PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: MICHELA BERNACCA
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
Michela Bernacca, direktorica i vlasnica škole stranih jezika Berlitz u Beogradu. Preduzetnica sa međunarodnom karijerom u oblasti jezičkog obrazovanja i upravljanja složenim projektima. Nakon diplomiranja na studijama stranih jezika i književnosti, kao i master studija evropskih nauka na Univerzitetu u Padovi, započela je svoj profesionalni put kao predavač italijanskog jezika u Slovačkoj. Kasnije se preselila u Beč, gde je predavala u školi Berlitz i završila studije međunarodnih odnosa na Diplomatskoj akademiji. Nakon iskustva u Ujedinjenim nacijama, u odeljenju za borbu protiv pranja novca, Michela je obavljala funkciju menadžera projekata u istaknutim kompanijama kao što su Philips, Telekom Austria i OMV. Godine 2004. osnovala je prvu Berlitz školu u franšizi u Beogradu, pretvorivši je u vodeći centar za jezičko obrazovanje na Balkanu, sarađujući sa međunarodnim kompanijama poput Boscha, Lidla i mnogih drugih. Pod njenim vođstvom, Berlitz Beograd je osvojio brojne međunarodne nagrade i proširio se na četiri centra sa više od 100 saradnika. Berlitz Srbija proglašena je 2015. najboljom školom u okviru Berlitz franšize u Evropi. Godine 2022. doprinela je otvaranju nove Berlitz škole u Bukureštu i započela biznis i lajf koučing praksu za međunarodne menadžere.
Svakog leta u Beogradu Michela sa svojim timom uspešno organizuje Summer Berlitz Kids Camp koji pruža sigurnu sredinu u kojoj deca mogu da uče, istražuju i razvijaju se bez pritiska.
Summer Berlitz Kids Camp se ove godine održava u periodu od 23. juna do 25. jula u Prvoj internacionalnoj školi Ruđer Bošković u Beogradu.
Berlitz škola je osnovana 1878. godine, a program Summer City Camp postoji već 30 godina u Nemačkoj, Austriji, Italiji, Švajcarskoj i u drugim zemljama u Evropi. Zbog toga se može reći da u takvom načinu rada sa decom imaju najduže iskustvo kada je reč o privatnim centrima za učenje jezika.
Koja je bila tvoja osnovna ideja da se Berlitz Kids Camp u Beogradu pokrene tokom letnjeg raspusta?
Osnovna ideja pokretanja Berlitz Kids Camp je bila jednostavna. Želela sam da moj sin provodi vreme sa drugom decom u prirodi, ali da ne mora da ide van Beograda, jer je imao samo tri godine kada sam sve počela. Želja mi je bila da se igra napolju, ali da uveče bude kod kuće sa svojom porodicom. I tu ideju sam realizovala uspešno za poslednjih 15 godina.
Fokus mi je bio da se tokom letnjeg raspusta deci omogući zabavno, interaktivno i edukativno okruženje u kojem mogu učiti i usavršavati engleski jezik, a sve to na prirodan način kroz igru i svakodnevne aktivnosti.
Kada je nabolje vreme da se uči jedan strani jezik i šta sve pruža Berlitz Kids Camp?
Najbolje vreme za učenje stranog jezika je upravo u detinjstvu, kada je mozak najprijemčiviji za nove zvuke, obrasce i strukture jezika. Deca u tom uzrastu uče intuitivno, bez straha od greške, što stvara snažne temelje za tečno i prirodno korišćenje jezika kasnije u životu. Berlitz Kids Camp koristi upravo tu prednost ranog uzrasta, kombinujući efikasne jezičke metode sa zabavnim i edukativnim sadržajima. Kamp pruža deci mnogo više od samog učenja jezika – to je prostor za igru, kreativnost, upoznavanje novih prijatelja, sticanje samopouzdanja i razvoj međuljudskih veština. Kroz radionice, timske aktivnosti, igre i svakodnevne situacije na engleskom jeziku, deca spontano komuniciraju i razvijaju svoje sposobnosti u okruženju koje im je blisko i inspirativno. Pored jezičkog znanja, kamp im pruža dragoceno životno iskustvo koje pamte dugo nakon završetka programa.
Koje su ključne vrednosti i ciljevi Berlitz letnjeg kampa za decu i na koji način se program razlikuje od klasične nastave engleskog jezika tokom školske godine?
Kampovi su osmišljeni tako da deca kroz zabavne aktivnosti spontano usvajaju jezik. Deca se podstiču da komuniciraju na stranom jeziku, čak i ako greše, razvijamo osećaj samostalnosti, posebno kod mlađe dece koja prvi put borave van kuće.
Ključne vrednosti Berlitz letnjeg kampa su:
– kreativno korišćenje raspusta – deca provode vreme produktivno, učeći nove veštine, a sve to na engleskom jeziku;
– učenje jezika bez stresa – jezik se usvaja spontano kroz radionice, muzičke aktivnosti, zajedničke projekte sa drugarima u grupi;
– razvijanje samopouzdanja u govoru stranog jezika – deca se oslobađaju straha od greške i uče da komuniciraju sa lakoćom;
– program često uključuje teme iz različitih kultura – što pomaže deci da razviju radoznalost i kulturno osvešćenje.
Kako kroz igru, kreativne radionice i interaktivne aktivnosti, deca spontano usvajaju engleski jezik?
Deca spontano usvajaju engleski jezik kroz igru, kreativne radionice i interaktivne aktivnosti, jer se u takvom okruženju jezik koristi kao sredstvo za postizanje cilja, a ne kao izolovana lekcija koju treba „naučiti“.
