika mi se posebno svidela.
TVOJ DOKTORSKO-UMETNIČKO ISTRAŽIVAČKI PROJEKAT KONCIPIRAN JE KAO STRUKTURA KOJA PROIZILAZI IZ TEORIJSKOG, ESTETSKOG I ETIČKOG POLAZIŠTA. O ČEMU JE ZAPRAVO REČ?
To je tačno. Kao struktura, jer su ovi elementi međusobno zavisni. To je bilo jako važno da naglasim u svom radu jer sam, a saznajem da to nije uobičajeno, bio inspirisan teorijom koja nije izolovana po sebi jer izranja iz nekog mog prethodnog rada u vizuelnim umetnostima, estetike koja je nastala u specifičnom životnom okruženju ili podrobnije, specifičnom istorijskom trenutku, kao refleks određenih promišljanja. Sve to je u okviru mog etičkog nastojanja u kome shvatam umetnost kao medij u kome stalno pokušavam na neki način da objasnim svet. Etički je u tom smislu da stalno iznova preispitujem stvari, jer je stvaranje proces… neetički je doneti totalni sud o stvarima.
DA LI POSTOJI UMETNIČKA PRAKSA KOJA KRITIKUJE IDEOLOGIJU ILI DA LI POSTOJI MESTO VAN IDEOLOGIJE?
Da bih odgovorio na ovo pitanje, moramo da budemo duboko u teoriji. Zapravo, ja i nemam odgovor na ovo pitanje, ali mogu da pokušam ukratko da odgovorim šta je ta zapitanost i kako me je ona motivisala da reagujem kreativno. Žižek pokušava da predstavi validnu kritiku ideologije i to čini, generalno gledajući, uz pomoć Marksove filozofije kao sredstva za izražavanje ideološke kritike i Hegelove dijalektike kao metode i tipa razmišljanja. Međutim, sve to ima malo drugačiju prizmu od uobičajenih shvatanja Marksa i Hegela, jer je sagledano kroz Lakanov teorijski okvir. Ako pokušamo da kritikujemo ideologiju, mi zapravo pokušavamo da razlučimo stvarnost od ideoloških mistifikacija. Ta stvarnost je opet jedan simbolički konstrukt, zbir pretpostavki, koncepcija, ideja i teorija. Zapravo, ta realnost je mesto gde fikcija preuzima ruho istine. I ovde imamo ozbiljan problem cirkularnosti, koji je stalni problem u filozofskoj kontinentalnoj tradiciji. Fuko je to sročio na sledeći način: koliko god da težimo emancipaciji i realizaciji ljudskog bića, ovi pojmovi su proizvod našeg klasnog sistema i nisu validni da opravdaju borbu koja bi promenila temelje našeg društva. To su koncepti koji su nastali u sistemu koji pokušavaju da kritikuju. Sa druge strane, svaki taj simbolički konstrukt koji nazivamo realnost (naša pojmovno naučna, društvena, politička) ostaje na kraju inkonzistentan, nedovoljno dosledan da opiše svet u potpunosti. Uvek ostaje neko mesto koje naš simbolički sistem ne uspeva da obuhvati. Ernesto Laklau ovde vidi početnu mogućnost za političku borbu koja bi trebalo da pokrene sistem da se ponovo preispita. I konačno Žižek ovde postaje krajnje interesantan, jer on Laklaua čita kroz Lakanovu prizmu: ovo prazno mesto koje ne uspeva da bude opisano zbog inkonzistentnosti Simboličkog je zapravo Lakanovo Stvarno, jedan od tri fenomenološki moguća ljudska iskustva koje stoji van mogućeg označavanja i opisivanja. U suštini, to je mesto traume, mesto konstitutivnog društvenog antagonizma. Iako je nemoguće zauzeti ovu poziciju, njeno postojanje garantuje postojanje ideologije. Šta sad mi možemo sa ovim gledištem? Po Žižeku, na primer, a to je trenutno prilično aktuelno, mi možemo da lociramo svaki vid populizma koji u spoljnim uzrocima – ekonomska kriza, migranti, briselska birokratija… pokušava da prikrije vlastiti društveni rascep (antagonizam). To je bio i problem sa nacizmom, gde je imanentni društveni problem, u pokušaju da formira stabilno društvo, projektovan u lik Jevrejina. Na sličan način, ja vidim kreativnost u umetnosti. Ako pokušate da se bavite mestom traume, nemate ništa lagano u vezi sa umetnošću, već da citiram Suzan Zontag – slike koje vas progone. Ovde negde u mom radu stoji etički momenat i koliko god to čudno izgledalo na prvi pogled, krajnji optimizam, jer želim da nekako učinim svet boljim.
