PIŠE: MIODRAG TOMIĆ, VIŠI KUSTOS, ODELJENJE ZA RAD SA PUBLIKOM I ODNOSE SA JAVNOŠĆU NARODNOG MUZEJA BEOGRAD
Kalmici, potomci najvećeg osvajača sveta Džingis kana, budisti, sledbenici lamaizma, poznatijeg kao tibetanski budizam, mongolski su narod koji naseljava Kalmikiju, državu na severozapadnoj obali Kaspijskog jezera. Danas, republika Ruske federacije. Građanski rat u Rusiji, koji je započeo posle Oktobarske socijalističke revolucije 1917. godine, doprineo je da su se Kalmici međusobno podelili – dva njihova konjička puka učestvovala su na strani pristalica Revolucije. Nasuprot njima, dosta veliki broj Kalmika borio se u redovima belogardejaca, oni su kao nenadmašni konjanici služili u jedinicama admirala Kolčaka i generala Denjikina i Vrangela.
Ništa ne bi bilo neobično da nisu prešli oko 3000 km, s vojskom generala Vrangela, kako bi se nastanili u Beogradu, u prvoj polovini 20. veka, u periodu od 1920. do 1944. godine. Beogradske novine su opisivale Kalmike kao niske rastom, zdepaste građe, širokog okruglog lica, istaknutih jagodica, spljoštenog nosa sa kosim i uskim očima, dugu crnu kosu su često uvijali u čvor, a svojom nošnjom privlačili su pažnju.
Nastanili su se uglavnom u ataru sela Mali Mokri Lug, ali i na Kraburmi, Bulbuderu i oko Cvetkove pijace. Kalmici su bili veliki ljubitelji konja, kojima su se dosta bavili i koristili ih u raznim prilikima kao sredstvo za ostvarivanje prihoda, ali su se prihvatali i drugih poslova da bi prehranili porodice, kao što su rad u ciglanama i različiti krojački poslovi. Osim rada s konjima, bavili su se krojenjem i šivenjem. Isto tako, jedan broj Kalmika je kao nekvalifikovana radna snaga radio krajem dvadesetih godina prošlog veka na izgradnji mosta preko Dunava, a takođe je bio angažovan i prilikom gradnje palate Abanije u centru Beograda.
Ideja o izgradnji budističkog hrama u Beogradu začela se relativno brzo po doseljavanju. Polazeći od potrebe za očuvanjem nacionalne kulture, inicirana je akcija za izgradnju duhovnog središta u vidu kalmičkog doma za verske i kulturne potrebe. Izgradnju kalmičkog budističkog hrama podržao je i tadašnji patrijarh Dimitrije, a hram je svečano osveštan 12. decembra 1929. godine. Osim Kalmika, gradnju hrama su pomogli i mnogi darodavci. Beogradski industrijalac Miloš Jaćimović, koji je zapošljavao brojne Kalmike u svojoj ciglani, ustupio im je zemljište i građevinski materijal, a pomoć su im uputili i drugi beogradski privrednici, članovi kraljevske porodice Karađorđević, kao i kalmički sunarodnici širom Evrope.
Sudeći po sačuvanoj arhivskoj građi, projektant budističkog hrama je bio ruski inženjer Klapkin. Hram u Beogradu je, u poređenju s onima koje su Kalmici podizali u otadžbini, bio dosta skroman. Ipak, pored crkvi, sinagoge i džamije, Beograd je krasio i budistički hram. Bio je to jedan od prvih budističkih hramova u Evropi. Hram se nalazio na Zvezdari, u ulici koja je nazvana Budistička, a danas je to Budvanska ulica. Hram je krasila kupola, koja podseća na omanji crkveni zvonik. Ona je bila okićena malim zvonima i praporcima, koja su se pri duvanju vetra njihala i proizvodila prijatan zvuk. Iz sačuvanih opisa hrama, iznad ulaznih vrata nalazila se slika zlatnog točka sa osam krakova, koji su označavali osam puteva spasenja od zemaljskih patnji. Na točak su se sa obe strane naslanjala dva jelena, koji su simbolizovali pristupanje veri. U unutrašnjosti hrama, u oltaru, pod baldahinom, nalazio se orman u obliku presečene piramide sa zagonetnom bronzanom statuom Bude koji sedi i jednom rukom drži čašu, a drugom dodiruje zemlju. Iza ormana nalazila se slika budističkog sveštenika na svili i slika kruga koji simboliše periode od rođenja do nirvane. Svešteničke knjige na tibetanskom jeziku stajale su na jednom stolu, kao i dva suda sa vodom, dva zvona i paunovo pero. U središtu hrama, visilo je ogledalo. Na zidu je stajala velika slika Džingis kana. U hramu su obavljani obredi u vezi sa rođenjem, venčanjem i smrću budističkih vernika. Tu su se tri puta dnevno sveštenici molili za sebe i svoje sunarodnike. U Vodiču kroz Beograd, iz 1930. godine, hram je bio označen kao jedna od znamenitosti Beograda. Među značajnim gostima, koji su posetili beogradsku pagodu, bila je i kalmička princeza Nirdžidma Torgutska, koja ga je posetila 1933. godine. U hramu je takođe 1934. bio održan pomen, kada je u atentatu u Parizu bio ubijen jugoslovenski kralj Aleksandar Karađorđević.
Pri kraju Drugog svetskog rata, pred dolazak Crvene armije, Kalmici su izbegli iz Beograda, prvo u Nemačku, a potom u SAD. Tokom borbi za oslobođenje Beograda, hram je bio oštećen, a danas je izmenjen i potpuno neprepoznatljiv.