PIŠE/FOTOGRAFIJE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: SAŠA PANČIĆ, IVAN GRUBANOV, NIKOLA KOLYA BOŽOVIĆ
JESEN U BEOGRADU, U RAZGOVORU SA DIVNIM UMETNICIMA, SLIKARIMA – SAŠA PANČIĆ, IVAN GRUBANOV, NIKOLA KOLYA BOŽOVIĆ PRIČAJU O UMETNOSTI, SLIKARSTVU, MODERNI. SVAKO IZ SVOG UGLA, TOKOM DORUČKA U RADISSON COLLECTION HOTELU, KOJI JE SAM PO SEBI UMETNOST.
SAŠA PANČIĆ, ROĐEN JE U MOSTARU 1965. GODINE. FAKULTET LIKOVNIH UMETNOSTI U BEOGRADU ZAVRŠIO JE 1989. GODINE, A 1992. GODINE ZAVRŠIO JE MAGISTRATURU NA ISTOM FAKULTETU U KLASI PROFESORA DRAGANA LUBARDE. OD 1988. GODINE JE U STATUSU SLOBODNOG UMETNIKA. ČLAN JE ULUS-A I ACADEMIE EUROPEENNE DES ARTS A.S.B.L. IZLAGAO JE NA BROJNIM SAMOSTALNIM I GRUPNIM IZLOŽBAMA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU. BAVI SE SKULPTUROM, SLIKARSTVOM, GRAFIKOM I CRTEŽOM. ŽIVI I RADI U BEOGRADU. KNJIGA „SAŠA PANČIĆ, RADOVI 2002-2017“, IZDATA 2018. GODINE, PORED TOGA ŠTO PRIKAZUJE POTPUNI UVID U STVARALAŠTVO UMETNIKA U NAVEDENOM PERIODU ISTOVREMENO PREDSTAVLJA I UMETNIČKU KNJIGU REALIZOVANU U KOAUTORSTVU SA BREDOM BIZJAK, KOJA SE POTPISUJE KAO UREDNIK, I AGENCIJOM NEW MOMENT IZ BEOGRADA KAO IZDAVAČEM.
IVAN GRUBANOV, ROĐEN JE U BEOGRADU, GDE JE ZAVRŠIO FAKULTET LIKOVNIH UMETNOSTI, AKADEMIJU LIKOVNIH UMETNOSTI U RIJKS, U STUDIJU „DELFINA“ U LONDONU I U CASA DE VELAZQUEZ U MADRIDU, UNIVERZITET UMETNOSTI U BRAUNŠVAJGU. DOKTORIRAO JE UMETNOST NA UNIVERZITETU U LUVENU. GRUBANOV JE OD 1997. AKTIVNO PRISUTAN NA SAMOSTALNIM, GRUPNIM I BIJENALNIM IZLOŽBAMA ŠIROM SVETA. PROJEKTOM “UJEDINJENE MRTVE NACIJE” PREDSTAVLJAO JE SRBIJU NA 56. BIJENALU U VENECIJI, ČIJA JE CENTRALNA TEMA BILA „SVE BUDUĆNOSTI SVETA“. IZLAŽE SAMOSTALNO PO BROJNIM EMINENTNIM MUZEJIMA I GALERIJAMA SAVREMENE UMETNOSTI ŠIROM EVROPE. DELA MU SE, IZMEĐU OSTALIH, NALAZE U KOLEKCIJAMA KUNSTMUSEUMA U BERNU, MUZEJA SAVREMENE UMETNOSTI U LEONU, MUZEJA SAVREMENE UMETNOSTI U BEOGRADU, NACIONALNOG MUZEJA SAVREMENE UMETNOSTI U ATINI, DEUTSCHE BANK KOLEKCIJI U FRANKFURTU I BERLINU.
