PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: BOJAN DŽODAN
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: TANJA BAŽALAC
FOTOGRAFIJE: BOJAN DŽODAN
BOJAN DŽODAN, FOTOGRAF, DIGITALNI UMETNIK KOJI JE S PROLEĆA 2019. GODINE IMAO FENOMENALNU IZLOŽBU POD NAZIVOM PORTRET BEOGRADA U GALERIJI PROGRES. PORTRETOM BEOGRADA BOJAN JE DOKAZAO I POKAZAO KOJU MOĆ IMA FOTOGRAFIJA I KAKAV JE BEOGRAD IZ NJEGOVE PERSPEKTIVE. SA 14 PORTRETNIH FOTOGRAFIJA BEOGRADA, DOBILI SMO DUŠU JEDNE METROPOLE.
KADA SI VIDEO SVOJE FOTOGRAFIJE U „JAKO“ VELIKOM FORMATU I BEOGRAD IZ TE PERSPEKTIVE, ŠTA SI POMISLIO?
Izložba se sastojala od 14 fotografija Beograda veličine 1.5 metara po dužoj strani. Iako neke od tih fotografija gledam godinama, potpuno sam se iznenadio utiskom koji ostavljaju u tolikom formatu. Pala mi je na pamet misao da predstavljanje lepote jednog grada nije toliko banalna ideja kako se može učiniti, jer ukoliko se ta lepota iskaže na dovoljno snažan način, oni koji tu lepotu osete više će se potruditi da grad sačuvaju i učine ga još lepšim.
PREDSTAVLJAŠ BEOGRAD NEKAKO SNENIM, NEŽNIM, KROZ ZALASKE SUNCA I RANE ZORE. ZAŠTO? DA LI TI JE BEOGRAD TADA NAJLEPŠI?
Kod portretisanja grada pristup je malo kompleksniji od portretisanja ljudi. Doduše, i kod fotografisanja ljudi trudimo se ne samo da konstatujemo na fotografiji crte lica dovoljne da se osoba identifikuje, već pokušavamo uhvatiti specifičan duh onoga koga fotografišemo. Kod grada je tom teškom zadatku hvatanja duha potrebno dodati i činjenicu da je komunikacija sa gradom poseban izazov. Dok je portretisanu osobu dovoljno zamoliti da se nasmeši, od grada se osmeh izmami tako što se nekada ustane pre zore, nekada se tumara pustim ulicama kasno noću, ili se samo strpljivo čeka tamo gde izgleda kao da se baš ništa ne dešava… Uz to, kod portretisanja grada postoji mnogo veći izbor koje od njegovih crta lica i raspoloženja da izaberemo kao karakterističan. Odlučio sam da ovaj put odbijem da prihvatim da stanovnici koji čine Beograd budu sabrani u njegov portret i tako govore u njegovo ime. Drugim rečima, odlučio sam se da portretišem grad dok ćuti, dok je sam, svež i naspavan, ili se sprema za počinak.
ŠTA JE ZA TEBE SIMBOL OVOGA GRADA?
Trenutno u našem raskopanom i dezorganizovanom gradu za mene su ponos i simbol grada razni oblici građanskog aktivizma koji svedoče da se razvija građanska svest našeg društva. Građani počinju sve više da se interesuju za ono šta se dešava sa njihovim gradom, žele jasno da izraze svoje mišljenje i učestvuju u uređenju društva. Zbog toga sam u poslednje vreme često na raznim protestima gde pokušavam da dokumentujem ove bitne promene društva.
UČESTVOVAO SI NA MNOGIM KONKURSIMA, FOTO-TAKMIČENJIMA. ŠTA JE U SUŠTINI ZA TEBE IZAZOV?
Trenutni izazov vidim u tome da kulturu Beograda sa kojom se svakodnevno upoznajem, na što interesantniji način, kroz fotografiju, predstavim ljudima oko sebe. Zato sve češće obilazim muzeje, spomenike, groblja, o kojima pripremam foto-reportaže. Prva od njih je već objavljena na mom sajtu Groblje oslobodilaca Beograda — Dzodan
KADA JE U TEBI FOTOGRAFSKI ADRENALIN NAJJAČI? KOJI ŽANR FOTOGRAFIJE TE GURA DALJE I VIŠE?
Taj momenat uzbuđenosti se da prepoznati onda kada mi postane jasno da beležim prizore ispred sebe specifičnim jezikom fotografije koji omogućava da se oni zapišu onako kako nije moguće drugim oblicima umetnosti. U tim trenucima da se osetiti kako potpuno koristimo jezik fotografije koji se rasteže do krajnjih granica. Takva predivna situacija može se dogoditi i na fotografisanju venčanja, krštenja, u toku fotografisanja portreta, ili u odgovaranju na zadate teme u toku nekog takmičenja.
DA LI SI PONOSAN NA SEBE I ONO ŠTO SI DO SADA URADIO?
Ne volim mnogo o tome da razmišljam. Više volim da pravim planove o onom što čeka da bude urađeno.
OTKRIJ NAM JEDAN DETALJ BEOGRADA KOJI NIJE TOLIKO REKLAMIRAN I MI NE ZNAMO ZA NJEGA.
Možda ne znate da je urna našeg arhitekte i nekadašnjeg gradonačelnika Beograda Bogdana Bogdanovića pohranjena u spomeniku jevrejskim žrtvama fašizma na jevrejskom groblju u Beogradu. Priča koja vas tamo čeka o mešanju kultura, ličnosti Bogdana Bogdanovića, kao i političkim previranjima i odnosu politike i umetnosti je vrlo upečatljiva, a možete i sačekati da priča bude objavljena na mom sajtu.
TEMA SEPTEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „EX-CHANGE“. ŠTA JE TO ŠTO SE KOD TEBE PROMENILO, IZGUBILO, A ŠTA GA JE ZAMENILO? DOKLE SI STIGAO U SVOM RADU NA TEMU FOTOGRAFIJE?
Promena u pristupu i pogledu na Beograd koja je bila stalna u prethodnih 5-6 godina, a u toku kojih sam ga aktivno fotografisao, omogućila mi je da kao rezultat dobijem nešto što mi deluje kao mnogo potpuniji portret grada od onog sa kojim sam krenuo. Opet, pristupi i načini portretisanja su neiscrpni. Upravo sam krenuo da objavljujem na društvenim mrežama razne situacije sa beogradskih ulica što je potpuno drugačiji pristup portretisanju od onoga koji mu je prethodio. Siguran sam da posmatrano iz tog ugla grad ima da ponudi mnogo više šarma, pa preostaje da vidimo koliko ću uspešno taj šarm uspeti da pretočim u fotografiju.