STRIP KATALOG BLACK NOTEBOOKS KOJI JE PRATIO TVOJU DOKTORSKU IZLOŽBU JE CITATNE STRUKTURE. TI PREPOZNATLJIVE I NEPOZNATE KULTURE STAVLJAŠ U SVOJ KONTEKST. KRITIČKI I PSIHOANALITIČKI POSMATRAŠ SVET OKO SEBE. TO NIJE SAMO SVET KOJI PRIPADA FILMU, SLIKAMA… TA BRUTALNOST JE SASTAVNI DEO REALNOSTI U KOJOJ ŽIVIMO.
Fasciniran sam slikama koje viđam u savremenim medijima, ali ih uglavnom doživljavam kompleksno, čitam ih i uklapam u vlastiti referentni okvir, rekontekstualizujem i kolažiram, krojim i uklapam u drugačije viđenje stvari. Crteži iz serije Black Notebooks predstavljaju moj najneposredniji izraz i doživljaj promišljanja i iščitavanja teorije. Svi su nastali u crnim Moleskinovim sveskama koje su uvek bile sa mnom. Crtao sam svuda kad god sam imao vremena i samom tom praksom reflektovao sam duh vremena oličenog u prekornom radu. Vidite, kada gledate umetnički rad u totalitetu, na koliko se sve nivoa struktuira. Bitno je da umetnički rad bude refleksivan i samo refleksivan, sazdan od utisaka, razmišljanja, doživljaja, čulnih nadražaja… Slažem se da je tu prepoznatljiva brutalnost u mojoj poetici, ali još važnije, potrebna mi je ironijska distanca. Umetnost je način da se nosim sa svetom, da stvorim tu distancu i obezbedim prostor za humor.
U BLACK NOTEBOOKSU KAŽEŠ „WE WANT OUR FATHERS DEAD“, POIGRAVAŠ SE PSIHOLOŠKIM ZAKLJUČKOM KAKO TEŽIMO BESMRTNOSTI, DOK OTAC U NAMA DAJE RESTRIKCIJE U UŽIVANJU. ŠTA SI SVE SUBLIMIRAO U OVU IDEJU KOJA SE NALAZI NA POČETNIM STRANICAMA TVOG UNDERGROUND STRIPA?
Žižek se pita žašto je Frojd svoj mit o Edipu dopunio motivom mrtvog oca horde (koga su ubila vlastita deca) u radu Totemi i tabui. Zar nije upravo mrtav otac krajnje razrešenje konflikta u Edipovom mitu – eliminacija agenta kastracije. I ovde stvar postaje divno komplikovana! Jedino povratak mrtvog oca u vidu njegovog imena može da bude osnova simboličkog sveta, sveta u kome zapravo živimo. Deca horde su ubila oca, surovog agenta koji poseduje svo uživanje. Ali zapravo nisu razrešila konflikt jer je odnos prema ocu podrazumevao krajnju ambivalentnost: s jedne strane mržnju i zavist, a sa druge divljenje. I odlučila su da neće ponoviti ovaj akt i u njegovo ime stvorili su prvi festival koji je preteča simboličkog poretka, prve institucije koja predstavlja načela i vrednosti stvarnog oca. Za Žižeka stvarni otac nikada nije ni postojao kao materijalna stvar. On je puki simbolički poredak, mreža socijalnih institucija, običaja i zakona. Ovaj simbolički poredak je apsolutno fragilan i zasnovan je na veri njegovih pristalica u njegovo postojanje, na obliku minimalne idealizacije, vrsti kolektivne laži da car nije go, u kojoj svi zajedno učestvujemo. Lakanovo ime za ovaj simbolički poredak je veliki Drugi (Bog, ideologija, neophodnost istorijskog progresa…). I onda kada govorimo o ulozi vođe u bilo kom smislu treba shvatiti da njegova moć ne potiče neposredno od njegove harizme, već od strukturalnog mesta koje zauzima. Mi svi znamo da je on obični, jadni, prljavi, pokvareni… ali se prema njemu odnosimo sa poštovanjem, odnosno prava efikasnost je zapravo simbolička efikasnost. Ovo sve je rezultat šireg gledišta koje negira intrističko shvatanje značenja po sebi, već značenja koje nastaje u jeziku, u strukturi međuzavisnih elemenata.
U ČEMU SE OGLEDA TVOJA ZAPITANOST, ALI I U ČEMU JE TVOJ DOPRINOS KROZ DOKTORSKI RAD U UMETNOSTI?
Osetio sam ogromno olakšanje kada je Žižek formulisao zadatak filozofa, a ja sam se nekako identifikovao sa ulogom koju sam već pomenuo na početku našeg razgovora – filozofa vizuelnog. Žižek je definisao zadatak filozofa kao veoma skroman: to je zapitanost koja definiše šta je referentni okvir, šta čini krajnji horizont značenja u kome nastaje određena tvrdnja ili pitanje? Šta je osnova, ukupni sloj podrazumevanja kada neko kaže to što kaže? Dakle, nisam obavezan da dajem odgovore, krajnje pozitivne stavove. To bi na koncu svega bilo krajnje pretenciozno, to je zadatak ideologa. Umetnost vidim u polju razmatranja i kritičkog promišljanja.