NIKOLA KOLYA BOŽOVIĆ, ROĐEN JE U BEOGRADU, GDE JE DIPLOMIRAO I MAGISTRIRAO NA FAKULTETU PRIMENJENIH UMETNOSTI. OD 2011. RADI KAO DOCENT NA ISTOM FAKULTETU, ODSEK ZIDNO SLIKARSTVO. OSNIVAČ JE I ČLAN HYPE GRUPE I UDRUŽENJA ART OF REALITY. OD 1999. GODINE POČINJE IZLAGATI NA SAMOSTALNIM I GRUPNIM IZLOŽBAMA I SARAĐUJE SA GALERIJOM ZVONO, KOJA GA PREDSTAVLJA NA MEĐUNARODNIM IZLOŽBAMA I SAJMOVIMA SAVREMENE UMETNOSTI U BEČU, KELNU I MOSKVI. DOBITNIK NAGRADE ZA STUDENTSKO CRTANJE (1999), NAGRADE ZLATNA PALETA (2001) I BELOG ANĐELA (2001), KAO I POČASNE NAGRADE CENTRO-PERIFERIA (IZLOŽBA OSAMNAEST ODABRANIH MLADIH UMETNIKA IZ CELOG SVETA, FEDERCULURE, RIM, 2007). DOBITNIK STIPENDIJE THE POLLOCK – KRASNER FOUNDATION (2011). ČLAN UDRUŽENJA VIZUELNIH UMETNOSTI SRBIJE.
UMETNOST LEŽI NA EMOCIJI I ZANATU – O ČEMU GOVORIŠ KROZ NJU, NA KOJIM OSNOVAMA TE ONA POKREĆE I INSPIRIŠE?
Saša: Savremena umetnička praksa od avangarde, moderne, postmoderne, pa nadalje (sa pojmovima ready-made i dematerijalizacija), u većem delu svog izraza ima tendenciju odmicanja od emocije i zanata – čak ih izričito smatra nepotrebnim ili „retrogradnim“. Makluan početak pomenutog procesa (razdvajanje emotivnog od racionalnog) povezuje sa prvom štampanom knjigom, a karakter takvog pojmovnog sistema smešta u prirodu fonetskog pisma. Nadalje u skladu s tim, preskačući veliki vremenski period, a fokusirajući se na likovnu i vizuelnu umetnost – od šezdesetih do danas, jasno i vidljivo nastupa preuzimanje moći unutar sistema umetnosti (edukacija, galerije, muzeji, tržište) od strane zastupnika pomenute ideje, koja traje sve do izgradnje krajnje zamisli o – smrti umetnosti. Moj rad u tim teoretskim okvirima načešće dobija netačnu odrednicu „moderne“ – gde ja, na osnovu prirode svoje umetničke prakse, kao odgovor često koristim slogan „Više taoizma, manje modernizma“. Jednostavo rečeno, moj likovni jezik je apstraktan, bez potrebe da nešto prezentuje ili objašnjava, da raspravlja i problematizuje neke sociološke probleme, a najmanje da šalje poruke. To je direktan – likovni, ontološki i filozofski govor; u najširem smislu, velika je sreća da mogu da se bavim onim što volim i da tokom procesa stvaranja neprestano oblikujem svoju individuaciju u neposrednom odnosu prema elementima stvarnosti, bez obzira na silinu digitalnog formalizma koji prožima sve nivoe našeg individualnog i kolektivnog života.
Ivan: Kako vreme odmiče, shvatam da je likovni izraz moj mehanizam odbrane i obrade različitih intenzivnih i traumatičnih doživljaja i osećaja kojima nema mesta u racionalnom delu funkcionisanja. Sam materijal koji nastane unosom energije, iskustva i saznanja zatim postane nosilac novih mogućnosti i putanja. Dakle, iz života u materijal umetnosti, iz materijala u nova gledišta, iz gledišta ponovo u materijal.
Kolya: Mislim da je zanat dosta bitan, međutim u poslednje vreme sam u svetu upoznao dosta odličnih umetnika kojima fali klasično poznavanje veština i obrazovanja.
Često obnavljam moja sećanja iz detinjstva, tu leži formula, zbir emocija i metoda koje koristim u procesu stvaranja. Iskreno verujem da su umetnost i život antičke tragedije koje izvodimo spretnošću malog deteta.
DA LI POSTOJI NEKA TREDNOVSKA UMETNOST, ŠTA JE U MODI DA SE SLIKA?
