PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: TATJANA RENTAŠA
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE AHIVE
U CENTRALNOM HOLU DOMA OMLADINE U BEOGRADU, OD 24. NOVEMBRA DO 6. DECEMBRA, BILA JE POSTAVLJENA IZLOŽBA “DŽEZTETIKA” TATJANE RANTAŠE, FOTOGRAFKINJE IZ SEVERNE MAKEDONIJE. IZLOŽBU SU ČINILE FOTOGRAFIJE RAZLIČITIH GENERACIJA MAKEDONSKIH DŽEZ MUZIČARA SA KOJIMA JE RANTAŠA RADILA POSLEDNJIH 15 GODINA, MEĐU KOJIMA SU: VLATKO STEFANOVSKI, VASIL HADŽIMANOV, MARTIN ĐAKONOVSKI, EMIN DŽIJAN, GOCE STEVKOVSKI, TONI KITANOVSKI, SETHSTAT, SAŠE POPOVSKI, BODAN POPOVSKI, KOKAN DIMUŠEVSKI I DRUGI. “DŽEZTETIKA” JE PRVA SAMOSTALNA IZLOŽBA FOTOGRAFIJA RANTAŠE U SRBIJI U ORGANIZACIJI UDRUŽENJA GRAĐANA NOMAD-ART SKOPLJE U SARADNJI SA DOMOM OMLADINE.
TATJANA RANTAŠA JE MEĐU PRVIM FOTOGRAFIMA KOJI SU PRE 20 GODINA POČELI POSVEĆENO I PROFESIONALNO DA DOKUMENTUJU KULTURNA DEŠAVANJA U SKOPLJU.
Inače, “Džeztetika” je prvi put bila postavljena 2018. godine u sklopu filmskog festivala Skopje Cinema City, kada je džez muzika bila tema festivala (uz pratnju kvinteta Goce Stevkovskog i džez filmova). Izložba u Beogradu je dopunjena fotografijama sa nastupa makedonskih muzičara na nedavno završenom džez festivalu u Skoplju, Skopskom džez festivalu i Today It’s All About Jazz.
Organizator iz Udruženja Nomad-Art Nenad Georgijevski ističe važnost i značaj ove izložbe koja je organizovana za vreme pandemije korona virusa.
ŠTA ZA VAS ZNAČI POSTAVKA TATJANINE IZLOŽBE U BEOGRADU?
Znači mnogo. Kao prvo, uspeli smo da uz pomoć Doma omladine uspešno postavimo izložbu u jeku pandemije tako da smo pobedili okolnosti. To je mala pobeda za kulturu kako bi opstala u ova teška vremena. Sa druge strane, imali smo priliku da preko izložbe uradimo prezentaciju nekih generacija makedonskih džez muzičara koji su poznati u Srbiji ili se uopšte nije čulo za njih. Beograd važi za važan džez centar i u regionu i u svetu. Kako je on bitna stanica za mnoge džez muzičare, slušaoce i novinare, zašto ne bi bila i za druge umetnosti koje su povezane sa džezom. Radi se i o uspostavljanju mostova i otvaranju vrata i mislim da će posle ove izložbe da se dese novi projekti i povezivanja. Lep je osećaj kada ljudima prezentujete nešto što ima dobar sadržaj.
GDE JE SVE IZLOŽBA BILA POSTAVLJENA I KAKVE SU REAKCIJE PUBLIKE U MAKEDONIJI I U SRBIJI?
Do sada je izložba bila postavljena u Skoplju 2018. u sklopu Skopje Cinema City filmskog festivala. Tada smo u programu imali puno džez filmova i otud ideja o organizaciji ovakve izložbe na otvaranju. Efekat je bio dobar i odlučili smo da je postavimo i van zemlje. Reakcije na izložbu u Beogradu su bile odlične. Medijski su obe izložbe dobro propraćene. Beskrajno smo zahvalni Domu omladine što su nam izašli u susret i pomogli u organizaciji postavke.
DA LI ĆE IZLOŽBA I DALJE DA ŽIVI?