– Deca najlakše uče kroz IGRU jer su tada opuštena i motivisana za usvajanje novih informacija (igre memorije, pantomime, slagalice i društvene igre na engleskom jeziku – povezuju značenje sa konkretnim situacijama bez potrebe za prevodom).
– Kreativne radionice – crtanje, pravljenje figurica, kuvanje, drama… U ovakvim aktivnostima jezik se spontano i funkcionalno koristi što jača pamćenje i razumevanje.
– Interaktivne aktivnosti – pesme, kvizovi, priče, timske igre, kuvanje, ples i fitnes.
– Prirodno okruženje – English only zona – stalna komunikacija na engleskom jeziku, gde nastavnici pomažu deci da razumeju jezik koristeći gestove, slike, izraze lica i kontekst.
Da li se kamp fokusira i na razvoj soft skill veština, odnosno samopouzdanja, timskog rada i komunikacije?
Apsolutno. Razvoj soft skill veština je jedan od ključnih stubova našeg programa. Naš cilj nije da deca samo savladaju jezik, već i da nauče kako da ga koriste u svakodnevnim i socijalnim situacijama. Kroz timske igre, projektne zadatke, glumu, prezentacije i zajedničke aktivnosti, deca uče da izraze svoje mišljenje, saslušaju druge, preuzmu inicijativu i funkcionišu kao deo tima. Samopouzdanje se kod dece prirodno razvija kroz atmosferu podrške, bez pritiska i ocenjivanja, gde svako dete ima priliku da zasija na svoj način.
Kakve su povratne informacije koje dobijate od dece nakon završenog kampa? Da li postoji li neka anegdota koja ti je ostala u sećanju?
Iz godine u godinu se povećava broj dece koja nestrpljivo čekaju početak kampa i druženje sa decom koju su upoznali prethodne godine. Uvek je prisutna euforija na početku, ali i mala doza tuge kako se kamp približava kraju.
Tokom jedne radionice o životinjama iz okeana, dete je nacrtalo ogromnu ljubičastu hobotnicu i ponosno reklo: „ Look! Octopus has eight legs!“
Kada smo pitali kako zna da se tako kaže, odgovorilo je: „ I heard it in the song!“
Pesma koja je rađena prethodnog dana je ostala u sećanju i postala „naučni“ opis na engleskom.
Kako izgleda jedan prosečan dan u kampu iz perspektive učenika?
Tipičan dan u Berlitz letnjem kampu:
08:30 – 09:00 deca stižu u kamp
09:00 – 11:00 fitnes čas sa instruktorom
11:00 – 11:15 pauza za užinu
11:15 – 13:00 čas engleskog jezika
13:00 – 13:30 pauza za ručak
13:30 – 15:00 umetničke i muzičke aktivnosti: crtanje, bojenje, pevanje, igranje
15:00 – 15:15 užina
15:15 – 17:00 aktivnosti u prirodi
17:00 – 17:30 kraj dana
Da li se deca vraćaju u kamp iz godine u godinu? Šta ih najviše privlači da ponovo učestvuju i provode vreme tokom leta sa vama?
Deca se rado vraćaju Berlitz kampu svake godine, neki su sa nama „odrasli“ i postali volonteri koji prenose znanja i veštine na engleskom jeziku nekim novim, mlađim drugarima.
Tome doprinosi zanimljiv način učenja jezika, sticanje novih prijateljstava, zabavne aktivnosti van nastave, osećaj samostalnosti i avanture. Uz sve navedeno, tu je i rad sa pristupačnim i harizmatičnim instruktorima.
Koja je filozofija Berlitz Kids Campa, koje vrednosti i principe želite da prenesete kroz vaš program?
Filozofija kampa temelji se na ideji da je najefikasnije učenje ono koje se odvija kroz iskustvo, emociju i igru. Želimo da deca ne uče engleski jezik kao školsku obavezu, već da ga dožive kao prirodan alat za povezivanje, izražavanje i otkrivanje sveta. Kamp neguje radoznalost, otvorenost, poštovanje različitosti i samopouzdanje – jer verujemo da su upravo te vrednosti temelj ne samo dobrog komunikatora, već i srećnog i uspešnog deteta. Verujemo da svako dete ima svoj ritam učenja i izražavanja, pa zato kamp nudi raznovrsne aktivnosti koje omogućavaju svakom detetu da pronađe svoj glas, uči kroz ono što ga istinski inspiriše i istovremeno razvija jezičke i lične veštine.
Tema junskog izdanja RYL magazina nosi naziv „Stvarnije od fikcije“. Koliko je usvajanje jezika u letnjem kampu za decu poput Berlitza zaista značajno za sve dalje korake deteta u engleskom jeziku?
Moć usvajanja jezika u kampu za decu poput Berlitza može biti veoma značajna – ne samo za trenutno znanje engleskog, već i za dugoročni odnos deteta prema jeziku i učenju uopšte.
– Prvi utisak – kamp često predstavlja prvi dublji kontakt sa stranim jezikom van školskog okruženja.
– Učenje kroz kontekst – kroz igru, interakciju, pokret i emocije.
– Kamp kao prelomni trenutak kada „progovore“ na engleskom jer nema pritiska ocena, a komunikacija je prirodna potreba.
– Na kampu može usvojiti korisne automatizovane fraze, izraze i strukture koje su ključne za kasniju fluentnost.
– Pozitivno samopouzdanje – „snalazim se, mogu da govorim engleski“ – što vodi ka uspešnijem školskom učenju i želji za učenjem i drugih jezika.