Saša: Uvek i u svakom periodu postoji neki vid mode ili poželjnih trendova, dok je otklon od njih često donosio više plodova nego sama dominantna matica. Danas tu razliku ne uočavamo, možda zbog ekstremne tehnološke moći, gde se čak i male pojave alternative uspešno pretvaraju u banalni profit. U vrtlogu smo najvećih tehnoloških promena – ikada, sve se preslaže brzinom koja prevazilazi našu percepciju i prirodno je da smo zbog svega toga zbunjeni i uplašeni. Promene su krupne, one se dešavaju po dubini unutar jezika, u nivou gde se pravi aparat za sagledavanje i tumačenje realnosti, gde počinje da raste nova matrica buduće civilizacije. Ali da se vratimo na umetnost, ona svojom suštinom pripada opisanom stanju, konfuzna je i dezorijentisana, lišena tvrdih i jasnih pravaca; vidljivo je na poziciji nemoći, gde mi – kao posmatrači ili učesnici od nje ne možemo dobiti željeni opšti narativ, osim stanja ubrzanog menjanja ili odrednica „sve je umetnost“ ili „svi smo umetnici“. S druge strane, istovremeno pretpostavljamo da postoje vredni i fantastični umetnici, obdareni posebnim poetikama, a nevidljivi za „industriju umetnosti“, zato do njih nećemo doći redovnim putevima, moramo tragati, upotrebiti sopstvenu intuiciju, obrazovanje i vreme; pošto su se takvi umetnici sklonili od aktuelne „oluje“, gde neprimetni koriste svoju individualnu slobodu, stvarajući za budućnost koja mora postojati.
Ivan: Iako je moja integracija u sistem umetnosti potpuna već dve decenije, u smislu da sam se u okviru njega školovao i izučio zanat, da se moji radovi predstavljaju i bivaju posredovani na sistemskim platformama u domenu galerijske, muzejske i kustoske prakse, nemam jasan uvid u trendovske predloške. Trend mi je ono što postavim sebi kada sam na vrhuncu stvaralačke i intelektualne snage da ga pojurim i prestignem kada sam oran, ili da se oslonim kada sam umoran. Kako živim u ovom ludom svetu okružen mikrokosmosom koji gradim i motivisan njegovim očuvanjem i prosperitetom, tako se u umetnosti čuvam zidovima svog dosadašnjeg stvaralaštva i borim da ga nastavim snažnije i upečatljivije.
Kolya: Trenutno uživamo u blagodetima postmodernizma, što podrazumeva nedostatak dogme u umetnosti. Trendovi iz političkih ideologija i sveta mode su loše za nas.
DA LI KOLEKCIONARI DANAS VIŠE VREDNUJU MRTVE ILI ŽIVE SLIKARE? KO IMA NAJVIŠE SLUHA ZA AKTUELNE SLIKARE?
Saša: Kolekcionari – oni pravi, a njih je malo kao i dobrih umetnika, dele viziju i egzistenciju umetnosti, oni učestvuju u dalekim vizionarskim ciljevima, ujedno njihova intuicija i strast ne pripadaju vidljivosti trgovaca, a to često nepažnjom ili neznanjem pomešamo. Iz trgovačkog ugla, preovlađuje da su mrtvi umetnici skuplji, odatle potiče bezbroj šala sa crnohumornim smicalicama. Ranije je država bila ta koja je u izvesnom smislu „brinula“ o umetnicima, čak se taj socijalistički period, pored svih mana, danas pominje kao „Periklovo doba“. Ali ako pogledamo kako to danas izgleda, videćemo napetu igru između tržišta, pojedinaca i društvenih odgovornosti – sve to zamršeno i grubo izgleda, te se nekako stiče utisak da ovom vremenu umetnost možda i nije potrebna, jer kad vam život postane banalan, onda i umetnost u tom nizu postaje još jedna dosadna gnjavaža.
Ivan: Nikada nisam analizirao njihovu stranu stvari, poštujem svakoga ko je uložio novac u moje stvaralaštvo, uloženi novac vraćam kroz kontinuitet svoje karijere i stabilnu i progresivnu vrednost onoga što radim. Volim da razgovaram sa ljudima koji imaju moje radove, to je jedan vid bliskosti i razumevanja kome je teško naći pandan u konvencionalnim prijateljstvima. Nikada nisam pokušao da nekoga ubedim da kupi moj rad ili promovisao sebe na bilo koji drugi način van umetničkog, istraživačkog i intelektualnog rada, za promotivnu stranu posla su zaduženi galeristi i agenti koji na taj način osmišljavaju i uređuju tržište umetnina. Postoje brojni pokušaji da se osrednjost nakon završetka životnog i stvaralačkog ciklusa proglasi za vrednost – po mojim saznanjima, još od sredine dvadesetog veka i naglog razvoja komunikacija teško da postoje vredni stvaraoci koji su, za života, ostali potpuno neprimećeni.
Kolya: Kod nas se nažalost veliki kolekcionari koncentrišu na slikare između dva rata i pokojne uglavnom. To je razumljivo, jer nisu dovoljno edukovani, a mi moramo raditi na povratku njihovog poverenja. Takođe, nama trebaju hrabri kolekcionari koji vole da rizikuju, takvi su stvorili istoriju umetnosti.