Nadam se tome, pošto su se zainteresovali lokalni džez festivali, a postoji interesovanje i u Zagrebu. Nadam se da će ono ostati kada prođe pandemija, jer će ekonomske posledice u 2021. biti teške. Iskreno se nadam da ćemo Tatjanine fotografije moći da objavimo i kao monografiju, kao i da će se sam izbor fotografija proširiti, jer je ovo živa materija. Tatjanina arhiva je ogromna.
Kao organizator izložbe i zaljubljenik u džez, šta bi podvukao kao hajlajt priča na fotografijama?
Džez i umetnička fotografija idu zajedno. Postoji neka tajna veza između fotografije i muzike, taj spoj je moćan, jer daje nešto što se ne može opisati rečima. Muzika kao medij uvek traži da se poveže sa vizuelnim medijima, posebno sa fotografijom. Fotografije mogu da artikulišu mnogo bolje jednu priču ili više njih i da prenesu više značenja. Ako su fotografije vrhunske, imamo direktan uvid u emocije glavnih protagonista koji personifikuju muziku. Oni postaju muzika. Fotografije prenose i tajanstvenost tog sveta.
Džez fotografija je posebna kategorija u savremenoj fotografiji. Sa jedne strane, radi se o džez muzici čija je DNK kosmopolitski, ali način izražavanja je individualistički, poseban, originalan. Najbolja izdanja u džez muzici u sebi sadrže elemente ekspanzije, širine i različitih kultura. Džez je komunikacija. Istorija pokazuje da su džez muzičari uvek bili prvi koji su rušili barijere i uspostavljali mostove. Džez i ove fotografije predstavljaju – komunikaciju, spajanje, otkrivanje, emotivnost.
KOJA JE IDEJA UDRUŽENJA NOMAD-ART?
Početna ideja je unošenje novina i zanimljivih projekata kulture u Makedoniji. Prvi i najveći projekat je festival Skopje Cinema City – festival muzičkih dokumentarnih filmova. Pošto muzika ima centralno mesto, uz priče i teme iz filmova možemo da uključimo fotografe sa izložbama, autore knjiga, koncerte, da sve bude bogatije i zanimljivije. Postoji jedna krilatica koja kaže – ako nije zanimljivo piscu, onda neće biti zanimljivo ni čitaocu. Tokom vremena se to proširilo i počeli smo da se umrežavamo sa organizacijama i ustanovama u regionu što je rezultiralo da izložba “Džeztetika” bude postavljena u Beogradu. Mislim da će sledeća faza da bude ekspanzija, odnosno produciranje projekata koje ćemo moći da realizujemo van naših granica.
KAKVE PROJEKTE PLANIRATE?
Kako da nasmejete Boga? Samo mu ispričajte kakve planove imate. Iskreno se nadam da će se pandemija zauzdati do leta kada želim da realizujemo sedmo izdanje festivala Skopje Cinema City i da će ono biti opuštenije. Puno vremena odlazi na to da tokom projekcija gosti budu bezbedni i da sve bude normalno i sigurno. Planovi su uvek ambiciozni kada ih zamišljate i nadam se da ću uspeti da ih realizujem do kraja. Vreme će sve pokazati.
TEMA JANUARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „VAŽNO JE BITI ODVAŽAN“. DA LI JE UDRUŽENJE NOMAD-ART ODVAŽNO U SVOJIM IDEJAMA I NJIHOVOJ REALIZACIJI?
Ako se uzme u obzir da živimo u turbulentnim vremenima i da je rizik organizacije događaja sve veći, rekao bih da. Tokom jeseni, organizovali smo šesto izdanje filmskog festivala Skopje Cinema City, gde smo nagradu za životno delo dali bendu New Order. To je bio među prvim događajima koji je odobren da se organizuje sa novim zdravstvenim protokolima. Važno je biti odvažan u realizaciji svojih ideja i želja posebno ako se radi o passion projektu, jer se trudite da pobedite okolnosti koje vam nisu naklonjene i idu protiv vas. Ali u ovakvom vremenu pandemije, to znači i veću odgovornost za ljude koje dolaze na vaš događaj. Odgovorna odvažnost je bolji opis onoga šta nam treba.