FILM JE JEDNA OD KLJUČNIH INSPIRACIJA U TVOM RADU. FOTOGRAFIJA FILMA, LIKOVNOST I NARATIVNOST FILMSKOG KADRA SU TRANSPONOVANI U SLIKARSKI MEDIJ. U FILMU „PERVERZNJAKOV VODIČ KROZ FILM“, ŽIŽEK U SAMOM UVODU IZGOVARA: „NAŠ PROBLEM NIJE DA LI SU NAŠE ŽELJE ZADOVOLJENE ILI NE. PROBLEM JE KAKO UOPŠTE ZNAMO ŠTA ŽELIMO. NEMA NIŠTA SPONTANO, NIŠTA PRIRODNO POVODOM LJUDSKIH ŽELJA. NAŠE ŽELJE SU VEŠTAČKE. MI MORAMO DA BUDEMO NAUČENI DA ŽELIMO. FILM JE ULTIMATIVNO PERVERZNA UMETNOST“ – IZ KATALOGA POVODOM TVOJE IZLOŽBE „IZGUBLJENI PEJZAŽ – LOST LANDSCAPE“. KAKO BI OPISAO SVOJU IZLOŽBU U GALERIJI ŠTAB, MARTA 2022. GODINE?
Za ovu izložbu sam svoj rad generalno stavio u kontekst ključnog mesta Lakanove epistemologije, jednoj od formula naše konstitutivne ljudske neprilike koja glasi: Čovekova želja je želja Drugoga. Dakle taj Drugi, lokus jezika, načela vrednosti, pojmova i relacija takođe definiše parametre naše želje. Ova formula podjednako znači želeti šta Drugi želi (od nas), želeti da budem željen od strane Drugog i želeti što i Drugi kao i Drugi. I tu leži naša osnovna neprilika jer tražimo ultimativnog agenta koji poseduje odgovore u vezi sa zauvek izgubljenim objektom koji je činio savršenu vezu sa našom primalnom homeostazom. Vezu sa momentom kada smo kao subjekti bili neminovno rascepljeni ulaskom u simbolički svet. Ovaj objekat (koji Lakan naziva objekat malo a) naravno ne postoji, ali on je mamac čije zavodljive odbljeske vidimo u svetu kada osetimo želju. Ovaj odbljesak je motiv izgubljenog pejzaža, ideja koja je sublimat Žižeka i Dejvida Linča.
TVOJI JUNACI SU VELIKI, IDU PREKO CELOG ZIDA, ALI SU ONI PRIKAZANI I U MINIJATURNOJ FORMI. PRIČE KOJE NAM PRIČAŠ NE OSTAVLJAJU NIKOGA RAVNODUŠNIM. KROZ TVOJU POETIKU ČOVEK MORA DA PROLAZI DUGO, TEMELJNO, NAUČNO, I ONDA PRIHVATI ILI NE PRIHVATI ONO ŠTO NAM DONOSIŠ.
Da, moje ideje nastaju u privatnom prostoru direktno i intuitivno, a onda tražim monumentalni javni izraz koji sugeriše da je to deo nečega što se tiče svih nas, kao svaka javna umetnost. Hteo sam da uznemirim posmatrača sa razlogom, ali ono što se dešava danas me sve više zabrinjava. To je upečatljiv primitivizam kao refleks vladajuće ideologije. Publika čita radove vrlo direktno, bez mogućnosti da se stvar shvati na simboličkom, metaforičkom, metonimijskom nivou. Ili ako ovakvo čitanje i postoji, ono je prilično banalno i besmisleno, vođeno stereotipima. Dominira mračni cinizam gde publika nikako ne može da razume motiv za rad i izlaganje van špekulativno-tržišne logike.
TEMA MAJSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „IN ALL CHAOS THERE IS A COSMOS“. KAKO IZGLEDA TVOJ KOSMOS, A KAKO HAOS? ILI KAKAV JE KOSMOS PREDRAGA DAMJANOVIĆA?
Ovo je divna tema, ali nažalost nema puno prostora za ovakav razgovor u ovom formatu. Možda bih mogao da ilustrujem ideju kojom sam krajnje inspirisan kada govorimo o dvojnim strukturama kosmos – haos, simulacija – stvarnost… Žižek nam poručuje kako ovu dihotomiju vidi Hegel (a to je zapravo specifično Žižekovo tumačenje Hegela). Hegel zapravo vidi trojnu strukturu. Između nas i stvarnosti uvek stoji ekran predstava, iluzija. Međutim, ako pokušamo da sklonimo ekran, gubimo i samu stvarnost, dobijamo svet haosa. Ovaj stav sugeriše da je stvarnost sam pogled a ne stvarno po sebi. Onda vidite koja je glupost Matriks kada Morfeus nudi odabir između dve pilule – surove stvarnosti i sveta privida. Ovde počinje moja nova inspiracija, kada Žižek komentariše scenu: ali ja želim treću pilulu… želim da vidim realnost u samoj iluziji.