Onima koji su u mogućnosti da postanu kolekcionari bih preporučio da se hrabrije zainteresuju za žive umetnike poput jednog norveškog kolekcionara koji je kupio sliku „Medicinska sestra“, američkog umetnika Ričarda Princa za 80.000 dolara, a kako sam čuo posle nekoliko godina je prodao za nekoliko miliona – taj profit skoro da ne postoji ni u jednom drugom poslu!
O ljudima koji pokušavaju da kupe rad za dve stotine evra i afirmisanim umetnicima koji im to omogućavaju ne bih pričao.
DA LI DOBRA UMETNOST MORA BITI VIDLJIVA I DA LI ĆE UVEK BITI PREPOZNATA?
Saša: Reklo bi se da je dobra umetnost uvek vidljiva, ali imate bezbroj primera u istoriji umetnosti gde „duh vremena“ zamagljuje vrednosti, pa tako mnogi umetnici i njihov rad punu recepciju dobijaju u budućem vremenu. Otuda potiče ta umetnička šarmantna zanesenost, bez obzira na trenutni status, pošto ih nosi nada da su upravo oni ti čija će dela sutra zasijati punim sjajem.
Ivan: Hilma am Klift je poslednje moje otkrovenje koje predstavlja vrhunsku umetnost, a da joj je nedostajala vrhunska vidljivost, mada nije bila anonimni autor, već samo na marginama poznatog i uvaženog – talas njene revalorizacije je počeo velikom samostalnom izložbom u Londonu 2005. godine. Od tada je bilo puno pokušaja da se drugi manje vidljivi autori revalorizuju, međutim uvek je tu nešto falilo i pokazalo da osrednjost ostaje osrednjost i nakon istorijske pauze i uprkos prestižu platforme na kojoj se predstavlja. Današnje komunikacije dozvoljavaju preuveličavanje realne slike na bezbroj načina, ali svaki put kada se nakon pompezne najave nađete uživo pred delom razumete da je likovno delo fizička stvar i da izvanredno delo ne može da vas ostavi ravnodušnim, niti je to moglo da se desi u bilo kom pređašnjem trenutku.
Kolya: Dobra umetnost ne mora biti odmah prepoznata, ona stvarno ide ispred svoga vremena. Mada, dobri umetnici se međusobno prepoznaju, Van Gog i Gogen su potpuno bili svesni kakva ih slava očekuje posle smrti.
KOLIKO JE TEŠKO ILI LAKO ŽIVETI OD SVOG UMETNIČKOG RADA? DA LI JE ZAISTA TAKO POPULARNO, LEPO I BAJKOVITO BITI SLIKAR, VAJAR, NEKO KO NA KRILIMA IDEJA I MAŠTE BOJI STVARNOST?
Saša: Umetnost – kao i svaki drugi posao, u smutnim vremenima prolazi loše, možda se danas umetnost ipak za nijansu lošije tretira, jer nije „korisna“ i neophodna, naročito kada se opšta egzistencija spusti na minimum ili ispod toga. Na osnovu pomenutog nije teško uočiti da je umetnička egzistencija individualna i da nema pravila; neko može lakše ili teže živeti od svoje umetnosti, ali to ne implicira vrednost njegovog rada. Postoje vremena naklonjena umetnosti, potentna i optimistična, puna elana sa vizijama, u kojima umetnost cveta – što danas nije slučaj; ali ovo je naše vreme, mi smo tu rođeni sa nekim razlogom i svoj zadatak bi tebalo časno da obavimo. Možda prividna lakoća u susretu sa životom i umetnička zanesenost uprkos svemu ljudima izgleda privlačno, ali odavno se izgubio respekt prema umetnicima bez para, nažalost ušli smo u ledenu zonu gde jedino novac pravi „toplotu“, shodno tome, sve ostalo nema vrednost. Dodatno i zbunjuće deluje silina virtuelnog sveta, ta razapeta mreža u kojoj pozicija pojedinca, njegova mašta, snovi i imaginacija, bivaju potisnuti virtuelnom stvarnošću, nametnutim prostorom, gde mašine od početne ideje olakšanja života postaju njegovi kontrolori.
Ivan: Ne znam kada je to bilo bajkovito. Umetnost i život se prepliću, nekada je šire jedno, nekada drugo, savremeni život se komplikuje, umetnost zatrpava robom, institucije tonu, obrazovanje opada, ljudi su ogorčeni, svakodnevica im je isprazna, nije baš trenutak za veru u stvaranje, ne znam kada je bio. Ključno je puniti sopstveno srce ljubavlju, može se stvarati i iz besa i očaja, ali to je samo težnja da se vrati u harmoniju, da se energija preinači u neku formu koja može ponovo da je sakupi. Stvaranje je borba za uzvraćenost, slanje sopstvenog bića drugima da ga prihvate i razumeju. Kroz uspelo delo umetnik teži da ponovo zavoli sebe, jer je stvaranje delom čin samopreziranja i revolta nad postojećim.
Kolya: To je najlepši posao na svetu. Ja ne razumem kako ljudi koji nisu umetnici uopšte preživljavaju svakodnevnicu.
Sa druge strane, veoma je teško, često ste u situaciji da za druge i sebe jurite novac, to je naporno, ali to je cena koju moram da platim da bih radio ono što volim.
KOLIKO STE ZADOVOLJNI PODRŠKOM GALERIJA I USLOVIMA GALERISTA SA KOJIMA SARAĐUJETE I IZLAŽETE?
Saša: Ne očekujem nikakvu podršku, jer mene kao profesionalca ekonomski i pravni sistem ove države tretira mnogo niže od zanatlije ili zemljoradnika, a ne znam zašto je to tako. Još na početku karijere znajući za to, svoje radno težište postavio sam u širem regionalnom prostoru i samo ta decenijski izgrađena pozicija mi danas omogućava mir sa stvaralačkuom slobodom. Jednostavno mi je žao mojih mladih kolega kojima se u međuvremenu suzio prostor i ne znam da li bih mogao da ostanem u egzistencionalnom sedlu pod postojećim uslovima da sad moram da startujem. Koliko je loše što tržište po principu zapadnih galerija ovde još ne funkcioniše, toliko je na apsurdan načn ipak nekako opstala minimalna šansa za kreativnu slobodu pojedinca, naravno – ako on ume da je iskoristi.
Ivan: Ne mogu da se žalim. Imam sreću da sarađujem sa najboljima već dugi niz godina. Reci ću vam nešto važno, o čemu se malo govori: tamo negde, a to tamo negde je sada svuda sem ovde, a ovde više ne postoji, jer je sve postalo jedno, tamo, u tom jednome, sve je u sistemu umetnosti okrenuto stvaraocu. Zašto je to važno? Zato što puno slušam kako naše umetnike neko iz sistema koji je proizišao iz umetnosti nipodaštava, omalovažava, izrabljuje, ucenjuje, potcenjuje. U tom jednome, a i ova avlija će postati deo jednoga ako bude pameti, umetnik i njegovo stvaralaštvo su centralna vertikala kojoj se sve ostalo prilagođava. Umetnik je veliki čovek, jer ume da iz bola pravi lepotu, a iz besmisla spoznaju, nema opstanka kulture i zajednice bez vere u umetnika.
Kolya: Čini mi se da se poslednjih godina kod nas stvari pomeraju u dobrom pravcu. Sve više galerija se otvara i ljudi kreću u tu lepu avanturu. Galeristi, kustosi i umetnici se stalno međusobno bore za svoju bolju poziciju. Mi umetnici često zaboravljamo da i galeristi moraju da pokriju svoje velike troškove. Galeristi sa kojima sam sarađivao, kao što je galerija Zvono, Drina, a znam ih još puno, često rizikuju puno zbog ljubavi prema ovom poslu.
VAŠ ODNOS PREMA NOVIM TEHNOLOGIJAMA? DA LI VAM IT RAZVOJ DONOSI LAKOĆU PREDSTAVLJANJA U SPOLJNOM SVETU? ILI VAŠE SLIKE SAME NAĐU PUT NA DOMAĆOJ I MEĐUNARODNOJ SCENI?
Saša: Danas, ne tako nove tehnologije, deo su mog rada – kao alati i kao način komunikacije, jednostavno nisam im nikad pridavao značaj izvan vrednosti koju imaju, a koja bi trebalo da doprinosi realizaciji i kvalitetu mog rada. A kako umetnik nalazi put do galeriste ili kolekcionara i da li digitalna tehnologija doprinosi tome, te da li je ona odlučujuća unutar njegovog rada kao jezik, pa svakako da doprinosi. Evo i primera – za moju poslednju skulpturu smo materijal kupovali u Kini, sečenje je bilo u Češkoj, dok se ono finalno varenje, sklapanje i montaža odvijala u Bugarskoj. Ništa od toga ne bi bilo moguće realizovati na onaj „starinski“ način, a s druge strane možda imam sreće, jer priroda zamišljenih objekata nekako ide u skladu sa tim.
Ivan: Ne diram tu puno, probam, pa mi ne odgovara, nije mi ispravno prema toj mojoj slici, prema ambijentu koji ona ispuni tenzijom, tu mora živ čovek da uđe i da se nađe uronjen čitavim svojim telom. Često me pitaju na čemu radim, kako izgledaju moje slike, kao mlađi još sam i hteo da objasnim, mogu da naslikam rečima, nije tu problem, ali loše se osećam kad to radim, nezgrapno. Tako je i sa tržišnim tehnologijama, to stvara šum. Šum vremena, a umetnost ga nadglasava. Nemam problem da zavisim isključivo od ljudi koji su se slučajno našli pred mojim delom, ne treba ja tu da ih dovedem, put će se sam osmisliti.
Kolya: Teško da će socijalne mreže nama doneti veliki uspeh, ali mogu pomoći. Ozbiljan uspeh dolazi još uvek preko tradicionalnih kanala prezentovanja, kroz respektabilne međunarodne institucije i izložbe. Savremena tehnologija je svakako deo savremene umetnosti. Mi ćemo biti svedoci mnogih novih lepih stvari.
NA ČEMU TRENUTNO RADIŠ?
Saša: Uvek i iznova – na sebi!
Ivan: Na deci, na studentima, na kući, na izložbi, na sebi. Demontiram berlinski solo nastup, pripremam se za milanski, radim, samo to mi je negde zapisano, da radim, nađe me posao i ja ga, sa apetitom, radim.
Kolya: Posle mojih „Fantazma na točkovima“, koje sam predstavio u Salonu Muzeja savremenih umetnosti u Beogradu 2014. godine (kustos Mišela Blanuša), gde sam analizirao prostor između industrijskog dizajna i umetnosti, bacio sam se u eksploatisanje graničnih područja prethodnih istraživanja, oblikovao sam ih u predmete i filmove proizašle iz mog odnosa prema epskoj poeziji i Marku Kraljeviću.
Trenutno radim seriju skoro potpuno apstraktnih slika i skulptura, koje čini mi se dolaze iz moje podsvesti i nekakvog iskustva.
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „BE ORIGINAL“. VAŠ KRITIČKI STAV PREMA SEBI I SVOM RADU – PO ČEMU STE ORIGINALNI, JEDINSTVENI?
Saša: Sebi uvek prebacujem kako bih mogao da radim više, uprkos realnim okolnostima, brojim dane i godine samo kroz urađeno i često zaboravim da život iz koga crpim sve ono čime se izražavam nikad nije neto, nego je bruto. Originalnosti su u malim koracima, posebnostima da nešto drugačije vidite, nema skokova iz mesta, uvek je to istorijski ili genetski zalet na čijem ste kraju sada baš vi!
Ivan: Kritički stav sprovodim u ateljeu, promotivni stav ne iznosim, nisam stigao da ga osmislim pored svega što imam da uradim, ne prilagođavam se ni novembru, ni decembru, ni januaru. Radije se prilagođavam toplim mesecima kada su mi sve energije visoke i osetim kako mi rastu srce i glad za stvaranjem.
Kolya: Verovatno se to dešava mnogim umetnicima, ali ja se često srećem sa mojim idejama koje je zbog nedostatka uslova neko u svetu uspeo da uradi pre mene, mogu da kažem za sebe da sam na neki način inovator.
Umetnička grupa HYPE, u kojoj smo bili Borislav Nanović, Igor Marsenić i ja, imala je koncept krajem devedesetih koji je sad tek zaživeo u svetu. Ideje koje su donele slavu umetnicima kao što je Virgil Abloh https://en.wikipedia.org/wiki/Virgil_Abloh sa svojim brendom Off White i koji sad sarađuje sa Lui Vitonom i kompanijom Nike bile su davno smišljene u našim glavama.
Frustrira saznanje da to skoro niko nije prepoznao iz institucija umetnosti u tadašnjoj Srbiji, pa mi nismo za to dobili finansijsku, ni moralnu podršku. Mnogi zaduženi da prate takve stvari verovatno ni sada toga nisu svesni.
Kad razmišljam o svojoj eventualnoj originalnosti, možda bi to bila doza humora u mojim radovima, netipična za naše podnevlje. Na to su mi skrenuli pažnju strani umetnici i kustosi koji vele da kod nas umetnici previše ozbiljno doživljavaju umetnost.